Evropa se stává nehostinným místem pro technologické giganty
Evropa se stává pro mateřskou společnost Facebooku Meta stále obtížnějším a nákladnějším místem. V květnu dostala pokutu 1,3 miliardy dolarů za únik dat. Před dvěma týdny nejvyšší soud EU rozhodl, že musí získat souhlas uživatelů pro behaviorální cílení reklamy. Nyní jí Norsko může za stejný problém udělit pokutu 100 000 dolarů denně.
Co se stalo? Norský úřad pro ochranu údajů Datatilsynet v pondělí zakázal společnosti Meta provozovat behaviorální reklamy na Facebooku a Instagramu bez souhlasu uživatelů. Zákaz platí tři měsíce, ale zůstane v platnosti, dokud Meta své praktiky nezmění. Úřad rovněž upozorňuje, že pokud společnost příkaz nedodrží, může jí být uložena pokuta.
Norské regulační orgány uvedly jako důvod svého postupu předchozí pokutu i rozhodnutí soudu.
“Společnost Meta nedávno obdržela rozhodnutí i rozsudek v její neprospěch, s nimiž nesouhlasila. Pokud bychom nyní nezasáhli, byla by práva na ochranu údajů většiny Norů porušována donekonečna. Invazivní komerční sledování pro marketingové účely je dnes jedním z největších rizik pro ochranu údajů na internetu,” uvedla Meta v prohlášení.
Navzdory rozhodnutí soudu Facebook a Instagram nadále shromažďují údaje a cílí reklamu v EU. Zatím není známo, jak bude Meta na rozhodnutí soudu nebo norský soudní příkaz reagovat.
Jak dostat reklamu ke správnému publiku?
Je zřejmé, že EU a země jako Norsko, které jsou součástí jednotného evropského trhu, s tímto typem shromažďování a využívání údajů končí. Pro řadu velkých technologických společností to byl spolehlivý a lukrativní zdroj příjmů.
Znamená to také, že marketéři si budou muset vytvořit nové paradigma, jak dostat své reklamy ke správnému publiku. Jiné metody již existují, ale jsou drahé, což je pro mnoho společností učiní nedostupnými.
Regulace ochrany osobních údajů jsou důvodem, proč Meta v Evropě nespustila službu Threads. Společnosti se musí přizpůsobit nařízení GDPR, jinak se vzdají účasti na obrovském spotřebitelském trhu EU.