4 min. doba čtení

Jaký je rozdíl mezi HTTPS a SSL?

V online světě se setkáváme s mnohými pojmy a minimálně v těch základních bychom se měli s přehledem orientovat. Co je HTTPS a SSL? Tyto několikapísmenné zkratky spolu z praktického hlediska úzce souvisí. Profesionálové toto téma už ovládají, ale pro laika to může znamenat relativně náročné nastudování. Pojďme se tedy na jejich vysvětlení podívat lidskou řečí.

Róbert Suja Róbert Suja
Creative Director v Seduco
Jaký je rozdíl mezi HTTPS a SSL?

Co je to HTTPS

HTTPS představuje bezpečnější způsob používání internetu. Jeho předchůdcem nebo alternativou je HTTP. Právě poslední písmeno „S“ na konci je velmi důležité a znamená, že jde o zabezpečené/šifrované připojení. Jde o zkratku slov „HyperText Transfer Protocol Secure“.

Kdysi většina webů využívala HTTP připojení a pouze banky, e-shopy, platební brány nebo podobné weby, kde se pracovalo s citlivými údaji, využívaly HTTPS připojení. Dnes už víceméně celý web migruje na HTTPS.

Důvodů je hned několik, pro lepší obraz z nich přiblížím dva klíčové:

  • Jeden souvisí s Google vyhledáváním – Google má weby s HTTPS raději a pomáhá jim zobrazovat se v organickém vyhledávání výše před konkurenčními weby, které HTTPS nemají a běží ještě stále na HTTP.
  • Další důvod, který přímo navazuje, souvisí s tím, že aktivovat si HTTPS na svém webu je stále jednodušší a v podstatě zdarma. K tomu se ještě dostanu níže v rámci tohoto článku.

V praxi je pro vás důležité vědět, že abyste měli na svém webu nebo e-shopu „rozběhané“ HTTPS připojení, musíte mít tzv. SSL certifikát (nebo TTL certifikát, kterému se v tomto článku věnovat nebudu).

Co je to SSL a SSL certifikát

SSL je zkratka tří anglických slov „Secure Socket Layer“. Jde o vrstvu, která šifruje spojení mezi serverem a vaším internetovým prohlížečem. SSL certifikát je nástroj, díky kterému můžete SSL šifrování plnohodnotně využívat.

Známe různé SSL certifikáty. Některé jsou zdarma, jiné jsou placené – záleží na tom, co všechno od certifikátu očekáváte.

Právě zkratka SSL úzce souvisí s HTTPS, protože pokud máte správně implementovaný SSL certifikát, musíte přesměrovat všechny HTTP url adresy na HTTPS.

Ultimativní srovnání vybraných českých vydavatelů SSL certifikátů najdete ZDE >>

Proč potřebujete SSL certifikát

Podstatu SSL certifikátu jsem vám shrnul v předešlém odstavci. Nejpodstatnější důvody, pro které vám doporučuji si SSL certifikát zajistit a implementovat, jsou tyto:

  • Vyšší důvěryhodnost webové stránky. Pokud u vaší URL adresy svítí nápis „nezabezpečeno“, tak můžete počítat s tím, že bude méně důvěryhodná. Ne každý tento detail vnímá, ale je už relativně dost uživatelů, kteří rozdíl poznají a k webové stránce s HTTP nemají důvěru.
  • Získáte lepší pozice ve vyhledávání. Dodám však, že značný pozitivní vliv na vyhledávání můžete očekávat pouze do doby, dokud vaše konkurence SSL certifikát nevyužívá. V případě, že budete mít všichni SSL certifikát, tento parametr už nebude konkurenční výhodou ve vyhledávání.
  • Neriskujete, že z vašeho webu uniknou důležité uživatelovy údaje.

Jak SSL certifikát získat

Většina hostingových providerů poskytuje přímo nákup SSL certifikátu a tím se celá implementace ještě víc zjednodušuje. Máte možnost si koupit placené certifikáty, jako jsou například Rapid SSL, Thawte, Geotrust a mnohé jiné.

Dále máte možnost sáhnout po certifikátu, který je zdarma. Nazývá se Let’s Encrypt. My ho využíváme na více webech. Většina hostingových providerů tento certifikát poskytuje přímo v administraci hostingu.

Stačí si vygenerovat certifikát a v případě, že používáte WordPress, si jednoduše nainstalujete plugin „Really Simple SSL“. Potom už jen kliknete „Povolit SSL“ a váš web přejde na HTTPS a certifikát začne fungovat.

U jiných systémů doporučuji poradit se s vaším developerem nebo dodavatelem řešení, které používáte.

Jak zjistím, zda mám na svém webu SSL

První znak je jasný – v řádku u URL adresy budete vidět malý zámek. Kdysi býval zelený, teď je už klasicky šedý v rámci prohlížeče Google Chrome.

Na zámek můžete kliknout a přímo pod ním se vám otevře podrobnější informace o zabezpečení webu. V jiných prohlížečích může být toto vykreslení znaku odlišné.

Kromě toho existují také online ověřovače, na kterých snadno zjistíte, zda máte na svém webu správně nastavené SSL/HTTPS. Můžete zkusit například TENTO (klikněte na odkaz), resp. ALTERNATIVU (klikněte na odkaz).

Závěr

Když to celé shrnu, tak určitě doporučuji implementovat SSL certifikát a následně přejít z HTTP na HTTPS. URL adresy vašich webových stránek budou začínat „https://“. V dnešní době je to mimořádně jednoduché a výhody, které tato změna přináší, jsou značné – ať už se jedná o uživatele jako takového, nebo výsledky ve vyhledávání.

Sdílet článek
Róbert Suja
Creative Director v Seduco

Spoluzakladatel a ředitel digitální agentury Seduco. Kromě toho jsem UX/UI designer, což se odráží na našich pracích.

Seduco
Tento článek ti přináší

Seduco

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. doba čtení

E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Jak říká jedna z marketingových pouček, je třeba zajistit, aby se ten správný výrobek dostal ke správnému spotřebiteli, ve správný čas na správné místo, ve správné kvalitě a za správnou cenu. To je ovšem ideální scénář. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a dalšími překážkami je to spíše zbožné přání. Naštěstí digitální marketing patří […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?
5 min. doba čtení

88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?

Nejnovější výroční zpráva společnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) přináší nové poznatky o tom, kam se ubírají očekávání současných nakupujících. Průzkum se uskutečnil na vzorku více než 8 000 zákazníků ze zemí jako USA, Velká Británie, Francie, Německo, Kanada, Austrálie a Indie. Proč je omnichannel buzzwordem současnosti? A které strategie si musí značky osvojit, aby […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co je zážitkové nakupování?
4 min. doba čtení

Co je zážitkové nakupování?

Znáte pojem Immersive Shopping? Můžeme jej přeložit také jako zážitkové nakupování. Jedná se o obchodní strategii, která spojuje digitální inovace se zajímavými a hmatatelnými aspekty tradičního retailu. Kombinuje digitální a fyzický svět s cílem vytvořit nezapomenutelné a poutavé zážitky prostřednictvím nejmodernějších technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+