3 min. doba čtení

Perspektiva „bezhotovostní společnosti“ v Evropě

Kolik hotovosti máte u sebe? Možná vás překvapí, že odpověď na tuto otázku závisí nejen na výši zůstatku na vašem účtu, ale pravděpodobně také i na zemi, ve které žijete. Používání hotovosti se v jednotlivých evropských zemích značně liší, zejména na severu a na jihu.

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative
Perspektiva „bezhotovostní společnosti“ v Evropě

Vizi tzv. „cashless society“ neboli bezhotovostní společnosti přiblížila pandemie COVID-19, kdy se kladl velký důraz na dezinfekci, mince a bankovky v nás vzbuzovaly pocit nečistoty a většina populace začala nakupovat prostřednictvím e-shopů.

Největší pokles využívání hotovosti byl zaznamenán v roce 2021 v České republice, kdy hotovostní platby klesly až o 49 %. Po návratu do běžného života bez omezení se však používání hotovosti opět zvýšilo.

Které evropské země používají hotovost nejvíce a které nejméně?

Do top 3 nejzávislejších evropských zemí se v letošním roce dostalo Bulharsko, Rumunsko a Řecko. Slovensko je na osmém místě a Česká republika na šestém (celosvětově se dostala do top 20).

Do top 3 nejméně závislých evropských zemí se dostaly Norsko, Finsko a Švédsko, přičemž Norsko si drží prvenství i celosvětově.

Zdroj: Merchant Machine

Proč jsou severské země nejméně závislé na hotovosti?

Severské země jsme v našich končinách vždy považovali za pokrokové – ale proč je tomu tak? Proč v severských zemích hotovostní platby nepřekročí hranici 1 až 2 %? A to nejen v Norsku, Finsku a Švédsku – tuto hranici nepřekročí ani Dánsko či Anglie. Z kulturního hlediska mají tyto země tendenci důvěřovat svým vládám a také bankám, které prošly restrukturalizací a přizpůsobily se nejpokrokovějším digitálním technologiím.

Obyvatelé těchto zemí také věří, že jejich peníze jsou v rukou digitální banky stejně bezpečné (dokonce bezpečnější) jako v jejich vlastních. Důležitý faktor je také vysoká úroveň počítačové gramotnosti starších generací, přístup k internetu má v této top trojce více než 92 % všech obyvatel a 100 % má také svůj vlastní účet.

Jaké jsou výhody „bezhotovostní společnost“?

Největším přínosem bezhotovostních plateb je snížení kriminality a podvodů. Digitální měnu je přece jen těžší zneužít, je transparentnější a lze ji lépe sledovat než třeba kufřík plný peněz ?.

Výhodou jsou také rychlejší nákupy a snazší správa financí pro jednotlivce, ale také pro podniky, kterým by odpadla nutnost uchovávat, chránit, vybírat a ukládat fyzické peníze. Abychom však zůstali spravedliví, zmíníme i největší nevýhodu, a tou je výrazná ztráta soukromí.

Pokud se na tuto problematiku podíváme globálně, i přes rychlý vývoj digitálních plateb (a stoupající trend velkých ekonomik zbavovat se hotovosti) je prozatím jasné, že bezhotovostní společnost zůstává vzdálenou perspektivou.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative

Píši texty, zastřešuji marketing, hraji si s grafickým designem, překládám do angličtiny a organizuji top eventy. Kreativitu naplno slavím pod značkou Stay Creative.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Předplatné v e-commerce: 5 trendů, které byste v roce 2025 neměli přehlédnout
5 min. doba čtení

Předplatné v e-commerce: 5 trendů, které byste v roce 2025 neměli přehlédnout

Předplatné není jen o streamovacích službách a měěsíčních boxech. Podle zprávy Subscription Trends Q1 Report 2025 od Subscrybe zažívá celý model předplatného výrazný posun – a e-commerce z toho může značně těžit. Vybrali jsme pět klíčových trendů, které mají největší dopad na online prodej, a přeložili je do praktických souvislostí pro ty, kteří chtějí růst […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?
4 min. doba čtení

Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?

Spotřebitelské návyky se dlouhodobě mění ve prospěch zdraví a wellness. Počet lidí, kteří investují do svého zdraví, roste. A to vytváří nové příležitosti pro e-commerce značky. Analýza společností Experian a Reward, vychází z více než 1,4 miliardy kartových transakcí a ukazuje, že výdaje na fitness a výživu meziročně vzrostly o 6 %. Prodejci, kteří se […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?
3 min. doba čtení

Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?

Mall.sk prochází zásadní změnou. 31. března 2025 přestane fungovat jako samostatná platforma a jeho nabídka se přesune na Allegro. Tento krok je součástí širší strategie konsolidace technologických platforem v rámci skupiny Allegro. Pro obchodníky a zákazníky to přináší několik změn, které mohou ovlivnit konkurenci na slovenském e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+