ČÍM ZAČÍT?
V první řadě si ověřte, zda váš skvělý nápad už nepoužívá někdo jiný. Není to nic vzácného a my kreativci se s tím setkáváme poměrně často.
1. NÁZEV
O tom, jak vymyslet nebo vytvořit název, toho bylo napsáno již mnoho, proto se na to podíváme z jiného úhlu. Pokud jste již název vymysleli, věnujte pozornost průzkumu. Zadejte všechny návrhy do Googlu a nezapomeňte zkontrolovat, zda je doména volná. Budu upřímný – není nic horšího než najít vysněný název s koncovkou .cz jako OBSAZENO. Nebo váš název už dávno existuje ve formě eseročka a najdete ho v ARESu.
To vás donutí začít znovu. Tomuto kroku věnujte dostatek času a pozornosti. Budujete základy úspěšné firmy nebo projektu. Pokud to nejde jinak, zkuste jiné alternativy. V ideálním případě úplně jiné než ty, které již existují. Vysvětlovat někomu, že vaše společnost je totéž, ale s tvrdým Y, je velmi neoriginální.
2. CHARAKTER
Jak chcete zapůsobit na potenciální zákazníky? Jste ultra profesionálové? Vtipní kamarádi? Něco mezi tím? Záleží totiž na tom, jak budete komunikovat se svými zákazníky. Budete vykat? Tykat? Budete zábavní? Bude vaše logo zářivé nebo decentní? A název? Bude hravý? Záhadný? Kdo je váš zákazník a co od vás očekává? Zkuste si představit, jak vypadáte očima zákazníka.
Podle statistik vím, že milujete příklady. Pokud vyrábíte kvalitní ložiska nebo stavíte bytové domy, asi nebudete svým klientům tykat. Potřebujete mít určitou důstojnost a profesionalitu. Pokud však máte městské fitko – klidně tykejte. Koneckonců, v takovém prostředí se výkřiky jako: „POJĎ! MÁŠ NA TO! DÁŠ TO!“ úplně hodí a nikoho tím neurazíte. Charakter je velmi důležitý a ovlivní všechny následující kroky.
3. DOMÉNA
Jak jsem již naznačil, je velmi důležité, abyste měli volnou, neobsazenou doménu. V našem případě se všichni bijeme o příponu .cz. Je to zkrátka nejdůležitější doména na našem místním trhu. Domény jako .eu nebo .com jsou podle mého názoru považovány spíše za alternativu, případně doplňují název firmy. Něco v jako buchtysma.com 🙂
Pokud patříte mezi šťastlivce a doména .cz je volná, doporučuji ji co nejdříve zakoupit. Objednejte si ji na jeden rok, a pokud se během budování projektu rozhodnete pro jiný název, nepřeplatíte horentní částku a nebude vás to tolik mrzet.
4. GMAIL
V tomto kroku musíte mít e-mailovou adresu. Budete ji totiž potřebovat k založení Instagramu. Rovněž obvykle zakládám i účet na Gmailu se stejným jménem, jako má projekt nebo společnost, kterou zakládáme. Založení e-mailu s tímto jménem je také preventivním krokem k tomu, aby vám ji neobsadil někdo jiný či konkurence.
Rychlý TIP: Nezapomeňte si hesla někam přehledně zapsat. V naší agentuře jsme strávili spoustu času snahou získat od klienta ztracená a zapomenutá hesla.
5. FACEBOOK
Jdeme se registrovat na Facebook. Aby nás nepředběhl někdo se stejným názvem, jaký máme my. Nemusíte se hned pustit do nastavení. Ještě vás totiž čekají další důležité kroky a vždy se můžete vrátit, abyste změnili profilový obrázek a přidali texty. Snažte se, aby název vaší facebookové stránky byl co nejpodobnější tomu základnímu. V ideálním případě stejný. Bylo by skvělé, kdybyste si tyto názvy zkontrolovali už při jejich vymýšlení. Tedy trojice – doména, Facebook, Instagram. Nyní vidíte, jak důležité je vymyslet skutečně dobrý název.
6. INSTAGRAM
Založili jsme Facebook, doménu, e-mail a nyní pokračujeme dál. Při registraci budete potřebovat již zmiňovaný e-mail. V tomto kroku musím znovu zdůraznit, že ideální je mít název stejný jako původní. Pokud to není možné, udělejte jen malou změnu, například oddělte slova tečkou, podtržítkem apod.
7. TIKTOK
Ano, slyšíte správně. TIKTOK. Zkusme se prozatím oprostit od otázky, zda si vůbec dokážu představit, co bych na TikToku dělal. S mojí společností. Prozatím to není podstatné a důležité je zabrat prostor. Čas ukáže, zda ho využijete později. Ale nenechte si své jméno vzít, protože platí, kdo dřív přijde, ten dřív mele.
8. PERSONA
Persona je seznam charakteristik vašeho ideálního klienta. Může to být například: muž, 40 let, lokalita: Praha, zajímá se o motorky a na internet chodí ve 20 hodin, když ukládá děti ke spánku, platí většinou kartou a surfuje na mobilním zařízení. Všechny tyto informace mají cenu zlata. Budete je potřebovat v kroku 17 a bude to jedna z prvních věcí, na kterou se vás agentury budou ptát při vytváření kampaně.
Nejde však jen o kampaň. Jde o celkovou image vaší společnosti. Příklad: pokud vyrábíte sušenky pro děti, tak asi na obal nedáte lebku, hroty a plameny. Ale pokud jste prodejce motocyklů nebo máte bar v tomto duchu, je to pro vás jako stvořené. Proto musíte vědět, KDO kupuje vaše výrobky nebo služby, a přizpůsobit mu svou image, styl komunikace, produkty, logo, webové stránky, způsoby platby a dopravy atd.
Pokud budete tento krok ignorovat, můžete dopadnout jako zkrachovalé restaurace v pořadu Ano, šéfe!, kde restaurace prostě podnikala a najednou před bankrotem zjistila, že potřebuje i strávníky a MUSÍ se jim tak jako tak přizpůsobit.
Persona vám pomůže se v tom rychle zorientovat. A přitom je její příprava velmi snadná. Pohlaví, věk, místo, jak se chovají, jak se ke mně dostali, co ode mě očekávají, jak mi to zaplatí, jak o mně dají vědět ostatním, co od nich očekávám atd. Cokoli vás napadne. Vyzkoušejte si to na vlastní kůži. Jako byste byli cizí člověk a chtěli objevit svou vlastní značku, firmu, provoz, produkt, službu.
9. CLAIM – SLOGAN
Nyní jsme v bodě, kdy už máme slušný základ a obsadili jsme důležitý online prostor pro naši propagaci. A nyní je čas na slogan. Ten je stejně důležitý jako logo. Je to proto, že ve sloganu odhalujete veřejnosti své zaměření nebo cíle. Doporučuji, abyste si ho nechali navrhnout zkušeným copywriterem. Ten totiž umí zapracovat všechna kritéria, která by měl claim obsahovat. Slogan je nesmírně důležitý pro vytvoření ucelené představy o vás.
Pokud si vzpomínáte na společnost Nokia, jejich slogan byl „connecting people”. Propojení lidí. Není to jen bezvýznamná fráze, je to filozofie společnosti. A to zejména u společnosti, kterou si všichni spojujeme s mobilními telefony. „RedBull vám dává křídla” neznamená jen text na plechovce, ale celou marketingovou image, kterou se prezentuje. Adrenalin, sport, překonávání rekordů. To jsou ta křídla. Rozumíte?
10. LOGO
Kdybych chtěl popsat, jak vytvořit logo, týden by na to nestačil. Spolehněte se proto na odborníky. Koneckonců, logo je vaše tvář, a pokud mu věnujete 1500 CZK, jaký výsledek očekáváte? Berte v úvahu nabídky od 7500 CZK a kvalitní reference autora. Pokud je to nutné, šetřete na jiných prvcích, ale logu věnujte maximální důraz, čas a pozornost. Pokud jste již logo obdrželi, přidejte jej na všechny platformy, které jsme již vytvořili. Facebook, Instagram, TikTok…
11. ONLINE PLATFORMY
Internet nám nabízí několik dalších možností, jak se zviditelnit zdarma. Vyplňte si profily na firmy.cz, najisto.centrum.cz a v katalogu Zlaté stránky a nic nezaplatíte. Upozorňuji vás však, že zejména Zlaté stránky vás budou bombardovat telefonáty o skvělých, ale placených nabídkách. Zdvořile je odmítněte a ponechte si svůj bezplatný profil. Nenechte se přemluvit 🙂
12. Google Moje firma
Tento krok je naprostou nutností pro každého, kdo se chce někdy dostat do vyhledávání Google. Vyplňte profil podle pokynů a dejte tomu dostatek času. Stojí to za to. Uvidíte.
13. HOSTING
Do kroku 10 jsme honili čas. Aby nám nikdo neobsadil naše místo v online světě. Nyní si můžeme vydechnout a hezky upravovat všechny naše prezentace. Vyberte si hosting. Je to digitální prostor, kde budou vaše webové stránky vyvěšeny. Na internetu vás čeká obrovské množství možností. Vyberte si, na co máte chuť 🙂
Velikost hostingu (MB, GB) odhadněte podle toho, zda plánujete web s několika stránkami, nebo chcete mít rozsáhlou online prezentaci s videi. Každopádně si hosting můžete přizpůsobit i za pochodu. Pokud se na to necítíte, svěřte to webdesignérovi. Poradí vám, co a jak máte dělat.
14. FIREMNÍ IDENTITA
Vracíme se jakoby do bodu 10. Musíte si navrhnout vizitky, určit písma, barvy, plakáty a hlavně začít zásobovat sociální sítě kvalitním obsahem. Najděte si na to profesionála. Nakonec ušetříte jak peníze, tak především neuvěřitelné množství času, energie, nervů a frustrace z neúspěchu.
Proč je firemní identita důležitá? Pravděpodobně znáte Coca-Colu, Pepsi, Pumu, Nike a milion dalších známých značek, že? Nyní si představte, že z plechovky Coca-Coly odstraníte logo. Bude to vypadat divně, ale stejně poznáte, že je to Coca-Cola. Červená barva, klasický tvar plechovky, použité písmo. To všechno tvoří komplexní identitu.
Jelikož příkladem to pochopíme nejlépe, nabízím hned dva. Mezi největší faily společnosti Coca-Cola patřila zelená plechovka. Šlo o novou edici. Lidé však byli natolik zvyklí, že Coca-Cola znamená červená plechovka, že zelenou edici skoro téměř ignorovali. Čísla ukázala, že to nebyl dobrý pokus…
Něco podobného se stalo Pepsi s Pepsi Crystal. Klasická černá barva nápoje byla najednou průhledná speciální edice. Co myslíte, jak to dopadlo? Nepodceňujte sílu firemní identity. Nechte zákazníka vidět celý obraz, když mu představíte své barvy, písmo, styl komunikace, oblékání a on si to s vámi spojí a zahlédne váš billboard v záplavě konkurenčních.
Následující kroky budou zápasem marketérů o pozornost zákazníka.
15. WEBSTRÁNKA
Tohle je zcela na vás. Hodně štěstí! Nám se však redakční systém osvědčil. Nezapomeňte si připravit přihlašovací údaje. Drobnost, ale důležitá.
16. LINKEDIN
Tento krok bych označil za libovolný. Je však nutné se o něm zmínit. Jestli potřebujete být na této specifické sociální síti, už nechám na vás. Nezapomeňte však, že profily, o které se nebudete starat, budou působit velmi neprofesionálně a pokazí vám celkovou image.
TIP: 80 % obsahu na sociálních sítích by mělo vzdělávat a bavit. Pouze zbývajících 20 % se používá k přímé propagaci služby nebo produktu.
17. ONLINE / OFFLINE KAMPAŇ
A jsme na konci! Máme název, logo, barvy, písma, vizitky, obsazeny všechny online prezentace, web a možná i propagační předměty. A teď to musíte vykřičet do celého světa! A k tomu potřebujete online marketingovou kampaň. Opět vám napíšu, abyste to nedělali sami, ale spolupracovali raději s profíkem.
Nejde totiž jen o zveřejnění obrázku na Facebooku, ale o komplexní soubor věcí. Správný copywriting, fotografie ve správné velikosti a rozlišení, kreativa, nápad, psychologie, čas zveřejnění, cílová skupina, persona, plánování, soutěže, zpracování statistik nebo forma videí a jejich příprava. To vše musíme zvládnout my, profesionálové, abyste to nemuseli dělat vy.
Trochu vás vyděsím. Jsme v 17. kroku a nacházíme se v bodě, kdy je třeba do reklamní kampaně dokonale začlenit VŠECHNY dosud provedené kroky. To, že jste profesionál ve stavebnictví, ještě neznamená, že rozumíte sociálním médiím. Je tu nový rok a Instagram opět změnil své algoritmy. Všimli jste si toho? Rozumíte tomu? Máte na to vůbec čas? Do online reklamy jdou skutečné peníze. Pokud je chcete investovat, a ne jen do něčeho vrazit, obraťte se na profesionála. Za pár stovek korun můžete oslovit tisíce lidí. Je to váš nejmocnější nástroj. A proto je dokonalá příprava klíčová.
18. VŠECHNO OSTATNÍ
Dotáhněte vše, co můžete. Firemní oblečení, polep vozidla, design provozu, e-mailové podpisy, dárkové poukazy, školení personálu, odpovědi na recenze a komentáře, PF na konci roku. Už jste ušli příliš dlouhou cestu, abyste něco zanedbali. Chcete být totiž na výsluní, a to něco stojí. Nebudete však hrát druhé housle a vaše prezentace tak dosáhne maximálního účinku. Nezapomeňte, že toto je jen stručný úvod. Jednotlivé kroky mají spoustu zákoutí, kterými se musíte prodírat. Ale to už je vaše cesta. Držím vám palce.