
Zatímco EU již předložila konkrétní návrhy, jak v příštích letech snížit objem obalů a používat opakovaně použitelné obaly při nákupech online, Slovensko se touto problematikou teprve začíná zabývat. Nicméně naprostá většina Slováků přiznává, že ekologická problematika ovlivňuje nebo určitě ovlivní jejich výběr e-shopu, ve kterém budou v budoucnu nakupovat. Potvrdil to červencový průzkum pro slovenský startup Repetito, který byl proveden na reprezentativním vzorku 1 050 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Není obal jako obal
Údaje z průzkumu ukázaly, že 44,7 % lidí by při rozhodování o nákupu v daném e-shopu pozitivně ovlivnilo to, že se zaměřuje na ekologická řešení, například používá ekologické obaly. Dalších 42,7 procenta respondentů uvedlo, že o této otázce zatím neuvažovali, ale uvažovali by o ní. Pouze 12,7 procenta respondentů uvedlo, že se o ekologické otázky při nakupování na internetu nezajímá.
V 80 procentech případů jsou objednávky zabaleny do kartonu a ve 20 procentech do plastového obalu,” uvedl Ivan Štefina, ředitel společnosti Repetito, která vyvinula vratné obaly pro zásilky e-shopů.
Podle něj však budou muset internetové obchody v blízké budoucnosti na základě připravované evropské legislativy používat opakovaně použitelné obaly. “Náš průzkum potvrdil, že e-shopy, které do svého podnikání zavedou prvky udržitelnosti, mohou získat konkurenční výhodu a oslovit spotřebitele, kteří se vedle ceny, kvality nebo recenzí produktů zajímají o dopad online nakupování na životní prostředí,” dodal Štefina.
Až 70 procent lidí nakupuje online
Nákupy přes internet se díky pandemii staly výrazně atraktivnějšími a průzkum ukázal, že pouze 8 % lidí zůstalo věrných nakupování výhradně v kamenných prodejnách. Až 70 procent respondentů využívá online nakupování jedenkrát až třikrát měsíčně, 16 procent čtyřikrát až pětkrát měsíčně a 6 procent více než pětkrát.
Průzkum také potvrdil, že kromě ceny je pro lidi při nákupu na internetu důležitá kvalita zboží (54,4 procenta), recenze a hodnocení ostatních zákazníků (39 procent), přehledný a jednoduchý proces objednání (34,8 procenta) a také časová dostupnost produktu (25,3 procenta) a pověst e-shopu (23,3 procenta). U této otázky mohli respondenti vybrat několik faktorů, které jsou pro ně důležité.