3 min. doba čtení

Jak se vyhnout zneužití vrácení tovaru: Poučení z australského průzkumu

V poslední době se stává, že vrácení zboží je nejen součástí nákupního procesu, ale také oblastí pro nekalé praktiky. Podle nedávného průzkumu v Austrálii představuje toto nekalé chování vážný problém pro maloobchodníky na celém světě.

Jak se vyhnout zneužití vrácení tovaru: Poučení z australského průzkumu
Zdroj: Depositphotos

Podvody při vracení zboží

Zneužití při vracení má mnoho podob. Od objednání více položek k vyzkoušení s úmyslem vrátit většinu z nich (bracketing) až po pokus o vrácení položky, která nemá nárok na vrácení peněz. Někteří spotřebitelé nosí nebo používají zboží s úmyslem je později vrátit. Jiné skupiny tvrdí, že funkční položka je vadná, aby získaly náhradu nebo slevu. Ještě dále za hranicí jsou ti, kteří nakupují zboží pomocí odcizené kreditní karty a poté převedou pokus o vrácení peněz na jinou kartu.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Přestože se tyto problémy mohou zdát vzdálené od českého trhu, zkušenosti australských maloobchodníků potvrzují i další země. Například Britové po Vánocích vrátili až 42 % objednávek. Českým e-shopům se po svátcích vrací skoro 8% objednávek, které nesplnily představu o ideálním vánočním dárku. Některé značky přicházejí s vlastními řešeními, jak si s tím poradit a penalizují uživatele, kteří bezplatné vrácení zboží zneužívají. A ve Švýcarsku jsou internetové obchody zodpovědné za správné informace o produktech a velikostech, aby se množství vrácených výrobků snížilo.

Naprostá většina dává přednost flexibilním podmínkám

Podle australského průzkumu přibližně třetina nakupujících na internetu používá zásady vrácení zboží neférově. Dalších 31 % nakupujících viní ze svého chování spočívajícího ve zneužívání pravidel pro vracení zboží nedostatek financí. Až 96 % spotřebitelů uvedlo, že raději nakupují u prodejců s flexibilními pravidly pro vracení zboží.

Pro e-shopy je zásadní, aby měly jasné a transparentní zásady vracení zboží. Více než třetina nakupujících si tato pravidla před nákupem přečte, proto je důležité, aby byla jasná a snadno dostupná na webových stránkách.

Na druhou stranu 62 % respondentů uvedlo, že zneužívání vratek nepřipouští. Někteří spotřebitelé jsou svědomití nakupující, až 25 % z nich by se zdráhalo zneužívat vracení zboží, pokud by věděli, že to má negativní dopad na životní prostředí.

Proto je vhodné přistupovat ke každému zákazníkovi individuálně. E-shopy mohou využívat údaje o předchozím chování zákazníků a poskytovat jim personalizované zážitky. Segmentace zákazníků a přizpůsobení nákupního zážitku na základě jejich předchozího chování může být účinným způsobem, jak zabránit podvodům s vracením zboží.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Retail se mění. Vše je o údajích
3 min. doba čtení

Retail se mění. Vše je o údajích

Nakupování už není jen o předávání hotovosti. V dnešní době chtějí obchody také osobní údaje. Například módní obchody s luxusním zbožím, které začaly u pokladny vyžadovat telefonní čísla. Prý kvůli zasílání elektronických účtenek, což zní docela prakticky. Nebo je to přes čáru?

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak Brexit ovlivnil britský e-commerce?
3 min. doba čtení

Jak Brexit ovlivnil britský e-commerce?

Po odchodu Spojeného království z Evropské unie se místní odvětví e-commerce ocitlo v nové realitě: Brexit přinesl do odvětví výrazné narušení, zejména pro britské značky a maloobchodníky, kteří chtějí rozšířit svou působnost v EU.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+