3 min. doba čtení

Co si myslí Češi o AI při nakupování módy?

V roce 2023 jsme byli svědky průlomu v generativních systémech založených na umělé inteligenci (AI), sahajícího od telefonických rozhovorů s virtuálními operátory až po automaticky personalizovaná doporučení produktů a virtuální nákupní asistenty. Algoritmy strojového učení jsou dnes všudypřítomné, ale jak se k adopci umělé inteligence ve světě módy staví čeští spotřebitelé? Jaké nové nástroje znají a která řešení jim nejvíce vyhovují? To vše nabízí výzkum společnosti GLAMI, Fashion (Re)search.

Co si myslí Češi o AI při nakupování módy?
Zdroj: GLAMI

Umělá inteligence vyvolává smíšené pocity

I když AI nástroje a filtry vyvíjené s ohledem na uživatelské preference v módní  e-commerce nabývají na popularitě, ne všichni Češi si jich jsou vědomi. Podle průzkumu si pouze 28 % respondentů všimlo, že módní e-shopy využívají umělou inteligenci k vylepšení zákaznické zkušenosti, 53 % si toho nevšimlo a 19 % si není jisto.

Názory na implementaci nových technologií se různí, což se odráží i v emocích, které AI vyvolává: 27 % respondentů je nadšeno nebo jsou zvědaví, 46 % neprojevuje žádný zájem, 13 % cítí obavy, 8 % strach, 4 % hněv a 2 % své emoce nedokázalo přesně definovat.

Jak Češi vidí přínosy umělé inteligence

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Přestože existuje jistá skepse vůči konceptu umělé inteligence, česká veřejnost je v kontextu módního průmyslu relativně otevřená experimentování. Celých 28 % respondentů průzkumu vyzdvihuje produkty, které jsou doporučovány na základě osobních preferencí, což ukazuje na rostoucí ocenění personalizace.

Čtrnáct procent se spoléhá na virtuální asistenty k objevování oblečení přizpůsobeného jejich přáním, zatímco 12 % podporuje využití umělé inteligence pro tvorbu vizuálního obsahu, včetně módních fotografií a virtuálních modelek či modelů. 11 % respondentů vidí přínos v online nástrojích rozšířené reality, jako jsou virtuální zkušební kabinky, které umožňují zákazníkům nahrát vlastní fotografie a vizualizovat, jak by na nich vypadaly konkrétní produkty.

Dalších 7 % uznává význam chatbotů v zákaznické podpoře a 5 % podporuje myšlenku, že by umělá inteligence měla pomáhat značkám při vytváření návrhů. Pět procent by akceptovalo integraci AI do všech výše zmíněných oblastí, avšak 40 % by preferovalo, aby umělá inteligence nebyla přítomna v žádné z nich. Navzdory tomu 45 % účastníků průzkumu využívá online vizuální vyhledávání, aby našlo módní kousky, které viděli v kamenných obchodech, za lepší cenu.

Oblíbené nástroje pro objevování módy

Češi stále více využívají umělou inteligenci nejen k porovnávání cen a hledání nejlepších nabídek, ale i k objevování nových módních trendů a nových způsobů nákupu. Nakupování módy prostřednictvím sociálních sítí již vyzkoušelo 40 % dotázaných, 23 % má zkušenosti s vizuálním vyhledáváním. Hlasové vyhledávání (5 %) a personalizovaná doporučení od virtuálních asistentů (4 %) jsou sice méně rozšířené, ale i tak mají své místo v repertoáru moderních nakupovacích nástrojů. Zajímavé je, že 39 % respondentů nevyužilo žádnou z těchto pokročilých metod, což naznačuje jistou konzervativnost Čechů ve srovnání s jinými evropskými zeměmi, například s Řeckem nebo Itálií, kde je tento podíl výrazně nižší (16 %).

Tisková zpráva

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč by e-shopy neměly ignorovat YouTube Shorts?
3 min. doba čtení

Proč by e-shopy neměly ignorovat YouTube Shorts?

Krátký videoobsah je silným marketingovým nástrojem s reálným dopadem na prodej. Platformy jako TikTok a Instagram sice nastavily určitý standard, ale YouTube Shorts si teprve hledá cestu do marketingových strategií značek. Mnoho inzerentů dosud nevyužilo potenciál tohoto formátu. Podle zprávy eMarketer mohou právě krátká videa na YouTube nabídnout značkám výjimečnou příležitost k budování vztahů se […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Google Tag Manager mění způsob načítání značek. Co to znamená pro e-commerce?
3 min. doba čtení

Google Tag Manager mění způsob načítání značek. Co to znamená pro e-commerce?

Přišel vám e-mail o tom, že se od 10. dubna 2025 změní způsob, jakým Google Tag Manager (GTM) načítá značky Google Ads a Floodlight? Tato aktualizace může ovlivnit měření konverzí, remarketing a způsob, jakým spravujete značky v GTM. Co přesně se mění, proč k tomu dochází a co byste měli podniknout? Pojďme se na to […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+