Počet e-shopů rostl i v první polovině roku. Podle údajů společnosti Upgates, která vyvíjí řešení pro e-shopy, se oproti loňsku změnilo zaměření nových e-shopů.
Mezi novými e-shopy dominovaly kategorie oblečení a doplňky, dům a zahrada a sport a volný čas. V České republice přibylo nejvíce nových e-shopů v kategoriích oblečení a doplňky, potraviny a domácnost.
Úplní nováčci na trhu
Navzdory očekávané stagnaci v oblasti elektronického obchodování hlásí poskytovatelé řešení pro elektronické obchodování vysoký přírůstek nových obchodů. Stále více Slováků zkouší své síly v online obchodování.
“Zatímco loni nové e-shopy na Slovensku zakládali zkušení lidé, kteří se na trhu orientovali, letos máme vyšší podíl úplných nováčků. Ti si často podnikání pouze zkoušejí s tím, že se k němu v budoucnu možná vrátí. Zajímavé je, že v České republice jsme podobný trend nezaznamenali,” vysvětlil Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
Jeho slova potvrzují i údaje společnosti, podle nichž je stále v provozu až 88 projektů, které byly založeny v první polovině roku 2022.
Z e-shopů, které vznikly v první polovině roku 2023, tedy jsou o rok mladší, jich do srpna 2023 přežilo jen 87 procent. Platí tedy, že zatímco mnoho nových projektů vzniká, poměrně dost jich také končí.
Trendy na Slovensku a v České republice
Podle údajů Upgates zaznamenal slovenský trh největší nárůst e-shopů v kategoriích oblečení a doplňky (meziroční nárůst o více než 46 %), dům a zahrada (meziroční nárůst o téměř 42 %) a sport a volný čas (meziroční nárůst o téměř 42 %).
V České republice zaznamenala nejsilnější kategorie oblečení a doplňků výrazný pokles počtu nových e-shopů, a to o téměř 42 procent. Výrazně poklesl i růst druhé nejsilnější kategorie, potravin, a to o 33,5 procenta. Zatímco v roce 2022 byl meziroční růst e-shopů v kategorii obuv na úrovni 12 procent, v prvním pololetí je růst zanedbatelný.
Segment domácností však zaznamenal rychlý růst a v první polovině roku 2023 se v něm meziročně uskutečnilo o 250 % více nových e-commerce obchodů.
Elektronické obchodování však nemusí vždy prodávat pouze fyzické produkty. “Zaznamenáváme stále větší zájem o prodej digitálních produktů, jako jsou elektronické knihy, licence, vouchery a další. Jedná se o poměrně rychle rostoucí segment a očekáváme, že se to v blízké budoucnosti projeví i ve statistikách,” dodal Pech.