Reklamy se v každém případě uživatelé nezbaví. Jde jen o to, zda se bude zobrazovat cílená reklama na základě souboru cookies, nebo na uživatele bude za částku 79 Kč měsíčně vyskakovat reklama mimo jeho zájmu.
Nabídka služeb bez cílené reklamy
Společnost dneškem zavádí nový platební model, kde se uživatelé mohou rozhodnout o tom, jak bude vypadat jejich domovská stránka. Na základě cookies totiž služba dokáže zobrazovat obsah šitý na míru – třeba zprávy z regionu. Seznam.cz zároveň deklaruje svou transparentnost ohledně uchovávání dat o uživatelích a umožňuje jim regulovat své preference ohledně zobrazeného obsahu a reklamy.
“Nový platební model s názvem Seznam bez cílené reklamy se začne od tohoto týdne teprve testovat na několika desítkách tisíc uživatelů. V následujících týdnech pak předpokládáme jeho přirozené a postupné nasazení na všechny uživatele,” uvádí platforma ve svém vyjádření.
Předchozí uživatelské rozhodnutí o práci s daty
Seznam.cz se jako přední hráč na poli technologií a médií v Česku již dřívě snažil svým uživatelům nabídnout transparentná data o jejich chování. V roce 2022 spustil funkci Aktivita na Seznamu, která uživatelům umožňovala sledovat, jaká konkrétní data jsou uchovávána a jak jsou využívána. Uživatelé kromě přehledu o jejich vyhledávání, sledovaných videích a čtených článcích si mohli regulovat témata zájmu, která se jim zobrazují.
Placený obsah jako nový standard?
Obecný vývoj internetového trhu se podle zástupců Seznam.cz vyvíjí směrem k placenému obsahu. Nová opatření jsou podle společnosti v souladu s globálními trendy v oblasti ochrany soukromí a modely placeného obsahu.
„Řada médií dnes poskytuje svůj obsah pouze za paywallem, aby se vůbec uživila. V zahraničí je volba mezi platbou daty nebo penězi relativně běžná, stačí se podívat například do Německa, Rakouska či na globální platformy. V České republice se z vydavatelů do zpoplatnění pustil například server Reflex.cz, takže Seznam nepřichází s ničím, co by už český trh neznal,“ uzavírá Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu.