Výběr vhodného řešení
V první řadě je důležitý výběr vhodného řešení, které bude vyhovovat potřebám obchodníka a také potřebám zákazníků. Ať už přijímáte platby prostřednictvím e-shopu nebo POS terminálu, pracujete s citlivými údaji zákazníka.
O jejich bezpečné zpracování se postará platební brána. Ideálním řešením je, když zpracování platby probíhá přímo na stránce e-shopu a zákazník není přesměrován na stránku třetí strany, neboť ztrácí důvěru v bezpečnost citlivých údajů a předčasně ukončí celý nákup. Doporučujeme proto výběr řešení, která umožní platbu bez nutnosti přechodu na jiný web.
Zpracování krok za krokem
Důležitým článkem je platební brána, která spojuje e-shop s poskytovateli obchodních služeb a zajišťuje bezpečný přenos údajů.
Dále se zapojuje zpracovatel plateb, který přenáší údaje o transakcích mezi bankou zákazníka (nebo společností vydávající kreditní karty) a účtem obchodníka. O připsání platby na účet obchodníka je zodpovědná přijímací banka.
Začněme však popořadě. Když zákazník napíše údaje z karty a odešle platbu, platební brána ověří dostatek finančních prostředků prostřednictvím banky, která vydala zákazníkovi platební kartu. Ujistí se, že hodnota nákupu nepřekročí jeho zůstatek na účtu, v případě platby kreditkou nesmí přesáhnout stanovený denní limit.
Po ověření přepošle šifrované údaje o kartě karetním asociacím, které transakci odsouhlasí. Platební brána následně odešle obchodníkovi informaci o úspěšném průběhu platby.
Zároveň odešle pokyn přijímací bance (která se často označuje anglickým výrazem „acquirer“) a ta přesune finanční prostředky z účtu zákazníka na účet obchodníka. Nákupní proces je tímto krokem úspěšně dokončen.
Co je to tokenizace a proč je důležitá
Při tokenizaci ukládá e-shop informace o platbě zákazníka pro pozdější použití. Přestože se při platbě kreditní kartou přímé ukládání informací nedoporučuje, tokenizace nabízí bezpečné řešení.
Namísto skutečných údajů ukládá náhodně vygenerovaný alfanumerický kód, díky kterému e-shop identifikuje zákazníka a jednoduše spáruje platbu bez nutnosti opětovného zadávání údajů z platební karty. Zákazníkům tak usnadní celý proces nakupování a obchodníkům zvyšuje míru konverze dokončení nákupů.
Nejdůležitější je pohodlí zákazníka
Překvapilo vás, kolik hráčů se do celého procesu zpracování platby zapojilo? Možná vás překvapí i fakt, že ačkoli při nákupu obdržíme informaci o autorizování/zamítnutí platby prakticky okamžitě, celý proces zpracování může na pozadí trvat i několik pracovních dnů.
Z pohledu zákazníka to však nepocítíme, zajištění bezproblémového nákupního procesu je pro obchodní poskytovatele důležité.