4min. doba čtení

B2B e-commerce na vzestupu

Obchodování na internetu mezi firmou a koncovým zákazníkem je dnes už standardem. Avšak tento způsob obchodování mezi společnostmi přes internet byl donedávna ještě marginální záležitostí. Doba se rychle změnila, firmy se začaly velmi svižným tempem obracet směrem k digitálním technologiím a trh, který má několikanásobný potenciál oproti velikosti B2C, ukazuje rapidní růst.

Aleš Sekanina Aleš Sekanina
Marketingový konzultant v Nulisec
B2B e-commerce na vzestupu

Velkoobchod je narozdíl od toho, co jako klasičtí konzumenti a kupující v obchodech na internetu nebo mimo něj známe, velmi odlišným po všech stránkách. Zboží se nakupuje a prodává ve velkých objemech dosahující částek statisíců korun za jednu transakci.

Tyto transakce jsou uskutečňovány na pravidelné bázi, což má základ v dlouhotrvajících obchodních vztazích mezi společnostmi. Ty s sebou přináší například individuální obchodní a cenové podmínky mezi jednotlivými subjekty.

Výše popsané prvky velkoobchodu jsou jen malou částí, kterou musí internetová B2B řešení splňovat, aby firmy mohly přenést svůj obchod a nákup do moderního světa internetu a zanevřeli tak na způsob nákupu přes telefon, fax nebo e-mail, jako bylo doposud standardem.

Bourání překážek v praxi

Velkoobchod jako takový byl po celou dobu života internetu od něj vzdálen na míle. Dnes se zřídka objevují internetové prezentace firem s jejich B2B nabídkou či propagací. Základem vždy byl obchodní cestující a jeho tištěný katalog produktů s tabulkou cen. Objednávky zboží přes neautomatizované nástroje jsou dále manuálně vkládány do interních ERP systémů, aby vůbec mohly být zpracovány.

  • Jak dostanu své zboží na internet?
  • Jak mohu pracovat s individuálními cenami?
  • Jak se objednávka propíše do mých systémů?

To jsou nejčastější dotazy od společností, které chtějí začít s B2B ecommerce, ať už u nás na marketplacu nebo kdekoliv jinde. Naštěstí digitální technologie, jako jsou například XML feedy nebo API, si umí dnes s těmito překážkami poradit.

Online velkoobchodní portály jsou budovány tak, že každou jednu nezbytnou funkčnost pro velkoobchodníky do sebe integrují či zapracovávají, a tím se stávají plnohodnotným prostředím pro tento způsob obchodování. Výsledkem je, že firmy mohou obchodovat s dalšími firmami, aniž by to omezilo či narušilo jejich obchodní vztahy.

Čím menší firma, tím agilnější

To, co platí u srovnání start-upů s velkými korporacemi v obecné rovině, platí ve velkoobchodu stejně tak. Malí producenti, kteří často přichází s pokrokovými produkty bez ohledu na odvětví a kapitál, ví, že jejich přístup k prosazení se v trhu musí být efektivní a bez velkých nákladů.

Pro tyto firmy je internet přirozeným obchodním a marketingovým kanálem. Navíc vědí, že nemohou stavět nákladná e-commerce řešení jen pro svůj odbyt. Proto si malé společnosti hledají rychlé, efektivní a levnější cesty, jak představit svou značku a získat nové odběratele.

Z offline do online a rovnou za hranice

Obchodní portály nebo-li tržiště mají dnes jednu velkou přidanou hodnotu před vlastním řešením. Střetává se totiž nejen nabídka, ale i poptávka. Pro výrobce, distributory nebo dodavatele je tak jednodušší získat nové obchodní partnery.

Tito potenciální zákazníci z jejich pohledu však nemusí být jen lokální, ale i z jiných zemí. Usnadňuje se tak tzv. vstup na další trhy. Mohli bychom říct, že s registrací na obchodním portálu se nám automaticky otevírají nové trhy

To, co pro velkoobchodníky bylo po dlouhou dobu nepředstavitelné, je dnes realitou. Začít obchodovat se svým zbožím přes internet, ať už z pohledu prodejce nebo kupujícího, je dostupné a takřka na pár kliknutí. Brána do B2B e-commerce je otevřena a má možnost rychle přeskočit to, co dnes známe pod pojmem B2C e-commerce.

Sdílet článek
Aleš Sekanina
Marketingový konzultant v Nulisec

Konzultant zaměřený na obsah, data a marketing s 12-letou praxí v e-commerce a médiích.

Tento článek ti přináší

Nulisec

Nulisec je kompletní řešení pro firemní prezentaci a velkoobchodní prodej přes internet. Jednoduchá platforma umožňuje výrobcům, dodavatelům a distributorům zvýšení povědomí o značce, zveřejnění velkoobchodní nabídky a oslovení nových odběratelů. Aktuálně se na marketplacu obchoduje přes 1000 značek od českých, slovenských a evropských společností.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Jak pracovat s inflací v roce 2022 v e-commerce světě?

Rok 2022 přinesl mnoho změn. Firmy čelí nižší poptávce, nejistotě, stagnaci nebo propadům. I když je inflace přirozená, v letošním roce dosáhla 22letého maxima. Zákazníci se rozhodují déle a je stále obtížnější je přesvědčit ke koupi. Zjistěte, jak ustát vlnu inflace a udržet svou značku na očích veřejnosti.

Veronika Svajčiaková Veronika Svajčiaková
Content Specialist v Dexfinity
Přečíst článek
3min. doba čtení

Jak eliminovat nedokončené nákupy?

Kvůli nedokončeným nákupům stojí v opuštěných košících miliony eur. Podle statistik až dvě třetiny zákazníků nedokončí nákup a opustí e-shop těsně před zaplacením. Jaké faktory ovlivňují naše nákupní chování a lze nedokončeným nákupům předcházet?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
7min. doba čtení

Připravte svůj e-shop na hlavní sezónu

Přelom září a října představuje ten nejvyšší čas zhluboka se nadechnout a naplno se vrhnout do top sezóny roku – Black Friday a Vánoc. Přečtěte si rady z obecného pohledu na web, ale také na UX, sociální sítě, PPC a analytiku, abyste z hlavní sezóny vytěžili maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Přečíst článek