Co je to Copywriting? Proč zrovna umění?
Copywriting by se dal nejlépe popsat jako umění měnit „nudné“ texty na šťavnaté a poutavé myšlenky. Podle definice je copywriting činnost, při které vzniká reklamní text. Tedy takový text, jehož účelem je přivést čtenáře k činnosti – obvykle ke koupi. Klíčem je vytvořit potřebu a nabídnout „bezbolestné“ řešení. Copywriter vytváří text, díky kterému se fráze „bez této věci můžu žít“ mění na otázku „proč žiju bez této věci“. Co tím myslím?
Vysvětlime si to na krátkém příběhu…
Toto je Tomi. Tomi píše prodejní e-maily pro jeho firmu. Prodává sekačky. Jeden z jeho „prodejních e-mailů“ vypadal takto:
„Vážený pane zákazníku,
Pracuji pro firmu, kde prodáváme sekačky. Chceme vaše peníze. Prosím kupte si to.
Naše produkty sú kvalitné. Máme mladý kolektív a skvelú zákaznícku podporu. Vieme, aká je zákaznícka podpora dôležitá a preto sme Vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Sme tu pre to, aby sme vám pomohli s vašou kosačkou.
S pozdravem,
Tomáš“
A k tomu všemu ještě do předmětu napíše: „Kupte si sekačku“.
Koupil by sis tedy sekačku od Tomiho? Myslím si, že bys ten mail rovnou hodil do spamu bez otevření. A pokud bys ho i otevřel, po přečtení prvních dvou řádků bys kroutil hlavou a mail by skončil ve spamu.
Bohužel, většina e-mailů od firem vypadá právě takto.
Schválně, otevři si teď mail a podívej se, kolik blbostí jsi od podobných Tomášů dostal…
Příběh pokračuje…
Co by to bylo za příběh, kdyby skončil tak brzy a Tomi by se ze svých chyb nepoučil…
Jednoho dne si Tomi uvědomí, že takto to už dál nejde… Zapne si tedy YouTube a do vyhledávače naťuká: „Jak zvýšit prodeje pomocí copywritingu“.
Tam na něho vyskočí něco podobného:
Začne tedy sledovat videa a za chvíli si uvědomí, proč si od něho sekačku za poslední měsíc koupil jen jeden člověk.
Upraví svůj e-mail a za chvíli to vypadá nějak takto:
„Dobrý den, pane zákazníku,
Vy používáte starou, nemoderní sekačku XY? Nechce se vám každý týden měnit olej a strávit 2 hodiny na zahradě nudným kosením trávy? Mám pro Vás skvělou zprávu!
Naše firma právě vyvinula plně automatickou, elektrickou sekačku, která nudné kosení udělá za Vás. Představte si, jak na Vašem dvoře voní čerstvě pokosená tráva, zatímco Vy si vychutnáváte vychlazené pivo. Stačí ji zapojit do elektřiny, stisknout „Start“ a o ostatní se už postará Vaše nová sekačka řady OP.
Navíc si naši sekačku můžete otestovat přes víkend úplně ZDARMA.
Přijďte do naší prodejny na ADRESOVÉ 1 a vyzkoušejte si náš malý zázrak moderní technologie.
P.S.: V příloze Vám posílám krátkou ukázku toho, jak Vám sekačka řady OP může ulehčit život.
S pozdravem,
Tomáš.“
Co ty na to? Lepší, ne? I Tomiho prodejní výkaz by pravděpodobně vypadal lépe.
TOTO JE SÍLA COPYWRITINGU!
Samozřejmě, e-mail marketing není jediné místo, kde se copywriting využívá…
Kde všude najdeš Copy?
Schválně, zkus se projít po nejbližším obchodě ve svém okolí. Co vidíš hned na začátku?
Časopisy… Podívej se blíže… Jen co chytíš časopis do ruky, z titulní strany na tebe hned vyskočí tučným písmem napsané: „Prezident a jeho hnusná úchylka“
Hm… Zajímavý titulek… Schválně, zda by sis ten časopis koupil. A to jen proto, abys zjistil, co za hnusnou úchylku má náš prezident.
Titulní stránky časopisů jsou snad „nejkrásnější“ příklad toho, jak tě může copywriter přesvědčit, aby sis něco koupil.
Kromě toho se copywriting nachází například v:
- Teleshopingu – Skript herců
- Blozích – Většinou celé články
- E-shopech – Prodejní text na produkt
- Reklamách na YTB – Skript s důrazem na prvních 5 vteřin
- Reklamách v TV – Scénář reklamy
- Na Instagramu – Krátká prodejní videa, Obrázky – text v nich a pod nimi
- Na Facebooku – PPC reklamy
- Na bilboardech – Krátký, poutavý text
- Atd…
Copywriting je zkrátka všade…
Záleží na tom, zda píšu Copy na FB, IG nebo pro Webstránku?
Určitě ano. Na každé platformě se copy píše jinak.
- FB a IG vyžadují stručnost a propojení textu se zajímavým obrázkem
- Na Webech se píšou delší prodejní texty a máš víc prostoru
- Pro YTB a videoreklamy se zase vyžaduje vysoká dávka kreativity a chytlavosti. Plus máš jen 5 vteřin na to, abys upoutal pozornost diváka
- E-maily jsou zase osobnější. Délkou textu je to zlatá střední cesta
9 předpokladů dobrého Copywritera
- Pochopení klienta – Jaké problémy má cílový zákazník?
- Pochopení produktu – Jak může daný produkt vyřešit klientův problém?
- Cílová skupina – Kdo je cílová skupina? Jaké problémy řeší? Jaký jazyk používá?
- Konkurence – Jakou taktiku používá konkurence? Jaké jsou její slabé stránky? Čím se můžu odlišit?
- Na co lidé v daném segmentu reagují – Jak nabídnout produkt způsobem, aby na něj reagovalo co nejvíc lidí?
- SEO – Jaká klíčová slova zvolit tak, aby byla stránka snadno vyhledatelná?
- Výstižný text – Jak napsat text bez zbytečné omáčky?
- Vyprávění příběhů – Příběhy spojují mysl vypravěče s myslí posluchače. Jaký příběh můžu povídat. Jak ho říkat tak, aby byl zajímavý, pochopitelný a snadno zapamatovatelný?
- Gramatika
Každý dobrý Copywriter si před započetím samotného psaní musí udělat kvalitní research.
Research je základním pilířem každé dobré prodejní strategie, bez kterého samotná strategie nemá smysl.
Proto je třeba být při výběru Copywritera opatrný a nepodceňovat hodnotu průzkumu.
7 tipů, jak napsat dobrou copy?
- Dej ego bokem. Piš o tom, jaké benefity přinese produkt zákazníkovi, ne o sobě.
- Benefit > Vlastnosti. Piš o obrazu na stěně a ne o hlavici vrtačky.
- Inspiruj se něčím, co už funguje.
- Reference jsou poklad. Přesto na ně mnoho lidí zapomíná.
- Zjisti, kdo je tvoje obecenstvo. Přizpůsob tomu styl copy.
- Jiné > Lepší. Nestačí být lepší, tyto copies splynou v davu. Vyhrává copy, která se odliší, lidé si ji zapamatují.
- Call to Action. Nezapomeň zákazníka na konci vyzvat k akci.
Je mnoho principů, které fungují a prodávají, ale toto je 7 základních vlastností, které by měla každá dobrá copy mít.