5min. doba čtení

Prodej zboží přes Amazon z pohledu účetnictví a daní

Amazon je největší maloobchodní marketplace na světě. Marketplace si můžete představit jako obrovské online tržiště, které s sebou nese spoustu příležitostí a možností. Pokud se ale rozhodnete prodávat přes Amazon, musíte myslet hned na několik věcí.

Kristýna Zápecová Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial
Prodej zboží přes Amazon z pohledu účetnictví a daní

Způsoby prodeje na Amazonu

Pro začátek je třeba si uvědomit, že při prodeji na Amazonu máte možnost výběru mezi dvěma způsoby:

  • FBM – Fulfillment by Merchant, 
  • FBA – Fulfillment by Amazon. 

Tyto způsoby prodeje se liší procesem vyřízení celého cyklu objednávky. Každý způsob má určité výhody a nevýhody, které je třeba vzít v potaz.

Fulfillment by Merchant (FBM)

FBM je způsob prodeje, při kterém celý proces vyřízení objednávky vyřizujete sami. Jakmile zákazník zakoupí zboží, dostanete o tomto kroku upozornění a budete muset zásilku vyexpedovat v určitém čase. 

Registrace k DPH v jiných členských státech při této možnosti není třeba, plnění budete vykazovat v rámci tuzemského přiznání k DPH, popřípadě v přiznání v režimu OSS.

Fulfillment by Amazon (FBA)

FBA je způsob prodeje, při kterém za vás vyřeší celý proces objednávky Amazon. Amazon za vás přijme objednávku, vyřídí ji, zabalí a odešle zákazníkovi. Vždy pouze stačí zboží připravit dle pravidel Amazonu a odeslat ho do jeho skladu v dané zemi a on se postará o zbytek.

V každé zemi, ve které budete na skladě Amazonu zboží skladovat, musíte být registrovaní k DPH a podávat zde přiznání k DPH dle podmínek členského státu. Zboží, které zasíláte do skladu Amazonu, je třeba vykázat v souhrnném hlášení v České republice.

V obou případech je třeba hlídat obrat prodeje do EU. Pokud překročí hranici 10 000 EUR, máte povinnost se registrovat do režimu OSS (případně k DPH v daných členských státech).

Co je režim One Stop Shop (OSS)?

Jedná se o zvláštní režim jednoho správního místa. Zaregistrovanému subjektu umožňuje souhrnný odvod DPH z veškerého přeshraničního prodeje a podávání jednoho souhrnného přiznání k DPH za všechny země, do kterých zboží zasílá.

Od 1. července 2021 nahrazuje režim OSS povinnost přihlásit se k DPH v každé ze zemí EU, do kterých podnikající subjekt prodává zboží, a to při překročení souhrnného limitu 10 000 EUR z přeshraničního prodeje. Registrace do tohoto režimu může být i dobrovolná.

Přiznání k DPH z prodeje v členských státech EU se podává pouze jedno, a to Finančnímu úřadu pro Jihomoravský kraj. Územní pracoviště pro Brno 1 bylo přiřazeno jako správce daně pro OSS. A to je to „jedno správní místo“, které za vás DPH rozešle do jednotlivých států. Přiznání v režimu OSS se podává kvartálně, a to vždy do konce následujícího měsíce. Plnění v režimu OSS je třeba vykázat i v tuzemském přiznání k DPH.

Poplatky na Amazonu

Čemu se na Amazonu nevyhnete, jsou poplatky. Amazon má rovnou tři druhy poplatků.

Poplatek za prodejní plán

U Individual plánu platíte poplatek 0,99 EUR / 0,99 USD za každou prodanou položku. U Professional plánu platíte měsíčně poplatek 39 EUR / 39 USD. Tento poplatek je strháván z platební karty nebo z virtuálního účtu u Amazonu, kam chodí vaše tržby z prodejů.

Provize z prodeje

 Jedná se o poplatek za využití prodejního portálu a zprostředkování zákazníka, který Amazon účtuje při uskutečnění prodeje. Ve většině kategorií zboží provize nepřekročí 15 % z ceny produktu. Tyto provize se strhávají vždy po uskutečnění prodeje z prodejní ceny a zbylá část je připsána na virtuální účet u Amazonu.

FBA poplatky

Při rozhodnutí využívat způsob prodeje FBA je třeba Amazonu pokrýt náklady na skladování a dopravu. Poplatky se počítají podle hmotnosti a rozměru produktu. ​Poplatek za dopravu je účtován vždy při uskutečnění prodeje z prodejní ceny. Poplatek za skladování se platí měsíčně.

Platby a účtování

Peníze za objednávky se na virtuálním Amazon účtu očistí o poplatky a ponížená částka je zaslána na váš účet. Platby z virtuálního účtu zasílá Amazon jednou za 14 dní.

Týdenní podcast UPdate

Faktury za poplatky se stahují přímo v prostředí Amazonu a jedná se o doklady, které podléhají přenesené daňové povinnosti. Z těchto dokladů je prodejce povinen vyměřit DPH.

Účtovat jednotlivé prodeje je možné ručně dle reportů z Amazonu. Pokud máte ale rádi automatizaci stejně jako já, tak mám pro vás dobrou zprávu. Amazon lze propojit i s účetním programem. K takovému propojení je ale třeba mít můstek (speciální software). Po správném nastavení vám budou chodit uskutečněné objednávky přímo do účetního programu, kde se vám mohou k jednotlivým objednávkám rovnou vytvářet faktury a dokonce i bankovní pohyby.

Sdílet článek
Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial

Podnikatelka a spoluzakladatelka účetní firmy Zápecová Financial, která se specializuje na účetnictví a daně v ecommerce. Je certifikovaným partnerem Pohody, iDokladu a Zlatým Shoptet partnerem.

Zápecová Financial
Tento článek ti přináší

Zápecová Financial

Zápecová Financial je účetní firma, jejichž služby ocení zejména eshopaři a podnikatelé prodávající online. Zaměřují se na automatizaci účetních procesů, které vedou ke zjednodušení činností s agendou souvisejících a snížením nákladů na účetní služby. Firma funguje jako externí účetní oddělení, které se Vám postará nejen o účetnictví a daně, ale i mzdovou agendu a pracovněprávní legislativu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek