Použijte bezplatné fotobanky
Stáhnout si obrázek je velmi snadné. Stačí napsat do Google a vybrat si. Je to však nesprávné, neboť porušujete autorský zákon. Za to vám může hrozit pokuta od pár stovek po několik tisíc podle toho, od koho jste ji ukradli.
Z tohoto důvodu vznikly fotobanky, které nabízejí kvalitní obrázky, avšak za určitou cenu. Pokud však teprve začínáte s projektem nebo investujete raději rozpočet do něčeho jiného, tak se vám nechce platit za obrázky.
A z tohoto důvodu existují bezplatné fotobanky, které poskytují obrázky zdarma s licencí CC0 (creative commons zero). Autor, který publikuje svoje fotky pod touto licencí, umožňuje kopírovat, upravovat, distribuovat a zpracovat svoje dílo pro komerční použití, bez potřeby dalšího souhlasu. Ale i přesto je potřebné, abyste korektně uvedli zdroj obrázku nebo jméno autora při každém použití.
Nejlepší bezplatné fotobanky
V dalších řádcích jsem seřadil bezplatné fotobanky, které nabízejí podle mého názoru nejlepší obrázky zdarma. Za tabulkou následují detailnější popisy pro každou fotobanku.
- Výhody: výborná kvalita fotografií, mnoho fotografií, 4 rozměry na výběr
- Nevýhody: (žádné)
- Výhody: výborná kvalita fotografií, mnoho fotografií, 4 rozměry na výběr, 21 kategórií, bezplatná videa, ilustrace, vektory a hudba
- Nevýhody: (žádné)
- Výhody: výborná kvalita fotografií, mnoho fotografií, 4 rozměry na výběr + vlastní rozměry, bezplatná videa
- Nevýhody: (žádné)
- Výhody: mnoho fotografií, na výběr až 11 rozměrů, amatérské fotografie
- Nevýhody: amatérské fotografie (záleží na vašem vkusu)
- Výhody: možnost seřadit obrázky podle popularity (získáte náznak, které fotky fungují)
- Nevýhody: pouze jedno rozlíšení
- Výhody: kvalitní fotografie
- Nevýhody: nedá sa zvolit rozměr
- Výhody: výjimečně mnoho fotografií lidí, krásné fotografie přírody, velké množství kategorií, dobrá kvalita obrázků, grafický editor zdarma přímo na webu, bezplatná videa ve 3 různých rozlišeních
- Nevýhody: menší počet fotografií, pouze jeden rozměr pro stažení
- Výhody: originální fotografie, které jinde nenajdete
- Nevýhody: menší počet fotografií
- Výhody: jednoduché vyhledávání pro dané téma, velký počet fotografií
- Nevýhody: kvalita je nižší než u běžných fotobank, nutnost si zkontrolovať zdroje
Unsplash
Při pohledu na Unsplash vás napadne, že proč se autoři rozhodli svoje fotografie rozdat zdarma. Tato fotobanka začala v roce 2013 jako skromný blog, který sbíral obrázky. Pro srovnání, v roce 2019 překonala 1 miliardu stažených obrázků. To hovoří samo za sebe o její popularitě.
Co se týká témat, najdete zde pěkné cestovatelské fotky, lidi, objekty, nebo tematické fotky. Z každého soudku troška. Na téma online marketing jsme např. dostali 1000 výsledků. Stačí kliknout na fotku, zvolit 1 ze 4 nabízených rozlišení a máte pěknou fotku na web.
Hodnocení:
- Výborná kvalita fotografií
- Mnoho fotografií
- 4 rozměry na výběr
Pixabay
Pixabay je další mimořádně oblíbená bezplatná fotobanka, která se těší velké oblibě. Jak sama tvrdí, nabízí přes 1,7 milionu bezplatných obrázků v 21 kategoriích. Kromě fotek tady máte však také bezplatná videa, ilustrace, vektory a nejnověji i hudbu. Svědčí to o tom, že webstránka nespí a dál se rozvíjí. Na klíčové slovo online marketing jsme dostali 500 výsledků. Stejně jako u Unsplash stačí kliknout na vybranou fotografii a před stahováním zvolit požadovaný rozměr ze 4 možností. Trošku nepotěší captcha, kterou je třeba vyplnit.
Hodnocení:
- Výborná kvalita fotografií
- Mnoho fotografií
- 4 rozměry na výběr
- 21 kategorií
- Bezplatná videa, ilustrace, vektory a hudba
Pexels
Mně osobně se Pexels zdá být příbuzný s Pixabay. Najdete zde totiž občas stejné fotografie a jsou zde také videa. Co se mi však líbí víc, je zpracování kolekcí na různá témata. Jde však čistě jen o osobní preferenci. 🙂 Pokud jde o samotné obrázky, na klíčové slovo online marketing jsme získali až 156 000 výsledků.
Je třeba však poznamenat, že se nám ve výsledcích zobrazovalo i ovoce, což není nejšťastnější vyhledání. Opět, při stažení stačí kliknout na fotografii, vybrat si 1 ze 4 rozměrů a stáhnout. Pexels kromě toho nabízí možnost zvolit si vlastní rozměry.
