10min. doba čtení

Emoce na jedno kliknutí – odkud se zde vzaly smajlíci?

Jak to, že se smajlíci (emoji) staly tak nedílnou součástí našeho světa? Neuplyne den (a možná ani hodina), aniž bychom některý z tisíců symbolů reprezentujících emoce v online světě nepoužili v konverzaci nebo statusu. Podívejte se s námi blíže na tajemný svět těchto malých obrázků, které do chladného prostoru internetu přinesly trochu barevnosti.

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Emoce na jedno kliknutí – odkud se zde vzaly smajlíci?

Oficiální zdroje uvádějí jako otce emoji Japonce Šigetaku Kurita, který v roce 1999 navrhl dohromady 176 grafických symbolů představujících rozličné lidské emoce a činnosti. Původní smajlík měl rozměr 12 × 12 pixelů, měl žlutou barvu a mnoho z nich představovalo symboly blízké japonské kultuře (uklánějící se muž, bílý květ, ramen či suši). Z Japonska se pro svoji pohodlnost a variabilitu rozšířily do celého světa a všech operačních systémů.

Smajlíci tak postupně zcela vytlačily své předchůdce – emotikony, tedy napodobeniny tváří vytvořené jen ze symbolů klávesnice. Dnes mají své vlastní referenční stránky, na kterých naleznete smajlíky na kopírování, jejich významy, změny designu, kódování či další informace.

Emoce na jedno kliknutí

Zajímavostí je, že podle výzkumů používají muži a ženy emoji různě. Možná jste si toho všimli i ve svých konverzacích – ženy mají až o 11 % větší pravděpodobnost používání široké škály emoji ve všech internetových zprávách. Naopak muži inklinují k používání několika ustálených smajlíků, které mají „po ruce“ a neustále se k nim vracejí.

Muži také neradi používají smajlíky, které by mohly vyjadřovat slabost nebo strach. Podle studie provedené společností Brandwatch vyjádří své negativní emoce pomocí emoji až o 35 % méně mužů než žen.

Stejně překvapivá čísla vyšla i z výzkumů profesionálních komunikací. Smajlíci v kancelářských programech jako Slack či Teams jsou již samozřejmostí – emoji mezi kolegy patří k běžné rutině, kterou všichni dobře známe.

Avšak až 60 % nových zaměstnavatelů má tendenci používat emoji již při první konverzaci s potenciálními zaměstnanci. Tento trend, který evokuje jakési polidštění pracovních komunikací a přijímacích procesů, má rostoucí tendenci s generací Z (lidé narození po roce 1995), která se postupně dostává do produktivního věku a pracovního procesu.

Používat je má skutečně smysl

Sami jste jistě postřehli, že v rámci sociálních sítí obsahují téměř všechny texty minimálně jedno či více emoji. Není to jen proto, že jsou skutečně populární, jejich používání má také marketingový smysl.

Jejich úkolem je rozveselit, ozvláštnit a v neposlední řadě emocionálně doplnit text. To se ovšem nestane, pokud emoji používané ve vašem marketérském textu nebudou dávat smysl. Je důležité, abyste je do textu vybírali s citem a podle kontextu. Ideální je vyhnout se těm s nejasným smyslem nebo zobrazením.

Rovněž by bylo vhodné, abyste nepoužívali příliš vtipné emoji v textu s vážným podtónem. Každý potřebuje jednou za čas zveřejnit text, ke kterému se prostě nehodí mrkající emoji nebo emoji s vyplazeným jazykem. S jejich používáním je třeba zacházet citlivě a pokud si některým z nich nejste v textu jisti, věřte mi, raději jej vynechejte úplně.

Pozor i na množství emoji, kterými vyzbrojíte svůj text na sociálních sítích. Je hezké (dokonce lze říci vkusné), pokud začnete vhodným emoji nový odstavec textu nebo dovnitř textu zakomponujete pár smajlíků. Méně vhodné jsou smajlíky za každým slovem či nesmyslné množství emoji na konci nebo začátku textu. 

Pokud sledujete mnoho značek na sociálních médiích, všimli jste si, že stále více z nich efektivně používá emoji. Podle studie od WordStream může použití emoji v textu na sociálních sítích zvýšit zapojení až o 33 % ve srovnání s texty bez nich. Emoji totiž jistým způsobem polidšťují vaši značku a mají tendenci oslovovat i mladší publikum, tedy vaše budoucí potenciální zákazníky. 

TIP: Vyberte pár emoji, které budete používat na pravidelné bázi. Při jejich výběru mějte na mysli svůj branding, produkty, které propagujete, a také barvy své firmy či loga. Například společnost, která má modré logo a pomocí sociálních sítí dělá marketing pro prodej svých sešitů, zápisníků či diářů, může zcela legitimně a na pravidelné bázi používat například řadu emoji kalendáře, tužky, svorky, knížky či modré emoji srdce.

