2 min. doba čtení

Češi chtějí nakupovat, ale hlídají si rozpočet

Čechům se postupně vrací chuť nakupovat, přestože důraz na ceny a kontrolu výdajů zůstává vysoký. Mnozí zákazníci pečlivě zvažují každý nákup, avšak často ruší nebo odkládají naplánované výdaje. Běžnou součástí nákupního procesu se staly slevy. Ty zákazníci vyhledávají, ale podle panelu společnosti SkipPay by nakoupili i bez nich.

Češi chtějí nakupovat, ale hlídají si rozpočet
Zdroj: Depositphotos

Ve srovnání s prvním pololetím se chuť nakupovat v posledních měsících zvýšila o 7 %. To naznačuje, že domácnosti postupně zmírňují úsporná opatření a jsou ochotnější utrácet jen na základní potřeby. Na druhé straně však roste ostražitost vůči obchodníkům a kontrola cen.

Výrazným ukazatelem je i „možnost svobodné volby“, která vyjadřuje, jak ekonomická situace ovlivňuje nákupní rozhodnutí. Tato hodnota se zlepšila o čtvrtinu na skóre 4,7, což znamená, že spotřebitelé se rozhodují o něco svobodněji, ačkoli stále podstatně méně než před nástupem inflace před dvěma lety.

Zdroj: SkipPay

Hledají se levné Vánoce

Podle analýzy bude nadcházející top prodejní sezóna charakteristická zvýšenou poptávkou po slevách. Oproti loňskému roku vzrostl o 58 % počet zákazníků, kteří by iniciovali nákup pouze kvůli samotné slevě. Zároveň se zvýšilo i využívání slev o 5 %, a to zejména díky marketingovým aktivitám obchodníků, kteří se snaží podpořit chuť zákazníků nakupovat. Tento trend však může v dlouhodobém horizontu vést k oslabení ziskových marží obchodů, což může ohrozit jejich schopnost investovat do inovací a rozvoje.

Míru opatrnosti ve výdajích potvrzuje i fakt, že „míra zvažování“ – tedy počet kroků, které zákazníci zvažují před uskutečněním nákupu – se zvýšila o 7 % na hodnotu 7,6, nejvyšší za poslední dva roky.

To znamená, že spotřebitelé věnují výběru velkou pozornost, porovnávají ceny a nabídky konkurence a často odkládají nákupy na později.

Zdroj: SkipPay

Současná ostražitost v oblasti nákupů také vyústila ve zvýšení nedůvěry vůči e-shopům o 20 % oproti minulému roku. Tento trend se však nepovažuje za důsledek nekalých praktik obchodníků, ale spíše za reakci na ekonomické prostředí, ve kterém se spotřebitelé nacházejí.

Sdílet článek
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Meta AI se rozšiřuje do Evropy
3 min. doba čtení

Meta AI se rozšiřuje do Evropy

Technologický gigant Meta tento týden oznámil, že jeho konverzační nástroj umělé inteligence Meta AI bude nasazen ve 41 evropských zemích včetně členských států Evropské unie a v 21 zámořských územích. To představuje dosud největší globální expanzi.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?
4 min. doba čtení

Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?

Príjmy ze streamovacích služeb poprvé v historii překonaly tradiční televizi. Podle eMarketer Digital Video Forecast 2025 bude do roku 2028 podíl lineární TV na trhu předplatného v USA tvořit už jen třetinu. Spotřebitelé stále více preferují flexibilní služby dostupné kdykoliv a kdekoliv. Jak se tím může inspirovat e-commerce?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?
3 min. doba čtení

Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?

Nakupování módy v e-commerce se vyvíjí různými směry, což odhalují i údaje z platformy ECDB. Zatímco američtí spotřebitelé bez váhání přidávají položky do svých digitálních košíků, němečtí a britští kupující jsou při výběru opatrnější. Přesto všechny regiony dosahují podobné míry konverze, což poukazuje na rozdílné nákupní návyky v globálním měřítku.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+