Stále více lidí upřednostňuje online nakupování a maloobchodní sektor v posledních dvou letech utrpěl těžké ztráty. Retailový prodejce módy H&M plánuje i v roce 2022 zavírat své provozy. Poté, co loni zavřel 321 obchodů, letos Švédové oznámili zavření dalších 240 provozů.
H&M expanduje na nové trhy
Zavírání prodejen se týká zejména etablovaných trhů včetně Německa. Mohlo by se zdát, že H&M masivně zavírá své kamenné prodejny. Není to tak docela. Vstupuje na šest nových trhů a otevře 120 obchodů v Ekvádoru, Kosovu, Severní Makedonii a prostřednictvím franšízy v Kostarice, Guatemale a v Kambodži.
I přes otevírání nových obchodů se počet provozů zmenšuje. Jen v loňském roce čistý pokles provozů činil 217 obchodů. Pokud vezmeme v úvahu zveřejněné údaje, čistý pokles provozů během dvou let bude 317 obchodů, které společnost H&M zavře.
Podle nejnovější studie společnosti Deloitte „Global Powers of Retailing“ klesla společnost H&M ze 41. na 54. místo mezi největšími maloobchodními řetězci na světě. Tržby jí klesly o 20 % na 20,1 miliardy dolarů. H&M se tak v pomyslném celosvětovém žebříčku maloobchodního prodeje módy umístila na třetím místě. Vedoucí příčku drží společnosti TJX Companies, do které patří TK Maxx, a skupina Inditex, jejíž tržby dokonce klesly o 28 %. Přitom propad tržeb společnosti TJX v roce 2021 činil 23 %.
H&M se v pomyslném celosvětovém žebříčku maloobchodního prodeje módy umístila na třetím místě.
Údaje z celoroční zprávy ukazují, že počet zaměstnanců H&M klesl přibližně o 3 %, přičemž průměrný počet zaměstnanců ke konci listopadu 2021 činil 107 375, z toho 10 540 zaměstnanců ve Švédsku. V roce 2020 byl tento počet 110 325.
H&M stále provozuje více než 5 000 prodejen po celém světě a tato situace kolem kamenných provozů spíše potvrzuje vzestupný trend online prodeje.