3 min. doba čtení

Proces zpracování platby krok po kroku

Všichni to známe – na e-shopu najdeme výhodné letenky do oblíbené destinace a vložíme je do nákupního košíku. Vyplníme údaje z platební karty a klikneme na tlačítko zaplatit. Na obrazovce se na pár vteřin objeví oznámení o průběhu zpracování transakce. Pokud nenastal žádný problém, platba je schválena, peníze se strhnou z karty a my můžeme začít balit kufry na letní dovolenou. Vraťme se však k těm pár vteřinám, které nastaly po kliknutí na tlačítko zaplatit. Víte, co všechno se děje s vašimi osobními údaji po odeslání platby?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative
Proces zpracování platby krok po kroku

Výběr vhodného řešení

V první řadě je důležitý výběr vhodného řešení, které bude vyhovovat potřebám obchodníka a také potřebám zákazníků. Ať už přijímáte platby prostřednictvím e-shopu nebo POS terminálu, pracujete s citlivými údaji zákazníka.

O jejich bezpečné zpracování se postará platební brána. Ideálním řešením je, když zpracování platby probíhá přímo na stránce e-shopu a zákazník není přesměrován na stránku třetí strany, neboť ztrácí důvěru v bezpečnost citlivých údajů a předčasně ukončí celý nákup. Doporučujeme proto výběr řešení, která umožní platbu bez nutnosti přechodu na jiný web.

Zpracování krok za krokem

Důležitým článkem je platební brána, která spojuje e-shop s poskytovateli obchodních služeb a zajišťuje bezpečný přenos údajů.

Dále se zapojuje zpracovatel plateb, který přenáší údaje o transakcích mezi bankou zákazníka (nebo společností vydávající kreditní karty) a účtem obchodníka. O připsání platby na účet obchodníka je zodpovědná přijímací banka.

Začněme však popořadě. Když zákazník napíše údaje z karty a odešle platbu, platební brána ověří dostatek finančních prostředků prostřednictvím banky, která vydala zákazníkovi platební kartu. Ujistí se, že hodnota nákupu nepřekročí jeho zůstatek na účtu, v případě platby kreditkou nesmí přesáhnout stanovený denní limit.

Po ověření přepošle šifrované údaje o kartě karetním asociacím, které transakci odsouhlasí. Platební brána následně odešle obchodníkovi informaci o úspěšném průběhu platby.

Zároveň odešle pokyn přijímací bance (která se často označuje anglickým výrazem „acquirer“) a ta přesune finanční prostředky z účtu zákazníka na účet obchodníka. Nákupní proces je tímto krokem úspěšně dokončen.

Co je to tokenizace a proč je důležitá

Při tokenizaci ukládá e-shop informace o platbě zákazníka pro pozdější použití. Přestože se při platbě kreditní kartou přímé ukládání informací nedoporučuje, tokenizace nabízí bezpečné řešení.

Namísto skutečných údajů ukládá náhodně vygenerovaný alfanumerický kód, díky kterému e-shop identifikuje zákazníka a jednoduše spáruje platbu bez nutnosti opětovného zadávání údajů z platební karty. Zákazníkům tak usnadní celý proces nakupování a obchodníkům zvyšuje míru konverze dokončení nákupů.

Nejdůležitější je pohodlí zákazníka

Překvapilo vás, kolik hráčů se do celého procesu zpracování platby zapojilo? Možná vás překvapí i fakt, že ačkoli při nákupu obdržíme informaci o autorizování/zamítnutí platby prakticky okamžitě, celý proces zpracování může na pozadí trvat i několik pracovních dnů.

Z pohledu zákazníka to však nepocítíme, zajištění bezproblémového nákupního procesu je pro obchodní poskytovatele důležité.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative

Píši texty, zastřešuji marketing, hraji si s grafickým designem, překládám do angličtiny a organizuji top eventy. Kreativitu naplno slavím pod značkou Stay Creative.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Aktuální trendy lokální e-commerce: Automatizace, efektivita, multichannel a expanze do zahraničí
5 min. doba čtení

Aktuální trendy lokální e-commerce: Automatizace, efektivita, multichannel a expanze do zahraničí

E-commerce v Česku a na Slovensku zažívá dynamické změny. Automatizace, AI, multichannel strategie a expanze do zahraničí jsou klíčem k úspěchu. Jak využít nové trendy k optimalizaci procesů, snížení nákladů a růstu na konkurenčním trhu? Objevte praktické tipy a inovativní přístupy, které transformují lokální online byznys. Odpovídá CEO CEE Radek Klouda ze společnosti base..

Radek Klouda Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
Přečíst článek
Téměř polovina nákupů začíná na online tržištích
4 min. doba čtení

Téměř polovina nákupů začíná na online tržištích

V roce 2024 se v evropském e-commerce často skloňovala online tržiště. Změnila způsob, jakým lidé objevují a nakupují produkty, přičemž jednotlivé platformy intenzivně soupeří o pozornost a důvěru zákazníků. Tržiště expandují do strategických regionů a neustále zlepšují své služby, aby získala konkurenční výhodu. Nejnovější zpráva, založená na odpovědích 4 500 nakupujících z pěti zemí, ukazuje, […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Doména jako základ úspěchu: Co by měli vědět podnikatelé v e-commerce?
6 min. doba čtení

Doména jako základ úspěchu: Co by měli vědět podnikatelé v e-commerce?

Výběr správné domény je klíčem k budování silné značky a důvěryhodnosti v očích zákazníků. Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je .sk stále první volbou Slováků? V rozhovoru s Petrem Bírem ze společnosti SK-NIC se dozvíte například i to, jak si zajistit krátkou a zapamatovatelnou adresu a podíváme se také na doménové aukce.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+