22 min. doba čtení

Jak nejlépe vybrat performance agenturu či freelancera

Při výběru poskytovatele marketingových služeb pro váš e-shop nebo jiný projekt máte na trhu několik možností. Při tomto výběru je velmi důležité, abyste se dokázali správně rozhodnout, ale také abyste dokázali nastavit správná očekávání. Také se správně ptejte a dávejte si pozor na "red flags", kdy by vaše volba mohla skončit odlehčením účtu o několik desítek tisíc, ale bez většího výsledku.

Martin Bulák Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS
Jak nejlépe vybrat performance agenturu či freelancera
Zdroj: Depositphotos

Právě za tímto účelem, aby se předešlo nepříjemným a možná i opakovaným neúspěchům ve výběrovém řízení, jsem se rozhodl napsat tento článek. Jako majitel PPC agentury mám zkušenosti jak s najímáním externistů, tak se spoluprací s externími agenturami ze strany klienta. Možná si řeknete, že jako majitel agentury budu zaujatý vůči jednomu řešení, což samozřejmě budu. Ale právě proto to píšu v úvodu, abyste věděli, kdo to píše, což je vždy lepší, než když to píše někdo anonymní a zdánlivě “nezaujatý”.

Agentura nebo freelancer?

Jedním z prvních faktorů, které můžete při výběru dodavatele zvážit, je to, zda se má jednat o pracovníka na volné noze, nebo o agenturu. V tomto ohledu existuje několik hoaxů, které bych rád hned na začátku vyvrátil. Zejména v České republice je to extrém a v podstatě skoro všichni nesnáší agentury a milují freelancery (jeden můj kamarád mi říkal, že je to kvůli portálu Navolninoze.cz).

“Freelanceři jsou levnější.”

Nejsou. Rozhodně ne, pokud mluvíme o srovnatelné kvalitě služeb. Možná vás toto tvrzení překvapí a řeknete si, že přece drahé kanceláře, vybavení, marže agentury a tak dále… ale matematika nepustí. Největší nákladovou položkou služeb není nějaká krásná reprezentativní kancelář nebo logo, které si někdo nechá udělat, ale lidská práce.

Pokud jste na volné noze, prodáváte svůj čas paušálně. Ať už se jedná o hodinovou nebo paušální sazbu. Když tedy jako zkušený freelancer vytváříte online strategii, budete si říkat například o 100 eur za hodinu. Pokud ale optimalizujete negativní klíčová slova v kampaních, což zvládne mnohem hůře placený junior, účtujete si stále stejnou částku. Váš čas má zkrátka takovou cenu. U agentur tomu tak není. Ty mohou jednotlivé činnosti přidělovat adekvátním lidem na různých pozicích s různými hodinovými sazbami a pak si za stejnou kvalitu služeb účtovat nižší výslednou hodinovou sazbu.

Stále mluvíme o kvalitních freelancerech a kvalitních agenturách. Problém je, že většina lidí neví, jak kvalitu hodnotit. Myslí si, že když se někdo prezentuje jako profesionál, tak jím opravdu je. Je poměrně snadné sehnat freelancera “s mlékem na bradě”, který si bude účtovat 10 €/h, ale kvalita tomu bude odpovídat.

“Získám osobnější přístup”

Jo. Při práci na volné noze budete komunikovat s osobou, specialistou, kterého jste si vybrali. Tedy s výjimkou takzvaných “pseudofreelancerů”, kteří fungují spíše jako malé agentury, ale vydávají se za freelancery, protože je to víc sexy (v ČR velmi častý jev).

I když komunikujete přímo s pracovníkem na volné noze, je otázkou, kolik času na vás bude mít. Koneckonců mluvíme o specialistovi, který se živí právě prodejem svého času. Bude zcela běžné, že na e-mailovou odpověď budete čekat déle, prosit a čekat. Čekat a čekat a čekat. To neznamená, že se vám to nestane u agentury, ale u freelancera budete s velkou pravděpodobností čekat.

Nemělo by se také zapomínat, že freelancer je nenahraditelný. Nahradit ho můžete pouze vy nebo jiný freelancer. Pokud vedete kampaně, není nikdo, na koho byste je mohli delegovat, pokud odjede na dovolenou nebo je nemocný. Pokud si vezmou pauzu, nezbude vám nic jiného, než se s tím smířit. V agenturách pracuje několik lidí, kteří vám alespoň zvednou telefon.

Pokud tedy chcete špičku v oboru, máte dostatečně velký rozpočet a nevadí vám, že dotyčná osoba nemusí být vždy k dispozici nebo že bude mít zpoždění při dodávkách, pak pro vás možná bude nejlepší volbou freelancer.

Typy agentur a freelancerů

Pro lepší přehled by bylo dobré udělat si krátký přehled o tom, jaké typy výkonnostních marketingových agentur jsou na trhu, abyste věděli, s kým máte tu čest a co můžete očekávat.

  • Malá “všehochuť” agentura – Standardní model rychlých “full service” online agentur. Základním jmenovatelem je, že dělají úplně všechno online. Tedy od webových stránek přes mailing, PPC, grafiku, sociální sítě, SEO, prostě vše, na co si vzpomenete. S cílem vydělat peníze a nabídnout vše, co je na trhu žádané. Problém je, že všechny tyto činnosti většinou dělá jeden člověk. Nebo mají jen jednoho člověka na jednu oblast. Ostatní činnosti dělá v lepším případě několik dalších lidí, většinou na nižší úrovni. Asi nemusím příliš rozvádět, co lze od takových agentur očekávat – nízký standard, v lepším případě dobrý standard a zpoždění, přičemž lepší část služeb tvoří pravděpodobně jen to, na co se majitel specializuje, např. tvorba webových stránek.
  • Velká “všehochuť” agentura – Tento typ agentury vám již poskytne lepší služby než předchozí, ale měli byste také počítat s vyššími cenami. Je to hlavně proto, že takové agentury musí mít vybudované struktury oddělení. Tedy například SEO senior agentura, která se specializuje POUZE na tuto oblast, má vlastní tým, vlastní procesy, vlastní plán školení a směrnice. Pokud máte skvělý produkt a dohodnete se s takovou agenturou na čistě úspěšném modelu poplatků, máte vyhráno. V opačném případě to může být drahý špás (i když stále levnější než práce na volné noze). Ale samozřejmě v odpovídající kvalitě.
  • Butiková/specializovaná agentura – menší agentura bez poboček po celé zemi nebo po celém světě, většinou bez velké struktury, často bez klientů nebo obchodníků, specializující se na určitou oblast nebo segment podnikání. Vyznačuje se především osobnějším a flexibilnějším přístupem k danému obchodu. Výhodou je tedy rozhodně lepší komunikace a očekávání lepších výsledků, pokud vaše potřeby odpovídají specifickému zaměření dané agentury.
  • “Korporátní” agentura – V případě výkonu to není tak časté, zejména ne v segmentu malých a středních firem, ale v zásadě se jedná o velké, často nadnárodní reklamní agentury, které pracují pro velké značky. Mají zavedené procesy, strukturu, své ceníky. Jejich hlavním zdrojem příjmů jsou výběrová řízení pro velké značky nebo veřejný sektor. Standardní korporátní model, kde panuje organizovaný chaos, nikdo neví, co vlastně dělá, ale nějak to všechno funguje. Je to pro vás rozhodně ta nejhorší volba.
  • Začínající “brigádník” na volné noze – V zásadě existují dva typy freelancerů. První kategorií jsou ti, kteří nemohou nikde najít práci nebo byli vyhozeni z každé práce, do které přišli. Případně jako studenti zatím nemohou získat práci na plný úvazek, a tak si řekli, že to zkusí jako freelancer. Jak se tedy dalo očekávat, od takového člověka nelze očekávat zkušenosti, přehled, dovednosti. Ale může vám posloužit jako levná pracovní síla, pokud potřebujete s něčím pomoci a nepotřebujete kvalitní výstup. Základním znakem je nízký věk a hodinová sazba v řádu desítek eur. Pokud najdete někoho s těmito parametry, kdo je chytrý a pro vás užitečný, nechte si ho za každou cenu, protože jste právě vyhráli v loterii.
  • Pokročilý freelancer “Skiller” – Jednoduchý tradiční model freelancera, který má za sebou určité zkušenosti a praxi. Po x letech v zaměstnaneckém poměru a po projití několika úrovní si řekl, že je čas přejít na volnou nohu. Takový člověk se vyznačuje tím, že už si ve svém oboru vybudoval jméno, má za sebou nějaké projekty a výsledky. Pokud potřebujete řešit oblast, na kterou se specializuje, bude určitě tou nejkompetentnější osobou. Nevýhodou jsou vysoké nároky a velmi silný “filtr” na jeho straně, nízká dostupnost (ne, nesejde se s vámi, kdykoli se vám zachce) s hodinovou sazbou kolem 100 € a měsíčním poplatkem začínajícím na 1000 €/měsíc.
  • Pseudo freelancer – Jedná se o typ “freelancera”, který se vyskytuje především v České republice a nebezpečně se šíří i u nás. Jak již bylo zmíněno v úvodu, jedná se o freelancera, který poskytuje služby pod svým jménem, ale ve skutečnosti některé z nich deleguje na jiné osoby. Nevadí mu pod vlastním jménem si hrát a otevřeně kritizovat agentury, přičemž takový člověk sám je defacto malou agenturou. Nenechte se zmást, je to jen marketing.

Výběr podle východiska a cílů

Říkáte si: Dobře, mám přehled o tom, jak je trh zhruba rozdělen, ale jak se vlastně správně rozhodnout? No, to je přesně ten klíč. Může se totiž stát, že to “nejlepší” na trhu nemusí být vždy to nejlepší pro vaši firmu. Pokud máte nízký rozpočet a začínáte, musíte se svými prostředky nakládat chytře, což často nezahrnuje najmutí nejlepšího (a často nejdražšího) člověka nebo agentury na trhu.

  • Místní/malá firma bez vlastního marketéra – Jste malá nebo začínající firma, která nemá vlastního marketéra s rozpočtem 2000 €/měsíc. Jinými slovy, nemáte ve firmě někoho, kdo by řídil marketing a dokázal efektivně rozdělit různé úkoly nebo něco provést sám. Vše děláte “inhouse” na vlastní pěst. V tomto případě jsou vhodné dvě možnosti. První možnost přichází v úvahu v případě, že se v marketingu vyznáte a umíte si vyhodnotit věci a správně zdelegovat. V takovém případě je pro vás variantou i nezkušený freelancer, protože budete moci zhodnotit jeho kvality nebo na něj delegovat činnosti, které jsou pro vás neefektivní. Můžete mu dát 500 EUR na některé pomocné činnosti a do médií můžete investovat 1500 EUR. Podobně je na tom i malá agentura, ale i u ní budete moci kontrolovat kvalitu výstupů. Ale v případě, že nemáte velký přehled o online marketingu, pak se musíte poohlédnout po něčem jiném a butiková agentura se jeví jako vhodné řešení. Nemusí to být drahé řešení a zároveň víte, že máte zaručenou určitou kvalitu v dané specializaci a také osobní přístup. Co pro vás ani v jednom případě nepřipadá v úvahu, je větší agentura, zkušený freelancer a další možnosti, které by vám sebraly příliš velkou část rozpočtu na lidskou práci a nezbylo by mnoho na média.
  • Středně velká společnost s vyhrazeným marketérem – Jste již větší společnost nebo společnost s větším týmem, která má vyhrazeného marketéra s rozpočtem 5 000 eur. Zde se vám otevírá řada možností, které v podstatě závisí na tom, kolik práce potřebujete v rámci marketingu pokrýt. Pokud to není mnoho, může toho marketér udělat hodně sám – přičemž specializovanější věci, jako je SEO nebo PPC, může delegovat na zkušeného freelancera (ne, nikdy to nebude dělat na úrovni sám) nebo na větší či butikovou marketingovou agenturu. Jde tedy o jakousi správnou rovnováhu mezi dovednostmi a pracovním vytížením dotyčného, ale mít ji otevírá řadu možností. Jedinou zásadně špatnou volbou je v zásadě korporátní reklamní agentura, už jen proto, že do této kategorie podnikání nespadáte.
  • Velká společnost s vlastním marketingovým oddělením – Pokud jste společnost, která si může dovolit vybudovat vlastní marketingové oddělení, máte pravděpodobně nejjednodušší výběr. A také je asi nejtěžší vybudovat skutečně dobrý interní tým. Popravdě řečeno, pokud nejste značka, která rezonuje s veřejností, a nenabízíte lidem skutečně vynikající odměny, je velmi těžké najít na trhu práce kvalitu, která by mohla konkurovat externím dodavatelům. Na druhou stranu se vám může podařit zkrátit a zefektivnit řadu procesů. Zde bude určitě dobrým partnerem větší výkonnostní agentura, která vám pomůže rozšířit nebo nahradit část vašeho týmu, nebo dokonce butiková agentura, která pokryje jednu chybějící oblast (např. zmíněné PPC nebo SEO, případně i mailing na lepší úrovni). Zkušený freelancer, kterého si můžete hravě dovolit, bude určitě dobrým partnerem i pro konzultace. Co pro vás zcela odpadá, je malá všestranná agentura a nezkušený freelancer.

Podrobná kritéria výběru

Při výběru vhodného dodavatele existují některá obecná kritéria, která vám pomohou lépe se orientovat nebo vyfiltrovat vhodné dodavatele ještě předtím, než společnost oslovíte.

  • Zkušenosti se segmentem – Strategie je základ, a pokud někdo nemá zkušenosti s vaším segmentem, v podstatě to jen zkusí. Pro nás marketéry je to často taková dvousečná zbraň při jednáních, kdy se klienti ptají, zda pro někoho v daném segmentu pracujeme (obava z úniku důvěrných dat ke konkurenci) a také zda máme v daném segmentu zkušenosti. Nelze mít obojí, ale na zkušenostech opravdu záleží.
  • Případové studie – Případové studie vypovídají o zkušenostech více než cokoli jiného. Tedy co nejvíce a co nejpodrobnějších informací o tom, jak někomu (ideálně ve vašem nebo podobném segmentu) pomohly k lepším číslům. Už jen signál, že někdo něco takového vytváří, je dobrým základem pro výběrové kritérium, protože ukazuje, že se nebojí prezentovat své výsledky kritickému publiku.
  • Specializace na to, co potřebuji – Z hlediska specializace lidí. Pokud potřebujete řešit výkon, potřebujete někoho na UX, někoho na PPC, sociální sítě nebo SEO. Pokud daná společnost nemá kvalitní lidi, kteří by to zvládli, nebo je nemůžete outsourcovat do týmu, bude velmi obtížné to zajistit. To může být problém u malých celoplošných agentur nebo u freelancerů jako takových. Tam jen těžko najdete někoho, kdo zvládne všechny oblasti na dobré úrovni.
  • Ohlasy zákazníků – Zásadní je, jak společnost hodnotí její zákazníci. To je první faktor, na který je třeba se zaměřit, a samozřejmě je třeba si všímat negativních recenzí, protože ty budou pravděpodobně nejvíce odrážet skutečnou tvář instituce. Zvláště opatrní bychom měli být, pokud někdo nemá recenze na Facebooku nebo Googlu, to je pak velký indikátor toho, že tam měl tak špatné recenze, že je vypnul.
  • Transparentnost – Pokud někdo pracuje na volné noze, měl by mít na stránkách alespoň svou fotografii, měl by o sobě něco napsat, co dělá, kdo je, možná i jaké má koníčky, certifikáty nebo ocenění. Pokud je někdo agentura, měl by tam mít informace o svých zaměstnancích s konkrétními úkoly z oblasti, na kterou se v týmu specializují. Měly by tam být také jasné informace o tom, pod jakým subjektem firma podniká, jaké jsou její obchodní podmínky, a určitě by tam měly být informace o zpracování osobních údajů nebo by měly být transparentně sděleny etické zásady a hodnoty firmy.
  • Historie – Nejde o nic, co by bylo na pováženou, ale pokud hledáte stabilního partnera, pravděpodobně nechcete spolupracovat s někým, kdo má velmi těžko dohledatelnou historii, nemá nic v historii na webu nebo nepodal jediné daňové přiznání v obchodním rejstříku. Pokud společnost deklaruje bohatou historii a vy v obchodním rejstříku u jednotlivých subjektů najdete informaci, že společnost vznikla teprve nedávno, může to znamenat i další problém – systémový model úpadku. A takovou společnost opravdu nechcete podporovat svými penězi.
  • Finanční kondice společnosti – Vynikající finanční kondice nemusí nutně vypovídat o tom, jak někdo umí dělat marketing. Je to ale také velmi dobrý prediktor problémů v blízké budoucnosti. Taková společnost může rychle přijít o zaměstnance, kteří budou pracovat na vašich kampaních, nebo vám jednoduše přestane dodávat marketingové služby ze dne na den. Klíčem je tedy být dlouhodobě v zelených číslech.
  • Normální sídlo – Normálním sídlem se rozumí především fyzické sídlo, tj. žádná virtuální schránka. To není takový problém, pokud společnost otevřeně sděluje, že pracuje na dálku a nemá fyzické sídlo. To se však nestává tak často. Pokud potřebujete jít na schůzku s danou agenturou, probrat nějaké složitější věci v projektu, a nemáte kam jít, může to být problém. Větším problémem je spíše to, že takové firmy často fungují jako agentury, které si na trhu najímají různé lidi pro váš projekt podle aktuální zakázky. To rozhodně není ten správný partner pro vás. Dalším fenoménem je pak centrála jako coworkingový prostor. Opět je vše v pořádku, pokud to firma takto otevřeně komunikuje a zmiňuje i tým pracující na dálku. Opět to ale také není tak běžné a takové firmy si často coworkingový prostor vyfotí jako své firemní sídlo. Vy tam pak přijdete, vidíte partu lidí, kteří navenek v té firmě pracují, ale jsou to náhodní lidé, kteří se vůbec neznají a nemají nic společného.

