3min. doba čtení

Proces zpracování platby krok po kroku

Všichni to známe – na e-shopu najdeme výhodné letenky do oblíbené destinace a vložíme je do nákupního košíku. Vyplníme údaje z platební karty a klikneme na tlačítko zaplatit. Na obrazovce se na pár vteřin objeví oznámení o průběhu zpracování transakce. Pokud nenastal žádný problém, platba je schválena, peníze se strhnou z karty a my můžeme začít balit kufry na letní dovolenou. Vraťme se však k těm pár vteřinám, které nastaly po kliknutí na tlačítko zaplatit. Víte, co všechno se děje s vašimi osobními údaji po odeslání platby?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Proces zpracování platby krok po kroku

Výběr vhodného řešení

V první řadě je důležitý výběr vhodného řešení, které bude vyhovovat potřebám obchodníka a také potřebám zákazníků. Ať už přijímáte platby prostřednictvím e-shopu nebo POS terminálu, pracujete s citlivými údaji zákazníka.

O jejich bezpečné zpracování se postará platební brána. Ideálním řešením je, když zpracování platby probíhá přímo na stránce e-shopu a zákazník není přesměrován na stránku třetí strany, neboť ztrácí důvěru v bezpečnost citlivých údajů a předčasně ukončí celý nákup. Doporučujeme proto výběr řešení, která umožní platbu bez nutnosti přechodu na jiný web.

Zpracování krok za krokem

Důležitým článkem je platební brána, která spojuje e-shop s poskytovateli obchodních služeb a zajišťuje bezpečný přenos údajů.

Dále se zapojuje zpracovatel plateb, který přenáší údaje o transakcích mezi bankou zákazníka (nebo společností vydávající kreditní karty) a účtem obchodníka. O připsání platby na účet obchodníka je zodpovědná přijímací banka.

Začněme však popořadě. Když zákazník napíše údaje z karty a odešle platbu, platební brána ověří dostatek finančních prostředků prostřednictvím banky, která vydala zákazníkovi platební kartu. Ujistí se, že hodnota nákupu nepřekročí jeho zůstatek na účtu, v případě platby kreditkou nesmí přesáhnout stanovený denní limit.

Po ověření přepošle šifrované údaje o kartě karetním asociacím, které transakci odsouhlasí. Platební brána následně odešle obchodníkovi informaci o úspěšném průběhu platby.

Zároveň odešle pokyn přijímací bance (která se často označuje anglickým výrazem „acquirer“) a ta přesune finanční prostředky z účtu zákazníka na účet obchodníka. Nákupní proces je tímto krokem úspěšně dokončen.

Co je to tokenizace a proč je důležitá

Při tokenizaci ukládá e-shop informace o platbě zákazníka pro pozdější použití. Přestože se při platbě kreditní kartou přímé ukládání informací nedoporučuje, tokenizace nabízí bezpečné řešení.

Namísto skutečných údajů ukládá náhodně vygenerovaný alfanumerický kód, díky kterému e-shop identifikuje zákazníka a jednoduše spáruje platbu bez nutnosti opětovného zadávání údajů z platební karty. Zákazníkům tak usnadní celý proces nakupování a obchodníkům zvyšuje míru konverze dokončení nákupů.

Nejdůležitější je pohodlí zákazníka

Překvapilo vás, kolik hráčů se do celého procesu zpracování platby zapojilo? Možná vás překvapí i fakt, že ačkoli při nákupu obdržíme informaci o autorizování/zamítnutí platby prakticky okamžitě, celý proces zpracování může na pozadí trvat i několik pracovních dnů.

Z pohledu zákazníka to však nepocítíme, zajištění bezproblémového nákupního procesu je pro obchodní poskytovatele důležité.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Píši texty, zastřešuji marketing, hraji si s grafickým designem, překládám do angličtiny a organizuji top eventy. Kreativitu naplno slavím ve firmě s největším srdcem a nejlepšími platebními řešeními Besteron. Hledáš platební bránu pro svůj e-shop nebo POS řešení pro provoz? Klikejte na besteron.cz.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak nejlépe vybrat performance agenturu či freelancera
22min. doba čtení

Jak nejlépe vybrat performance agenturu či freelancera

Při výběru poskytovatele marketingových služeb pro váš e-shop nebo jiný projekt máte na trhu několik možností. Při tomto výběru je velmi důležité, abyste se dokázali správně rozhodnout, ale také abyste dokázali nastavit správná očekávání. Také se správně ptejte a dávejte si pozor na “red flags”, kdy by vaše volba mohla skončit odlehčením účtu o několik […]

Martin Bulák Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+