7min. doba čtení

AdBlock: Co to je a jak funguje?

AdBlock je nejpoužívanější blokovač reklam. Je populární téměř po celém světě. Až 60 milionů uživatelů vlastní tento doplněk. Používají ho v prohlížečích jako Safari, Chrome, Edge, Opera, nebo v operačním systému Android. Jak vlastně funguje a jak proti němu bojovat?

AdBlock: Co to je a jak funguje?

Co je to?

Vyplývá to už i ze samotného názvu. Ad (v překladu reklama), Block (v překladu zablokovat). Skrývá se za ním software se zdrojovým kódem napsaným tak, aby uživatelům poskytoval ochranu. Surfování ve webovém prohlížeči je tak pod kontrolou. Uživatelům také dává možnost chránit svoje soukromí blokováním mnoha nástrojů na sledování lidí.

Adblock vylepšuje rychlost internetu a načítání stránek. Kromě toho blokuje nástroje, které inzerenti a technologické společnosti používají. Blokuje vyskakovací reklamy v oknech a videích. Povoluje jen přijatelné inzerce pro správné fungování ekosystému. Ve zkratce chrání uživatele v online světě.

Jak to funguje?

Jako většina rozšíření do prohlížeče i AdBlock funguje pomocí filtrů. Základním filtrem, bez něhož by ostatní nefungovaly, je povolit blokování reklam. Po rozkliknutí ikony blokovače se vám otevře nabídka s možností na jeho aktivování. Zapnutím mu dáváte souhlas na fungování na všech stránkách.

Když je blokovač aktivní, můžete si volit ostatní filtry. Podstatným je blokování inzercí. Jde o základní funkci celého rozšíření v prohlížeči, který v sobě obsahuje další dvě možnosti blokování:

  • Ultimátní filtr reklam

Jde o filtr, který zahrnuje všechno v jednom. Blokuje inzeráty na celém webu. Je založený na filtru EasyList a vývojáři se ho stále snaží zlepšovat.

  • Seznam otravných věcí

Blokuje všechna rušivá kontextová okna na stránce, oznámení o souborech cookie a miniaplikace třetích stran. Tento seznam výrazně zkracuje časy načítání stránky a všechny je zablokuje.

Filtr soukromí a bezpečnosti

Mezi další základní ochrany od developerů internetového rozšíření patří filtr soukromí. Po jeho povolení na používání ve webovém prohlížeči se zapne ochrana, která vás začne chránit během surfování po internetu. Tato funkce, podobně jako funkce blokování inzerátů, v sobě zahrnuje dvě možnosti:

  • Ultimátní filtr soukromí

Blokuje rozsáhlý seznam různých online sledovačů, počítadel a nástrojů na webovou analýzu, a to na základě seznamu ochrany osobních údajů EasyList a týmů pracujících pro AdBlock.

  • Seznam blokování sociálních médií

Odstraňuje integraci sociálních médií.

Možnost povolení tlačítka bezpečnosti umožňuje bezpečné surfování po internetu. Obsahuje tři možnosti, které chrání proti okrádání a těžbě kryptoměny z vašeho zařízení. Dále zastavují adware software v šíření adware reklamy. Konkrétně jsou to tyto filtry:

  • Špičkový bezpečnostní filtr

Blokuje inzeráty vložené adwarem, a to na základě adware filtrů Easylist a dále aktualizovaných a upravovaných pracovníky.

  • Spam404

Jeho cílem je chránit před podvody v online světě. Je pravidelně aktualizovaný o údaje shromážděné serverem.

  • NoCoin

Zastaví možnou těžbu kryptoměn ve vašem prohlížeči.

Jazykový a vlastní filtr

Při povolení jazykového filtru se všechny inzerce v cizích jazycích zablokují. Jeho cílem je zablokovat pokusy ze zahraničních stránek prodat vám svoji nabídku. Obsahuje mnohé další filtry na jednotlivé jazyky. Můžete si tak zvolit, zda chcete vidět inzerce jen ve francouzském jazyce, maďarském, ruském a podobně.

Vlastní filtr je spíše pro pokročilejší uživatele internetu. V něm si můžete sami zvolit, co by měl AdBlock dělat. Jeho tvorba je složitější a je potřebné si nastudovat víc o tom, jak a co napsat. Tvoří se v libovolném textovém editoru a je potřebné z něho dostat link na stažení.

Bílá listina

Adblock nabízí možnost zvolit si stránky, které vám budou inzeráty zobrazovat. Udělat tak můžete v případě, že chcete podpořit jednotlivou stránku zobrazením inzerátu. Z toho mají potom provozovatelé stránky zisk. Stačí, když v sekci „Bílá listina“ zadáte název webové stránky, kterou chcete podpořit. Následně se vám reklamy začnou zobrazovat.

TIP: Mohli jste se setkat i s případem, že na bílou listinu se stránky přidají samy. Není to úplně tak. Většinou jsou to zpravodajské portály, které si to od vás žádají pomocí vyskakovacího okna. Za to, že jim na to dáte povolení, ony vás nechají prohlížet si jejich portál.

Jak prosadit reklamy bez zablokování?

Největší postrach všech správců ad-účtů je, když si zaplatíte za inzerát, ale lidem ho neukáže kvůli jejich blokovači. Na Slovensku ho používá až 27 % uživatelů internetu, přičemž jsou země, které mají ještě větší číslo v počtu uživatelů AdBlocku. Dobrou zprávou ale je, že se dá proti němu bojovat s těmito typy:

1. Správné umístění banneru

Zamysleli jste se, proč lidé zapínají blokování reklam? Je to z důvodu, protože je už víc nebaví vypínat nebo přeskakovat množství, které jim je dennodenně podsouvané. Je proto důležité, kde se samotný banner nachází. Bannery po bocích stránky jsou méně otravné než vyskakovací okna. Zatímco návštěvníci sledují obsah ve středu, nic jim nijak nepřekáží.

2. Nativní reklama

Jak přelstít software naprogramovaný na vyhledávání inzerátů? Vytvořením obsahu, který je zároveň součástí stránky se snahou inzerovat produkt/službu. Může to být například zaplacený článek, který se mezi ostatními na stránce tváří jako normální článek.

3. Zeptejte se návštěvníků na povolení

Zpravodajské portály žádají povolení na zobrazování inzercí formou vyskakovacího okna. Jejich následným souhlasem můžete pokračovat na stránce s reklamami. Úplně stačí, když na stránku přidáte podobné okno s popisem. Například: „Děkujeme, že jste nás navštívili. Prosíme vás o povolení inzerátů na naší stránce. Pomáháte našemu portálu růst a rozvíjet se.”

4. Pro pokračování zaplaťte nebo odebírejte

Podobně jako při žádání o povolení inzerce i placený obsah funguje podobně. Formou vyskakovacího okna se uvede, že jde o placený obsah, který si musí návštěvníci zaplatit pro pokračování na stránce. Dělají to některé zpravodajské portály s cílem bezreklamního surfování po stránce.

S odebíráním je to stejné. Dosáhnete tak, že váš newsletter bude plný mailů. Vy se tak můžete soustředit na nabízení kvalitního e-mailového obsahu. Po zadání uživatelovy e-mailové adresy se odemkne obsah. Tímto krokem se vaše konverze s webem zvednou do kladných čísel.

Závěr

Nahánění kočky a myši jako z pohádky Tom a Jerry. I takto se dá přirovnat to, jak doba postupuje vpřed. AdBlock se pomocí neustálého vylepšování přibližuje na dosah blokování reklam. Reklamy zase naopak hledají cesty, aby existovaly a nemohl je blokovač polapit. Jak to nakonec dopadne?

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
3min. doba čtení

Ve společnosti Superzoo dokázali úspěšně odlehčit zákaznickému servisu. Pomohl jim online chat reago

Poskytnout návštěvníkům nepostradatelné služby na webu a také plně se zapojit do marketingové strategie a plnit růstové cíle lze pohodlně kombinovat. Pokud pilíř komunikace se zákazníky svěříte vyškoleným odborníkům, máte o reprezentativní dojem postaráno. Nepodceňujte sílu zákaznického servisu prostřednictvím chatu, protože vám může pomoci získat loajální zákazníky.

Dalibor Palšovič Dalibor Palšovič
Obchodní manažer
Přečíst článek