3min. doba čtení

Proces zpracování platby krok po kroku

Všichni to známe – na e-shopu najdeme výhodné letenky do oblíbené destinace a vložíme je do nákupního košíku. Vyplníme údaje z platební karty a klikneme na tlačítko zaplatit. Na obrazovce se na pár vteřin objeví oznámení o průběhu zpracování transakce. Pokud nenastal žádný problém, platba je schválena, peníze se strhnou z karty a my můžeme začít balit kufry na letní dovolenou. Vraťme se však k těm pár vteřinám, které nastaly po kliknutí na tlačítko zaplatit. Víte, co všechno se děje s vašimi osobními údaji po odeslání platby?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Proces zpracování platby krok po kroku

Výběr vhodného řešení

V první řadě je důležitý výběr vhodného řešení, které bude vyhovovat potřebám obchodníka a také potřebám zákazníků. Ať už přijímáte platby prostřednictvím e-shopu nebo POS terminálu, pracujete s citlivými údaji zákazníka.

O jejich bezpečné zpracování se postará platební brána. Ideálním řešením je, když zpracování platby probíhá přímo na stránce e-shopu a zákazník není přesměrován na stránku třetí strany, neboť ztrácí důvěru v bezpečnost citlivých údajů a předčasně ukončí celý nákup. Doporučujeme proto výběr řešení, která umožní platbu bez nutnosti přechodu na jiný web.

Zpracování krok za krokem

Důležitým článkem je platební brána, která spojuje e-shop s poskytovateli obchodních služeb a zajišťuje bezpečný přenos údajů.

Dále se zapojuje zpracovatel plateb, který přenáší údaje o transakcích mezi bankou zákazníka (nebo společností vydávající kreditní karty) a účtem obchodníka. O připsání platby na účet obchodníka je zodpovědná přijímací banka.

Začněme však popořadě. Když zákazník napíše údaje z karty a odešle platbu, platební brána ověří dostatek finančních prostředků prostřednictvím banky, která vydala zákazníkovi platební kartu. Ujistí se, že hodnota nákupu nepřekročí jeho zůstatek na účtu, v případě platby kreditkou nesmí přesáhnout stanovený denní limit.

Po ověření přepošle šifrované údaje o kartě karetním asociacím, které transakci odsouhlasí. Platební brána následně odešle obchodníkovi informaci o úspěšném průběhu platby.

Zároveň odešle pokyn přijímací bance (která se často označuje anglickým výrazem „acquirer“) a ta přesune finanční prostředky z účtu zákazníka na účet obchodníka. Nákupní proces je tímto krokem úspěšně dokončen.

Co je to tokenizace a proč je důležitá

Při tokenizaci ukládá e-shop informace o platbě zákazníka pro pozdější použití. Přestože se při platbě kreditní kartou přímé ukládání informací nedoporučuje, tokenizace nabízí bezpečné řešení.

Namísto skutečných údajů ukládá náhodně vygenerovaný alfanumerický kód, díky kterému e-shop identifikuje zákazníka a jednoduše spáruje platbu bez nutnosti opětovného zadávání údajů z platební karty. Zákazníkům tak usnadní celý proces nakupování a obchodníkům zvyšuje míru konverze dokončení nákupů.

Nejdůležitější je pohodlí zákazníka

Překvapilo vás, kolik hráčů se do celého procesu zpracování platby zapojilo? Možná vás překvapí i fakt, že ačkoli při nákupu obdržíme informaci o autorizování/zamítnutí platby prakticky okamžitě, celý proces zpracování může na pozadí trvat i několik pracovních dnů.

Z pohledu zákazníka to však nepocítíme, zajištění bezproblémového nákupního procesu je pro obchodní poskytovatele důležité.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastřešuji marketing pro platební systémy Besteron. Přes 8 let také působím jako překladatel a kreativní copywriter. Řídím se heslem: „Nikdo nečte reklamy. Lidé čtou to, co je zajímá, což je občas i reklama…“.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

S platební bránou Besteron už nemusíte čekat na své peníze. Máte je k dispozici ve stejný den, jako zaplatí zákazník a můžete je znovu investovat do rozvoje svého podnikání.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Nenechte si zákazníky utéct: Jak je zaujmout a zabránit opuštění košíku
5min. doba čtení

Nenechte si zákazníky utéct: Jak je zaujmout a zabránit opuštění košíku

Každý z nás se někdy ocitl v situaci, kdy v e-shopu vybíráme produkty, vkládáme je do košíku a najednou se něco stane – vyrušení, nesouvislá myšlenka nebo prostě ztráta zájmu. Výsledkem je opuštěný košík, který zůstane viset někde na internetu. Z pohledu uživatele to může být pouze nezáměrné opomenutí, zatímco pro majitele e-shopu představuje ztrátu […]

Karel Souček Karel Souček
SEO/UX team leader
Přečíst článek
Bezpečnost a WordPress: Jak se chránit před kybernetickými hrozbami
6min. doba čtení

Bezpečnost a WordPress: Jak se chránit před kybernetickými hrozbami

Jednou z nejdůležitějších priorit při správě webových stránek je jejich zabezpečení před útoky. Měli byste zvážit různé prvky, které pomohou ochránit vaši webovou stránku před nebezpečím. Níže se podíváme na základní možnosti zabezpečení a nastíníme doporučení, která se vyplatí dodržovat. Podrobněji se budu věnovat dvoufaktorovému ověřování (2FA).

Filip Mackov Filip Mackov
Senior Web Developer
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+