5 min. doba čtení

Dopad e-shopů na životní prostředí: obaly jsou jen špička ledovce

Trend je jasný –⁠ i e-shopy by měly snižovat svou zátěž na životní prostředí.  Shora je do toho tlačí Evropská unie, zdola sami zákazníci. Pro 72 % z nich je totiž udržitelnost důležitá a 54 % chce, aby e-shopy balily lépe. Čísla přitom rostou, jak ukázal celoevropský průzkum USP z března 2021. Zájem o udržitelný provoz e-shopu nikdy nebyl větší. Čím ale začít, aby vaše kroky skutečně dělaly váš e-shop “zelenější” a nebyly jen výstřelem do tmy s nulovým dopadem? Začněte tím, že poznáte svůj výchozí stav.

Michaela Kašperová Michaela Kašperová
Obalová a marketingová špecialistka v Top-obaly.sk
Dopad e-shopů na životní prostředí: obaly jsou jen špička ledovce

1. Výchozí stav –⁠ zjistěte, jak na tom jste

E-shopaři často řeší jen to, co vidí –⁠ typicky obaly. Naopak přehlíží ostatní oblasti svého podnikání, které mají na životní prostředí větší dopad. Například to, jakými vozy jezdí, čím vytápí sklad, od koho berou elektřinu…

Prvním krokem na cestě k “zelenějšímu” e-shopu by měla být rešerše. Snažte se zjistit, kde vás nejvíc tlačí bota.

Můžete jít cestou toho, že spočítáte uhlíkovou nebo ekologickou stopu svého e-shopu. Ale pozor, žádná univerzální kalkulačka na to neexistuje. A pokud ano, tak jí moc nevěřte. S čísly totiž podstatně zahýbá třeba to, jaké zboží prodáváte, do čeho ho balíte ale i to, jaký energetický mix má země, kde podnikáte.

Ekologická stopa = měřítko toho, kolik přírodní zdrojů firma spotřebuje za rok (spotřeba energie, vody, doprava…)

Uhlíková stopa = množství vypuštěných skleníkových plynů

Energetický mix = říká, jaké zdroje a v jakém poměru se používají k výrobě elektřiny

Velké firmy si na tyto propočty najímají profíky. 

Menším e-shopům doporučujeme opřít se o průzkumy. Přesná čísla se liší, opakovaně se ale potvrzuje, že nejvíce emisí tvoří e-shopy z dopravy a provozu budov. Zhruba pětina pak připadá na obaly, jak ukazují třeba čísla od Seven Senders:

  • 42 % vytápění budov, spotřeba elektřiny, provoz serverů…
  • 26 % poslední míle –⁠ doručení k zákazníkovi nebo na pick-up
  • 18 % první míle –⁠ od dodavatele k nám
  • 14 % obaly

Emisní zátěž průměrného e-shopu.

Teď, když víte, čím vaše podnikání nejvíce zatěžuje životní prostředí, si můžete určit cíl.

2. Cíl –⁠ kam chcete dojít

Cíl je vším. ?Tím nejvíce komplexním je, když budete usilovat o snížení své uhlíkové nebo ekologické stopy. Jak ukázaly čísla výše, v první řadě se nejspíš zaměříte na to, jak vytápíte a jak doručujete zboží zákazníkům. 

Až zjistíte množství vyprodukovaných emisí, možná dojdete k překvapivým závěrům. Například, že bublinková fólie je ve vašem případě šetrnější než papír. V takovém případě se nebojte zapracovat na osvětě svých zákazníků, aby dobře věděli, proč balíte právě takhle. 

Možná je pro vás ale nepřijatelné podporovat těžbu fosilních paliv nebo zbytečný odpad a za cíl si spíše dáte být 100% bezplastoví nebo 100% zero-waste. Například česká Econea si stanovila, že usiluje o “nejvíce bezodpadové zásilky”, čemuž přizpůsobujehlavně své balení, méně už řeší celkový provoz firmy.

Zero-waste = podpora opětovného využívání zdrojů bez tvorby odpadů

Cíl máte? Teď už zbývá zjistit, jak se k němu dostat.

