Co je to HTTPS
HTTPS představuje bezpečnější způsob používání internetu. Jeho předchůdcem nebo alternativou je HTTP. Právě poslední písmeno „S“ na konci je velmi důležité a znamená, že jde o zabezpečené/šifrované připojení. Jde o zkratku slov „HyperText Transfer Protocol Secure“.
Kdysi většina webů využívala HTTP připojení a pouze banky, e-shopy, platební brány nebo podobné weby, kde se pracovalo s citlivými údaji, využívaly HTTPS připojení. Dnes už víceméně celý web migruje na HTTPS.
Důvodů je hned několik, pro lepší obraz z nich přiblížím dva klíčové:
- Jeden souvisí s Google vyhledáváním – Google má weby s HTTPS raději a pomáhá jim zobrazovat se v organickém vyhledávání výše před konkurenčními weby, které HTTPS nemají a běží ještě stále na HTTP.
- Další důvod, který přímo navazuje, souvisí s tím, že aktivovat si HTTPS na svém webu je stále jednodušší a v podstatě zdarma. K tomu se ještě dostanu níže v rámci tohoto článku.
V praxi je pro vás důležité vědět, že abyste měli na svém webu nebo e-shopu „rozběhané“ HTTPS připojení, musíte mít tzv. SSL certifikát (nebo TTL certifikát, kterému se v tomto článku věnovat nebudu).
Co je to SSL a SSL certifikát
SSL je zkratka tří anglických slov „Secure Socket Layer“. Jde o vrstvu, která šifruje spojení mezi serverem a vaším internetovým prohlížečem. SSL certifikát je nástroj, díky kterému můžete SSL šifrování plnohodnotně využívat.
Známe různé SSL certifikáty. Některé jsou zdarma, jiné jsou placené – záleží na tom, co všechno od certifikátu očekáváte.
Právě zkratka SSL úzce souvisí s HTTPS, protože pokud máte správně implementovaný SSL certifikát, musíte přesměrovat všechny HTTP url adresy na HTTPS.
Ultimativní srovnání vybraných českých vydavatelů SSL certifikátů najdete ZDE >>
Proč potřebujete SSL certifikát
Podstatu SSL certifikátu jsem vám shrnul v předešlém odstavci. Nejpodstatnější důvody, pro které vám doporučuji si SSL certifikát zajistit a implementovat, jsou tyto:
- Vyšší důvěryhodnost webové stránky. Pokud u vaší URL adresy svítí nápis „nezabezpečeno“, tak můžete počítat s tím, že bude méně důvěryhodná. Ne každý tento detail vnímá, ale je už relativně dost uživatelů, kteří rozdíl poznají a k webové stránce s HTTP nemají důvěru.
- Získáte lepší pozice ve vyhledávání. Dodám však, že značný pozitivní vliv na vyhledávání můžete očekávat pouze do doby, dokud vaše konkurence SSL certifikát nevyužívá. V případě, že budete mít všichni SSL certifikát, tento parametr už nebude konkurenční výhodou ve vyhledávání.
- Neriskujete, že z vašeho webu uniknou důležité uživatelovy údaje.
Jak SSL certifikát získat
Většina hostingových providerů poskytuje přímo nákup SSL certifikátu a tím se celá implementace ještě víc zjednodušuje. Máte možnost si koupit placené certifikáty, jako jsou například Rapid SSL, Thawte, Geotrust a mnohé jiné.
Dále máte možnost sáhnout po certifikátu, který je zdarma. Nazývá se Let’s Encrypt. My ho využíváme na více webech. Většina hostingových providerů tento certifikát poskytuje přímo v administraci hostingu.
Stačí si vygenerovat certifikát a v případě, že používáte WordPress, si jednoduše nainstalujete plugin „Really Simple SSL“. Potom už jen kliknete „Povolit SSL“ a váš web přejde na HTTPS a certifikát začne fungovat.
U jiných systémů doporučuji poradit se s vaším developerem nebo dodavatelem řešení, které používáte.
Jak zjistím, zda mám na svém webu SSL
První znak je jasný – v řádku u URL adresy budete vidět malý zámek. Kdysi býval zelený, teď je už klasicky šedý v rámci prohlížeče Google Chrome.
Na zámek můžete kliknout a přímo pod ním se vám otevře podrobnější informace o zabezpečení webu. V jiných prohlížečích může být toto vykreslení znaku odlišné.
Kromě toho existují také online ověřovače, na kterých snadno zjistíte, zda máte na svém webu správně nastavené SSL/HTTPS. Můžete zkusit například TENTO (klikněte na odkaz), resp. ALTERNATIVU (klikněte na odkaz).
Závěr
Když to celé shrnu, tak určitě doporučuji implementovat SSL certifikát a následně přejít z HTTP na HTTPS. URL adresy vašich webových stránek budou začínat „https://“. V dnešní době je to mimořádně jednoduché a výhody, které tato změna přináší, jsou značné – ať už se jedná o uživatele jako takového, nebo výsledky ve vyhledávání.