Evropa upevnila svou pozici vůči americkému trhu díky nárůstu tržeb značek jako Zalando, Decathlon, ale také About You. Nejsilnější kategorií s 39% podílem je segment módy, šperků a dětského zboží, následovaný kategorií dům, zahrada a DYI (udělej si sám). Co se týče konkrétních značek, prvenství si udržel švédský gigant, který kromě minimalistického skládacího nábytku nabízí také legendární masové kuličky.
Značky s nejvyšším obratem
Je to tak, na výsluní opět dominuje oblíbená Ikea, která dosáhla přeshraničního obratu ve výši 5,6 miliardy eur. Pro zajímavost, její celosvětové maloobchodní tržby přesáhly 44,6 miliardy eur, přičemž evropský trh tvořil přes 70 %. Good job, i když v tomto případě by bylo vhodnější říci „bra jobbat“.
Na druhém místě kraluje německý obchodní řetězec Lidl, který je v našich končinách velmi oblíbený (pamatujete si na Lidl merch, který se u nás ihned vyprodal?), následují e-shopy s módou Zalando (Německo) a H&M (Švédsko) a první pětici uzavírá společnost Lego (Dánsko).
Zdroj: CROSS-BORDER COMMERCE EUROPE
Úspěch slaví i český e-shop
Jak naznačuje výše zobrazená tabulka, mezi nejlepší se dostal i český e-shop z oblasti beauty segmentu – Notino. Do roku 2016 jsme ho znali pod názvem Parfums.cz, v roce 2017 však prošel rebrandem. V současné době působí ve 28 zemích, zaměstnává více než 1500 zaměstnanců a v e-commerce dosahuje úctyhodných úspěchů.
Spolu se společností Adidas nahradili Bauhaus a Euronics, které uzavíraly top desítku nejúspěšnějších přeshraničních e-shopů v roce 2021.
Přeshraniční e-commerce bude nadále růst
Podle statistik Cross-Border Commerce Europe můžeme v nadcházejícím období očekávat poměrně vysoký procentuální nárůst přeshraničního elektronického obchodování. A to jsou, vzhledem k nepříznivé situaci (nejen) na evropském trhu, skutečně pozitivní vyhlídky. Nechme se překvapit, co přinese rok 2023.