3. Cesta –⁠ Jak se tam dostanete

Zaměřte se na palčivá místa a tzv. low-hanging fruits = něco, co má největší potenciál pro snížení vaší stopy, ale přitom vás stojí jen málo úsilí.

Na některé sféry máte možná malý vliv –⁠ jen stěží ovlivníte, jestli váš koncový dopravce používá elektroauta, nebo auta se spalovacím motorem. Stejně tak to, jak se u vás vytápí, když si prostor pronajímáte.

Na některá opatření nemusíte mít peníze –⁠ zateplit budovu, instalovat tepelné čerpadlo, přejít na elektroauta… to jsou velké a dlouhodobé investice, co nejsou pro každého. 

Něco ale změnit můžete –⁠ často je to výběr vašeho dodavatele elektřiny (lze si vybrat takového, který nakupuje elektřinu z obnovitelných zdrojů), snížení počtu vratek (hlavně u e-shopů s módou) nebo výběr obalů.

Pusťte si ve videu naše konkrétní rady, do čeho balit a jak, aby to bylo šetrné: 

|

Bonus: 3 tipy, jak okamžitě snížit zátěž na životní prostředí:

Snižte počet vratek

Uvádějte hlavně jasné a přesné informace o produktech a jejich velikosti. 

Uvádět správnou velikost je obzvlášť důležité, pokud prodáváte módu, kde procento vráceného zboží dosahuje až 50 %. Někteří zákazníci vás sice pořád budou používat jako online zkušební kabinku, ale ne všichni. Analýza z roku 2019 ukázala, že 58 % zboží se vrátilo kvůli špatné velikosti. 

Zvýhodněte doručení do pick-upů

Cenou nebo třeba jen piktogramem zeleného lístečku.

Doručení do pick-upů je šetrnější oproti doručení domů tím, že nedochází k zbytečným zastávkám, vícenásobným pokusům o doručení… Zákazníci navíc pick-upy mívají po cestě domů, takže zpravidla neváží cestu jen za zásilkou.

Slučujte objednávky u dodavatelů

Nakupte raději velké množství jednou za čas, než malé množství často. 

Samozřejmě jen, když vám to cash-flow a skladovací prostory dovolí. Sloučením objednávek ušetříte emise z dopravy, ale často také peníze. Například čím víc nakoupíte u nás na Top-obaly.cz, tím větší slevu vám dáme. Win-win. ✌️

Sdílet článek
Michaela Kašperová
Obalová a marketingová špecialistka v Top-obaly.sk

Jejíma rukama projdou všechny krabice, pásky a fólie, než je dáme do prodeje. Míša hlídá kvalitu a hledá nové možnosti, jak e-shopařům pomoct balit lépe. O své znalosti se pravidelně dělí na blogu. Díky studiu environmentalistiky se vyzná v bludišti vlivu obalů na životní prostředí.

Top-obaly.cz
Tento článek ti přináší

Top-obaly.cz

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. doba čtení

E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Jak říká jedna z marketingových pouček, je třeba zajistit, aby se ten správný výrobek dostal ke správnému spotřebiteli, ve správný čas na správné místo, ve správné kvalitě a za správnou cenu. To je ovšem ideální scénář. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a dalšími překážkami je to spíše zbožné přání. Naštěstí digitální marketing patří […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?
5 min. doba čtení

88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?

Nejnovější výroční zpráva společnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) přináší nové poznatky o tom, kam se ubírají očekávání současných nakupujících. Průzkum se uskutečnil na vzorku více než 8 000 zákazníků ze zemí jako USA, Velká Británie, Francie, Německo, Kanada, Austrálie a Indie. Proč je omnichannel buzzwordem současnosti? A které strategie si musí značky osvojit, aby […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co je zážitkové nakupování?
4 min. doba čtení

Co je zážitkové nakupování?

Znáte pojem Immersive Shopping? Můžeme jej přeložit také jako zážitkové nakupování. Jedná se o obchodní strategii, která spojuje digitální inovace se zajímavými a hmatatelnými aspekty tradičního retailu. Kombinuje digitální a fyzický svět s cílem vytvořit nezapomenutelné a poutavé zážitky prostřednictvím nejmodernějších technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+