3 min. doba čtení

Perspektiva „bezhotovostní společnosti“ v Evropě

Kolik hotovosti máte u sebe? Možná vás překvapí, že odpověď na tuto otázku závisí nejen na výši zůstatku na vašem účtu, ale pravděpodobně také i na zemi, ve které žijete. Používání hotovosti se v jednotlivých evropských zemích značně liší, zejména na severu a na jihu.

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative
Perspektiva „bezhotovostní společnosti“ v Evropě

Vizi tzv. „cashless society“ neboli bezhotovostní společnosti přiblížila pandemie COVID-19, kdy se kladl velký důraz na dezinfekci, mince a bankovky v nás vzbuzovaly pocit nečistoty a většina populace začala nakupovat prostřednictvím e-shopů.

Největší pokles využívání hotovosti byl zaznamenán v roce 2021 v České republice, kdy hotovostní platby klesly až o 49 %. Po návratu do běžného života bez omezení se však používání hotovosti opět zvýšilo.

Které evropské země používají hotovost nejvíce a které nejméně?

Do top 3 nejzávislejších evropských zemí se v letošním roce dostalo Bulharsko, Rumunsko a Řecko. Slovensko je na osmém místě a Česká republika na šestém (celosvětově se dostala do top 20).

Do top 3 nejméně závislých evropských zemí se dostaly Norsko, Finsko a Švédsko, přičemž Norsko si drží prvenství i celosvětově.

Zdroj: Merchant Machine

Proč jsou severské země nejméně závislé na hotovosti?

Severské země jsme v našich končinách vždy považovali za pokrokové – ale proč je tomu tak? Proč v severských zemích hotovostní platby nepřekročí hranici 1 až 2 %? A to nejen v Norsku, Finsku a Švédsku – tuto hranici nepřekročí ani Dánsko či Anglie. Z kulturního hlediska mají tyto země tendenci důvěřovat svým vládám a také bankám, které prošly restrukturalizací a přizpůsobily se nejpokrokovějším digitálním technologiím.

Obyvatelé těchto zemí také věří, že jejich peníze jsou v rukou digitální banky stejně bezpečné (dokonce bezpečnější) jako v jejich vlastních. Důležitý faktor je také vysoká úroveň počítačové gramotnosti starších generací, přístup k internetu má v této top trojce více než 92 % všech obyvatel a 100 % má také svůj vlastní účet.

Jaké jsou výhody „bezhotovostní společnost“?

Největším přínosem bezhotovostních plateb je snížení kriminality a podvodů. Digitální měnu je přece jen těžší zneužít, je transparentnější a lze ji lépe sledovat než třeba kufřík plný peněz ?.

Výhodou jsou také rychlejší nákupy a snazší správa financí pro jednotlivce, ale také pro podniky, kterým by odpadla nutnost uchovávat, chránit, vybírat a ukládat fyzické peníze. Abychom však zůstali spravedliví, zmíníme i největší nevýhodu, a tou je výrazná ztráta soukromí.

Pokud se na tuto problematiku podíváme globálně, i přes rychlý vývoj digitálních plateb (a stoupající trend velkých ekonomik zbavovat se hotovosti) je prozatím jasné, že bezhotovostní společnost zůstává vzdálenou perspektivou.

Sdílet článek
Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative

Píši texty, zastřešuji marketing, hraji si s grafickým designem, překládám do angličtiny a organizuji top eventy. Kreativitu naplno slavím pod značkou Stay Creative.

Besteron
Tento článek ti přináší

Besteron

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Důvěra, prodeje, reputace: Proč jsou recenze v e-commerce klíčové?
4 min. doba čtení

Důvěra, prodeje, reputace: Proč jsou recenze v e-commerce klíčové?

Online recenze se v posledních letech staly důležitým nástrojem při rozhodování spotřebitelů a budování důvěry mezi firmami a zákazníky. Nejnovější průzkum, který realizovala platforma Trustpilot mezi 600 decision makery v britských malých a středních podnicích a 2 000 spotřebiteli, ukazuje na jejich význam pro ekonomický růst i výzvy, které s sebou přinášejí.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Předpokládá se, že live shopping letos osloví více než 20 % Američanů
4 min. doba čtení

Předpokládá se, že live shopping letos osloví více než 20 % Američanů

Online nakupování se mění a jedním z rostoucích trendů je live shopping – forma prodeje, kde si spotřebitelé mohou v reálném čase prohlížet produkty, klást otázky a okamžitě nakupovat. Podle říjnové předpovědi EMARKETER bude v roce 2025 prostřednictvím livestreamu nakupovat více než 21,7 % digitálních kupujících v USA. Tento trend naznačuje, že interaktivní formy e-commerce […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Rekordní rok pro martech, ad tech a digitální obsah: Konsolidace na vzestupu
3 min. doba čtení

Rekordní rok pro martech, ad tech a digitální obsah: Konsolidace na vzestupu

Rok 2024 byl přelomovým obdobím pro digitální marketing, reklamní technologie a digitální obsah. Fúze a akvizice v těchto sektorech dosáhly nejvyššího počtu za posledních pět let, což naznačuje silnou investiční aktivitu a zvýšený zájem o technologické inovace. Firmy se strategicky spojovaly, aby si upevnily svou tržní pozici, rozšířily technologická portfolia a reagovaly na rostoucí požadavky […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+