4min. doba čtení

Proces zpracování platby krok po kroku

Všichni to známe – na e-shopu najdeme výhodné letenky do oblíbené destinace a vložíme je do nákupního košíku. Vyplníme údaje z platební karty a klikneme na tlačítko zaplatit. Na obrazovce se na pár vteřin objeví oznámení o průběhu zpracování transakce. Pokud nenastal žádný problém, platba je schválena, peníze se strhnou z karty a my můžeme začít balit kufry na letní dovolenou. Vraťme se však k těm pár vteřinám, které nastaly po kliknutí na tlačítko zaplatit. Víte, co všechno se děje s vašimi osobními údaji po odeslání platby?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Proces zpracování platby krok po kroku

Výběr vhodného řešení

V první řadě je důležitý výběr vhodného řešení, které bude vyhovovat potřebám obchodníka a také potřebám zákazníků. Ať už přijímáte platby prostřednictvím e-shopu nebo POS terminálu, pracujete s citlivými údaji zákazníka.

O jejich bezpečné zpracování se postará platební brána. Ideálním řešením je, když zpracování platby probíhá přímo na stránce e-shopu a zákazník není přesměrován na stránku třetí strany, neboť ztrácí důvěru v bezpečnost citlivých údajů a předčasně ukončí celý nákup. Doporučujeme proto výběr řešení, která umožní platbu bez nutnosti přechodu na jiný web.

Zpracování krok za krokem

Důležitým článkem je platební brána, která spojuje e-shop s poskytovateli obchodních služeb a zajišťuje bezpečný přenos údajů.

Dále se zapojuje zpracovatel plateb, který přenáší údaje o transakcích mezi bankou zákazníka (nebo společností vydávající kreditní karty) a účtem obchodníka. O připsání platby na účet obchodníka je zodpovědná přijímací banka.

Začněme však popořadě. Když zákazník napíše údaje z karty a odešle platbu, platební brána ověří dostatek finančních prostředků prostřednictvím banky, která vydala zákazníkovi platební kartu. Ujistí se, že hodnota nákupu nepřekročí jeho zůstatek na účtu, v případě platby kreditkou nesmí přesáhnout stanovený denní limit.

Po ověření přepošle šifrované údaje o kartě karetním asociacím, které transakci odsouhlasí. Platební brána následně odešle obchodníkovi informaci o úspěšném průběhu platby.

Zároveň odešle pokyn přijímací bance (která se často označuje anglickým výrazem „acquirer“) a ta přesune finanční prostředky z účtu zákazníka na účet obchodníka. Nákupní proces je tímto krokem úspěšně dokončen.

Co je to tokenizace a proč je důležitá

Při tokenizaci ukládá e-shop informace o platbě zákazníka pro pozdější použití. Přestože se při platbě kreditní kartou přímé ukládání informací nedoporučuje, tokenizace nabízí bezpečné řešení.

Namísto skutečných údajů ukládá náhodně vygenerovaný alfanumerický kód, díky kterému e-shop identifikuje zákazníka a jednoduše spáruje platbu bez nutnosti opětovného zadávání údajů z platební karty. Zákazníkům tak usnadní celý proces nakupování a obchodníkům zvyšuje míru konverze dokončení nákupů.

Nejdůležitější je pohodlí zákazníka

Překvapilo vás, kolik hráčů se do celého procesu zpracování platby zapojilo? Možná vás překvapí i fakt, že ačkoli při nákupu obdržíme informaci o autorizování/zamítnutí platby prakticky okamžitě, celý proces zpracování může na pozadí trvat i několik pracovních dnů.

Z pohledu zákazníka to však nepocítíme, zajištění bezproblémového nákupního procesu je pro obchodní poskytovatele důležité.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastřešuji marketing pro platební systémy Besteron. Přes 8 let také působím jako překladatel a kreativní copywriter. Řídím se heslem: „Nikdo nečte reklamy. Lidé čtou to, co je zajímá, což je občas i reklama…“.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

S platební bránou Besteron už nemusíte čekat na své peníze. Máte je k dispozici ve stejný den, jako zaplatí zákazník a můžete je znovu investovat do rozvoje svého podnikání.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek