
Čeští e-shopaři se na marketplaces často dívají s obavami. Česko je extrémně konkurenční trh s průměrnou kupní silou a v kontextu dalšího růstu a expanze na zahraniční trhy jim právě tito globální hráči nabízí zajímavou příležitost, jak validovat konkurenčnost nabídky na jiném trhu (třeba jako předvoj plnohodnotného e-shopu).
Proč byste měli smazat hranice
E-shop samotný nemůže z vlastní marže stabilně znásobovat svůj růst, protože náklady rostou spolu s hodnotou nákupu a skladu. Velcí online obchodníci proto otevírají své stránky e-shopařům, kteří chtějí zvýšit své prodeje. Partnerský prodej zatím nejdále dotáhl Amazon. Na podobném principu ale funguje třeba německý módní gigant Zalando, rumunská raketa eMag nebo nově i český Mall.cz.
Pokud chcete prodávat na některém zahraničním trhu, neměli byste marketplaces ignorovat.
Jakkoliv lze realizovat prodeje přes vlastní e-shop, nadpoloviční většina zákazníků preferuje nákup pouze přes marketplaces. Proč toho nevyužít? Amazon je největším e-shopem v západní Evropě, eMag dominuje té východní a přes Mall můžete oslovit zákazníky ze střední Evropy.
10 výhod prodeje na marketplace
- otevřete dveře na nový (enormní) trh
- můžete se opřít o důvěryhodnost známé značky
- nemusíte zdlouhavě a draze investovat do svého brandu
- náklady na expanzi v porovnání s vlastním řešením e-shopu jsou nižší
- odpadají náklady na zřizování poboček
- odpadají náklady na platy zaměstnanců
- celou expanzi lze organizovat výhradně z Česka (včetně logistiky)
- ověříte svou konkurenceschopnost
- vyzkoušíte nový trh, aniž byste na něm museli budovat e-shop
- nemusíte znát místní zvyklosti
Samozřejmě to není všechno růžové a sluncem zalité. Platíte poplatky a provize, prodeje se většinou rozjíždí pomalu. I na tržištích je konkurence vysoká, takže možná budete muset zpočátku obětovat marži a prodávat pár produktů levněji, abyste získali prodejnost a tak i lepší řazení ve výsledcích.
A hlavně, na marketplace dvojnásob platí pravidlo, že zákazník je vždy na prvním místě – objednávky, vratky, zákaznická podpora – vše musíte řešit, jak nejrychleji a nejkvalitněji dokážete, a to i během svátků a víkendů.
Zákaznické recenze totiž hrají na marketplaces podstatnou roli při rozhodování nakupujících.