Evropský šampion při vracení zboží
Podle ekonomů z Bamberské univerzity je “Německo evropským šampiónem při vracení zboží”. Dotazovali se 411 manažerů evropských maloobchodních společností s obratem kolem 60 milionů eur. Kromě toho univerzita vyhodnotila údaje od sdružení pro elektronický obchod, zásilkové služby, expresní logistiku a balíkové služby.
Z 1,3 miliardy vrácených položek tvoří 91 % oblečení a obuv. Podle průzkumu si poplatek za vrácení zboží účtuje pouze jeden z deseti německých internetových obchodů. To je výrazně méně než ve zbytku Evropy, kde si každý druhý eshop účtuje poplatek. To je jeden z důvodů, proč se vrací tolik objednávek. Dalším důvodem je delší doba, během níž lze zboží vrátit. Vracení zboží je usnadněno také tím, že většina německých spotřebitelů platí na fakturu.
Recyklace vráceného zboží
“Průměrné náklady na dopravu a zpracování jednoho vráceného zboží činí 6,95 EUR,” uvedl Björn Asdecker, vedoucí výzkumné skupiny. “Němečtí internetoví prodejci jsou však dobří v recyklaci vráceného zboží. Míra likvidace je v Německu nižší než ve zbytku Evropy, a proto jsou náklady na vrácení nižší. To znamená konkurenční výhodu pro německý elektronický obchod.”
Více než 93 % vrácených výrobků je znovu prodáno jako nové.
Podle průzkumu je vyřazeno pouze jedno procento návratek. Více než 93 % z nich je okamžitě prodáno jako nové. Zbývající položky jsou nabízeny jako použité zboží, darované nebo prodané průmyslovým uživatelům.
Uhlíková stopa
Odborníci odhadují, že v Německu vzniká ročně 795 000 tun CO2 v důsledku vracení zboží. Pro srovnání, na silnici z Košic do Bratislavy a zpět by stejné množství vyprodukovalo 6,6 milionu aut. Zatímco poskytovatelé logistických služeb se často snaží minimalizovat svou uhlíkovou stopu, německé odvětví elektronického obchodu se o snížení své ekologické stopy snaží jen málo. Podle průzkumu méně než 5 % provozovatelů uvedlo, že jejich společnost měří uhlíkovou stopu při vracení zboží.