6 min. doba čtení

Co jsou emoji a jak je používat

Emoji, v Česku známější jako emotikony, se už staly součástí běžné psané komunikace. Svědčí o tom jejich každodenní využití na Facebook Messengeri v počtu vyšším než 5 miliard. Vyjádřit konkrétní myšlenku či pocity prostřednictvím textu bez podpory neverbální komunikace může být totiž pořádně náročné. „Smajlíky” je dělají lidštější.

Co jsou emoji a jak je používat

Psanému textu ve zprávách nebo na sociálních sítích mohou chybět emoce. V běžné komunikaci bývají vyjádřeny  přes neverbální komunikaci – mimiku či gestika. V digitální sféře na tento účel skvěle poslouží emoji, které nenechávají prostor na nepochopení významu textu. Emoji umí pracovat s významem zprávy, jakož i s doplněním kontextu.

Jak uvádí CEO společnosti Snaps (poskytuje Messenger boty a emoji klávesnice), v dnešním digitálním světě si lidé denně pošlou 270 bilionů zpráv, které obsahují až 6 bilionů emoji. Pokud zhodnotíme emotikony po vizuální stránce, řadíme je typově k znakům v textu, které dokáží ve vnímání čtenáře zapůsobit právě na bezděčnou pozornost a pocity.

Podle statistiky můžeme říct, že používání emoji se například jen v roce 2016 zvýšilo až o 609 %.

Slovo emoji, původně ve významu piktograf, vzniklo z japonského e (obrázek) + moji (znak) jako vyjádření emoce. Na začátku bylo základní sada 78 znaků, která se postupně rozrůstala. Smajlíky se adaptovaly do různých barevných mutací v závislosti na rasové příslušnosti a momentálně jich je něco kolem 2 400.

V Česku tyto znaky známe také jako smajlíky. Ať už je to mrkající smajlík nebo smajlík, který se směje až pláče, všechny z nich podtrhují, doplňují nebo nahrazují komunikovanou informaci. Mimochodem, věděli jste, že je dokonce rozdíl mezi emotikonem a emoji? Emotikony jsou všechny ty smajlíky, které se píšou prostřednictvím dvojtečky, závorek, středníku apod.

Emotikony jsou obrázky, které vyjadřují lidské emoce. Emoji zahrnují nejen ​​emotikony, ale vyjadřují také ​​aktivity, zobrazují jídlo, budovy, zvířata, symboly či vlajky.

 

V čem reálně spočívá úspěch emotikonů?

Obrovskou roli v komunikaci hraje rychlost. Jeremy Burge, zakladatel stránky Emojipedia, která (stejně jako Unicode Consortium) shromažďuje na své stránce všechny Emoji, tvrdí, že Emoji jsou skvělým nástrojem pro ozvláštnění konverzace probíhající v textové podobě. Jak je již zmíněno, výrazným bodem je právě rychlost.

Vedle komunikace na sociálních sítích, ať už v jejich veřejném prostoru nebo v rozhraní soukromých zpráv, je mnohem jednodušší a rychlejší komunikovat a odpovídat přes emoji.

Vědecké studie pozorovaly lidský mozek a dospěly k závěru, že člověk konfrontovaný s emoji si asociuje v myšlenkách obdobnou situaci z reálného života. Výzkum byl realizován na vzorku 170 lidí, kterým byly předložené různé emotikony. Během výzkumu se sledovala jejich mozková aktivita.

Výsledkem bylo, že při shlédnutí usmívajícího se emotikonu se v lidském mozku v prefrontální kůře aktivizuje stejný proces jako při situaci z „reálného života”, kdy se odesílatel komunikovaného usměje na příjemce.

Opíraje se o studii, která tvrdí, že člověk si asociuje emotikony s reálnou emocí, zmíníme ještě důležitost navození pozitivního vyladění příjemce. Není žádnou novinkou, že v reklamách se osoby usmívají. Samozřejmě, s tendencí působit na příjemce pozitivně.

Frekvence použití emoji a jejich význam pro uživatele na sociálních sítítch

Emoji slouží jako univerzální jazyk, kterým dokáže komunikovat kdokoliv. Komunikace přes symboly je například mnohem efektivnější a v jistém smyslu slova předčila i světový jazyk – angličtinu.

Výzkum provedený Emoji Research týmem dosvědčuje, že v současnosti emoji využívá přibližně 92 % uživatelů, přičemž do tohoto procenta vůbec nespadají jen mladí uživatelé sociálních sítí. Právě naopak, využívání emoji je časté i u lidí starších než 35 let.

Kdy člověk sáhne po emoji?

Z teoretických podkladů o vlivu emocí v předchozích kapitolách a z praxe uvedeme pár nejčastěji se vyskytujících případů, a to:

  • na podtržení informace, kterou komunikujeme;
  • na odlehčení tématu;
  • na zdůraznění sarkasmu či humorné informace;
  • slouží jako pohodlnější způsob k vyjádření naší myšlenky;
  • slouží jako náhrada slov v případě, že člověk zdůrazňuje např. stydlivý nebo ostýchavý stav.

 

 

Pokud se značky či společnosti snaží co nejvíce přiblížit spotřebiteli, případně chtějí svou cílovou skupinu zaujmout jazykem jim blízkým, platí to i na používání emotikonů, a to nejen na FB. V případě komunikace jménem značky na sociálních sítích však třeba zohlednit pár faktorů.

Rozhodně třeba přihlížet na „tone of voice” značky a netlačit do příspěvků na Facebooku mrkajícího smajlíka za každou cenu. Vzhledem k množství aktuálně existujících emoji také není možné, resp. není vhodné, aby značka komunikovala široké spektrum znaků.

Ideálním řešením je, pokud si značka stanoví okruh emoji, které se budou v pravidelných intervalech opakovat, případně bude limitovaný počet emoji příslušet komunikaci konkrétního tématu.

Důvodem je, aby si spotřebitel mohl snadněji komunikovanou reklamní informaci asociovat s konkrétní značkou. Je však třeba uvědomit si, že při vytváření nových asociací pracujeme s již existujícími asociacemi – například při využívání emoji modré barvy v případě, že má obal nebo design značky modrou barvu.

Emotikony mají vliv i na vnímání značky příjemcem reklamní informace. Výzkumy byly realizovány i v tomto případě – konkrétně šlo o studii, během které měl určity vzorek lidí reagovat a ohodnotit komunikaci s tzv. experty nebo profesionály v online prostoru. Právě komunikace obsahující emotikony byla hodnocena mnohem lépe. V tomto případě hrály úlohu vjemy a paměťový faktor testovaného vzorku.

Komunikace, která v člověku zanechává emoce, je zároveň také více zapamatovatelná.

Emotikony rozhodně mají své místo v komunikaci, a to nejen v soukromých zprávách, ale i těch veřejných ze strany značek k široké veřejnosti. Vždyť posuďte sami, jak na vás působí, když se s vámi na závěr tohoto článku „jen” rozloučíme. Nebo se můžeme rozloučit i zajímavějším způsobem. ✌️

 

Sdílet článek
Hype
Tento článek ti přináší

Hype

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. doba čtení

Copywriting vs. Content Writing

Každá společnost, která se zabývá e-commerce, musí rozlišovat copywriting a content writing. Přestože mají odlišné využití a používají odlišné strategie, obě jsou nezbytné pro přilákání a zaujmutí klientů. Tento článek vysvětluje rozdíly mezi těmito styly psaní, aby vám pomohl činit lepší marketingová rozhodnutí.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+