Co se letos bude probírat? Celý rok 2023 je pro e-commerce ve znamení novinek jako je AI, markeplaces, ale s tím i obrovské konkurence. Zapomínat nesmíme ani na dlouhodobá témata jako je brand, SEO nebo „obyčejné“ základy marketingu.
Pojďme si představit ta nejpalčivější témata, o kterých budou mluvit experti ve svém oboru.
Jak se vyvíjí česká e-commerce v roce 2023?
Jsme stále v krizi nebo se blýská na lepší časy?
Z analýzy eCommerce Insideru na základě dat Heureky vychází, že obrat české e-commerce za druhé čtvrtletí roku 2023 je o 8 % nižší než loni touto dobou. Avšak oproti předchozímu čtvrtletí se situace lepší a průměrná hodnota objednávky mírně stoupá.
Vypadá to tedy, že se trh pomalu oklepává. Jak ale v době ochlazení trhu stále růst? O tom ve svém praktickém workshopu povypráví Michal Král, který působí dlouhé roky ve vedení srovnávače cen Pricemania. Michal nám prozradí 9 tipů, jak zvýšit ziskovost e-shopu i v době ochlazení trhu. Co spojuje úspěšné a ziskové e-shopy, které přežily covidovou dobu nebo během ní dokonce vyrostly. Jde se připravit na krizi a změnu strategie?
Jak pro e-shopy dopadne letošní sezóna?
Nejen kvůli Covid-19 se mnoho prodejců přesunulo do online prostředí a počet e-shopů i dodavatelských firem exponenciálně rostl. Ale co dělat při poklesu spotřebitelské kupní síly v době recese, invazi zahraničních velikánů na českou e-commerce scénu a neustále náročnějšímu držení kroku s vývojem technologií? Před Vánoci bude tato bouře s velkou pravděpodobností vrcholit.
Jaké budou Vánoce 2023 z pohledu E-commerce? To pro vás předpoví zkušený Ondřej Vodehnal ve své přednášce. Jste na letošní vrchol sezóny připraveni?
Co přináší rok 2023 do světa e-commerce a v čem se mění pravidla hry?
Určitě jste zaznamenali příchod ChatGPT, Dalle 2 nebo Google Bard. Jak umělá inteligence mění e-commerce? Stane se AI pro e-shopy klíčem ke konkurenční výhodě nebo standardu, který nebude výhoda, ale spíše nutnost? Neujel vám už AI vlak?
Mnoho otázek. Odpovědi najdete na workshopu s názvem Praktické příklady využití umělé inteligence pro růst vašeho e-shopu u certifikovaného trenéra Google a experta na AI Martina Krčka. Naučíte se, jak efektivně využívat AI pro růst svého e-shopu.
Jsou marketplaces budoucností?
Marketplace je něco jako obrovské online tržiště. Novodobý fenomén ve světě e-commerce. Přemýšlíte, jestli se vám vyplatí expandovat přes marketplace?
Marketplaces už dnes tvoří přibližně 50 % globálního e-commerce. Bezesporu přinášejí pro e-shopy a jejich rozšiřování mnoho výhod. Jsou ale marketplaces, jako je třeba Allegro, Kaufland marketplace nebo Alza trade, skutečně jediná budoucnost nebo skrývají pro e-shopy nějakou hrozbu? Zapojit se nebo raději budovat vlastní brand a dělat marketing po své ose?
O tom bude mluvit David Cikánek z firmy EXPANDO. Odpovědi najdete v jeho přednášce s názvem Prokletí marketplace: Co se skrývá za zdánlivým úspěchem?
Kde mají e-shopy stále velký prostor pro rozvoj? Vsaďte na budování značky
Studie Ogilvy Consulting a Shoptetu nám ukazuje, že silná značka lépe odolává krizím. Rok 2023 je ve znamení obrovské konkurence, drahých energií, vysoké inflace a s tím související krize životních nákladů. To vše mění způsob, jakým lidé utrácejí svoje peníze. Jak může pomoci silná značka a správně zvolené taktiky přežít krizi?
„Kdo chce dlouhodobě růst, neměl by budování značky podceňovat,“ říká Jirka Jón, head of strategy & consulting, Ogilvy. Z dlouhodobého hlediska je podle Jirky Jóna velmi efektivním způsobem právě investice do značky – ať už z hlediska snižování cenové senzitivity, urychlování a usnadňování nákupního rozhodování, budování loajality nebo větší odolnosti vůči krizím.
Ale co je vlastně brand? To není jen logo a název. Nezapomínejte na ty méně viditelné, ale dlouhodobě výhodné hodnoty jako je mise a vize, strategie nebo positioning, ale i styl komunikace a emoce, které vaše značka evokuje.
A z druhé strany – jak vyhodnocovat investici do brandu? Co je důležité pro zapamatovatelnost značky jakou by měl mít branding roli v marketingovém mixu? Odpovědi najdete na E-commerce day.
Tématu brandu budeme věnovat hned ve 3 přednáškách. Michaela Trtíková Vojtková, socioložka, která se věnuje taktickému a strategickému výzkumu, prozradí, jak značky pracují s našimi zákaznickými potřebami a jak v marketingu pracovat s emocemi. Její přednáška má příznačný název: Jak se dostat zákazníkům pod kůži?
Pohled na brandové kampaně zevnitř přinese Martin Zdražil, strategy director. Protože brand komunikace se od té výkonnostní liší cílemi, strategiemi, časovými horizonty, ale také způsoby měření a vyhodnocování – Jak vyhodnocovat dopad brandových kampaní pro e-shop?
V neposlední řadě se pověnujeme tématu jak oslovit nové publikum a nalézt růst v současném makroekonomickém prostředí. Tomáš Havlík pracuje jako client solution manager ve společnosti Meta v Berlíně a ve své přednášce odpoví na otázku – Jak pokračovat v růstu, když tradiční přístupy nestačí?
Je uživatelská zkušenost klíč k úspěchu?
CX (customer experience) je zkušenost zákazníka a UX (user experience) uživatelská zkušenost. Jaký je mezi těmito dvěma pojmy rozdíl? Proč je UX i CX velmi důležitý faktor pro e-shopy? Jaká je vaše CX ve srovnání s konkurencí? Neházejte zbytečně klacky pod nohy svým zákazníkům na webu a pomozte jim v nákupu.
Jak na hladkou cestou k nákupu na vašem e-shopu vám poradí Renata Novotná, CX konzultantka a client director, ve své přednášce: Zvyšujte obraty díky perfektní zákaznické zkušenosti.
Nevynechejte přednášku Michala Mervarta, UX designera a konzultanta s 12letou zkušeností, jehož hlavním mottem při tvorbě webu je funkčnost. Ve své přednášce s názvem UX Audit: Jak optimalizovat uživatelskou zkušenost na e-shopu poradí, čím nejčastěji odrazujeme na svém webu potenciální zákazníky.
Co můžete zrevidovat ještě dnes? Produktové fotografie. Doporučujeme praktický workshop Davida Mitáše, majitele kreativního studia Mitty. Co se u produktové fotografie dá dělat špatně a co dobře? Jaký vliv má fotografie na prodej? Zcela zásadní. Přijďte na workshop s unikátním tématem: Jak na produktové fotografie pro e-shop.
Proč z vašeho webu odchází zákazníci bez nákupu? Co potřebuje vstupní stránka, aby byla efektivní? Co všechno má vliv na rozhodování zákazníka? Michal Štikar, spoluzakladatel nástroje Pobo Page Builder a online marketingové agentury Pudeto povede praktický workshop s názvem Jak zlepšit konverzní poměr e-shopu pomocí úprav vstupních stránek na e-shopu a pomůže vám tak vyladit detaily, na kterých záleží.
91 % spotřebitelů se domnívá, že díky pozitivním recenzím je pravděpodobnější, že využijí služeb dané firmy. To vyplývá z výzkumu, který vedl Tomasz Kepa, country manager CZ/SK pro spolehliverecenze.cz. Na E-commerce day vám ukáže, jak začít sbírat recenze od zákazníků a jak využít jejich potenciál na 100 %. Víte, že díky autentickým transakčním recenzím od zákazníků můžete zvýšit konverze na e-shopu a snížit náklady na reklamu? Přijďte na přednášku s názvem: Zvyšte důvěryhodnost e-shopu pomocí zákaznických recenzí. Máte nadstandardní zákaznický servis? Možná si dáváte záležet na vřelé komunikaci, ale máte skutečně proaktivní přístup? Vojtěch Mareš, head of product Smartsupp, vám prozradí 10 míst a situací na e-shopu, kde přicházíte o zákazníky, ale nemusíte. Navštivte jeho přednášku s názvem: Více tržeb ze stejné návštěvností díky proaktivní komunikací a objevte nové způsoby, jak růst.
Bez retence to v budoucnu nepůjde
Nový zákazník vás z hlediska placené reklamy může stát hodně peněz. V dnešní době stojí akvizice čím dál víc, protože se jednoduše zdražuje cena reklamy. Do budoucna bude tedy ještě důležitější než dnes řešit retenci. A v tom vám efektivně pomůže e-mailing a automatizace.
Víte, že se dá zvýšit obrat až o stovky procent jen díky správně nastavenému e-mail marketingu? Inspirujte se třeba u případovky Smartemailingu, kde jejich klient vyrostl o 395 % v obratu právě díky mailingu.Jak zákazníka neztratit už při první návštěvě nebo nákupu? Své zkušenosti nám na konferenci prozradí Ondřej Ratajský. Odprezentuje nám konkrétní tipy na základě dat a RFM analýzy, která vznikla u SmartEmailingu na velkém vzorku malých a středních e-shopů. A poradí, jak si zákazníky udržet a nesáhnout přitom hluboko do marketingové kapsy. Ondřejova přednáška nese název: Jednou a dost? Jak motivovat zákazníka k dalším nákupům na e-shopu?
Zpátky ke kořenům marketingu?
Pokud provozujete e-shop nebo řídíte marketing ve firmě, přirozeně se chcete vzdělávat. Věnujete ale svůj čas tomu, co opravdu potřebujete? Je hezké znát speciální výrazy při úpravách feedů nebo fígle, jak zvýšit open rate e-mailů. Co ale s tím, když většina firem nemá jasno v základních pravidlech byznysové a marketingové strategie? Pojďme se vrátit ke kořenům marketingu a připomeňme si, co je pro úspěch (nejen) v e-commerce nejdůležitější.
Ondřej Pešák, marketingový stratég, vás provede praktickým hodinovým workshopem pod názvem: To hlavní, co potřebujete o marketingu vědět, je staré pět tisíc let.
Připomeňte si, proč je 7P důležitější než jakákoliv reklama a jaké kompetence by měl mít dobrý marketingový manažer nebo e-commerce specialista. Workshop doporučujeme nejen marketingovým začátečníkům, protože nikdo z nás by neměl zapomínat, že bez těchto základů se na vrchol jen tak nedostaneme.
Stavte svoji strategii na datech a ne na domněnkách
Marketingová strategie založená na datech a vyhodnocování vám pomůže komplexně uchopit celkový marketing. Nezbytná je i analýza stávajícího stavu a postup, jak daným cílům dojít a v jakém časovém horizontu. To už nejspíš víte, ale máte skutečně všechno dobře nastavené a vyhodnocené? A jakou roli by při nastavování vaší strategie měla hrát konkurence?
Jak a proč (ne)sledovat to, co dělá konkurence a jak s těmito informacemi naložit při budování vlastní marketingové strategie vašeho e-shopu? David Pokorný, marketingový stratég, vám nastaví hranice v přednášce s názvem: Inspirace konkurencí jako základ data-driven strategie. Jak ideálně vyvodit správnou strategii, která vás posune před vaše soupeře? Jak se podívat na data, aby vaše inspirace konkurencí nebyla slepým zkopírováním jednotlivostí, které ostatní dělají a vy třeba ještě ne? Zapište si Davidovu přednášku do kalendáře a najděte vlastní správné uchopení inspirace u konkurence.
Jsou data klíč k úspěchu?
Webová analytika si prošla velkou změnou a od 1. 7. už všichni používáme nové Google Analytics 4. Jak ale správně vyhodnocovat marketingové kampaně? Vystačíme si pouze s GA4? Nebo je zapotřebí sledovat další nástroje? A které? Nastavili jste pro svůj e-shop kampaň, ale nevíte, jak ji efektivně vyhodnotit, které metriky sledovat a kterými se naopak nezabývat
Jan Malatinský, data analyst team leader, má na vše odpověď v praktickém workshopu: Jak vyhodnocovat data z vašeho e-shopu? Jak sám Jan říká: „Na práci analytika mám rád i to, že klient pozná výsledky naší práce ihned.“ Pokud taky chcete výsledky hned, přihlaste se na jeho workshop a můžete své poznatky ještě týž den aplikovat do praxe.
Analýza klíčových slov – SEO žije
Analýza klíčových slov je i v roce 2023 stěžejním nástrojem pro efektivní marketing. Je odrazovým můstkem pro pravidelný obsahový rozvoj vašeho webu nebo e-shopu a najde vám ty nejhledanější fráze na internetu, díky kterým se k vám dostanou relevantní návštěvníci.
Jak má vypadat použitelná a do praxe implementovatelná analýza klíčových slov a jak z ní vytěžit maximum? Co je v ní nezbytně nutné a ve většině analýz klíčových slov to nenajdete?
Michal Binka, autor 3 knih o SEO, zlatý Shoptet partner, expert na Collabim, provozovatel úspěšné brněnské SEO agentury SEOPRAKTICKY.CZ a profesionál s 20letou zkušeností z marketingu, odpoví na všechny otázky ve svém workshopu: Jak využít na maximum analýzu klíčových slov pro e-shop? Nenechte si workshop ujít.
Máte dobře nastavené KPI a strategii?
Strategie a nastavení správných cílů bývají podceňované aktivity. Bez nich ale bude vaše cesta k růstu mnohem pomalejší a lehce z ní sejdete. Jakmile budete mít nastavené vhodné, realistické, ale motivující cíle, cesta k nim bude efektivnější a rychlejší. Ne nadarmo je „tah na branku“ tak často požadovaná vlastnost.
Jak ale prakticky na strategii a cíle? Martina Machalová, specialistka na PPC, vás provede workshopem, kde společně zrevidujete své vlastní cíle. Těžíte z výkonnostního marketingu opravdu maximum? Začněte u správných KPI’s. Existují nevyužité příležitosti v PPC kampaních? Pravděpodobně ano, přestože si myslíte (nebo vaše agentura vám tvrdí), že jste z nich vytěžili již maximum. Nasměrujte svou energii a peníze tím správným směrem.
A co zbožové srovnávače?
Zbožové srovnávače jsou dnes pro většinu e-shopů důležitým prodejním kanálem. Pro některé dokonce tím hlavním. Jste na nich vidět dobře vidět? A jste konkurenceschopní? Na zbožácích nejde zdaleka jen o srovnání cen, ale také o dostupnost, způsob dopravy a v neposlední řadě o důvěryhodnost e-shopu.
Pojďme si udělat „zbožákový refresh“ pro letošní rok pod vedením Veroniky Ševelové, která vede tým marketingových konzultantů v brněnské agentuře BESTETO, a které prošla pod rukama už stovka klientů. Jakou úlohu hrají srovnávače zboží v marketingovém mixu e-shopu? Jak pro ně nastavit správně KPI’s? Kde e-shopy selhávají, a tím ztrácí na zbožácích svůj potenciál? To vše se dozvíte na Veroničině přednášce.
Přesycený trh? Objevte způsoby, jak se prosadit
Všechny běžně dostupné kanály máte rozjeté, ale stále vidíte, že je kam se posouvat? Možná jste v příliš konkurenčním prostředí. V Česku je podle webu ceska-ecommerce.cz více než 50 000 e-shopů. Dokážete v této konkurenci najít tu správnou cestu, kudy se dostat ke své cílovce?
Pokud tvrdě soupeříte s konkurencí na Heuréce, Googlu, či Facebooku, možná je na čase stavět marketingový kanál, který vaše konkurence nevyužívá. Který by to mohl být? Jarda Janíček, zakladatel startupu Děkovačka a online portálů 5nej.cz a SvětFitness.cz, spoluvlastník affiliate software AffilBox a školitel affiliate marketingu, vám představí alternativní cesty v marketingu pro e-shop a 5 konkrétních marketingových kanálů, které nejsou tak hojně využívané mezi e-shopy.
Může být další cesta k růstu v rozvoji B2B?
V B2B marketingu se zaměřujeme na ostatní firmy, ne na koncové zákazníky. Jak se liší přístup k B2C a B2B? Jakou roli u rozvoje B2B obchodu hrají osobní vztahy? Imrich Koval, business developer a konzultant se zaměřením na malé a střední firmy, vám představí krok po kroku, jak vstoupit do B2B vod a neutopit se.
Na workshopu si ukážete možnosti a způsoby, jak využít business development k transformaci e-shopu do B2B prostředí. Imrich představí 9 etap realizace B2B e-shopu/integrace B2B do stávajícího řešení.
Transformujte svůj e-shop na obchodní, komunikační a marketingový B2B nástroj. Velkou výhodou workshopu je, že si rovnou zkusíte vytvořit rámcovou strukturu pro váš B2B e-shop.
Příběhy úspěšných e-shopů
Konkrétní příběhy velkých i malých značek jsou vždy největší inspirací. Letos v září máme tu čest přivítat zástupce skvělých firem jako Skinners, Baťa nebo Furbify.
Michal Presse, CMO ve Skinners, nám prozradí, jak se řeší marketing ve Skinners. Jak na promo unikátního produktu, který nemá přímou konkurenci? Jaký je jejich přístup ke go-to-market strategii? Jaké příležitosti a problémy přináší skutečnost, že existují ponožkoboty? Jak složité je koordinovat spolupráci s partnery ve více než 100 zemích po světě? Jaké kanály Skinners používá a proč dělá crowdfunding?
Co se Michal díky Skinners naučil a co se teprve učí se dozvíte v jeho jedinečné přednášce s názvem: Unikátní produkt, unikátní problémy.
Vedle moderních Skinners máme tradiční značku Baťa. Jak řeší marketing světoznámá značka? Tomáš Havelka, marketing manager Baťa Central Europe, bude mluvit o složitém procesu cenotvorby a cenové strategii růstu. Je cena klíčový parametr, který rozhoduje o koupi v mysli každého zákazníka? Jak přistupovat ke strategickému řízení cenotvorby v dnešní době vysoké inflace a jak souvisí s elasticitou poptávky? Zaměřit se na obrat nebo na marži? Jak ovlivnit klíčové ukazatele v online marketingu pomocí ceny? O tom se Tomáš rozpovídá v přednášce s jednoduchým názvem: Cenová strategie růstu.
Další příběh je o značce Furbify. Objevte způsob, jak firma Furbify přináší udržitelnost do světa použitého zařízení. Roland Tóth, marketingový manager, nás zavede do světa použité elektroniky a představí strategie pro budování úspěšného zeleného byznysu. Inspirativní přednáška bude o novém přístupu k nakupování elektroniky. Roland prozradí tajemství úspěchu, proč rád edukuje trh a otevřeně mluví o tom, jak dělají ve Furbify marketing a také prozradí, které inovativní strategie využívají. Přednáška bude nabitá zkušenostmi z praxe. Připravte se na neobvyklou cestu za zeleným obchodováním.
Uvidíme se?
Přijďte na zářijový E-commerce day, kde vás kromě přednášek a workshopů čekají také partnerské stánky, networking, zábava, soutěže, kvízy, afterparty a nekonečno inspirace.
Ještě stále váháte? Už nemusíte. Čeká vás:
- 20 přednášek a 10 workshopů na aktuální témata od předních expertů v oblasti e-commerce.
- Partnerské stánky – přijďte se pobavit o své situaci nebo rovnou navázat spolupráci.
- Networking – nasbírejte cenné kontakty pro rozvoj svého podnikání.
- Zábava i o přestávkách – čekají na vás soutěže o hodnotné ceny.
- Afterparty – po skončení oficiálního programu bude další možnost vzájemně se seznámit a dát si společný drink.
- Pro provozovatele e-shopů je vstup zdarma po vyplnění registračního formuláře.
Těší se na vás celý organizační tým E-commerce day.