Stanou se kontroverzními? Vývojáři si dávají pozor

V roce 2022 může být i takové zdánlivě neškodné téma, jakým se emoji zdají být, terčem útoků a polemik. Jak jsme zmiňovali výše, původní emoji měli jen jednu žlutou barvu, která v mnoha evokovala bělošskou barvu pokožky

Jako reakce na kritiku ze strany obyvatel jiných ras a etnik vznikly emoji s rozličnými odstíny pokožky. Postupně je doplňovaly tvářemi s různými typy vlasů (kudrnaté, krátké, dlouhé, výlučně zrzavé či šedivé) a ve všech věkových kategoriích (miminko, dítě, mladý dospělý, dospělý, stařec). A diferenciace úspěšně pokračovala, až se dostala do dnešní podoby.

Mezi smajlíky tak naleznete kombinace rodin a párů se stejnými pohlavími, rodin s jedním rodičem (otcem i matkou), muže, ženu a vždy i nebinární osobu u každého povolání, rasy či etnika, ženu ve svatebním obleku, muže ve svatebních šatech či muže s těhotenským bříškem, regionální vlajky jednotlivých státních oblastí nebo páry složené z lidí s odlišnou barvou pokožky. Jazyk emoji se vyvíjí velmi rychle, interaktivně a jeho tvůrci nenechávají nic náhodě 

Některé emoji zůstávají záhadou

Například známé a velmi často používané spojené dlaně. Toto emoji dosud nemá jeden jasný význam a lidé jej používají v různých spojitostech. V někom evokuje prioritně modlitbu, jiní v rukou zase vidí plácnutí si v případě, že se něco dobrého podařilo.

Podobně na tom je i smajlík hnědé hromádky s očima. Oficiálně bylo toto emoji představeno a používáno jako kopeček čokoládové zmrzliny, řekněme si však narovinu, málokomu při pohledu na něj přijde na chuť tato sladká letní pochoutka. Smajlík je světově používán spíše jako zobrazení hromádky exkrementů v případě, že se něco nepovede nebo na podporu sarkastického významu konverzace.

Lilek, broskev a kapky vody zase mívají často sexuální konotace. V přeneseném významu jsou používány v celosvětovém měřítku. Pojďme však ještě dál.

Emoji kozy, jednoduchý smajlík tohoto domácího zvířete, v sobě skrývá anglický akronym. GOAT symbolizuje slovní spojení greatest of all time (tedy nejlepší ze všech, pozn. redakce). Chobotnice by zase měla původně indikovat objetí (díky mnoha ramenům) a jakýsi foukající oblak prachu zase člověka, který odněkud utíkal tak rychle, že se za ním jen zvířil prach.  

Věděli jste, že…?

…řeč emoji je nejrychleji rostoucím jazykem světa. Od jeho vzniku bylo vymyšleno a naprogramováno nejvíce nových smajlíků, kteří reprezentují jednotlivá slova a pocity a v roce 2013 se slovo emoji dokonce dostalo i do největšího slovníku na světě – Oxford Dictionary.

…původně slovo emoji pochází z japonského jazyka a je volným překladem slovního spojení obrazový charakter (obraz/obrázek – e, charakter – moji).

…v roce 2022 existuje na světě celkem přesně 3 460 různých emoji symbolů. Za poslední rok jich přibylo 107 (některé ještě nejsou dostupné pro všechny operační systémy), mezi nimi například fazolky, těhotný muž, roztékající se smajlík, emoji dívající se přes prsty či smajlík zahalený v oblacích.

…Finsko je první zemí na světě, která má své vlastní emoji, dokonce schválené vládou. Zobrazují některé finské zvyky a jedinečné předměty. Jedním z nich je například emoji s názvem „nerozbitný“, který symbolizuje známá a nezničitelná Nokia 3310.

…nejpopulárnějším emoji už několik let po sobě je tvář, která se směje se slzami. V těsném závěsu za ní jsou klasické červené srdce, smajlík válející se od smíchu, palec nahoru, plačící smajlík a dvě spojené ruce

…jedním z prvních 176 emoji byl člověk s rouškou na obličeji? V Japonsku nosí lidé pro dlouhodobě špatnou smogovou situaci roušky na denní bázi již několik desetiletí, proto byla maska ​​jedním z přirozených symbolů, který se dostal do světa online emocí.

…existuje světový den emoji? Každoročně si ho připomínáme 17. července. Technologové na oslavu tohoto dne většinou představí nové znaky, datum však využívají především tvůrci merchů, kteří ve velkém prodávají jakékoli produkty spojené se světoznámými smajlíky. 17. červenec byl vybrán proto, že je to přesně datum zobrazené na emoji kalendáři v našich telefonech. Všimli jste si toho někdy?

…za sekundu je jen přes Meta aplikaci Messenger posláno skoro 3,5 milionu emoji po celém světě. Za den se tak tento počet vyšplhá na více než 5 miliard zaslaných tvářiček, zelenin, aut, sportovních náčiní či kusů oblečení, to vše ve formě malých emoji.

Sdílet článek
Martina Gáherová
Social Media Manager

Ve full-service marketingové agentuře Bragama pracuji jako Social Media Manager. Mám na starosti sociální sítě různých klientů, ve spolupráci s nimiž vytvářím strategii, obsah či texty příspěvků.

Bragama
Tento článek ti přináší

Bragama

Jsme mladá full-service marketingová agentura sídlící v Bratislavě. Pro klienty tvoříme a realizujeme komplexní marketingové strategie, které mají smysl.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek