Cílem tvorby obsahu nemusí být prodej – může jít např. o sběr kontaktů, budování povědomí o značce, vytváření komunity… Jenže pokud pokulhává distribuce, obsah bude sice kvalitní a užitečný, ale bude levitovat někde v časoprostoru (resp. na webu, ale dostane se k němu jen zlomek lidí). Zjednodušeně: bude bez výkonu.
Co dělat, aby byl obsah na blogu výkonný?
Tentokrát přeskočíme strategii, správně zvolené persony či tone of voice – předpokládejme, že toto máme úspěšně zvládnuté. Dalším krokem jsou „nastavení a sledování“ v podobě KPI. Správných KPI. Co to znamená?
Berme to tak, že KPI jsou pro vás cenné informace:
- o tom, zda se vám daří naplňovat cíl/cíle,
- o tom, do jaké míry jste konkurenceschopní a co je třeba změnit, resp. přizpůsobit.
Nesledujte vše a vyhodnocujte pouze to, co je relevantní pro vaši značku, váš segment.
Obsahové indikátory
U článků sledujte zejména:
- počet zobrazení stránky,
- čas na stránce,
- interakci s obsahem.
Vzhledem k tomu, že v tomto případě řešíme většinou organiku, sledujte si, kolikrát byly jednotlivé články zobrazeny. Díky unikátní URL můžete vyhodnotit i další aktivity související s obsahem na ní.
Příklad: Máte rozběhlou další marketingovou aktivitu, která ze sociálních sítí nebo kampaní odkazuje na konkrétní stránku s obsahem. Nemusí to být jen krátký článek, ale např. pillar page, kde jste podrobně rozpracovali téma, které potřebujete komunikovat. Ta zahrnuje interní prolinkování, CTA, možná i mini video obsah a pod. Můžete si tak 2 v 1 sledovat, jak účinná je marketingová kampaň.
Čas strávený na stránce by vás měl také zajímat, protože prozrazuje, zda je obsah pro návštěvníky relevantní. Pokud s ním interagují, je to pro vás dobrá zpráva. Překlikli se někam? Vyplnili formulář? Zapojili se do ankety související s článkem? Stáhli si e-book?
Poznámka: Vyhledávače „mají rády“, pokud na nějaké stránce strávíte hodně času – to však platí, pokud si zároveň dáváte záležet na SEO. Nestačí vyplnit Title a Meta description. Analýza klíčových slov (KW) vám velmi pěkně napoví, na která slovní spojení (ideálně longtaily) byste měli tvořit obsah. Ne vždy platí, že vysoký počet hledání za měsíc = pro vás relevantní KW. Sledujte konkurenčnost daného KW. Pokud je nízká, zvyšujete si pravděpodobnost zobrazení vašeho obsahu.
Další metriky ke sledování
- Dočtení obsahu,
- vertikální scrollování.
Obecně platí, že krátké články jsou cestou (protože pozornost uživatelů se zkracuje). Jenže jsou témata, která si žádají větší rozsah. Tehdy existují dvě možnosti: vytvoříte články na pokračování, tzv. seriálový obsah, nebo publikujete delší text, který nasytí čtenáře díky přehlednosti. Pomůžete jí i tím, že do úvodu článku vložíte rozcestník, přes který se dá proklikávat na vybrané části.
Při vyhodnocování obsahu by vás pak mělo zajímat jeho dočtení.
Poznámka: Vertikální scrollování vám ukáže, zda se návštěvník stránky přescrolloval až na její konec, zastavil se v polovině stránky a pod. Sledujete, jak se chová, kde se scrollováním „definitivně“ skončil. Bylo tam CTA? Následoval méně zajímavý obsah? I tato metrika může být pro vás indicií.
Ideálně však v kombinaci s další metrikou – dočtení obsahu. V rámci ní si určíte prvky, které vyselektují text, který má být v zorném poli čtenáře (může končit např. sekcí s komentáři, medailonkem autora článku a pod.).
Vyhodnocování a republishing
Pokud si obsah pravidelně vyhodnocujete, nenechávejte data „v šuplíku“, pracujte s nimi.
Aktivně.
- Pokud vám nějaký článek „vystřelí“, věnujte se tématu i s časovým odstupem. Úspěšný článek republikuje = aktualizujte původní informace, fotografie, případně doplňte další text či KW.
- Pokud je článek organicky slabý, udělejte si analýzu použitých klíčových slov. Nemusíte měnit celý text. Někdy stačí jen malá změna a ve vyhledávačích poskočíte výš. Ponecháte základ, upravíte titulek, sjednotíte jeho KW s perexem a využijete ho i v některých H2 nadpisech. Nezapomínejte však, že obsah má zůstat dobře čitelný a pro člověka, který přišel na váš blog, užitečný. Vyhledávačům se nelíbí snaha vměstnat KW „kamkoliv“ a mohou vám to dát najevo. 🙂
Nenechávejte obsah „levitovat v časoprostoru“, když může být viděn a přinášet výsledky. Pomůžeme vám s jeho kompletním uchopením, včetně SEO optimalizace. Ozvěte se nám. Rádi pro vás připravíme obsah na míru – a hlavně, na výkon.
Vytvořme spolu výkonný obsah