Hodnocení:
- Výborná kvalita fotografií
- Mnoho fotografií
- 4 rozměry na výběr + možnost vlastních rozměrů
- Bezplatná videa
Flickr
Tato fotobanka není úplně zdarma, ale nabízí i obrázky zdarma. Stačí vyhledat daný výraz a následně ve filtru zvolit možnost „Commercial use allowed“ (komerční použití povolené). Co se týká konkrétních obrázků, všimněte si, že je tu hodně amatérských fotek.
Pro některé weby to je nevýhoda, pro některé výhoda, záleží od chtěného výsledku. Pokud chcete např., aby vaše fotografie vypadaly upřímně a přirozeně, může to být výhoda. Pokud jde o klíčové slovo marketing, dostali jsme 7994 výsledků. Při zvolení fotografie je u některých na výběr až 11 rozměrů, což je plusový bod.
Hodnocení:
- Mnoho fotografií
- Na výběr až 11 rozměrů
- Amatérské fotografie
- Amatérské fotografie (záleží na vašem vkusu)
Stocksnap.io
Další fotobanka, další způsob odlišení od konkurence. Tady jsem při srovnání s předcházejícími fotobankami našel nejméně obrázků na téma online marketing, jen 59 🙁 Z toho se některé opakovaly z dalších webů. Na jiné téma, např. auto jsem vyhledal 1323 výsledků. V čem se tedy odlišuje? Můžete zde vybrat seřazení podle relevance, data, popularity a počtu zobrazení. Při výběru se však nedá zvolit rozlišení, dostupné je jen jedno.
Hodnocení:
- Možnost seřadit obrázky podle popularity (získáte náznak, které fotky fungují)
- Pouze jedno rozlišení
Picjumbo
Pokud jde o originalitu, na Picjumbo jsem našel fotografie ve 20 kategoriích, které jsem na jiných fotobankách neviděl. Platí zde pravidlo kvalita, ne kvantita. Na vyhledávání v online marketingu jsem našel 142 výsledků vyhledávání. Po zvolení dané fotky stačí kliknout a stáhne se. Bohužel rozměry se zvolit nedají.
Hodnocení:
- Kvalitní fotografie
- Nedá se zvolit rozměr
PikWizard
Tato online fotobanka vyniká jednou zajímavou vlastností V porovnání s jinými má asi největší poměr a velký výběr obrázků lidí. Kromě toho zde najdete i velmi pěkné a kvalitní fotky přírody a scenérií.
Potěší také skutečně velký počet nejrůznějších kategorií, ve kterých se můžete prohrabávat pořádně dlouho, ale velmi rychlé a intuitivní vyhledávání vám pomůže podle hledaného výrazu najít přesně to, co hledáte. Při zadání klíčového slova „online marketing“ jsme však dostali jen něco přes 50 výsledků.
Máte však k dispozici i velký výběr bezplatných videí a také fotoeditor zdarma přímo na webu. U obrázků si však nemůžete zvolit rozměr.
Hodnocení:
- Hodně fotografií lidí a přírody
- Grafický editor zdarma
- Bezplatná videa
- Jen jeden rozměr fotografií
Gratisography
Tuto fotobanku sem zahrnu z důvodu, že zde najdete vskutku originální fotky, u kterých se v 9 kategoriích kreativitou nešetřilo. Není jich zde tak moc, ale když najdete, co potřebujete, budete se skutečně lišit od jiných webstránek. Dostupné jsou pouze v jednom rozlišení. Nic pro online marketing jsem tu bohužel nenašel.
Hodnocení:
- Originální fotografie, které jinde nenajdete
- Menší počet fotografií
I na Google se dají vyhledávat obrázky zdarma. Stačí po vyhledání v Nástrojích označit filtr „Označené na opětovné použití“. Ještě před samotným stažením a publikováním fotografie bych však navštívil danou stránku a zjistil bych, zda je opravdu dostupná pro bezplatné použití.
Hodnocení:
- Jednoduché vyhledávání pro dané téma
- Velký počet fotografií
- Kvalita je nižší než u běžných fotobank
- Nutnost si zkontrolovat zdroje
Vaše vlastní fotky
Pokud si nejste jistí ani jednou fotografií a nechce se vám investovat do placených obrázků, vyzkoušejte vlastní tvorbu. O významu vlastních fotografií jsme psali ve článku Proč jsou fotky na e-shopu důležité. Dnešní smartphony mají vysokou kvalitu fotografií, se kterou se dá pochválit na internetu. Navíc vaše fotky budou vskutku jedinečné.
Hodnocení:
- Originální tvorba
- Autenticita
- Stačí vlastní smartphone
- Zabírá to víc času
Slovo na závěr
Pěkné věci mohou být i zdarma. Na uvedených fotobankách najdete desítky, pokud ne stovky obrázků, které dodají vašemu obsahu osobnost. Jak jsme však uvedli, nezapomeňte uvádět, odkud obrázky máte, abyste vzdali úctu autorům.