5min. doba čtení

Prodej zboží přes Amazon z pohledu účetnictví a daní

Amazon je největší maloobchodní marketplace na světě. Marketplace si můžete představit jako obrovské online tržiště, které s sebou nese spoustu příležitostí a možností. Pokud se ale rozhodnete prodávat přes Amazon, musíte myslet hned na několik věcí.

Kristýna Zápecová Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial
Prodej zboží přes Amazon z pohledu účetnictví a daní

Způsoby prodeje na Amazonu

Pro začátek je třeba si uvědomit, že při prodeji na Amazonu máte možnost výběru mezi dvěma způsoby:

  • FBM – Fulfillment by Merchant, 
  • FBA – Fulfillment by Amazon. 

Tyto způsoby prodeje se liší procesem vyřízení celého cyklu objednávky. Každý způsob má určité výhody a nevýhody, které je třeba vzít v potaz.

Fulfillment by Merchant (FBM)

FBM je způsob prodeje, při kterém celý proces vyřízení objednávky vyřizujete sami. Jakmile zákazník zakoupí zboží, dostanete o tomto kroku upozornění a budete muset zásilku vyexpedovat v určitém čase. 

Registrace k DPH v jiných členských státech při této možnosti není třeba, plnění budete vykazovat v rámci tuzemského přiznání k DPH, popřípadě v přiznání v režimu OSS.

Fulfillment by Amazon (FBA)

FBA je způsob prodeje, při kterém za vás vyřeší celý proces objednávky Amazon. Amazon za vás přijme objednávku, vyřídí ji, zabalí a odešle zákazníkovi. Vždy pouze stačí zboží připravit dle pravidel Amazonu a odeslat ho do jeho skladu v dané zemi a on se postará o zbytek.

V každé zemi, ve které budete na skladě Amazonu zboží skladovat, musíte být registrovaní k DPH a podávat zde přiznání k DPH dle podmínek členského státu. Zboží, které zasíláte do skladu Amazonu, je třeba vykázat v souhrnném hlášení v České republice.

V obou případech je třeba hlídat obrat prodeje do EU. Pokud překročí hranici 10 000 EUR, máte povinnost se registrovat do režimu OSS (případně k DPH v daných členských státech).

Co je režim One Stop Shop (OSS)?

Jedná se o zvláštní režim jednoho správního místa. Zaregistrovanému subjektu umožňuje souhrnný odvod DPH z veškerého přeshraničního prodeje a podávání jednoho souhrnného přiznání k DPH za všechny země, do kterých zboží zasílá.

Od 1. července 2021 nahrazuje režim OSS povinnost přihlásit se k DPH v každé ze zemí EU, do kterých podnikající subjekt prodává zboží, a to při překročení souhrnného limitu 10 000 EUR z přeshraničního prodeje. Registrace do tohoto režimu může být i dobrovolná.

Přiznání k DPH z prodeje v členských státech EU se podává pouze jedno, a to Finančnímu úřadu pro Jihomoravský kraj. Územní pracoviště pro Brno 1 bylo přiřazeno jako správce daně pro OSS. A to je to „jedno správní místo“, které za vás DPH rozešle do jednotlivých států. Přiznání v režimu OSS se podává kvartálně, a to vždy do konce následujícího měsíce. Plnění v režimu OSS je třeba vykázat i v tuzemském přiznání k DPH.

Poplatky na Amazonu

Čemu se na Amazonu nevyhnete, jsou poplatky. Amazon má rovnou tři druhy poplatků.

Poplatek za prodejní plán

U Individual plánu platíte poplatek 0,99 EUR / 0,99 USD za každou prodanou položku. U Professional plánu platíte měsíčně poplatek 39 EUR / 39 USD. Tento poplatek je strháván z platební karty nebo z virtuálního účtu u Amazonu, kam chodí vaše tržby z prodejů.

Provize z prodeje

 Jedná se o poplatek za využití prodejního portálu a zprostředkování zákazníka, který Amazon účtuje při uskutečnění prodeje. Ve většině kategorií zboží provize nepřekročí 15 % z ceny produktu. Tyto provize se strhávají vždy po uskutečnění prodeje z prodejní ceny a zbylá část je připsána na virtuální účet u Amazonu.

FBA poplatky

Při rozhodnutí využívat způsob prodeje FBA je třeba Amazonu pokrýt náklady na skladování a dopravu. Poplatky se počítají podle hmotnosti a rozměru produktu. ​Poplatek za dopravu je účtován vždy při uskutečnění prodeje z prodejní ceny. Poplatek za skladování se platí měsíčně.

Platby a účtování

Peníze za objednávky se na virtuálním Amazon účtu očistí o poplatky a ponížená částka je zaslána na váš účet. Platby z virtuálního účtu zasílá Amazon jednou za 14 dní.

Týdenní podcast UPdate

Faktury za poplatky se stahují přímo v prostředí Amazonu a jedná se o doklady, které podléhají přenesené daňové povinnosti. Z těchto dokladů je prodejce povinen vyměřit DPH.

Účtovat jednotlivé prodeje je možné ručně dle reportů z Amazonu. Pokud máte ale rádi automatizaci stejně jako já, tak mám pro vás dobrou zprávu. Amazon lze propojit i s účetním programem. K takovému propojení je ale třeba mít můstek (speciální software). Po správném nastavení vám budou chodit uskutečněné objednávky přímo do účetního programu, kde se vám mohou k jednotlivým objednávkám rovnou vytvářet faktury a dokonce i bankovní pohyby.

Sdílet článek
Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial

Podnikatelka a spoluzakladatelka účetní firmy Zápecová Financial, která se specializuje na účetnictví a daně v ecommerce. Je certifikovaným partnerem Pohody, iDokladu a Zlatým Shoptet partnerem.

Zápecová Financial
Tento článek ti přináší

Zápecová Financial

Zápecová Financial je účetní firma, jejichž služby ocení zejména eshopaři a podnikatelé prodávající online. Zaměřují se na automatizaci účetních procesů, které vedou ke zjednodušení činností s agendou souvisejících a snížením nákladů na účetní služby. Firma funguje jako externí účetní oddělení, které se Vám postará nejen o účetnictví a daně, ale i mzdovou agendu a pracovněprávní legislativu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Nenechte si zákazníky utéct: Jak je zaujmout a zabránit opuštění košíku
5min. doba čtení

Nenechte si zákazníky utéct: Jak je zaujmout a zabránit opuštění košíku

Každý z nás se někdy ocitl v situaci, kdy v e-shopu vybíráme produkty, vkládáme je do košíku a najednou se něco stane – vyrušení, nesouvislá myšlenka nebo prostě ztráta zájmu. Výsledkem je opuštěný košík, který zůstane viset někde na internetu. Z pohledu uživatele to může být pouze nezáměrné opomenutí, zatímco pro majitele e-shopu představuje ztrátu […]

Karel Souček Karel Souček
SEO/UX team leader
Přečíst článek
Bezpečnost a WordPress: Jak se chránit před kybernetickými hrozbami
6min. doba čtení

Bezpečnost a WordPress: Jak se chránit před kybernetickými hrozbami

Jednou z nejdůležitějších priorit při správě webových stránek je jejich zabezpečení před útoky. Měli byste zvážit různé prvky, které pomohou ochránit vaši webovou stránku před nebezpečím. Níže se podíváme na základní možnosti zabezpečení a nastíníme doporučení, která se vyplatí dodržovat. Podrobněji se budu věnovat dvoufaktorovému ověřování (2FA).

Filip Mackov Filip Mackov
Senior Web Developer
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+