11min. doba čtení

Expanze do Polska se vyplatí co nejdříve

Polsko už dávno není jen „výrobní dílna Evropy“, díky výhodné poloze vůči Slovensku či Česku, propracované infrastruktuře, dostupných cen dopravy kurýrních služeb a zejména zvýšené oblibě online nakupování, řadíme Polsko mezi země, kam se vyplatí expandovat co nejdříve.

Expanze do Polska se vyplatí co nejdříve

Charakteristika trhu

Velikost e-commerce trhu v Polsku byla odhadnutá na 9,7 mld. eur na konci roku 2017, na konci 2018 to už bylo přibližně 12,1 mld. eur a v roce 2020 se odhaduje zvýšení až na 16 mld. eur.

S dvojciferným ročním růstem je Polsko jednou z nejrychleji se rozvíjejících trhů elektronického obchodu v Evropě. Digitální ekonomika v současnosti představuje 3 % HDP Polska a očekává se, že do roku 2020 se zvýší na 9,5 %!

V současnosti představuje ecommerce v Polsku 8 % maloobchodních tržeb a očekává se, že do 2–3 roků dosáhne až 11 %.

Co motivuje Poláky k nákupu online?

Nejsilnějším faktorem, který nabádá k nakupování online, je 24hodinová dostupnost (82 %). Online nakupování je vnímané jako nekomplikované (35 %) a pohodlné (44 %), ale také levnější (42 %) a zabírající méně času (46 %) než v klasických kamenných obchodech.

Pozitivní změna oproti předcházejícím rokům byla zaznamenaná v případě nejslabšího článku nakupování online v očích respondentů – vnímání ho jako bezpečného způsobu nákupu. V roce 2016 až 43 % respondentů ankety považovalo nákupy online za riskantní, v roce 2017 sdílelo tento názor už jen 38 % dotázaných, v roce 2018 to bylo už jen 27 % (data Gemius e-commerce Polsko).

Nejnovější průzkum ukazuje, že polských uživatelů, kteří nakupují v zahraničních e-shopech, rok od roku přibývá.

V porovnání s předcházejícím rokem počet spotřebitelů kupujících online v zahraničních e-shopech vzrostl z 10 % na 16 %.

Procento kupujících v zahraničních e-shopech bude nepochybně stále růst, přestože raději nakoupí v polském e-shopu. Uživatelé tam hledají zejména cenově dostupnější produkty, případně produkty nedostupné v Polsku. Zvýšení tohoto procenta může být ovlivněné i zákazem geoblokace a sjednocení cen mezinárodních zásilek.

Logistika

Logistiku mnozí e-shopaři řeší jako poslední věc při zakládání nového e-shopu, nebo při expanzi do nového státu. E-shopy jsou skvěle připravené po grafické, UX stránce, produkty mají kvalitní obrázky, popisy, jsou připravení pro marketing e-shopu, avšak logistika není vyřešená, což je velká chyba.

Způsob objednávání, výběr způsobu doručení a zpětné doručení možných vratek nebo reklamací jsou velmi důležité úkoly, které je třeba vyřešit co nejdříve.

Přibližně 15 % až 30 % nákupů online v kterékoliv zemi se končí vrácením zboží, a jinak tomu není ani v Polsku. A proto je velmi důležité mít k dispozici jednoduchou a snadno pochopitelnou politiku vratek, například přes sběrné místo v Polsku.

Pravidla vrácení a potřebné kroky by se měly zobrazovat na stránkách vašeho e-shopu a v e-mailech s potvrzením nákupu.

Čím je výhodnější tato politika pro spotřebitele, tím je vyšší pravděpodobnost jeho opětovného nákupu u vás. Přibližně 68 % spotřebitelů tvrdí, že raději dělají další objednávku, když nakupují v obchodu se skvělou návratovou politikou.

Zákazníci jsou stále víc netrpěliví a cenově citliví, což znamená, že mnozí z nich očekávají nejen doručení následující den, ale už dokonce doručení v průběhu dne. A pokud tuto možnost nedostanou z vašeho e-shopu, budou hledat v jiném. To samé platí pro ceny doručení.

Nemůžete vyhrát jen cenami produktů, protože lidé si uvědomují, že konečná cena zahrnuje i náklady na doručení.