Red flags

Nebo kdy by vám měly začít “blikat kontrolky”, když se s něčím takovým setkáte, a víte, ještě ze spolupráce je třeba rychle vycouvat.

  • Bez úvodní analýzy – Pokud někoho oslovíte, aby s vámi spolupracoval, a on vám hned pošle nabídku nebo vám začne vyprávět o tom, co nabízí a jak vám může hodně pomoci, aniž by se podíval na vaše podnikání, vaše reklamní účty a analyzoval je, v tu chvíli víte, že musíte rychle vycouvat.
  • Uvěznění v agenturním účtu – Pokud s někým začnete spolupracovat a on vám řekne, že bude vytvářet kampaně v agenturním účtu nebo že vám vytvoří účet na Facebooku pod svou agenturou, je to pro vás velké riziko. Do takové spolupráce byste rozhodně neměli jít. V případě, že byste někdy v budoucnu chtěli změnit poskytovatele služeb, narazíte na to, že od nich nemůžete nikam převést účty (to platí i pro Meta kampaně).
  • Žádné procesy – Pokud s někým začnete spolupracovat, ptejte se, jak má nastavené procesy spolupráce. Měl by mít jasno v tom, jak bude proces fungovat na začátku spolupráce a jak bude fungovat na měsíční bázi. Pokud vám na to nedokáže odpovědět, je možné, že procesy nastavené nemá, a to pro vás může být velké riziko.
  • Nesplněné sliby – Každý “slib” by měl být založen na nějakých datech nebo analýze. Pokud vám někdo řekne nějaké číslo, aniž by měl k dispozici vstupní data, která by ho podpořila, vězte, že vás klame. Stejně tak pokud si je někdo svými tvrzeními velmi jistý. Např. věta “zajistíme vám obrat ve výši 10 000 eur”. I když máte nějaké údaje, nikdy si nemůžete být jisti, že něco zajistíte, protože existuje velmi velké množství faktorů, které tento výsledek ovlivňují a které nemůžete ovlivnit. Můžete pouze s větší či menší jistotou předpokládat, že pokud změníte x, zlepší se y.

Jak nastavit očekávání

Očekávání jsou důležitou součástí celého procesu. Je dobré si je vyjasnit na úvodní schůzce, abyste předešli zbytečnému zklamání ještě před zahájením spolupráce.

