![Britské podniky by potřebovaly více marketingové strategie. Jak si vedou Slováci?](https://www.ecommercebridge.cz/wp-content/uploads/2024/02/Depositphotos_18937211_XL-1200x628-resize.jpg)
Přestože výsledky malých a středních podniků ve Spojeném království naznačují některé trendy a problémy, nelze je přímo srovnávat se slovenským průzkumem. Metodika ve Spojeném království zahrnovala průzkum 1 988 osob s marketingovým rozhodováním a byla speciálně přizpůsobena pro studium konkrétní situace ve Spojeném království.
Na vzorek slovenských firem se zaměřil nedávný průzkum, který provedla slovenská agentura Go4insight ve spolupráci s marketingovým studiem nonoyes. “Průzkum Vše, co víme o marketingu pro rostoucí malé a střední podniky byl proveden online v období od srpna do října 2023 na vzorku 204 respondentů. Cílovou skupinou byly rostoucí malé a střední podniky (s ročním růstem alespoň 5 % za poslední 3 roky) a dotazník vyplňovali jejich kompetentní zástupci. Průzkum přináší unikátní zjištění o využívání marketingu těmito firmami na Slovensku,” uvedl Július Filo pro Stratégie.
Většina britských respondentů nedokázala určit, jak marketing přispívá k dosažení obchodních cílů. Pouze třetina uvedla, že má marketingový plán s pravidelnými aktivitami. Mnoho podniků provádí “nahodilé marketingové aktivity”, které nepřispívají k dosažení obchodních cílů.
Jak ukazuje graf slovenského průzkumu, systematický přístup k marketingu vyznává 32 % firem.
![](https://www.ecommercebridge.sk/wp-content/uploads/2024/02/24-02-01-strategie-SME-rola-marketingu-1024x357.jpg)
Zdroj: strategie.hnonline.sk
Pouze 27 % britských respondentů si při využívání specializovaných marketingových služeb, jako jsou agentury, stanovilo jasné cíle. Pokud se podíváme na výsledky slovenských malých a středních firem, pouze 7 % respondentů využívá služeb agentur.
![](https://www.ecommercebridge.sk/wp-content/uploads/2024/02/24-02-01-strategie-SME-agentury.png)
Zdroj: strategie.hnonline.sk
Pete Jakob, marketingový ředitel společnosti Marketing Centre, společnosti, která stojí za průzkumem ve Velké Británii, zhodnotil, že velkým problémem je nedostatek plánování:
“Nedostatek strategického obchodního a marketingového plánování je obrovským problémem pro vedoucí pracovníky britských malých a středních podniků, kteří v podstatě dělají marketing ve tmě. Dobře vypracovaný obchodní a marketingový plán není jen plánem, ale i pojistkou proti nejistotám, vodítkem pro růst podniků a štítem pro celkový obchodní úspěch.”