
Velkoobchod je narozdíl od toho, co jako klasičtí konzumenti a kupující v obchodech na internetu nebo mimo něj známe, velmi odlišným po všech stránkách. Zboží se nakupuje a prodává ve velkých objemech dosahující částek statisíců korun za jednu transakci.
Tyto transakce jsou uskutečňovány na pravidelné bázi, což má základ v dlouhotrvajících obchodních vztazích mezi společnostmi. Ty s sebou přináší například individuální obchodní a cenové podmínky mezi jednotlivými subjekty.
Výše popsané prvky velkoobchodu jsou jen malou částí, kterou musí internetová B2B řešení splňovat, aby firmy mohly přenést svůj obchod a nákup do moderního světa internetu a zanevřeli tak na způsob nákupu přes telefon, fax nebo e-mail, jako bylo doposud standardem.
Bourání překážek v praxi
Velkoobchod jako takový byl po celou dobu života internetu od něj vzdálen na míle. Dnes se zřídka objevují internetové prezentace firem s jejich B2B nabídkou či propagací. Základem vždy byl obchodní cestující a jeho tištěný katalog produktů s tabulkou cen. Objednávky zboží přes neautomatizované nástroje jsou dále manuálně vkládány do interních ERP systémů, aby vůbec mohly být zpracovány.
- Jak dostanu své zboží na internet?
- Jak mohu pracovat s individuálními cenami?
- Jak se objednávka propíše do mých systémů?
To jsou nejčastější dotazy od společností, které chtějí začít s B2B ecommerce, ať už u nás na marketplacu nebo kdekoliv jinde. Naštěstí digitální technologie, jako jsou například XML feedy nebo API, si umí dnes s těmito překážkami poradit.
Online velkoobchodní portály jsou budovány tak, že každou jednu nezbytnou funkčnost pro velkoobchodníky do sebe integrují či zapracovávají, a tím se stávají plnohodnotným prostředím pro tento způsob obchodování. Výsledkem je, že firmy mohou obchodovat s dalšími firmami, aniž by to omezilo či narušilo jejich obchodní vztahy.
Čím menší firma, tím agilnější
To, co platí u srovnání start-upů s velkými korporacemi v obecné rovině, platí ve velkoobchodu stejně tak. Malí producenti, kteří často přichází s pokrokovými produkty bez ohledu na odvětví a kapitál, ví, že jejich přístup k prosazení se v trhu musí být efektivní a bez velkých nákladů.
Pro tyto firmy je internet přirozeným obchodním a marketingovým kanálem. Navíc vědí, že nemohou stavět nákladná e-commerce řešení jen pro svůj odbyt. Proto si malé společnosti hledají rychlé, efektivní a levnější cesty, jak představit svou značku a získat nové odběratele.
Z offline do online a rovnou za hranice
Obchodní portály nebo-li tržiště mají dnes jednu velkou přidanou hodnotu před vlastním řešením. Střetává se totiž nejen nabídka, ale i poptávka. Pro výrobce, distributory nebo dodavatele je tak jednodušší získat nové obchodní partnery.
Tito potenciální zákazníci z jejich pohledu však nemusí být jen lokální, ale i z jiných zemí. Usnadňuje se tak tzv. vstup na další trhy. Mohli bychom říct, že s registrací na obchodním portálu se nám automaticky otevírají nové trhy.
To, co pro velkoobchodníky bylo po dlouhou dobu nepředstavitelné, je dnes realitou. Začít obchodovat se svým zbožím přes internet, ať už z pohledu prodejce nebo kupujícího, je dostupné a takřka na pár kliknutí. Brána do B2B e-commerce je otevřena a má možnost rychle přeskočit to, co dnes známe pod pojmem B2C e-commerce.
