3min. doba čtení

Ekonomické prognózy: co nás čeká v roce 2023?

Do konce roku zbývají poslední dny, ale vy jste ještě ani nestihli mentálně zpracovat rok 2020? V žádném případě v tom nejste sami. Pro lepší představu o současné ekonomické situaci jsme pro vás připravili souhrn letošních ukazatelů a předpovědi pro rok 2023 pro Česko a Slovensko. Nebudeme lhát, nevypadá to růžově.

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Ekonomické prognózy: co nás čeká v roce 2023?

Zažíváme zvláštní časy… ještě nedávno rostla ekonomika nejrychleji za posledních 80 let, ale pak přišel rok 2020 a svět se obrátil vzhůru nohama. Ekonomika začala stagnovat, nastoupila inflace a všechny nás ovládla „drobná“ nervozita (jak to bude s elektronickým obchodem, to je kapitola sama pro sebe). Jak se začaly vyvíjet ekonomické ukazatele po tomto hořkém roce a co můžeme očekávat v roce 2023?

 Slovensko

Zdroj: Evropská komise

Slovenská ekonomika v důsledku růstu cen výrazně zpomalí a HDP v příštím roce vzroste jen o půl procenta. Nejhorší je extrémní zvýšení inflace. Vrchol nastane v prvních měsících roku 2023, kdy dojde k prudkému nárůstu regulovaných cen energií, což se projeví ve snížené kupní síle. (Zdá se vám toto číslo extrémní? Podzimní prognózy NBS počítaly s inflací ve výši 18,3 %). Poptávka po hlavních vývozních produktech, jako jsou automobily, zůstane silná i přes vyšší ceny.

 Česká republika

Zdroj: Evropská komise

Česká ekonomika začala rok relativně úspěšně díky vysokým investicím, ale růst se zastavil v důsledku zhoršení finanční situace českých firem a domácností. Inflace zůstane ve střednědobém horizontu vysoká a v současné době dosahuje svého vrcholu.

V roce 2023 se očekává zpomalení na 9,5 %. Soukromá spotřeba zažívá útlum a v roce 2023 tomu nebude jinak, což odráží pokles skutečného jednorázového příjmu. Předpokládaná míra úspor se proto v příštím roce sníží.

 Existuje cesta zpět?

Stručně řečeno, současný stav nejen naší, ale i světové ekonomiky je způsoben dvěma faktory. Dlouhé a upřímně řečeno pohodlné období nízké inflace a nízkých úrokových sazeb náhle skončilo s příchodem pandemie a nepříznivou situaci prodlužuje válka na Ukrajině. Může se světová ekonomika po tom všem postavit na nohy? Nezbývá než věřit prognózám na rok 2024, které už vypadají o něco lépe. 

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastřešuji marketing pro platební systémy Besteron. Přes 8 let také působím jako překladatel a kreativní copywriter. Řídím se heslem: „Nikdo nečte reklamy. Lidé čtou to, co je zajímá, což je občas i reklama…“.

Tento článek ti přináší

Besteron

S platební bránou Besteron už nemusíte čekat na své peníze. Máte je k dispozici ve stejný den, jako zaplatí zákazník a můžete je znovu investovat do rozvoje svého podnikání.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek
6min. doba čtení

Jak vylepšit výkon Shopping a Performance Max kampaní v Google s pomocí CSS programu

Každý inzerent se vždy snaží optimalizovat rozpočty v kampaních tak, aby dosáhl svých cílů. Tyto cíle se u každého inzerenta liší, ať už jde o určité procento ROAS, větší prodeje, menší PNO atd. Samozřejmě není snadné dosáhnout cílů, a kromě znalostí potřebujete i nástroje, které vám pomohou splnit očekávání. Jedním z těchto nástrojů je CSS […]

Darko Ďurica Darko Ďurica
Global Account Manager
Přečíst článek
7min. doba čtení

Značky, které zvýší výdaje za marketing v roce 2023, porostou

Co všechno ovlivní digitální marketing v tomto roce? Už stačilo zpráv o krizi a špatných vyhlídkách pro rok 2023. Tak to pojďme vzít z jiného konce. Prozradíme vám, co letos v digitálním marketingu nepřehlédnout a jak čerpat z toho “zlého”. Protože jak řekl závodník Formule 1 Ayrton Senna: „Za pěkného počasí nemůžete předjet 15 aut. […]

Lucie Marková Lucie Marková
Marketing Manager
Přečíst článek