Proč se pustit do e-shop businessu?
Internetový obchod je jedna z forem online podnikání, kdy na webu nabízíte produkty a služby, pokud to vezmeme stručně. Jestli se nad tím ale zamyslíte víc, zjistíte, že to pro vás osobně může znamenat mnohem víc než jen prodej přes internet.
Může se to pro vás stát splněným snem. Už jen ten pocit, že jste něco dokázali, je velmi uspokojující. Stejně tak jako radost z vytvoření něčeho vlastního, seberealizace nebo například neocenitelná nezávislost.
E-shopy mají budoucnost
Na Slovensku je internetových obchodů čím dál tím více. Dnes to dělá kolem 12 tisíc e-shopů. Meziroční změna v roce 2018 znamenala nárůst 23 % (zdroj: Forbes.sk). A meziročně také stoupá podíl e-commerce na celém maloobchodním trhu.
E-shopům se prostě daří. A očekává se, že se jim dobře povede i nadále. Objednat si z pohodlí domova má jednoduše svoje výhody, které denně využívají miliony lidí. A ti se mohou stát i vašimi zákazníky.
Nezávislost
Je jen na vás, jestli chcete internetový obchod dělat kvůli menšímu přivýdělku (k práci, mateřské, důchodu a pod.), jestli vám nahradí zaměstnání a budete podnikat jenom na vlastní pěst nebo jestli časem svůj e-shop se ziskem prodáte.
Všechno je možné a všechno lze uskutečnit, pokud si půjdete za svým cílem a zároveň budete otevření novým příležitostem. Využijte toho, že můžete být svým vlastním pánem.
Seberealizace
Nechce se vám pracovat jen na cizích projektech? Váš vlastní e-shop je věc, na které se budete moci dosyta realizovat. To, jestli vám s tím budou pomáhat další lidé a třeba i specialisté, už je vedlejší. Pořád jsou pod vaší taktovkou a mohou vám pomoci zazářit.
Dokažte něco sami a rozjeďte svůj vlastní projekt, na který budete moci být pyšní. Vaše seberealizace je ve vašich vlastních rukou.
Jak začít s internetovým obchodem
Samotné založení e-shopu je hotové hned. Ale před i po vás čeká práce. Nepodceňte ani přípravu, ani kvalitní vybudování (nastavení) správně fungujícího obchodu. Díky tomu se pak nebudete dostávat do zbytečných nesnází, které by vám podnikání komplikovaly.
E-shop na míru nebo na předpřipraveném řešení?
Pokud budete chtít e-shop na míru naprogramovaný přímo pro vás, pravděpodobně za něj zaplatíte velmi mnoho peněz. A navíc budete muset ohledně každé změny programátora znovu oslovovat a opět vynakládat finanční prostředky.
Dnes si postavíte slušně vypadající a fungující e-shop klidně sami, bez externího odborníka. Kvalitně k tomu poslouží krabicové řešení postavené na šablonách. V administraci si svůj e-shop kdykoli upravíte nebo nahrajete nové produkty a nemusíte čekat, až bude mít programátor čas.
Co všechno si předem připravit?
Důkladná příprava je důležitá. Poslouží vám jako maják pokaždé, když budete řešit nějaké problémy nebo začnete ztrácet motivaci. A co tedy zahrnuje?
V prvé řadě si především rozmyslete, co budete prodávat. S tím se úzce váže poznání toho, kdo je vlastně váš zákazník. Podle toho se pak nastavuje také celkové vyznění vaší značky, textace, design e-shopu…
Důležité je si udělat aspoň hrubý finanční plán, ve kterém budete počítat i s případnou rezervou. Zároveň byste měli mít nějakou představu o tom, kam chcete s online obchodem směřovat, nějakou vizi, jak by měl vypadat a kam byste ho chtěli postupem času rozvíjet.
Praktická příprava internetového obchodu
Svému e-shopu musíte dát nějakou právnickou podobu a rozmyslet si, jestli chcete začít platit DPH. Pro vybraný sortiment je samozřejmě potřeba si zajistit dodavatele. Pokud se vám nedaří se domluvit, můžete si ho zkusit najít na Obchodišti – tržišti s nabídkou velkoobchodních partnerů pro Česko a Slovensko.
Stejně tak si musíte ujasnit, které druhy přepravy a plateb budete chtít zákazníkům nabízet, a opět si k tomu zajistit vše potřebné. Rozmyslete si i všechno ohledně skladu a zajistěte si prostory pro odbavování objednávek.
Další náležitosti a užitečné rady najdete na mojprvyeshop.sk.
Specifika internetového prodeje na Slovensku
Jak se prodává na slovenských e-shopech? Obrázek vám pomůže si udělat třeba zpráva ze slovenské Heureky: Rok 2018 bol pre e-shopy rekordným, Slováci minuli takmer 1,13 miliardy eur, která mluví o obratech slovenské e-commerce scény za poslední roky a také o sortimentu, který se nejvíce prodává.
Na české scéně je situace zmapovaná ještě o něco lépe, a tak může částečně předvídat vývoj slovenského trhu. Pro svůj vlastní přehled se můžete podívat třeba na web Česká e-commerce, který čerpá z dat Shoptetu a Zboží.cz.