4 min. doba čtení

Jste začínající podnikatel? Poradíme vám, jak vystavit fakturu snadno a rychle.

Rádi bychom vám poskytli jeden všeobecný vzor, jak vystavit fakturu. Pravda je taková, že je hodně různých situací, které obsah faktury ovlivňují - fakturujete-li zboží nebo službu, digitální službu, kde se nachází místo plnění (tuzemsko, EU, třetí země), fakturujete-li fyzické osobě nebo podnikateli - plátci nebo neplátci DPH. Ve specifických případech je dokonce potřebné poradit se s daňovým poradcem, abyste měli fakturu vystavenou správně. My se v článku zaměříme na základní scénář - obchod mezi dvěma tuzemskými subjekty. 

Jste začínající podnikatel? Poradíme vám, jak vystavit fakturu snadno a rychle.

Jak vystavit fakturu, když jsem: neplátce DPH + vzor faktury 2019

Jako podnikatel, který je neplátce DPH, to máte při fakturaci snadnější. Ve většině případů vám odpadají povinnosti ze zákona o DPH a podléháte pouze pravidlům zákona o účetnictví nebo zákona o daních z příjmů.

Faktura plní funkci účetního dokladu – nezapomeňte proto na ní uvést tyto náležitosti:

  • Slovní a číselné označení dokladu – například “Faktura 2019001”.
  • Označení účastníků – Obchodní jméno, sídlo, IČ – jak dodavatele, tak i odběratele. Vy, jako dodavatel, jste kromě těchto údajů povinen uvést i označení registru, ve kterém jste jako podnikatel zapsaný (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.) a v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky. Toto jsou náležitosti “obchodních listin”.
  • Předmět fakturace – co fakturujete, jaké zboží či službu.
  • Peněžní sumu – celkově anebo podrobně (cena za měrnou jednotku a označení množství).
  • Den vyhotovení účetního dokladu – datum vystavení faktury.

Co je ještě podstatné na faktuře (ne)uvést:

  • Pokud fakturujete jako neplátce DPH, částku fakturujete bez DPH. Je přitom jedno, jestli je váš odběratel plátce, nebo neplátce DPH.
  • Jako neplátce DPH nemusíte uvádět žádné DIČ. Pro jistotu všek můžete uvést všechny údaje odběratele, včetně jeho DIČ.
  • Poznámku “Nejsme plátci DPH” sice žádný zákon nepřikazuje, v praxi se však používá jako jednoznačná charakteristika dodavatele, resp. informace, že odběratel si z této faktury DPH odečíst nemůže.

Nelátce DPH – vzor faktury

Pozor: Pokud máte přidělené DIČ jako firma registrovaná podle § 6 g-i zákona o DPH (tzv. identifikovaná osoba), nejste plnohodnotným plátcem DPH. Fakturu do zahraničí vystavujete již včetně náležitostí podle zákona o DPH – t. j. uvádíte na nich právě toto DIČ a některé jiné náležitosti. DPH však ke svým službám nefakturujete, ale musíte následně podat souhrnné hlášení k DPH pro EU.

Jak vystavit fakturu, když jsem: plátce DPH + vzor faktury 2019

Jako plátce DPH musíte kromě náležitostí, které na faktuře uvádí i neplátce DPH, uvést navíc tyto údaje:

  • Daňové identifikační číslo (DIČ) dodavatele – pokud je váš odběratel také plátcem DPH, tak i DIČ odběratele.
  • Den uskutečnění zdanitelného plnění – ve většině případů jde o datum dodání výrobku nebo služby.
  • rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného zboží.
  • Základ daně.
  • Sazbu daně.
  • Výši daně – výše daně musí být vždy uvedena v české měně.
  • Ve specifických případech režimy DPH a příslušné formulace

Plátce DPH – vzor faktury

V čem vystavit fakturu?

Mnoho fakturačních systémů je dostupných onlinenení je tedy potřebné instalovat na konkrétní počítač.

Někteří podnikatelé ještě stále vystavují faktury v Excelu nebo Wordu. Většina však používá různé účetní programy (např. Pohoda, FlexiBee) anebo fakturační systémy. Mnoho fakturačních systémů je dostupných online (např. naše SuperFaktura) – není je tedy potřebné instalovat na konkrétní počítač, připojit se můžete z kteréhokoliv zařízení přes své přihlašovací údaje. Tyto systémy “žijí” totiž v online světě a stačí mít přístup na internet. Fakturu můžete vystavit i pomocí mobilních aplikací ze svého chytrého telefonu. 

Systémy na vystavování faktur kopec věcí doplní za vás.

Systémy na vystavování faktur oproti takovému Excelu přináší řadu výhod. Kopec věcí doplní za vás, zabrání vystavit fakturu s číslem, které již existuje, pamatuje si adresář vašich kontaktů, umí reflektovat přidání změny v legislativě, můžete s nimi pracovat s více kolegy najednou, nebo je propojit s jinými systémy a vystavovat tak například k objednávkám z e-shopu nebo z CRM systému faktury automaticky. Ve výhodách by se dalo ještě pokračovat. 

Ve zkratce – pokud najdete ten správný fakturační nástroj pro vás, práce s ním bude jednoduchá, intuitivní a uživatelsky zážitek příjemnější ve srovnání s Excelem nebo komplikovaným účetním programem.

Sdílet článek
SuperFaktura.cz
Tento článek ti přináší

SuperFaktura.cz

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?
4 min. doba čtení

Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?

Spotřebitelské návyky se dlouhodobě mění ve prospěch zdraví a wellness. Počet lidí, kteří investují do svého zdraví, roste. A to vytváří nové příležitosti pro e-commerce značky. Analýza společností Experian a Reward, vychází z více než 1,4 miliardy kartových transakcí a ukazuje, že výdaje na fitness a výživu meziročně vzrostly o 6 %. Prodejci, kteří se […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?
3 min. doba čtení

Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?

Mall.sk prochází zásadní změnou. 31. března 2025 přestane fungovat jako samostatná platforma a jeho nabídka se přesune na Allegro. Tento krok je součástí širší strategie konsolidace technologických platforem v rámci skupiny Allegro. Pro obchodníky a zákazníky to přináší několik změn, které mohou ovlivnit konkurenci na slovenském e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+