3min. doba čtení

Perspektiva „bezhotovostní společnosti“ v Evropě

Kolik hotovosti máte u sebe? Možná vás překvapí, že odpověď na tuto otázku závisí nejen na výši zůstatku na vašem účtu, ale pravděpodobně také i na zemi, ve které žijete. Používání hotovosti se v jednotlivých evropských zemích značně liší, zejména na severu a na jihu.

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Perspektiva „bezhotovostní společnosti“ v Evropě

Vizi tzv. „cashless society“ neboli bezhotovostní společnosti přiblížila pandemie COVID-19, kdy se kladl velký důraz na dezinfekci, mince a bankovky v nás vzbuzovaly pocit nečistoty a většina populace začala nakupovat prostřednictvím e-shopů.

Největší pokles využívání hotovosti byl zaznamenán v roce 2021 v České republice, kdy hotovostní platby klesly až o 49 %. Po návratu do běžného života bez omezení se však používání hotovosti opět zvýšilo.

Které evropské země používají hotovost nejvíce a které nejméně?

Do top 3 nejzávislejších evropských zemí se v letošním roce dostalo Bulharsko, Rumunsko a Řecko. Slovensko je na osmém místě a Česká republika na šestém (celosvětově se dostala do top 20).

Do top 3 nejméně závislých evropských zemí se dostaly Norsko, Finsko a Švédsko, přičemž Norsko si drží prvenství i celosvětově.

Zdroj: Merchant Machine

Proč jsou severské země nejméně závislé na hotovosti?

Severské země jsme v našich končinách vždy považovali za pokrokové – ale proč je tomu tak? Proč v severských zemích hotovostní platby nepřekročí hranici 1 až 2 %? A to nejen v Norsku, Finsku a Švédsku – tuto hranici nepřekročí ani Dánsko či Anglie. Z kulturního hlediska mají tyto země tendenci důvěřovat svým vládám a také bankám, které prošly restrukturalizací a přizpůsobily se nejpokrokovějším digitálním technologiím.

Obyvatelé těchto zemí také věří, že jejich peníze jsou v rukou digitální banky stejně bezpečné (dokonce bezpečnější) jako v jejich vlastních. Důležitý faktor je také vysoká úroveň počítačové gramotnosti starších generací, přístup k internetu má v této top trojce více než 92 % všech obyvatel a 100 % má také svůj vlastní účet.

Jaké jsou výhody „bezhotovostní společnost“?

Největším přínosem bezhotovostních plateb je snížení kriminality a podvodů. Digitální měnu je přece jen těžší zneužít, je transparentnější a lze ji lépe sledovat než třeba kufřík plný peněz 😉.

Výhodou jsou také rychlejší nákupy a snazší správa financí pro jednotlivce, ale také pro podniky, kterým by odpadla nutnost uchovávat, chránit, vybírat a ukládat fyzické peníze. Abychom však zůstali spravedliví, zmíníme i největší nevýhodu, a tou je výrazná ztráta soukromí.

Pokud se na tuto problematiku podíváme globálně, i přes rychlý vývoj digitálních plateb (a stoupající trend velkých ekonomik zbavovat se hotovosti) je prozatím jasné, že bezhotovostní společnost zůstává vzdálenou perspektivou.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastřešuji marketing pro platební systémy Besteron. Přes 8 let také působím jako překladatel a kreativní copywriter. Řídím se heslem: „Nikdo nečte reklamy. Lidé čtou to, co je zajímá, což je občas i reklama…“.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

S platební bránou Besteron už nemusíte čekat na své peníze. Máte je k dispozici ve stejný den, jako zaplatí zákazník a můžete je znovu investovat do rozvoje svého podnikání.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek