Zajímá mě
25. ledna 2019

Zuzka Binková

Social Media & Content Specialist v Fragile
25. ledna 2019

#hashtag jako trend současnosti

Hashtag. Donedávna bezvýznamný křížek na klávesnici, dnes nedílná součást online života. Prakticky se před ním neschováme. Ale víme, jak hashtag vznikl, kdy, jak a proč ho správně využívat?

#

Seznamte se, octothorpe přichází

Zatímco trendy slovo hashtag znají všichni, oficiální název této toulavé mřížky nezná téměř nikdo. Jde o octothorpe. Krkolomný název pochází ze stejné dílny, kde vznikl také jiný vynález doby minulé – telefon. Roku 1960 vědci pozměnili klávesnici telefonu a přidali právě znak #. Jeho stisknutím se posílaly pokyny do operačního systému. Existuje více teorií o etymologickém původu slova, ale pravdu už se asi nikdy nedozvíme.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Odkud se hashtag vlastně vzal  nezván a nevítán?

Zrod # se přisuzuje programátorům, kteří jej používali jako označení řádku pro komentář – tedy označení znaků, které nejsou příkazem pro program, a ten na ně tedy nebude reagovat.

Hashtag je dnes chápán ve smyslu klíčového slova.

Odtud si # převzala první sociální síť – Twitter. V roce 2007 Chris Messina navrhl užívat v tweetech symbol # pro označení komunit, značek a témat. Jak se ukázalo, jeho nápad měl velký potenciál a hashtag stránky Twitteru už nikdy neopustil. Hashtag, jak jej známe dnes, byl na světě. Dones dominuje různorodým sociálním sítím.

Na co je takový hashtag dobrý?

Hashtag je dnes chápán ve smyslu klíčového slova. Nejčastěji se uplatní v informačních systémech k jasně danému označení článků, dokumentů a jejich částí, a v neposlední řadě také k definování podstatných slov.

Sociální sítě a hashtag – silná dvojka

Ale zpátky k informacím. Sociální sítě dnes a denně vyprodukují neuvěřitelná kvanta informací. Aby se z toho nestal jeden velký chaos, hashtagy jsou praktickým řešením, jak třídit data v neorganizovaných a roztříštěných proudech informací.

Plní úlohu klíčových slov. Jednoduše zadejte znak # a určité slovní spojení a máte nashromážděné podrobné informace týkající se hledaného tématu. Hlavní funkce hashtagu tedy jsou: zjednodušení, zpřehlednění a seskupení stejných zájmů na jedno místo.

Hashtag vás může spojit s lidmi, kteří produkují podobný obsah jako vy.

Hlavní funkce hashtagu jsou zachovány naskrz všemi sociálními sítěmi. Měl by vám ušetřit čas a co nejvíc zjednodušit cestu k vašemu cíli – tedy k tématicky podobným příspěvkům. Malé nuance ve využívání hashtagu na jednotlivých sociálních sítích ale přeci jen nalezneme. Týkají se většinou charakteru použití. Zatímco na Twitteru se tak hlavně označují témata konverzace nebo určité skupiny lidí, Instagram využívá hashtag pro popis objektů na fotografii či pro vyprávění příběhu, který je ukrytý za fotkou. Ani Facebook hashtagy neignoruje. Jejich použití je tu oproti zmíněnému Instagramu ale trochu limitované.

Jaká je správná kombinace na klávesnici?

Kombinace se samozřejmě liší dle operačního systému přístroje, který máte zrovna při/v ruce. Ve Windows můžete hashtag najít pod kombinací tlačítek AltGr + písmeno X nebo levého Alt, tlačítka Ctrl a opět písmene X. Je-li váš chytrý pomocník vybavený numerickou klávesnicí, s klidem vyzkoušejte stisknutí levého ALT a vyťukání čísla 35. Jste-li jablíčkáři, kterákoli klávesa Alt + číslo 3 bude fungovat. Voilá!

Hashtag v praxi

Hashtag vás může spojit s lidmi, kteří produkují podobný obsah jako vy. Zatímco při vymýšlení hashtagů se fantazii meze nekladou, je třeba brát zřetel na fakt, že síla a kouzlo hashtagů tkví především v tom, že jej používají tisíce až miliony lidí. Můžete si vymyslet svoji vlastní podobu hashtagu, ovšem pokud ji budete používat jen vy, hashtag ztrácí svou podstatu.

Pokud zamýšlíte použít hashtag, nejdřív prozkoumejte, zda už nějaký podobný hashtag neexistuje. Pokud chcete vytvořit # dosud nepoužívaný, mějte na paměti, že méně je někdy více. Hashtag zvolte krátký a výstižný. Nikdo nechce číst #hashtagytakdlouhezenejdouprecist a ty, které #jsouslozeneznekolikaslov. Pokud vaše hlavní myšlenka nejde zkrátit na jedno slovo, řešením může být velbloudí notace (tzv. CamelCase), kdy nové slovo značí #VelkePismeno. A hlavně – nepoužívejte diakritiku!

Bashtag

Ne, nespletli jsme se. Bashtag je nezbedný nevlastní bratr hashtagu. Jakmile spatřil světlo světa, trochu se vymkl původním představám jeho stvořitelů.

Na internetu existují nevyčerpatelné studnice inspirace a generátory hashtagů.

Ukažme si to asi na nejznámějším případu z roku 2012, kdy se McDonald’s snažil využít velké obliby různých stránek Humans of… vyprávějící příběhy běžných lidí, často se silným emocionálním podtextem. V rámci kampaně stvořil hashtag #McDStories. Očekávány byly příběhy typu jak jsem potkal lásku svého života právě v McDonald’s. Realita ale nemohla být očekávání více vzdálená. Kreativita lidí totiž nezná hranic a pod zmíněných hashtagem se začaly objevovat různé příspěvky hodnotící především nepříliš vysokou kvalitu jídla nebo jeho negativní vliv na zdraví.

Došla vám inspirace?

Při vymýšlení hashtagů vám zkrátka někdy může dojít inspirace. Naštěstí na internetu existují nevyčerpatelné studnice inspirace a generátory hashtagů. Vyzkoušet můžete třeba tento. Po zadání klíčového slova, kolem kterého by se hashtagy měly tématicky točit, se vám vygeneruje 30 různých alternativ, což je mimochodem maximální počet hashtagů, které vám Instagram dovolí použít u jednoho příspěvku.

Vyzkoušet můžete také stránku RiteTag, která vám navrhne hashtagy přímo podle konkrétního textu nebo nahrané fotky. Zároveň dle ikonky ihned poznáte, které jsou zrovna hot.

Pár poznatků závěrem

Denně se na Instagramu objeví 95 milionů nových fotek. To je pořádná dávka, co myslíte? A právě hashtag může zavést správného člověka k těm správným příspěvkům – k těm vašim. Zároveň vykazují příspěvky s hashtagy o 12,6 % více zájmu než ty bez nich. To ovšem neznamená, že 30 hashtagů u každého příspěvku vám zaručí pozornost těch správných lidí. Naopak.

91 % top značek používá sedm a méně hashtagů u jednoho příspěvku. Kromě kvantity hashtagů řešte i jejich kvalitu. Zkuste si to představit z pohledu uživatele. Zatímco obecné hashtagy typu #marketing vás zavedou k příspěvkům od restaurace po kadeřnictví, konkrétněji formulované hashtagy vám ukáží relevantnější obsah. Zkoušejte, které hashtagy a v jakém množství vám fungují. Vyplatí se vám to víc, než bezmyšlenkovité nahazování hashtagů.

Vzhledem k rychlému vývoji hashtagu v posledních letech se můžeme nechat jen překvapit, jakým směrem se bude ubírat dál, a zda třeba vůbec nezmizí z imaginárního světa jedniček a nul.

Jaký #hashtag používáte nejčastěji vy?

Autor článku

Zuzka Binková

Social Media & Content Specialist v Fragile

Zuzka se stará o facebookové i instagramové účty klientů agentury Fragile s láskou tak, jako by byly její vlastní. Ráda objevuje svět, který se naštěstí dá objevovat nejen cestováním, ale také čtením knížek. Často ji najdete na jógamatce nebo v přírodě.

Tento článek přináší

Fragile je agenturou pro digitální marketing. Pomáhá klientům se zvyšováním návštěvnosti webů, počtu online objednávek, budují povědomí o značce a baví se na sociálních sítích jazykem, kterému fanoušci rozumí.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.