Rada Expandeca je – dejte si vypracovat cenovou nabídku u více kurýrních služeb. Dnes je konkurence poměrně vysoká, proto je cena doručení do Polska velmi příznivá. Vyjednání vhodných podmínek často trvá déle, avšak při pohledu na tabulku a možné zisky z objednávek určitě stojí za ten čas a nervy.

Platby

Za nejatraktivnější způsob platby při online nakupování jsou považované rychlé platby prostřednictvím debetních/kreditních karet, platebních bran (například prostřednictvím PayU), metodu pay-by-link si vybrala téměř polovina uživatelů – 48 %. Je proto vhodné, abyste tyto způsoby implementovali i do svého e-shopu.

Téměř dvě třetiny (62 %) dotázaných potvrzuje, že způsobem platby, který motivuje k nakupování online, je jednoznačně rychlá platba přes platební portály. Více než jedna třetina online uživatelů stále upřednostňuje dobírku (39 %) nebo platbu kurýrovi (36 %).

Nejméně oblíbené a zároveň nejméně motivující jsou mobilní platby, případně platby prostřednictvím QR kódů (4 %), platby na splátky (4 %) a odložené platby (4 %).

Pokud jde o převody peněz, nejpopulárnější službou je PayU, po které nasledují Przelewy24 a Dotpay. Preference zákazníka se pravděpodobně změní se spuštěním ApplePay tento rok, také vstoupí na tento trh platební brána Facebooku.

Mobilní zařízení

Až 61 % Poláků začalo svůj nákup na smartphonu, ale dokončilo ho na tabletu či notebooku. Je proto váš e-shop přizpůsobený pro různá, hlavně mobilní zařízení? Pokud jste už někdy připravovali e-shop, víte, jak komplikované může být přizpůsobení všech potřebných funkcí rozličným zařízením.

Ve většině případů to znamená, že se musíte zbavit některých funkcí, případně budou vypadat odlišně na mobilním telefonu než na přenosném počítači.

Je proto velmi jednoduché udělat chybu, která způsobí, že váš potenciální zákazník se bude cítit nepříjemně a mohl by opustit váš e-shop bez dokončené objednávky.

Všeobecně se zvýšil počet uživatelů internetu v Polsku, kteří se zúčastňují na on-line nakupování. 48 % uživatelů internetu nakupovalo online v roce 2016 a 54 % v roce 2017. Do roku 2020 bude nakupovat on-line až 70 % všech uživatelů internetu v Polsku.

Digitální marketing

Online reklama vzrostla o 9 % v roce 2017 a její hodnota převýšila 1 mld. eur. Očekává se, že hodnota digitální reklamy překoná výdaje na tradiční reklamu do roku 2020.

Až 75 % malých a středních podniků v Polsku používá specializované marketingové společnosti pro digitální marketing. Reklamy na stránkách Google a Facebook představovaly 64 % všech výdajů v oblasti digitálního marketingu.

Zatímco 62 % internetových obchodů platilo vyhledávačům za propagaci, více než 50 % umístilo placené reklamy v sociálních médiích; hlavně na Facebooku a LinkedIn.

Nejprodávanější kategorií online v Polsku je oblečení.

Nejziskovějším obdobím pro e-shopy je klasicky vánoční období, kdy probíhá až 42 % všech prodejů. Black Monday a Cyber Monday jsou v Polsku novinkami, které však pomalu získávají na popularitě u domácích zákazníků.

Zákaznická podpora a překlady

Poláci mají v Evropě reputaci skvělých obchodníků – dokážou vám prodat cokoliv, avšak prodat něco jim je trochu těžší. Pokud je to možné, raději nakoupí v lokálním internetovém obchodě.

Je proto velmi důležité, aby vaše osoba zodpovědná za komunikaci se zákazníky ovládala polštinu bezchybně slovem i písmem, jinak bude u zákazníků převládat určitá nedůvěra ve váš e-shop.

Poskytování vynikajícího zákaznického servisu nejen zvyšuje tržby a zisky, ale pomáhá firmám vyniknout mezi konkurencí na trhu. Dokonce i bez interakce tváří v tvář existuje hodně způsobů jak nabídnout výjimečnou zákaznickou podporu.

Protože Poláci mají rádi moderní technologie a způsoby komunikace, nezapomeňte přidat do kontaktů do vašeho internetového obchodu kromě místního telefonního čísla a e-mailu i LiveChat. Mnoho zákazníků nerado komunikuje přes telefon, avšak řešení problémů přes mail se jim zdá příliš zdlouhavé.

Právě LiveChat, jako přímá interakce, je jedno z řešení. Nezapomeňte ho tedy implementovat.

Jednou z nejdůležitějších věcí při expanzi do Polska jsou jednoznačně překlady textů, dejte si na nich proto pořádně záležet. Určitě nedoporučujeme Google translate, raději se svěřte do rukou odborníků na e-commerce překlady. Ano, Google translate je sice zdarma (nebo s poplatkem přes API), avšak častokrát i s mnohými chybami nebo nepřesnými výrazy.

Pro začátek vám stačí překlad samotných stránek (index, VOP a podobně) a názvů kategorií a hlavních produktů ve vašem sortimentu. Následně se věnujte popisům, blogům a podobně. Pokud máte e-shop s několika tisíci produktů a obáváte se, že jen samotný překlad vám může pořádně provětrat peněženku, existují tipy a triky jak výrazně ušetřit.

Aktuální trendy na trhu

Vzhledem k tomu, že změny technologií umožňují zákazníkům snadno porovnávat ceny a produkty nabízené různými prodejci, maloobchodníci mají tendenci zaujmout celoplošný přístup kombinací tradičních a online prodejních kanálů s cílem zachovat nebo rozšířit svoji zákaznickou základnu.

Stále víc obchodníků investuje i do pokročilých analytických nástrojů. V první řadě oslovují zákazníky prostřednictvím personalizované reklamy a obsahového online marketingu.

Pokud jde o oblibu produktu, nejrychleji rostoucím segmentem trhu je online prodej potravin.

Očekává se, že hodnota tohoto segmentu dosáhne do roku 2020 hodnoty 585 milionů eur, což představuje nárůst o 458 % oproti minulému roku, o víc než 105 milionů eur.

Nejoblíbenějšími produkty nakupovanými online jsou oblečení, obuv a doplňky, hračky a péče o děti, domácí spotřebiče, spotřební elektronika, knihy, hudba a filmy a kosmetika. Další oblíbené produkty zahrnují jízdenky, sportovní potřeby, turistické vybavení a cestovní služby.

Oblíbené e-commerce stránky

Nejoblíbenější e-commerce platformou v Polsku je Allegro s více než 50% podílem na trhu. Původně založená jako aukční platforma, v průběhu posledních let společnost Allegro rozšířila svoje služby a v současnosti hostí množství prodejců, kteří tvoří 90 % nabídek na jejich stránkách.

V listopadu 2017 společnost Facebook spustila svoje polské tržiště, které rychle získává na popularitě.

Amazon má také velkou účast v Polsku, kde kromě výzkumného a vývojového centra provozuje pět fulfillmentových center. Amazon nabízí na své německé platformě stránky v polském jazyku.

Deset nejlepších e-commerce platforem v Polsku:

  1. Allegro.pl – Všechny druhy spotřebního zboží
  2. Ceneo.pl – Porovnávač cen
  3. Euro.com.pl – Spotřební elektronika a domácí spotřebiče
  4. Mediaexport.pl – Spotřební elektronika a domácí spotřebiče
  5. Zalando.pl – Móda
  6. Empik.com – Knihy, hry, hračky, hudba, dárky, vstupenky na kulturní akce
  7. Domodi.pl – Móda
  8. Aliexpress.com – Všechny druhy spotřebního zboží
  9. Allani.pl – Móda
  10. Skapiec.pl – Porovnávač cen

Závěr

Rostoucí počet uživatelů internetu, zavedení zákazu klasického nakupování ve vybraných nedělích, investice značek, omnichannel, pokročilý programmatic, umělá inteligence a popularita personalizované reklamy, jakož i stále častější používání smartphonů pro nakupování online jsou hlavními faktory, které budou působit na dynamický rozvoj polského trhu. Nejvyšší čas pro expanzi do Polska!

Sdílet článek
Tento článek ti přináší

Expandeco

S ecommerce specialisty z Expandeco mizí hranice. Úspěšný příběh expanze začíná výběrem vhodného trhu a pokračuje budováním stabilního místa v atraktivním regionu střední a východní Evropy. Expandeco přináší majitelům e-shopů dlouhodobě efektivní optimalizaci jejich nákladů spojených s reverzní logistikou, komplexní řešení lokalizace online podnikání či profesionální a spolehlivou zákaznickou podporu. Expandujte a lokalizujte vaše podnikání bez hranic.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek