8min. doba čtení

Jak prodat e-shop a neprodělat na tom

Provedeme vás několika užitečnými tipy, které vám pomohou najít kvalitního kupce vašeho obchodu. Poradíme, jaké informace zájemcům poskytnout a jak se nenechat napálit ohledně prodejní ceny.

Zuzana Zicháčková Zuzana Zicháčková
Copywriter v Shoptet
Jak prodat e-shop a neprodělat na tom

Ať už máte důvod k prodeji svého e-shopu jakýkoli, nenecháme vás v tom samotné. Jednak budete potřebovat novému majiteli předat spoustu informací a také samozřejmě budete chtít za svůj obchod dostat co nejlepší cenu. Jak tím vším elegantně proplout? Poradíme vám v tomto článku, kde shrneme vše důležité.

Prodej, investice nebo půjčka

Jedna otázka na začátek: Chcete svůj e-shop opravdu rovnou prodat? Dobře se nad tím zamyslete, je to totiž zásadní krok, který se jen těžko vrací zpátky.

Určitě jste do svého e-shopu vložili spoustu energie, ať už jste si ho nechali postavit a nebo jste na jeho vývoji pracovali sami například v rámci nějakého e-shopového systému jako je Shoptet.

Pojďme probrat, jestli jste si promysleli všechny způsoby, jak nastalou situaci řešit. Kromě samotného prodeje totiž máte ještě další možnosti.

Půjčka u bankovního ústavu

Možná by stačilo chybějící finanční zdroje kompenzovat nějakou půjčkou a takto překlenout problematické období nebo si dovolit vložit do rozvoje e-shopu náležité prostředky.

Půjčku si můžete sjednat klasicky s bankou, ale často za ne úplně vyhovujících podmínek. Další možností je si půjčit přes Eshopiště.cz. Funguje to podobně jako v už zmíněné bance, ale velkou výhodou je, že si výši úroku a délku splácení budete odsouhlasovat sami s protistranou a ne s bankovním ústavem. Je tedy čistě na vás, na jakých podmínkách se s poskytovatelem půjčky nakonec domluvíte.

Investor

Kromě půjčky můžete finanční injekci pro svůj e-shop získat také zapojením investora. Ten do vaší firmy vstoupí ve vyšší míře, investicí si totiž kupuje podíl na zisku, a tak se stává vaším společníkem.

Je už ale zase na vás, jak si to mezi sebou navzájem nastavíte. Tedy i to, jestli bude investor do strategického rozhodování prakticky zasahovat a do jaké míry. Důležité je se také pobavit o plánovaném využití získaných financí, jaká bude jejich předpokládaná návratnost a jaký podíl nový společník vstupem do společného podnikání získá. Investora můžete najít opět na portálu Eshopiště.cz.

Kde nabídnout svůj e-shop k prodeji?

První tržiště, kde mohou podnikatelé vystavit svůj zavedený online obchod a nabídnout ho tak k prodeji (nebo investici), je už zmiňované Eshopiště od společnosti Shoptet. Velká výhoda je, že sem můžete přidat svou nabídku úplně zdarma a nemusíte nic platit, ať už se s některým se zájemců domluvíte nebo ne. 

Česko je e-shopovou velmocí, v onlinu se tu podniká opravdu ve velkém. A tak se stane, že se řada majitelů e-shopů časem rozhodne svůj projekt podpořit v rámci investic, půjček nebo svůj obchod prodat. Důvodů pro to může být spousta a rozhodně to není žádným znamením selhání. Důležité je svůj e-shop důkladně představit, aby vyplynula jeho skutečná hodnota a potenciál do budoucna.

Jaké informace o e-shopu napsat do nabídky?

Vy jste svým obchodem žili, ale jak ho představit člověku, který o něm třeba nikdy neslyšel? Co napsat do medailonku, abyste potenciální zájemce nejen oslovili, ale také motivovali ke koupi vašeho obchodu?

Pro inspiraci jsme sestavili seznam několika bodů. Pomohou vám e-shop vhodně prezentovat a sdělit, že má svůj potenciál a stojí za koupi/investici.

  • Informace o stáří a historii obchodu – skrývá se za vaším projektem nějaký příběh? Ve zkratce ho popište a podělte se o ideu, se kterou jste e-shop zakládali. Děly se během jeho existence nějaké důležité změny, které ovlivnily jeho vývoj? Všechno můžete popsat buď přímo do medailonku nebo v následující komunikaci zájemcům.
  • Důvody nabídnutí e-shopu k prodeji (nebo investici) – popište, proč jste se rozhodli svůj projekt prodat, podpořit ho investicí zvenčí nebo to, nač přesně potřebujete půjčit a jak to obchodu pomůže se dále rozvíjet.
  • Čísla obchodu jaký byl obrat za poslední rok? Jaký je průměrný roční čistý zisk obchodu a jak vypadá po odpočtu nákladů na zaměstnance, provoz, marketing ap.? Jak se obraty a zisky historicky vyvíjely? Věřte, že na to vše bude vážný zájemce zvědavý.
  • Jak si stojí návštěvnost – kolik uživatelů v současnosti na e-shop přichází, jak se tato čísla vyvíjí v čase a také odkud se návštěvníci berou? Jaký podíl z toho spadá pod placené kampaně? Připravte si k nahlédnutí relevantní data z Google Analytics a ze svých kampaní.
  • Doména a řešení e-shopu – určitě uveďte, zda je součástí prodeje i doména. Od věci také není informace o přidružených e-mailových adresách. Na jakém řešení obchod funguje? Dále uveďte, jak probíhají aktualizace a jaké máte zkušenosti se systémem, na kterém e-shop běží.
  • Nasmlouvaní dodavatelé a přepravci – s e-shopem se obvykle předávají i smlouvy s využívanými dodavateli zboží a přepravními společnostmi. Doplňte je informacemi, jak probíhá objednávání a jestli dopravu k zákazníkovi zajišťuje obchod nebo je například domluvený dropshipping přímo s dodavatelem.
  • Skladové zásoby – v obchodě máte obvykle nějaké produkty skladem. Zájemce určitě bude vyžadovat informace o tom, v jaké hodnotě a složení jsou aktuální skladové zásoby a zda může počítat i s nimi. Součástí smlouvy bývá také inventurní soupis majetku a zásob zboží.
  • Sociální sítě – patří k e-shopu také Facebook nebo jiné sociální sítě? Jaká je na nich nastavená strategie a jsou využívané k inzerci?
  • Certifikáty a srovnávače – do jakých vyhledávačů zboží je obchod registrovaný? Můžete také uvést, jakých certifikátů jste pomocí kladných hodnocení od vašich zákazníků dosáhli.

Samozřejmě jsou i další užitečné informace, které nový majitel vašeho e-shopu ocení. Nemusíte je všechny psát hned do prodejního medailonku, ale v následné komunikaci na ně nejspíš přijde řeč, a tak je dobré si je dát dohromady už dopředu.

Jsou to například informace o konkurenci (jak ji máte zmapovanou a co děláte jinak), o tom, jak funguje marketing a jaké aktivity v něm dosud dávaly největší smysl. Do medailonku naopak napište nejlépe stručný seznam položek, které jsou součástí nabídky, ať je to na první pohled jasné.

Jak stanovit cenu e-shopu při prodeji?

Kolik si vlastně za takový online obchod říct? Odpovědět si na tuhle otázku není tak jednoduché. Ale naštěstí nemusíte střílet částku „od boku“. Pokud jste si už dávali dohromady nějaká čísla o obratech a podobně, bude to pro vás jednodušší.

Cena menších e-shopů se obvykle pohybuje v násobcích čistého měsíčního zisku. Často se vychází z EBIDTA čili zisku před započtením úroků, daní a odpisů. 

Ale cenu nemusí tvořit jen tato položka. Určitě připočítejte skladové zásoby a případný majetek (pokud je součástí nabídky). Také můžete vzít v potaz nabyté know-how a značku, pokud jste vytvořili opravdu hodnotný a známý brand. Jestliže si stále nejste cenou jistí, nastavte ji vyšší a nechte si tak případný prostor na vyjednávání.

Prodej svého e-shopu rozhodně neuspěchejte a u nabídek si nechte dostatek času na rozmyšlenou. Nenechte se zahnat do kouta. Vždycky si vše řádně podložte smlouvou. Ale to už určitě sami víte. Pokud přesto budete mít nějaké pochybnosti, zkuste se obrátit na Eshopiště, kde vám poradí.

Ecommerce Bridge na Marketeris.sk >>

Sdílet článek
Zuzana Zicháčková
Copywriter v Shoptet

Tvoří obsah pro Shoptet, jedničku na českém a slovenském trhu v pronájmu e-shopových řešení.

Tento článek ti přináší

Shoptet

Shoptet se na českém a slovenském trhu specializuje na pronájem e-shopových řešení, která jsou oblíbená zejména pro jednoduché a intuitivní ovládání.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Jak pracovat s inflací v roce 2022 v e-commerce světě?

Rok 2022 přinesl mnoho změn. Firmy čelí nižší poptávce, nejistotě, stagnaci nebo propadům. I když je inflace přirozená, v letošním roce dosáhla 22letého maxima. Zákazníci se rozhodují déle a je stále obtížnější je přesvědčit ke koupi. Zjistěte, jak ustát vlnu inflace a udržet svou značku na očích veřejnosti.

Veronika Svajčiaková Veronika Svajčiaková
Content Specialist v Dexfinity
Přečíst článek
3min. doba čtení

Jak eliminovat nedokončené nákupy?

Kvůli nedokončeným nákupům stojí v opuštěných košících miliony eur. Podle statistik až dvě třetiny zákazníků nedokončí nákup a opustí e-shop těsně před zaplacením. Jaké faktory ovlivňují naše nákupní chování a lze nedokončeným nákupům předcházet?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
7min. doba čtení

Připravte svůj e-shop na hlavní sezónu

Přelom září a října představuje ten nejvyšší čas zhluboka se nadechnout a naplno se vrhnout do top sezóny roku – Black Friday a Vánoc. Přečtěte si rady z obecného pohledu na web, ale také na UX, sociální sítě, PPC a analytiku, abyste z hlavní sezóny vytěžili maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Přečíst článek