7min. doba čtení

Kreativita je kouzelný prášek na váš projekt

Pokud jste na tomto webu jste tady správně. Naučili jste se základy jak vytvořit název projektu, logo, slogan, nastavili jste si marketingovou strategii a dozvěděli jste se jaké principy používat aby se vaše služba či produkt prodával co nejlépe. Ale právě kreativita odděluje zrno od plev. Proč ji tedy potřebujete (více) než sůl?

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
Kreativita je kouzelný prášek na váš projekt

Co je to vlastně kreativita? Nebudu zde citovat poučky z internetu, ale převyprávím je mými vlastními slovy. Nejlépe to vystihuje krátká věta, jejímž autorem bohužel nejsem.
Ale zní nějak takto:

Kreativita je schopnost spojovat vlastní poznatky a zkušenosti z různých oblastí do unikátních neotřelých spojení.

Je to schopnost vytvořit nový hudební styl, namalovat obraz jiným způsobem. Vzít něco, co už existuje a pojmout to jinak. Není to něco, co se lze naučit. Dá se to jen zdokonalovat a trénovat. Získávat zkušenosti a experimentovat.

Pokud marketing zjednodušíme do příkladu, tak optimalizace, strategie, logo manuály jsou levá – logická hemisféra mozku. Kreativita, příběhy, pocity jsou hemisféra pravá. Dokonalá rovnováha mezi nimi tvoří nádherný a funkční celek. 

Kreativita jsou vizualizované pocity! Čokoládu si nekupujete kvůli obsahu živin, ale kvůli tomu příjemnému pocitu. A to je přesně prostor pro nápady. Jak přenést pocit – chuť na sladkou pochoutku na zákazníka? Definujte svoji cílovku a začněte vyprávět příběhy.

Buď si vyberete maskota, nebo to procítíte prostřednictvím zpomaleného videa, v němž oříšky padají do lahodné mléčné sametové čokolády nadnášené andělskými křídly. Forma je jen na vás.

Pokud tomu ale věnujete dostatek času, můžete najít velmi zajímavé způsoby, jak na to jít jinak.

S nápadem! Představte si, že prodáváte sladkosti od dveří ke dveřím, ideálně ve večerních hodinách, kdy máte největší chuť zhřešit. Nebo vaši novou FIT čokoládovou verzi ukázat před fitkem? 

Vaše cílovka nikdy nejsou všichni! Najděte příběhy spojené s vaší cílovou skupinou a oni uvidí, že jim rozumíte, chápete je a jste odpovědí na jejich přání nebo problémy.

Proč jsou nápady víc než sůl? Není nic lepšího než příklady. K zubaři chodíme asi všichni.

Pokud zubař nemá specifické příjmení jako Liška, Medvěd, Černý nebo něco jinak specifického, vsadím se, že má v logu zub – konkrétně židli. A název firmy končí na ,,DENT“. Trefil jsem se? A vynásobte to počtem zubařů v Česku. Pokud se neodlišíte kreativitou, jste jen kapka v moři.

Přiznejme si to – asi všichni jsme někdy dělali logo pro fotografa s motivem clony nebo písma v logu a koncovkou „photography“.  Není to chyba, ale nabídněme našim klientům něco extra. Něco, co jim vykouzlí úsměv na tváři, když jim to předložíte.

Uvedu několik příkladů ze své vlastní tvorby. Pro prostory nově otevřeného pánského obchodu s obleky bylo nutné vytvořit velkoformátové tisky jako dekorace. Místo elegantních fešáků jsme sáhli po tradici. Vytvořili jsme kolekci imaginárních krejčích z různých historických období, kde každý z nich měl své jméno, charakter, zvláštní dovednost a příběh.

Pan Caesare Moderno je krejčí z Itálie. Miluje technologie, jako první začal používat hologramy pro své modely. Sir Rock O’Brian je krejčí ze Skotska. Žil v letech 1870 až 1925. Jako správný gentleman-rváč začal nosit na rukavicích pyramidky. Dnes je známe jako ikonu rockové módy. Carl Gustav jako první vystoupil na Mount Everest v obleku.  

Týdenní podcast UPdate

Možná si říkáte, že to jsou jen fráze. Ale právě díky těmto příběhům jsme jejich portréty personifikovali a na stěnách nejsou jen bezduché plakáty modelů, ale něco, o čem se dá povídat a podněcuje další nápady na styl dekorace nebo celé kolekce. Pro PF dentální kliniky jsme zvolili české klišé. Prázdné obaly od bonboniéry, léky na žaludek, připálený kapr nebo svérázný strýček, který má na starosti zábavu. Formou GIF jsme dokázali tyto příběhy převyprávět.

Ještě jako univerzitní projekt jsem dělal streetartovou encyklopedii ve formě středověkých skriptů vázaných v kůži. Samozřejmě se siluetou skateboardu a ručně kreslenými ilustracemi rytířů na longboardech nebo provozujících jiné adrenalinové sporty. Pro autoškolu nepropagujeme fotografie parkoviště, ale situace, kdy by mladý člověk ocenil, že může řídit auto.

Pokud propagujeme okna pro všechny, proč by na billboardu nemohl být krásný pejsek, který se můžete kochat výhledem z pěkného okna. Když děláme pro kadeřnictví, neukazujeme krásné vlasy, které ukazují všichni ostatní. Ale spíše se ptáme, jestli chcete mít doma 150 000 ustřižených vlasů na podlaze a hodinu uklízet, místo jedné návštěvy našeho kadeřnictví.

Pokud jste se dostali až sem, DĚKUJI. Za odměnu vám prozradím, jak trénovat nápady a kreativitu.

Je to docela jednoduché. Protože musíte být jako houba. Poslouchejte hudbu, sledujte televizi, sledujte alespoň trochu trendy. Nahlédněte do života vaší cílovky. Ale nejen jí. Vnímejte svět kolem sebe, abyste si vytvořili databázi podnětů, ze kterých můžete čerpat. Až budete muset vytvořit plakát/logo/feed, kde budete muset propojit různé oblasti, napište si zástupce těchto oblastí na papír.

Jako třeba včela a hospoda. Vytvořte dva sloupce. Jeden pro včelu, jeden pro hospodu a pod včelu napište, co vás napadne. Plástev, med, pracovitost… Totéž pro druhé slovo a pak už jen spojujte slova ze sloupců mezi sebou. Určitě získáte zajímavé kombinace, které pak můžete zapracovat do svých návrhů. Nezapomeňte si ale udělat průzkum!

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Poslední kapitolou je ČAS. Snažil jsem se vám ukázat, že ne každý může být kreativní. SEO, strategie a logo pomocí bezplatného generátoru vám již dnes udělají na každém rohu. Dokonce i vaše sekretářka by něco dokázala vytvořit. Svěřte svůj projekt někomu, kdo vidí souvislosti tam, kde vy ne. Když jste zahledění a nemáte perspektivu. Nebo jste odborníkem na ekonomiku a chcete mít pod palcem každý aspekt svého podnikání a kreativita je vám cizí.

Pokud je kreativec poctivý, pracuje na sobě téměř nepřetržitě. Vstřebává podněty z různých oblastí, aby pak skrze ně dokázal vytvořit něco jedinečného. Neočekávejte proto, že zázraky přijdou na počkání. Dejte tomu čas, protože kdo dělá příliš rychle, nedělá to dobře. Vyhraďte si dostatek času na kreativitu, a pokud to nezvládnete sami, nevadí. Svěřte se do rukou těch, kteří uvažují jinak. 

Držím palce.

Sdílet článek
Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad

Vede vlastní mini kreativní agenturu v Michalovcích. Díky tomu má prostor dávat svěřeným projektem dostatek času a hlavně nápadů.

KOLEŠTÍK Skvelý Nápad
Tento článek ti přináší

KOLEŠTÍK Skvelý Nápad

SKVĚLÝ NÁPAD je miniaturní kreativní studio na východě Slovenska. Naší hlavní strategií je mít jen tolik klientů, abychom jim vždy uměli věnovat dostatek času, pozornosti a kreativity.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek