Navzdory obecnému pocitu bezpečí mělo 41 % uživatelů negativní zkušenost s online nakupováním. Běžné problémy zahrnují špatnou kvalitu zboží, dlouhé dodací lhůty, nedoručené objednávky nebo nedostatečnou zákaznickou podporu. Na druhou stranu stejné procento uživatelů zatím nenarazilo na žádné problémy, přičemž 39 % věří, že jejich osobní data jsou při nakupování v bezpečí.
Co činí e-shop důvěryhodným?
Pro 56 % uživatelů jsou nejdůležitější názory a zkušenosti ostatních. 42 % Čechů preferuje u neznámých e-shopů platbu na dobírku, aby omezili rizika. 30 % uživatelů potřebuje vidět identifikační údaje firmy provozující e-shop a stejné procento ocení informace o dopravě a případných poplatcích. Mezi největší bariéry pro nákup na neznámém e-shopu pak patří gramatické chyby (49 %), podezřele nízké ceny (45 %), chybějící recenze (39 %) a chybějící identifikační údaje firmy (38 %).
Loajalita vs. cena: Dilema spotřebitele
Pokud jde o volbu mezi loajalitou a cenou, čeští spotřebitelé mají jasné preference. Pokud je cenový rozdíl stejného produktu na dvou e-shopech do 100 Kč, 70 % spotřebitelů dá přednost známému e-shopu. Když se však cenový rozdíl zvýší na 300 Kč, pouze 33 % zůstane věrných známému prodejci, zatímco 39 % je ochotno vyzkoušet neznámý e-shop.
Fenomén ultra rychlé módy
Ultra rychlá móda je mezi českými spotřebiteli dobře známá, značky jako Temu a Shein zná až 80 % Čechů. Více než polovina zde již nakupovala, i přestože má stejné procento větší obavy o bezpečnost svých dat u těchto značek ve srovnání s jinými e-shopy. Zajímavé je, že 33 % má stejné obavy o svá osobní data jako u ostatních prodejců a 8 % se dokonce obává méně.
Hlavní motivací pro nákupy v těchto ultra rychlých módních obchodech není ani tak zábavný způsob nakupování, který tyto platformy nabízí, ale spíše široký sortiment a bezkonkurenční ceny. V důsledku toho 63 % Čechů necítí žádnou vinu nebo stud za tento způsob nakupování, na rozdíl od 24 %, kteří se z jakýchkoli důvodů cítí více či méně provinile.
Tisková zpráva