2 min. doba čtení

7 odborníků na téma: YouTube pomalu opouštějí youtubeři. Je to jen kvůli penězům?

YouTube v posledních letech poměrně “dupe” po autorech, kteří vytvářejí obsah pro tuto platformu. Jsou to právě oni, kdo se musí stále více kontrolovat a přemýšlet o pravidlech této sociální sítě.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
7 odborníků na téma: YouTube pomalu opouštějí youtubeři. Je to jen kvůli penězům?

YouTube v posledních letech poměrně “dupe” po autorech, kteří vytvářejí obsah pro tuto platformu. Jsou to právě oni, kdo se musí stále více kontrolovat a přemýšlet o pravidlech této sociální sítě. Vzhledem k tomu, že je “peníze z YouTube” z velké části živí, je načase diverzifikovat jejich příjmy. To vám poradí každý investiční agent, ale také zdravý rozum. Zůstat “na milost” osudu jedné platformy se nevyplácí. Tuto lekci si odnesl nejeden autor, který dostal BAN.

Je to ale začátek konce YouTube? Začnou influenceři, a tedy i youtubeři, ještě více diverzifikovat své komunikační kanály?

Jeden příklad za všechny. Stejk a jeho HeroHero

Jedním z mála YouTuberů, které pravidelně sleduji, je český “Stejk” 🥩 Vytváří zajímavý oddechový obsah. Před pár týdny mě zaujalo, že začal komunikovat svůj nový kanál na platformě HeroHero. Začal tam dávat bonusový materiál a videa, která by mu YouTube neschválil nebo by mu je mohl BANOVAT.

Členství v jeho HeroHero stojí 6 €. Myslel jsem, že si ho zaplatí možná 100-200 lidí. Mýlil jsem se. A jak moc jsem se mýlil. Hned po pár dnech překonal horní stovku předplatitelů a v současné době (7.3.2023 11:10) je na 1911 předplatitelích 💰💰💰💰 A ano, každý z nich mu platí po 6€.

Těm chytřejším už se točí dolary v očích 🤑 Ano, to je 11 466 € měsíčně. HeroHero si bere 10 %, takže celkově mu zůstává přes 10 tisíc € měsíčně.

Ke svým “penězům z YouTube”, prodeji merche a spolupráci tak přidal zcela nový zdroj peněz, aniž by jakkoli výrazně ohrozil ty stávající. Geniální a gratulujeme.

Co na to říkají lidé z oboru?

Začnou podobné věci dělat i další influenceři? Máme se připravit na to, že za obsah budeme platit více? Zeptal jsem se 7 odborníků a zde jsou odpovědi.

Otázka: Jak youtubeři ustojí tlak a nevyzpytatelnost YouTube? Nastává úsvit masové diverzifikace příjmů? Jak to ovlivní marketéry a společnosti, které s nimi spolupracují?

Obecně je podle mě trend mezi influencery diverzifikovat své výdělky a nebýt závislý jen na spolupracích. Pořád je pro většinu důležitý Youtube, což je vidět na nových tvářích z TikToku, pro které jsou next steps založit si Youtube, podcast a svojí značku / merch. Creator fund TikToku totiž v ČR nefunguje. Nemyslím si, že to negativně zasahuje marketing, ano influenceři se snaží brát méně jednorázové spolupráce, ale jejich další projekty nám dávají zase více prostor pro kampaně.

Honza Vohralík
Digital Content Manager, WeDigital

Diverzifikácia príjmov je prirodzený krok. U nás sa komunitné siete používajú aj z dôvodu nižšieho príjmu z reklamy na YTB. Pre porovnanie, niekomu v USA s rovnakými views ako na SK stačia YTB money na nadštandardný život, kdežto tu nimi ledva pokryje náklady na video. Značky sa s tým buď naučia pracovať a budú z toho benefitovať, alebo nie. Publikum, ktoré pravidelne prispieva tvorcom, by malo byť relevantnejšie ako masa ľudí na YT. Firmy to môžu využiť na cielenejšie aktivity, ktoré zasiahnu síce menšie publikum, no oveľa zapojenejšie. Zároveň prekryv publík na sociálnych sieťach nieje dokonalý, a tvorca tak napríklad na IG zdieľa obsah zo svojho bežného života, na YTB zas obsah spracovaný kvalitnou technikou. To poskytuje priestor na na komunikáciu značky na oboch platformách.

Osobne si myslím, že v tomto prípade môžu všetci získať. Ak influencer dokáže presunúť publikum na iné miesto, ktoré mu generuje ďalší príjem, vie tak firme poskytnúť oveľa účinnejšiu reklamu/prehľad jeho publika 👉🏻 Povedzme, že „Stejk“ vytvorí video na YouTube, kde ma zasiahne ako fanúšika Pokemon TGC. Vo videu mi povie, že ak sa prihlásim na jeho odber na HeroHero, budem mať šancu každý mesiac vyhrať nejakú z kariet. Je predpoklad, že väčšina odberateľov bude fanúšikmi PTGC, a teda priestor spraviť efektívnu reklamu napríklad pre e-shop s kartami alebo fashion s PKMN tématikou. Firmy takýmto spojením zasiahnu presne svoju cieľovku. Vo výsledku tak influencer robí reklamu, ktorá dokonale zapadá do jeho obsahu, neruší a dokonca je žiadaná zo strany publika.

Krištof Konárek
Social Media Specialist, GALTON Brands

Niektorí creatori opustili YouTube už dávnejšie (Jirka Král) alebo postupne obmedzili YouTube (Expl0) a presunuli sa na iné platformy, ktoré pre nich môžu byť istejším zdrojom príjmu. Creatori, ktrorí sa venujú konkrétnej téme do hĺbky (napr. beauty, fitness, food) nie sú na YT závislí – cez iné platformy typu Hero Hero alebo Patreon môžu prinášať svojmu publiku hodnotnejší, prémiový obsah a expertízu v danej téme, za ktorú sú ich fanúšikovia ochotní zaplatiť. Pre značky je to nová možnosť vstupovať do už vytvorených niche komunít, nie len mezi masové publikum. Prináša im to možnosť pracovať s influencermi ešte intenzívnejšie, pretože sa cez tieto kanály dostanú ku relevantným fanúšikom, ktorí sa o danú tému zaujímajú. Práve tu vzniká nový priestor predstavovať svoje produkty či služby.

Lenka Lukáčová
Senior social media manager & influencer marketing manager, Zaraguza CZ

Ak nechceš byť stále v kŕči, či tvoj obsah nebude demonetizovaný alebo vekovo obmedzený, je čas obzerať sa aj inde. Rôzni tvorcovia sa už chytili trendu Only Fans a sprístupňujú tam exkluzívny obsah, ktorý ich priaznivci inde nenájdu. A často práve obsah, ktorý im YT či IG zablokoval. Nehovorím o erotike. Niektorí tvorcovia by sa mohli sústreďovať na streamovacie platformy. Napríklad travel vloggeri, ktorí neopakujú tie isté turistické pasce dookola, ale približujú nás k nepoznanému a vzdialenému. PPPeter spomínal, že cestovateľskú sériu z Južnej Ameriky ponúka Netflixu. YouTube ale tvorcovia nadobro neopustia. Stále to bude dominujúca video platforma, na ktorú budú marketéri pri plánovaní budgetov myslieť. Dávam do pozornosti YouTube Shorts, ak ešte niekto nepostrehol potenciál.

Jana Hrachová
Social Media Manager, Freelancerka

Monetizácia obsahu je v sfére tvorcov obsahu často diskutovanou témou. Streamovacie služby vznikajú ako huby po daždi a veľmi veľa nových ešte len príde. Tvorcov audia láka Patreon či Toldo. YouTuberov zase vábi HeroHero. Darmo, majú to dobre premyslené a YouTube Partner Program dostáva facku, to je jasné. Neobávam sa však, že by táto diverzifikácia sekla so spoluprácami, na ktoré sme už zvyknutí.

Tvorcovia obsahu a YouTuberi možno obohatia svoje príjmy aj o zárobky z iných platforiem či služieb, no YouTube ako takého sa určite nikdy nevzdajú (už len z hľadiska prestíže, popularity YouTube či sily zvyku) a spolupráce na nich budú pokračovať tak, ako ich poznáme.

Jana Malaga
Influencer Marketing Specialist

Za nás je naprosto logické, že YouTubeři chtějí mít jistotu příjmu a nechtějí čekat pouze na nabídky spolupráce se značkami, které nemusí nějaký měsíc vůbec přijít. YouTubeři a celkově i influenceři často tvoří obsah, za který nedostávají zaplaceno (protože kdyby každý jejich výstup byla spolupráce, plno sledujících by ztratili). HeroHero jim umožní dostat zaplaceno za exkluzivní obsah, který najdou jejich sledující právě tam. Většina tvůrců část svého obsahu postuje „veřejně“ a jen část dá placeně.
Nemyslíme si, že by to mělo nějak negativně zasáhnout firmy využívající influencer marketing – influencerů na trhu je spousta a spolupráce se značkami můžou stále dělat, jen s tím rozdílem, že se na ně nemusí spoléhat pro své živobytí a budou si moci více vybírat, s kým chtějí spojit své jméno.

Valerie Sasková
Community & Influencer Specialist, Marketup
Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
TikTok představuje Search Ads Campaign
3 min. doba čtení

TikTok představuje Search Ads Campaign

TikTok rozšiřuje své reklamní možnosti uvedením nové funkce Search Ads Campaign. Jejím cílem je oslovit uživatele s vysokou pravděpodobností nákupu prostřednictvím výsledků vyhledávání v aplikaci TikTok. Stále více lidí používá sociální platformy k vyhledávání produktů namísto tradičních vyhledávačů. A TikTok chce inzerentům umožnit cílení na uživatele právě v momentě, kdy aktivně hledají informace.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Uživatelé TikToku oceňují použití AI v reklamě
3 min. doba čtení

Uživatelé TikToku oceňují použití AI v reklamě

Generativní AI se stává mocným nástrojem i v reklamě. Nedávná studie TikTok Marketing Science ukazuje, že uživatelé TikToku projevují výrazně větší nadšení a obeznámenost s obsahem generovaným AI, což poskytuje cenné poznatky pro značky, které chtějí využít potenciál AI v e-commerce.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak nové funkce Meta pomohou e-shopům zvýšit prodeje během svátků
4 min. doba čtení

Jak nové funkce Meta pomohou e-shopům zvýšit prodeje během svátků

Období horlivého nakupování se blíží a společnost Meta představila nové funkce pro e-commerce segment. Novými nástroji chce pomoci při zvyšování prodeje a efektivnějším oslovení zákazníků. Marketéři budou mít prostor pro zvýraznění či připomenutí slev, s Location Ads dokáží oslovit turisty a svůj prostor dostanou i kamenné provozy. Tyto inovace slibují optimalizovanější a personalizovaný přístup k […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+