Psanému textu ve zprávách nebo na sociálních sítích mohou chybět emoce. V běžné komunikaci bývají vyjádřeny přes neverbální komunikaci – mimiku či gestika. V digitální sféře na tento účel skvěle poslouží emoji, které nenechávají prostor na nepochopení významu textu. Emoji umí pracovat s významem zprávy, jakož i s doplněním kontextu.
Jak uvádí CEO společnosti Snaps (poskytuje Messenger boty a emoji klávesnice), v dnešním digitálním světě si lidé denně pošlou 270 bilionů zpráv, které obsahují až 6 bilionů emoji. Pokud zhodnotíme emotikony po vizuální stránce, řadíme je typově k znakům v textu, které dokáží ve vnímání čtenáře zapůsobit právě na bezděčnou pozornost a pocity.
Podle statistiky můžeme říct, že používání emoji se například jen v roce 2016 zvýšilo až o 609 %.
Slovo emoji, původně ve významu piktograf, vzniklo z japonského e (obrázek) + moji (znak) jako vyjádření emoce. Na začátku bylo základní sada 78 znaků, která se postupně rozrůstala. Smajlíky se adaptovaly do různých barevných mutací v závislosti na rasové příslušnosti a momentálně jich je něco kolem 2 400.
V Česku tyto znaky známe také jako smajlíky. Ať už je to mrkající smajlík nebo smajlík, který se směje až pláče, všechny z nich podtrhují, doplňují nebo nahrazují komunikovanou informaci. Mimochodem, věděli jste, že je dokonce rozdíl mezi emotikonem a emoji? Emotikony jsou všechny ty smajlíky, které se píšou prostřednictvím dvojtečky, závorek, středníku apod.
Emotikony jsou obrázky, které vyjadřují lidské emoce. Emoji zahrnují nejen emotikony, ale vyjadřují také aktivity, zobrazují jídlo, budovy, zvířata, symboly či vlajky.
V čem reálně spočívá úspěch emotikonů?
Obrovskou roli v komunikaci hraje rychlost. Jeremy Burge, zakladatel stránky Emojipedia, která (stejně jako Unicode Consortium) shromažďuje na své stránce všechny Emoji, tvrdí, že Emoji jsou skvělým nástrojem pro ozvláštnění konverzace probíhající v textové podobě. Jak je již zmíněno, výrazným bodem je právě rychlost.
Vedle komunikace na sociálních sítích, ať už v jejich veřejném prostoru nebo v rozhraní soukromých zpráv, je mnohem jednodušší a rychlejší komunikovat a odpovídat přes emoji.
Vědecké studie pozorovaly lidský mozek a dospěly k závěru, že člověk konfrontovaný s emoji si asociuje v myšlenkách obdobnou situaci z reálného života. Výzkum byl realizován na vzorku 170 lidí, kterým byly předložené různé emotikony. Během výzkumu se sledovala jejich mozková aktivita.
Výsledkem bylo, že při shlédnutí usmívajícího se emotikonu se v lidském mozku v prefrontální kůře aktivizuje stejný proces jako při situaci z „reálného života”, kdy se odesílatel komunikovaného usměje na příjemce.
Opíraje se o studii, která tvrdí, že člověk si asociuje emotikony s reálnou emocí, zmíníme ještě důležitost navození pozitivního vyladění příjemce. Není žádnou novinkou, že v reklamách se osoby usmívají. Samozřejmě, s tendencí působit na příjemce pozitivně.
Frekvence použití emoji a jejich význam pro uživatele na sociálních sítítch
Emoji slouží jako univerzální jazyk, kterým dokáže komunikovat kdokoliv. Komunikace přes symboly je například mnohem efektivnější a v jistém smyslu slova předčila i světový jazyk – angličtinu.
Výzkum provedený Emoji Research týmem dosvědčuje, že v současnosti emoji využívá přibližně 92 % uživatelů, přičemž do tohoto procenta vůbec nespadají jen mladí uživatelé sociálních sítí. Právě naopak, využívání emoji je časté i u lidí starších než 35 let.
Kdy člověk sáhne po emoji?
Z teoretických podkladů o vlivu emocí v předchozích kapitolách a z praxe uvedeme pár nejčastěji se vyskytujících případů, a to:
- na podtržení informace, kterou komunikujeme;
- na odlehčení tématu;
- na zdůraznění sarkasmu či humorné informace;
- slouží jako pohodlnější způsob k vyjádření naší myšlenky;
- slouží jako náhrada slov v případě, že člověk zdůrazňuje např. stydlivý nebo ostýchavý stav.
Pokud se značky či společnosti snaží co nejvíce přiblížit spotřebiteli, případně chtějí svou cílovou skupinu zaujmout jazykem jim blízkým, platí to i na používání emotikonů, a to nejen na FB. V případě komunikace jménem značky na sociálních sítích však třeba zohlednit pár faktorů.
Rozhodně třeba přihlížet na „tone of voice” značky a netlačit do příspěvků na Facebooku mrkajícího smajlíka za každou cenu. Vzhledem k množství aktuálně existujících emoji také není možné, resp. není vhodné, aby značka komunikovala široké spektrum znaků.
Ideálním řešením je, pokud si značka stanoví okruh emoji, které se budou v pravidelných intervalech opakovat, případně bude limitovaný počet emoji příslušet komunikaci konkrétního tématu.
Důvodem je, aby si spotřebitel mohl snadněji komunikovanou reklamní informaci asociovat s konkrétní značkou. Je však třeba uvědomit si, že při vytváření nových asociací pracujeme s již existujícími asociacemi – například při využívání emoji modré barvy v případě, že má obal nebo design značky modrou barvu.
Emotikony mají vliv i na vnímání značky příjemcem reklamní informace. Výzkumy byly realizovány i v tomto případě – konkrétně šlo o studii, během které měl určity vzorek lidí reagovat a ohodnotit komunikaci s tzv. experty nebo profesionály v online prostoru. Právě komunikace obsahující emotikony byla hodnocena mnohem lépe. V tomto případě hrály úlohu vjemy a paměťový faktor testovaného vzorku.
Komunikace, která v člověku zanechává emoce, je zároveň také více zapamatovatelná.
Emotikony rozhodně mají své místo v komunikaci, a to nejen v soukromých zprávách, ale i těch veřejných ze strany značek k široké veřejnosti. Vždyť posuďte sami, jak na vás působí, když se s vámi na závěr tohoto článku „jen” rozloučíme. Nebo se můžeme rozloučit i zajímavějším způsobem. ✌️