  • Reportování – Pokud jste menší společnost s rozpočtem v reklamních systémech do 5000 €/měsíc, pravděpodobně bych neočekával reportování na týdenní bázi nebo že bude probíhat nějaká intenzivní komunikace o změnách v reklamních systémech. Při takových rozpočtech to ani nemá smysl, protože prostě potřebujete čas na shromáždění dostatečného množství relevantních dat.
  • Komunikace – Je také dobré mít jasno v tom, jak bude probíhat operativní komunikace. Pokud s někým spolupracujete jako s agenturou nebo na volné noze, musíte počítat s tím, že nepracuje jen pro vás, protože by se tím pravděpodobně neuživil. Má tedy více klientů, na kterých pracuje. Pokud potřebujete něco převzít a nejedná se o příliš urgentní záležitost, standardem je domluvit si schůzku předem. Pokud zavoláte hned, nečekejte, že vám to druhá strana zvedne.
  • Výsledky – Jednou z opakujících se věcí v této oblasti je rychlost poskytování výsledků. Například taková kampaň PMax v Google Ads potřebuje 2 měsíce jen na to, aby nasbírala dostatek dat pro optimální cílení. Pokud s někým začnete spolupracovat a chcete výsledky za méně než 2 měsíce, je to nereálné. A a pokud vám to někdo slíbí, neříká vám pravdu.
  • Rozsah práce – Očekávaný rozsah práce a celkové zapojení externího správce do řízených kampaní je třeba rovněž přizpůsobit realitě. Pokud například spolupracujete se zkušeným freelancerem nebo agenturou a dohodnete se na paušální sazbě 300 €, neměli byste předpokládat, že práci na účtu bude reálně věnováno více než 5 – 6 hodin měsíčně. Prostě obchodnický kalkul. Je třeba také počítat s tím, že samotné činnosti jsou efektivně rozvrženy do nějakých dvouhodinových bloků. To vychází na nějaké 2 – 3 zásahy do účtu. Pokud odečtete 1 reportování a 1 schůzku za měsíc, jsou to 2 zásahy nebo 2 bloky činností za měsíc, pokud to má být nějak reálné a dotyčný freelancer nebo agentura vás nemá dotovat svou prací. Pokud vám někdo bude tvrdit, že bude k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a bude pracovat za tuto částku každý den, pak je to blud a takový člověk neudělá zpočátku vůbec nic.

Navázání prorůstové spolupráce

Pokud jste si již někoho vybrali na základě výše uvedených kritérií, je to stále jen první krok k úspěchu. Dalším krokem je samotný proces spolupráce a to, jak ji správně nastavit, aby fungovala. Pokusím se zde uvést několik bodů, které jsou klíčové pro dlouhodobou a úspěšnou spolupráci s vaším dodavatelem.

  • Použití doporučení – Pokud spolupracujete s PPC agenturou a ta vám pošle doporučení, jak na webu zapracovat nebo provést nějaké úpravy, aby byly výsledky lepší, pak se jimi neprodleně zabývejte a tyto změny zapracujte. V konečném důsledku to dělají pro vás, ne pro sebe. Není třeba spoléhat na to, že PPC vyřeší všechny problémy nebo bude jakousi spásou pro vaši firmu. Pokud nezapracujete na ostatních faktorech svého online podnikání, nikdy to nebude fungovat. Důležitý je pak také psychologický faktor. Pokud budete doporučení ignorovat, přestanou k vám chodit. Je to logické. Nikdo nechce dělat něco navíc jen proto, aby to nakonec ignoroval.
  • Zasahování do správy – To nejhorší, co můžete udělat, je zasahovat do správy účtů, za které nakonec platíte. I když máte silné nutkání změnit tento rozpočet, i když máte silné nutkání změnit cokoli, co se zdá být zcela jasné, nedělejte to. Za prvé za to platíte a to, za co platíte, nejsou nějaké změny, které byste podle svého názoru měli provést, ale za celkové výsledky. Vaším úkolem je pouze zhodnotit celkové výsledky, pak s nimi konfrontovat správce a podle toho zhodnotit celkovou práci. Pak se můžete zeptat, proč nebylo provedeno A nebo B. Na druhou stranu je otázkou, zda byste takové otázky vůbec měli klást, protože se jedná o odbornou činnost, které nerozumíte, a proto jste ji v první řadě delegovali. Stejně tak byste se neptali mechanika v autoservisu, proč nevyměnil díl nebo kapalinu, když auto vydávalo hluk. Auto je rozbité a vy ho chcete opravit. Tečka.
  • Operativní komunikace – Jednou z nejhorších věcí, které se bohužel ve spolupráci často stávají a kde se spolupráce rozpadá, je komunikace. Pokud komunikace nefunguje, automaticky to dříve či později vede k ukončení spolupráce. Existují však podniky, kde to dlouhodobě funguje, protože někdo měl prostě štěstí na dobrý produkt nebo velmi dobrou konkurenční výhodu. Pokud se ale váš manažer kampaně snaží rozvíjet váš byznys a vy ho ignorujete, je otázkou, zda byste se neměli raději věnovat jinému byznysu, nebo ho prostě zavřít a zbytečně nevynakládat čas a prostředky i na jiné lidi. Základem úspěšné spolupráce je operativní komunikace.
  • Neustálá práce na strategii – To znamená neustálý rozvoj nebo změna strategie, i když například nefunguje dobře. Bohužel, i o tom je podnikání. Zkusíte něco online a ono to selže. Nebo to prostě nejde podle vašich představ. Co uděláte? Začnete kritizovat lidi kolem sebe a obviňovat je z toho, že to nefunguje, nebo s nimi budete spolupracovat, aby to fungovalo, a pokusíte se změnit svou strategii? Váš přístup v tomto ohledu může být rozhodující pro budoucí úspěch či neúspěch vašeho podnikání.

Závěr

V případě, že se chystáte delegovat marketingové aktivity, měli byste si stanovit určitá kritéria, cíle a hlavně byste měli vycházet z určité tržní reality nebo ze současné reality daného podniku. Snažte se své představy a očekávání sdělovat velmi otevřeně a upřímně. Pokud budete zbytečně přehánět nebo mít nereálná očekávání, nakonec si odradíte ty, kteří to s vámi myslí upřímně, a získáte pro spolupráci ty, kteří od vás chtějí jen peníze a na výsledku jim absolutně nezáleží.

Ani při delegování činností není nutné mít přehnané představy. Pokud jste kampaně řídili sami, strávili jste nad nimi spoustu času a nefungovaly, je pravděpodobné, že nebudou fungovat stejně, pokud je delegujete na agenturu. Na druhou stranu právě toto delegování vám umožní lépe budovat tu stránku podnikání, kde se vám možná všechno rozpadlo.

Ať už se rozhodnete spolupracovat s kýmkoli, vězte, že delegování i těchto činností je základní součástí podnikání a dlouhodobého růstu. V důsledku toho vám správná volba a správný partner i v těchto činnostech může pomoci růst. Klíčem je upřímná a rychlá komunikace a hlavně projevená důvěra v to, co daný člověk dělá, když už jsem si ho vybral.

Sdílet článek
Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?
3 min. doba čtení

Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?

Mall.sk prochází zásadní změnou. 31. března 2025 přestane fungovat jako samostatná platforma a jeho nabídka se přesune na Allegro. Tento krok je součástí širší strategie konsolidace technologických platforem v rámci skupiny Allegro. Pro obchodníky a zákazníky to přináší několik změn, které mohou ovlivnit konkurenci na slovenském e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Důvěra, prodeje, reputace: Proč jsou recenze v e-commerce klíčové?
4 min. doba čtení

Důvěra, prodeje, reputace: Proč jsou recenze v e-commerce klíčové?

Online recenze se v posledních letech staly důležitým nástrojem při rozhodování spotřebitelů a budování důvěry mezi firmami a zákazníky. Nejnovější průzkum, který realizovala platforma Trustpilot mezi 600 decision makery v britských malých a středních podnicích a 2 000 spotřebiteli, ukazuje na jejich význam pro ekonomický růst i výzvy, které s sebou přinášejí.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+