Dopolední část programu byla věnována analýzám současného stavu slovenského maloobchodního trhu a chování spotřebitelů. Martin Vlachynský, analytik výzkumné společnosti Iness, popsal důsledky inflace a několik protichůdných faktorů. Za prvé je to oslabení inflace, stabilizace cen energií a růst mezd. Celkově však evropská ekonomika stagnuje, přičemž Slovensko v současné době patří mezi tři nejhorší země EU z hlediska veřejných financí, což vede k tendenci přenášet odpovědnost z veřejného sektoru na maloobchod.
Marcin Nowakowski z poradenské společnosti McKinsey & Company nabídl pohled na budoucí trendy prostřednictvím nejnovějšího výzkumu maloobchodu s potravinami ve spolupráci s EuroCommerce. Inflace přiměla spotřebitele přiklonit se k privátním značkám (jejich podíl vzrostl ještě více než v době pandemie) a zároveň s oživením trhu opět roste ochota platit více za bio, rostlinné a jinak nutričně hodnotnější alternativy. Rostoucím trendem je také nakupování potravin online. Pokud jde o lidské zdroje, Nowakowski předpověděl snahu o zvýšení vnímané prestiže kariéry v maloobchodě. Maloobchodníkům také doporučil, aby více využívali potenciál maloobchodních médií. Výdaje na reklamu na této nyní převážně digitální platformě v posledních dvou letech exponenciálně rostou, přičemž v Evropě vede Amazon.
Ladislav Csengeri ze společnosti GfK Consumer Panel Services doplnil téma o údaje o slovenských spotřebitelích. Zejména privátním značkám se velmi podrobně věnoval také jeho kolega Marc Knuff na workshopu “Síla značek v obchodě”, který se konal den před hlavním programem. Zde se jasně ukázalo, že vzestup privátních značek je důležitý zejména pro lépe situované spotřebitele, neboť pro ně představují způsob, jak si při rostoucích cenách lépe udržet dosavadní životní styl. Ladislav Csengeri také poukázal na to, že po třech po sobě jdoucích nákupech privátní značky radikálně klesá šance spotřebitelů na návrat ke značkové alternativě. Dalším důsledkem inflace v posledních dvou letech je větší podíl diskontních prodejů. S ohlášeným příchodem polské Biedronky lze očekávat další přerozdělení podílů v rámci slovenského maloobchodu.
Nedostatek koncepční diskuse se státem
Na závěr dopoledního programového bloku proběhla diskuse o nových obchodních formátech, které se zúčastnil Ladislav Ambrovics, generální ředitel sítě pekáren Minit, Jakub Kačera, vedoucí obchodního oddělení Wolt SVK, Martin Krajčovič, předseda Svazu moderního obchodu Slovenska, a Stefan Mácsadi, předseda představenstva COOP Jednota Nové Zámky. Diskuzi, stejně jako celý dopolední program, moderoval Matej Cifra alias Sajfa. Diskutující se shodli na potřebě koncepční diskuse o zvyšování dostupnosti potravin, a to i v regionech s potravinovou pouští. “Dostupnost potravin pro všechny je službou státu a stát by se na ní měl podílet. Pokud tak neučiní, potravinových pouští bude přibývat,” uvedl Stefan Mácsadi.
Kromě malých formátů nebo automatizovaných prodejen vidí Martin Krajčovič cestu ve spolupráci více poskytovatelů v rámci sdílení nákladů, typicky např. obecních úřadů, pošt apod. Podle Ladislava Ambrovicse bude dostupnost stále hrát důležitou roli při výběru nákupního místa, čímž reagoval na otázku týkající se již zmíněné Biedronky a toho, že jako diskontní prodejna má spíše větší formáty prodejen. K tématu dostupnosti se vyjádřil také Jakub Kačera ze společnosti Wolt. Jeho zákazníci si oblíbili předplatné rozvozu jídla Wolt Plus, v rámci kterého dostanou zdarma rozvoz z vybraných restaurací do 6 km. Ukazuje se také, že tito zákazníci mají 3x vyšší frekvenci nákupů, vracejí se do těchto restaurací 2x častěji a mají vyšší útratu. To zvyšuje prostor pro další marketingové aktivity v restauracích.
Knihkupectví, které spolupracuje s knihovnami
Druhý blok dopoledního programu zahájily tři krátké prezentace finalistů kategorie Inovace roku, která je součástí soutěže Mastercard Obchodník roku 2023. Andrea Slaná z Alza.sk představila fungování AlzaBoxů, jejichž prostřednictvím mohou zákazníci také vracet zboží a třetina z nich je již využívá. Lucie Vargová ze společnosti Kaufland ukázala působivý systém nakládání s odpady, díky kterému je nyní Kaufland schopen recyklovat 94 % svého odpadu. Tomáš Ulej z internetového knihkupectví Martinus.sk představil projekt, v jehož rámci e-shop zobrazuje také dostupnost titulů v knihovnách. Projekt nakonec v hlasování přítomných diváků drtivě zvítězil. Cílem tohoto zdánlivě iracionálního kroku je jednoduše povzbudit lidi ke čtení. Navíc tato inovace motivuje knihovny k digitalizaci a účasti na projektu.
Další část programu pokračovala v duchu inovací. Marián Jánoš ze sítě lékáren Dr. Max představil nový formát prodejen Super Dr. Max. První pobočka je již tři týdny otevřena v bratislavském Avionu. Na ploše téměř 800 m² nabízí sortiment volně prodejných léků, potravinových doplňků, speciální kosmetiky, ale i dermoporadenství a lékařské služby, jako je měření CRP nebo cholesterolu po telefonu. V budoucnu se plánuje i možnost očkování. „Podle našich průzkumů by to ocenila třetina Slováků, takže doufáme ve vyšší proočkovanost,“ řekl Jánoš.
Výdejní roboti, které Dr. Max používá k přípravě léků, představují díky digitalizaci a robotizaci také zrychlení procesů a ušetří lékárníkům v průměru více než dvě hodiny, které mohou věnovat komunikaci se zákazníky. Zrychlení pro změnu HR procesů, včetně nástupu nových zaměstnanců a docházkového systému, představili ve společné prezentaci Barbora Gvizdová z módního řetězce Pepco a Viktor Mečiar z Tulip Solutions.
Jan Hirš ukázal možnosti privátní areálové sítě 5G, prostřednictvím které T-Mobile pomáhá svým firemním klientům získávat více dat a mnohem rychleji, například z výroby nebo z pohybu robotů ve skladech. Technologie dokáže měřit teplotu nebo vlhkost a díky 5G lze zrychlit například pohyb robotů. Data jsou také bezpečnější díky tomu, že se jedná o privátní síť nezávislou na globálním internetu.
Návrat k jednoduchosti jako druhu inovace
Další inovací by mohlo být zmenšení prodejní plochy a vystavení menšího počtu položek, především pro zkoumání možností a inspiraci. To se osvědčilo v případě SIKO Koupelny a kuchyně. Její generální ředitel Tomas Vala hovořil mimo jiné o tom, jak investice do francouzského internetového prodejce koupelen Livea.fr a do švýcarské technologické firmy Aqua Swiss Technologies, která vlastní patenty pomáhající snižovat spotřebu vody, pomáhají společnosti expandovat po celém světě.
Poslední část programu zahájil Daniel Rogiński, ředitel online prodejce Zalando pro Slovensko a region střední a východní Evropy. Kromě umělé inteligence, která na základě screeningu doporučuje vhodnou velikost oblečení, Rogiński vyzdvihl podporu místních značek prostřednictvím logistické sítě a operačního systému, který umožní značkám snadněji prodávat mimo samotné Zalando. Technologie zůstala také na společném příspěvku Martina Dolejše z Mastercard a Michala Švrčka z COOP Jednota Slovakia. Spolupráce na otevření automatizovaných prodejen s nepřetržitým provozem již byla úspěšně realizována v české COOP Jednotě a nyní se chystá otevření první pobočky na Slovensku. O velkém zájmu o toto téma svědčí skutečnost, že prezentace vyvolala nejvíce dotazů z publika na různé aspekty a výzvy, které tento formát provázejí.
Pozornost se přesunula od maloobchodníků k výrobcům. Martin Grygařík, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje, prozradil, co stojí za úspěchem pivovaru, který se loni stal lídrem v prodeji na Slovensku. Hovořil také o nelehkých rozhodnutích, jako bylo dřívější zrušení jedenapůllitrových PET lahví, přestože tvořily pětinu prodeje, a návrat k zálohovému systému, stejně jako snaha o kultivaci displejů v místě prodeje celé kategorie. Olga Kubíková, marketingová manažerka značky Vinea (Kofola Československo), přiblížila proces omlazování této tradiční nápojové značky s padesátiletou tradicí, jejíž význam pro mladou generaci však klesá. Věnovala se procesu redesignu obalů a sjednocení roztříštěného portfolia.
Den předtím se marketér Michal Pastier ve své prezentaci na specializovaném workshopu o síle značek podrobně zabýval také obaly a designem značek. Rozpoznatelnost a jednotné vizuální kódy, o kterých hovořil, společnost Vinea vhodně uplatnila v přístupu ke zjednodušení svého loga a sjednocení více produktů pod jeden styl.
Slavnostní večer byl věnován ocenění Mastercard Obchodník roku 2023, jehož absolutním vítězem se stal řetězec lékáren Dr. Max, kompletní seznam vítězů všech kategorií naleznete zde.
Pátý ročník konference New Retail Summit by se nemohl uskutečnit bez podpory Slovenské aliance moderního obchodu, Slovenského svazu obchodu, Slovenského sdružení pro značkové výrobky, Mastercard, Kofoly Československo a mnoho dalších partnerů.
Tisková zpráva