3 min. doba čtení

Jak se vyhnout zneužití vrácení tovaru: Poučení z australského průzkumu

V poslední době se stává, že vrácení zboží je nejen součástí nákupního procesu, ale také oblastí pro nekalé praktiky. Podle nedávného průzkumu v Austrálii představuje toto nekalé chování vážný problém pro maloobchodníky na celém světě.

Jak se vyhnout zneužití vrácení tovaru: Poučení z australského průzkumu
Zdroj: Depositphotos

Podvody při vracení zboží

Zneužití při vracení má mnoho podob. Od objednání více položek k vyzkoušení s úmyslem vrátit většinu z nich (bracketing) až po pokus o vrácení položky, která nemá nárok na vrácení peněz. Někteří spotřebitelé nosí nebo používají zboží s úmyslem je později vrátit. Jiné skupiny tvrdí, že funkční položka je vadná, aby získaly náhradu nebo slevu. Ještě dále za hranicí jsou ti, kteří nakupují zboží pomocí odcizené kreditní karty a poté převedou pokus o vrácení peněz na jinou kartu.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Přestože se tyto problémy mohou zdát vzdálené od českého trhu, zkušenosti australských maloobchodníků potvrzují i další země. Například Britové po Vánocích vrátili až 42 % objednávek. Českým e-shopům se po svátcích vrací skoro 8% objednávek, které nesplnily představu o ideálním vánočním dárku. Některé značky přicházejí s vlastními řešeními, jak si s tím poradit a penalizují uživatele, kteří bezplatné vrácení zboží zneužívají. A ve Švýcarsku jsou internetové obchody zodpovědné za správné informace o produktech a velikostech, aby se množství vrácených výrobků snížilo.

Naprostá většina dává přednost flexibilním podmínkám

Podle australského průzkumu přibližně třetina nakupujících na internetu používá zásady vrácení zboží neférově. Dalších 31 % nakupujících viní ze svého chování spočívajícího ve zneužívání pravidel pro vracení zboží nedostatek financí. Až 96 % spotřebitelů uvedlo, že raději nakupují u prodejců s flexibilními pravidly pro vracení zboží.

Pro e-shopy je zásadní, aby měly jasné a transparentní zásady vracení zboží. Více než třetina nakupujících si tato pravidla před nákupem přečte, proto je důležité, aby byla jasná a snadno dostupná na webových stránkách.

Na druhou stranu 62 % respondentů uvedlo, že zneužívání vratek nepřipouští. Někteří spotřebitelé jsou svědomití nakupující, až 25 % z nich by se zdráhalo zneužívat vracení zboží, pokud by věděli, že to má negativní dopad na životní prostředí.

Proto je vhodné přistupovat ke každému zákazníkovi individuálně. E-shopy mohou využívat údaje o předchozím chování zákazníků a poskytovat jim personalizované zážitky. Segmentace zákazníků a přizpůsobení nákupního zážitku na základě jejich předchozího chování může být účinným způsobem, jak zabránit podvodům s vracením zboží.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne
4 min. doba čtení

Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne

Pokud máte e-shop, určitě to znáte: faktury, kurýři, platby, účetní… V jednu chvíli máte pocit, že místo produktů podnikáte hlavně s papíry. A když si už myslíte, že je vše hotové, zjistíte, že jste na něco zapomněli. Nebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Přečíst článek
Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila
5 min. doba čtení

Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila

Black Friday a Cyber Monday jsou pro provozovatele e-shopů každoročně velmi důležité, přičemž během nich často padají prodejní rekordy. V posledních letech se však šušká, že tyto nákupní svátky již postupně ztrácejí na popularitě a nemají tak velký smysl. Ale kde je pravda? V CREATIVE sites si připravili průzkum mezi svými klienty a došli k […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Přečíst článek
Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce
3 min. doba čtení

Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce

Vrácení zboží se stalo nedílnou součástí zákaznické cesty v e-commerce. Je to pohodlný způsob pro zákazníka, avšak výrazný nárůst vratek činí vrásky na čelách prodejců. Například ve Spojeném království se očekává, že objem vráceného zboží v segmentu nepotravinových produktů dosáhne v roce 2024 částky 27 miliard liber.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+