Trh se zdravými potravinami si ve společnosti nšel své stabilní místo a spotřebitelé sami aktivně vyhledávají produkty, které pozitivně přispívají k jejich fyzickému zdraví. Většině těchto zákazníků ale nestačí pouhý vliv na osobní blaho.
Až 70 % spotřebitelů se domnívá, že zdravé jídlo by nemělo poškozovat životní prostředí a 54 % zákazníků je ochotných převzít za zdraví planety odpovědnost a upravit podle toho svůj jídelníček, uvádí zpráva Tetra Paku.
Tyto dva přístupy jsou zřetelné v narůstajícím počtu „flexitariánů“, kteří cíleně snižují spotřebu masa. Polovina všech spotřebitelů tvrdí, že konzumaci masa omezuje, nebo maso ze svého jídelníčku dokonce zcela vylučuje.
Průzkum Tetra Pak Index 2023 potvrzuje, že snižování konzumace masa je celosvětovým trendem a fenoménem. Co se týče důvodů pro snižování konzumace masa, 56 % respondentů uvádí zdravotní důvody, které je vedly k přijetí flexitariánské, pescatariánské, vegetariánské nebo veganské stravy. Více než třetina (36 %) ale uvádí jako hlavní motivaci právě životní prostředí.
Ukrojit si z pohodlí pro blaho planety
Z průzkumu dále vyplývá, že pohodlí spotřebitelů už není na prvním místě. Kolem 70 % respondentů by obětovalo pohodlí ve prospěch zdravějších výrobků, což se ukazuje jako dlouhodobě vyvíjející se trend. Motivace žít zdravě není příliš ovlivněna ani ekonomickými krizemi – aktuálně je pouze 17 % spotřebitelů, kteří by raději ušetřili a omezili nákup zdravých potravin a nápojů.
Jak s tím naložit?
Lze očekávat, že počet týkající se environmentálně uvědomělých spotřebitelů bude narůstat i do budoucna. Abyste se svým podnikáním uspěli v měnící se době, zkuste ve své nabídce zdůraznit spojení mezi zdravým stravováním a ekologickými hodnotami. Rozvíjejte a propagujte produkty nebo služby, které jsou nejen zdravé pro spotřebitele, ale také ohleduplné k životnímu prostředí. Zároveň si hlídejte to, co chcete komunikovat a to, jaká je ve skutečnosti realita. Globální značka Unilever aktuálně čelí vyšetřování na podezření z greenwashingu.
Tetra Pak Index vychází z průzkumu ve spolupráci se společností Ipsos. Zahrnoval 5 000 online rozhovorů v 10 zemích: Brazílie, Čína, Indie, Keňa, Německo, Jihoafrická republika, Jižní Korea, Španělsko, Velká Británie a USA.