2 min. doba čtení

Q-commerce se ve Francii potýká s vážnými problémy. Co se děje?

Celý segment q-commerce se rozpadá. Přinejmenším ve Francii. Getir se chystá opustit zemi kvůli problémům s regulací, Flink vyhlásil bankrot a Gopuuf nadobro skončil.

Q-commerce se ve Francii potýká s vážnými problémy. Co se děje?
Zdroj: Depositphotos

V tiskovém prohlášení zaslaném agentuře AFP společnost Getir oznámila, že hodlá opustit Francii. Připomeňme, že to byla právě společnost Getir, která byla průkopníkem konceptu q-commerce. Tyto služby umožňují doručení objednávek za méně než 30 minut.

Pandemická bublina nebo státní regulace?

Společnost Getir pochází z Turecka a je jedním z největších hráčů v tomto relativně novém segmentu elektronického obchodování. Na vrcholu bubliny měla společnost hodnotu 11,8 miliardy USD a expandovala do několika evropských zemí. Q-commerce vyžaduje vysoké počáteční náklady, protože společnosti musí vybudovat síť stínových prodejen (dark stores) umístěných co nejblíže zákazníkům. Proto se budují v centrech velkých měst.

Financování se však vyčerpalo a mnoho startupů nedokázalo včas dosáhnout ziskovosti. Proto společnost Getir koncem roku 2022 získala společnost Gorillas. Samotná společnost Gorillas předtím získala Frichti, francouzský startup, který rozvážel hotová jídla i potraviny.

Týdenní podcast UPdate

“Složité právní prostředí a předpisy místních úřadů velmi ztěžují úspěch společnosti,” uvedl mluvčí společnosti Getir v prohlášení pro agenturu AFP. Konkrétně v březnu francouzská vláda rozhodla, že park stores by měly být považovány za sklady – nikoliv za prodejny. Místní samosprávy tak mohou rozhodnout, zda sklady v centrech měst povolí, či nikoliv.

Getir není jedinou společností v potížích

Není jasné, co se bude dít dál. Ačkoli Getir tvrdí, že hodlá zcela opustit francouzský trh, podal také návrh na konkurz. Soudem jmenovaní správci stále hledají jinou společnost, která by byla ochotna převzít některé její aktivity. 1 800 zaměstnanců společnosti Getir ve Francii prozatím neví, zda budou mít za několik týdnů práci, protože to závisí na výsledku tohoto insolvenčního řízení.

Flink, jeden z konkurentů společnosti Getir, rovněž vyhlásil úpadek. Společnost Flink dříve převzala svého francouzského konkurenta Cajoo.

Pokud jde o společnost Gopuff, ta opustila zemi již v lednu. Jinými slovy to vypadá, že celé odvětví okamžitých dodávek jídla ve Francii končí… opravdu rychlý obchod.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává
3 min. doba čtení

Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává

Pokud jste ještě nezačali využívat video na LinkedInu, pravděpodobně je ten správný čas. Sledovanost videí na platformě loni meziročně vzrostla o 36 %. Navíc video příspěvky generují 1,4× vyšší zapojení ve srovnání s jinými formáty. Chopte se příležitosti a využijte nové informace přímo od LinkedInu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč
4 min. doba čtení

Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč

Mobily pohlcují polovinu veškeré digitální pozornosti a náklady na získání zákazníka rostou rychleji než rozpočty. Pokud se o mobilní strategii stará každý tým po svém a nikdo ji pevně neřídí, výsledkem jsou nekoordinované kampaně, nejednotný zážitek a promarněné příležitosti. Ve hře není jen engagement, ale i schopnost značky udržet si místo na trhu. Jak tedy […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí
5 min. doba čtení

U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí

V roce 2025 utratí značky v segmentu zdraví, farmacie a zdravotnictví v USA za reklamu více než 31 miliard dolarů – což je více než v odvětvích jako telekomunikace, cestování či technologie. I když značky investují miliardy, jen malá část spotřebitelů důvěřuje zdravotnické reklamě více než jiné.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+