4min. doba čtení

Které Marketplacy jedou a jak je v pohodě zvládnout?

Zeptali jsme se Radka Kloudy, CEO BaseLinker pro Českou republiku a Slovensko. Pojďme se nejdříve podívat na to, jak si prodeje na marketplacech vůbec stojí oproti celé ecommerce? Podle našich dat od více než 20 tisíci klientů, prodej na marketplaces roste meziročně v průměru o 6 % rychleji než celá ecommerce. Čekáme, že by se tento trend mohl v nejbližších letech udržet. Stále více e-shopů totiž zvažují alternativní prodejní kanály, aby v konkurenčním prostředí dokázaly najít nové trhy pro svoje produkty a služby. 

Radek Klouda Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
Které Marketplacy jedou a jak je v pohodě zvládnout?

Koncentrace e-shopů per capita je v Česku nejvyšší na světě, nikoliv však procento online prodejů na celkovém retailovém trhu. Jedna z několika možností, jak dlouhodobě přežít a růst v tak konkurenčním prostředí, je expandovat s e-shopem do zahraničí a na marketplacy.

A které marketplacy teď frčí?

Za posledních 12 měsíců byly u našich klientů populární spíše zahraniční marketplacy, konkrétně  Etsy + 40 %, Amazon + 36 %, Decathlon + 26 % nebo třeba Allegro + 22 % a některé specializované marketplacy. V tomto roce vidíme vysoký nárůst třeba na eMagu nebo Shopee.

Klienti objevují hlavně západní Evropu, Ameriku, ale i region střední a východní Evropy, mimo jiné i díky schopnosti doručovat zboží klidně už následující den a lepší dostupnosti fulfillmentových služeb.

Jak dnes e-shopy zvládají expanzi na zahraniční marketplacy?

Bariéry vstupu a podmínky pro zalistování na marketplacech se obecně zmírňují. E-shopy se proto častěji odváží prodávat mimo Českou republiku a Slovensko. Dnes jsou navíc velmi rychlé, jednoduché a levné způsoby, jak e-shopy napojit na marketplacy a navíc jim vyřešit kompletní zalistování produktů, objednávky, sklady, fakturaci nebo i přepravu zboží v zahraničí.

Odpadají tím i další úskalí, která e-shopy běžně řeší. Jedním z takových řešení pro e-shopy je i BaseLinker platforma, kterou objevují stovky českých a slovenských e-shopů.

Umožňuje napojit na téměř stovku marketplaců a zároveň kompletně spravovat objednávky ze všech prodejních kanálů na jednom místě.

Má každý e-shop šanci uspět na marketplacech?

Na základě našich dat je zřejmé, že tempo růstu malých e-shopů je na marketplacu rychlejší než tempo růstu velkých e-shopů nebo resellerů. Naši klienti s počtem objednávek pod 1 000 měsíčně, rostou v průměru meziročně o více o 36 %, kdežto klienti s více než 10 000 objednávkami měsíčně rostou meziročně pouze o 11 %.

Nezřídka se setkáváme s klienty, kteří mají vlastní produkt nebo službu bez e-shopu a chtějí zkusit prodávat na některém z marketplaců. Převážně jde o e-shopy nebo firmy s vlastními výrobky, o které je ze strany marketplaců větší zájem, protože tím rozšiřují jejich produktové nabídky.

Při volbě vhodného marketplacu radíme klientům, aby si udělali alespoň základní průzkum a srovnání marketplaců v daných lokalitách hned z několika úhlů pohledu, např. konkurenci a jejich zalistované produkty, komerční a všeobecné podmínky, sklad a přepravce a další a zvolili si vhodný business model pro vybraný marketplace.

Zároveň doporučujeme step by step přístup k marketplacům a přidávat nová internetová tržiště postupně. Pokud se klienti obrátí na BaseLinker, kromě schopnosti vyřešit technické aspekty napojení na marketplacy, se rádi podíváme na každý konkrétní případ spolu se zkušenými business partnery. 

Je právě teď vhodná doba uvažovat o marketplacech?

Já myslím, že teď je na to ideální čas. E-shopy začínají už řešit vánoční prodeje. Znáte to, hlavní sezóna, přeprodeje, chaos v přepravě, spousta manuální práce, kterou by měly zvládat systémy a nedejbože kdyby něco přestalo fungovat. Pro některé e-shopy povědomé, ne však pro naše klienty.

Podle mne to ale není jen o rozhlížení se po nových tržištích. Spousta klientů se zamýšlí i nad tím, jak zrychlit a zlevnit svůj online business a fungování na současných marketplacech. K tomu jim často pomáhá naše platforma.

Sdílet článek
Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
BaseLinker
Tento článek ti přináší

BaseLinker

Oblíbené prodejní platformy a nástroje elektronického obchodování na jednom místě! Kombinujte je v libovolné konfiguraci, aby odpovídaly vašemu obchodnímu modelu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek