4 min. doba čtení

Jak zjistíte, že je váš obsah efektivní?

Kdy je obsah kvalitní? Když je zaměřen na potřeby uživatelů, spotřebitelů. Kdy má smysl ho tvořit? Když zajistíte, že se k nim opravdu dostane. Řekněme, že toto je „check“. Co u obsahu vyhodnocovat?

Nina Vráblová Nina Vráblová
Contributing Writer | Content Specialist, dabl.
Jak zjistíte, že je váš obsah efektivní?
Zdroj: AdobeStock

Cílem tvorby obsahu nemusí být prodej – může jít např. o sběr kontaktů, budování povědomí o značce, vytváření komunity… Jenže pokud pokulhává distribuce, obsah bude sice kvalitní a užitečný, ale bude levitovat někde v časoprostoru (resp. na webu, ale dostane se k němu jen zlomek lidí). Zjednodušeně: bude bez výkonu.

Co dělat, aby byl obsah na blogu výkonný?

Tentokrát přeskočíme strategii, správně zvolené persony či tone of voice – předpokládejme, že toto máme úspěšně zvládnuté. Dalším krokem jsou „nastavení a sledování“ v podobě KPI. Správných KPI. Co to znamená?

Berme to tak, že KPI jsou pro vás cenné informace:

  • o tom, zda se vám daří naplňovat cíl/cíle,
  • o tom, do jaké míry jste konkurenceschopní a co je třeba změnit, resp. přizpůsobit.

Nesledujte vše a vyhodnocujte pouze to, co je relevantní pro vaši značku, váš segment.

Obsahové indikátory

U článků sledujte zejména:

  • počet zobrazení stránky,
  • čas na stránce,
  • interakci s obsahem.

Vzhledem k tomu, že v tomto případě řešíme většinou organiku, sledujte si, kolikrát byly jednotlivé články zobrazeny. Díky unikátní URL můžete vyhodnotit i další aktivity související s obsahem na ní.

Příklad: Máte rozběhlou další marketingovou aktivitu, která ze sociálních sítí nebo kampaní odkazuje na konkrétní stránku s obsahem. Nemusí to být jen krátký článek, ale např. pillar page, kde jste podrobně rozpracovali téma, které potřebujete komunikovat. Ta zahrnuje interní prolinkování, CTA, možná i mini video obsah a pod. Můžete si tak 2 v 1 sledovat, jak účinná je marketingová kampaň.

Čas strávený na stránce by vás měl také zajímat, protože prozrazuje, zda je obsah pro návštěvníky relevantní. Pokud s ním interagují, je to pro vás dobrá zpráva. Překlikli se někam? Vyplnili formulář? Zapojili se do ankety související s článkem? Stáhli si e-book?

Poznámka: Vyhledávače „mají rády“, pokud na nějaké stránce strávíte hodně času – to však platí, pokud si zároveň dáváte záležet na SEO. Nestačí vyplnit Title a Meta description. Analýza klíčových slov (KW) vám velmi pěkně napoví, na která slovní spojení (ideálně longtaily) byste měli tvořit obsah. Ne vždy platí, že vysoký počet hledání za měsíc = pro vás relevantní KW. Sledujte konkurenčnost daného KW. Pokud je nízká, zvyšujete si pravděpodobnost zobrazení vašeho obsahu.

Další metriky ke sledování

  • Dočtení obsahu,
  • vertikální scrollování.

Obecně platí, že krátké články jsou cestou (protože pozornost uživatelů se zkracuje). Jenže jsou témata, která si žádají větší rozsah. Tehdy existují dvě možnosti: vytvoříte články na pokračování, tzv. seriálový obsah, nebo publikujete delší text, který nasytí čtenáře díky přehlednosti. Pomůžete jí i tím, že do úvodu článku vložíte rozcestník, přes který se dá proklikávat na vybrané části.

Při vyhodnocování obsahu by vás pak mělo zajímat jeho dočtení.

Poznámka: Vertikální scrollování vám ukáže, zda se návštěvník stránky přescrolloval až na její konec, zastavil se v polovině stránky a pod. Sledujete, jak se chová, kde se scrollováním „definitivně“ skončil. Bylo tam CTA? Následoval méně zajímavý obsah? I tato metrika může být pro vás indicií.

Ideálně však v kombinaci s další metrikou dočtení obsahu. V rámci ní si určíte prvky, které vyselektují text, který má být v zorném poli čtenáře (může končit např. sekcí s komentáři, medailonkem autora článku a pod.).

Vyhodnocování a republishing

Pokud si obsah pravidelně vyhodnocujete, nenechávejte data „v šuplíku“, pracujte s nimi.

Aktivně.

  • Pokud vám nějaký článek „vystřelí“, věnujte se tématu i s časovým odstupem. Úspěšný článek republikuje = aktualizujte původní informace, fotografie, případně doplňte další text či KW.
  • Pokud je článek organicky slabý, udělejte si analýzu použitých klíčových slov. Nemusíte měnit celý text. Někdy stačí jen malá změna a ve vyhledávačích poskočíte výš. Ponecháte základ, upravíte titulek, sjednotíte jeho KW s perexem a využijete ho i v některých H2 nadpisech. Nezapomínejte však, že obsah má zůstat dobře čitelný a pro člověka, který přišel na váš blog, užitečný. Vyhledávačům se nelíbí snaha vměstnat KW „kamkoliv“ a mohou vám to dát najevo. 🙂

Nenechávejte obsah „levitovat v časoprostoru“, když může být viděn a přinášet výsledky. Pomůžeme vám s jeho kompletním uchopením, včetně SEO optimalizace. Ozvěte se nám. Rádi pro vás připravíme obsah na míru a hlavně, na výkon.

Vytvořme spolu výkonný obsah
Sdílet článek
Nina Vráblová
Contributing Writer | Content Specialist, dabl.
Tento článek ti přináší

dabl.

Tvořeno srdcem, schváleno myslí. „Tvořeno srdcem“ hovoří o vnitřní vášni, která pohání naše inovace. „Schváleno myslí“ podtrhuje význam důkladné úvahy a kritického myšlení. Zatímco vášeň podněcuje naše nápady, je to síla našich myšlenek, která je přeměňuje na vynalézavá řešení. Jsme marketingový powerhouse, jehož středem jsou lidé. Jsme tady, pokud nás potřebuješ.

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. doba čtení

Copywriting vs. Content Writing

Každá společnost, která se zabývá e-commerce, musí rozlišovat copywriting a content writing. Přestože mají odlišné využití a používají odlišné strategie, obě jsou nezbytné pro přilákání a zaujmutí klientů. Tento článek vysvětluje rozdíly mezi těmito styly psaní, aby vám pomohl činit lepší marketingová rozhodnutí.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?
9 min. doba čtení

Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?

Online kurz je perfektní forma, jak předávat své zkušenosti a ještě tím přilepšit svému finančnímu rozpočtu. Jak vytvořit úspěšný kurz? Kromě správně vybraného tématu je důležitá také strategie a plán. Kdo je vaše cílovka? Je o vybrané téma zájem? Jak svůj kurz prodat? Jak jej vylepšit a posunout ještě o úroveň výš? To všechno se […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+