5 min. doba čtení

1 reference je víc než 100 dobrých reklam

Prodej výrobků a služeb je v moderním světě stále náročnější. Prostředí přeplněné různorodou konkurencí čeká na každou vaši chybu. Navíc už snad neexistuje nic, co by se nedalo poměrně snadno okopírovat. Můžete do marketingu nalít miliony, ale pokud nebudou zákazníci spokojeni, obchod nikdy neporoste. Proto se klade stále větší důraz na reference.

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
1 reference je víc než 100 dobrých reklam
Zdroj: Depositphotos

Majitelé firem si konečně uvědomili, že budování marketingu je dlouhodobá záležitost. O jeho úspěchu rozhodují lidé, do jejichž rukou vložíme svou důvěru. Pokud vložíte optimální množství financí správným směrem, může se vám to zpětně vyplatit. Ale co když si najednou někdo otevře stejný podnik hned vedle? Získejte konkurenční výhodu dříve, než se to skutečně stane!

Když si vzpomenete na svou poslední online transakci, četli jste si před nákupem recenze? Podívali jste se na recenze dané stránky? Každý z nás to někdy zažil, když se z žádaného produktu nebo služby najednou stala jen hloupost, kterou nespokojená skupina odsoudila k zániku.

Práce se zákazníky

S potenciálním zákazníkem je třeba pracovat od začátku. Pouze malé procento konvertujících lidí vám dobrovolně zanechá recenzi. Proto je důležité nebát se požádat o recenze všechny možné osoby. Než však začnete, musíte si uklidit na vlastním dvorku. Pokud vaše firma nefunguje na 110 %, mohou vás takové žádosti spíše potopit než pomoci vašemu výsledku.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Sociální důvěra a emoce

V době internetu žijeme v jakési sociální bublině, kde se mnohdy neřídíme vlastními názory a postoji a jsme jednoduše ovlivňováni. Přesně tak funguje i nákupní chování. Možnosti jsou tak široké, že si vše můžeme během několika minut vyhledat na internetu. Pokud najdeme názor, který sdílíme, jsme mnohem náchylnější ke konverzi. Zvláště pokud doporučení pochází od někoho nám blízkého.

Ne nadarmo se v podobném duchu před desítkami let prosazoval argumentační faul Ad populum (argument lidu), který křičel z každé druhé reklamy. Čím více spokojených zákazníků se vám podaří získat na svou stranu, tím méně peněz budete muset investovat do dalších propagačních akcí. Vysoký standard podnikání je však v každém případě stále žádoucí. Každá pozitivní emoce může mít významný psychologický dopad na chování spotřebitelů a navíc spokojený zákazník se rád brzy vrátí.

Zdroj: Depositphotos

Kredibilita

Každý člověk se počítá. Není třeba se násilně-násilně zaměřovat pouze na určité publikum. Oslovme všechny lidi ex post. Nikdy nevíme, kdo se to dozví a jakou reakci to může vyvolat. Zde však vyvstává otázka. Může se důvěryhodnost referencí lišit? Rozhodně ano! Doporučení od veřejně populární osobnosti se může rovnat desítkám až stovkám běžných smrtelníků.

Přesně jako influencer marketing. Lidé rádi vyzkouší něco, co pochválí i jejich oblíbený opinion maker. Pro tyto jedince je náročnější získat zvolený typ schválení. Buď budou požadovat protislužbu, nebo peníze na oplátku. Barterová dohoda může být výhodná pro obě strany. Zvláště pokud oslovíte někoho, kdo by váš výrobek nebo službu mohl skutečně využít. Jeho či její příznivci se s touto formou propagace mnohem snáze ztotožní. I na nejvyšší úrovni nebude komunikace nikdy tak důvěryhodná jako doporučení od známého. Snažíte se totiž prodat svou firmu za každou cenu.

Negativní recenze není vždy špatná

Bojíte se, že když jen trochu zaváháte, ztratíte svou krví vybudovanou pověst? Musíte být připraveni na každou situaci. Je to trochu jako s krizovou komunikací. Ani negativní recenze nemusí být vždy špatná. Pokud dokážete navázat rozhovor s nespokojeným zákazníkem online a vysvětlit mu to, můžete to téměř vždy zvrátit k dobrému. Důležité je přiznat chybu a pokusit se ji napravit. Lidé se rádi nechají obejmout a když mají pocit, že mají pravdu, jejich ego jásá radostí.

Ale pozor! To neplatí pro internetové trolly. Pokud chce někdo vyloženě škodit, nemůžete mu v tom zabránit. Jediným skutečně účinným řešením trollů je komunita.Pokud pracujete se svými zákazníky a 95 % z nich je spokojeno, rádi a z své vlastní vůle se vypořádají s každým trollem, který se snaží očernit jejich oblíbenou značku.Pokud se vám podaří s  “trolly” vypořádat, je to pro vás velmi důležité.

Použití různých formátů

Nejběžnějším typem odkazu je přímá citace. Spokojený zákazník něco napíše a vy to stejnou formou přenesete na své webové stránky. Ideální je ještě s fotografií, ale to už se hůře hledá. Na stránce na Facebooku je to jednodušší v tom, že každý napíše referenci na váš profil.

Druhým důležitým typem jsou odkazy na videa. Ty jsou užitečnější pro známé osobnosti. Pokud jsou spokojeni, domluvte si natáčení a požádejte o krátké shrnutí a názor. Podobnou formou je článek na externím fóru nebo blogu. Tím získáte nejen dobrou referenci, ale také plusové body v off-page SEO za zpětný odkaz na vaši webovou prezentaci.

Získání referencí může být pro firmu klíčové. Bude vás to stát spoustu času a energie, ale nakonec se to vyplatí. Proto je opravdu důležité věnovat jim pozornost a nenechat jen na náhodě, zda vás někdo ocení.

Sdílet článek
Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge

Online marketingový nadšenec, tvůrce obsahu, novinář, event manažer, projektový manažer a specialista na sociální sítě… Aktuálně to hrotím se Štefanem v Ecommerce Bridge. Děláme hodně, dobře a kvalitně. Říkáš, že se nedá? Sleduj nás a dokážeme ti, že ano! 🚀

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Význam CRM v marketingu
3 min. doba čtení

Význam CRM v marketingu

Systémy řízení vztahů se zákazníky (CRM) jsou navrženy tak, aby pomáhaly společnostem efektivně řídit jejich interakce se stávajícími i potenciálními klienty. Hlavním cílem je zlepšit vztahy se zákazníky, což následně vede ke zvýšení příjmů, udržení zákazníků a růstu společnosti.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+