1. Výchozí stav – zjistěte, jak na tom jste
E-shopaři často řeší jen to, co vidí – typicky obaly. Naopak přehlíží ostatní oblasti svého podnikání, které mají na životní prostředí větší dopad. Například to, jakými vozy jezdí, čím vytápí sklad, od koho berou elektřinu…
Prvním krokem na cestě k “zelenějšímu” e-shopu by měla být rešerše. Snažte se zjistit, kde vás nejvíc tlačí bota.
Můžete jít cestou toho, že spočítáte uhlíkovou nebo ekologickou stopu svého e-shopu. Ale pozor, žádná univerzální kalkulačka na to neexistuje. A pokud ano, tak jí moc nevěřte. S čísly totiž podstatně zahýbá třeba to, jaké zboží prodáváte, do čeho ho balíte ale i to, jaký energetický mix má země, kde podnikáte.
Ekologická stopa = měřítko toho, kolik přírodní zdrojů firma spotřebuje za rok (spotřeba energie, vody, doprava…)
Uhlíková stopa = množství vypuštěných skleníkových plynů
Energetický mix = říká, jaké zdroje a v jakém poměru se používají k výrobě elektřiny
Velké firmy si na tyto propočty najímají profíky.
Menším e-shopům doporučujeme opřít se o průzkumy. Přesná čísla se liší, opakovaně se ale potvrzuje, že nejvíce emisí tvoří e-shopy z dopravy a provozu budov. Zhruba pětina pak připadá na obaly, jak ukazují třeba čísla od Seven Senders:
- 42 % vytápění budov, spotřeba elektřiny, provoz serverů…
- 26 % poslední míle – doručení k zákazníkovi nebo na pick-up
- 18 % první míle – od dodavatele k nám
- 14 % obaly
Emisní zátěž průměrného e-shopu.
Teď, když víte, čím vaše podnikání nejvíce zatěžuje životní prostředí, si můžete určit cíl.
2. Cíl – kam chcete dojít
Cíl je vším. ?Tím nejvíce komplexním je, když budete usilovat o snížení své uhlíkové nebo ekologické stopy. Jak ukázaly čísla výše, v první řadě se nejspíš zaměříte na to, jak vytápíte a jak doručujete zboží zákazníkům.
Až zjistíte množství vyprodukovaných emisí, možná dojdete k překvapivým závěrům. Například, že bublinková fólie je ve vašem případě šetrnější než papír. V takovém případě se nebojte zapracovat na osvětě svých zákazníků, aby dobře věděli, proč balíte právě takhle.
Možná je pro vás ale nepřijatelné podporovat těžbu fosilních paliv nebo zbytečný odpad a za cíl si spíše dáte být 100% bezplastoví nebo 100% zero-waste. Například česká Econea si stanovila, že usiluje o “nejvíce bezodpadové zásilky”, čemuž přizpůsobujehlavně své balení, méně už řeší celkový provoz firmy.
Zero-waste = podpora opětovného využívání zdrojů bez tvorby odpadů
Cíl máte? Teď už zbývá zjistit, jak se k němu dostat.
3. Cesta – Jak se tam dostanete
Zaměřte se na palčivá místa a tzv. low-hanging fruits = něco, co má největší potenciál pro snížení vaší stopy, ale přitom vás stojí jen málo úsilí.
Na některé sféry máte možná malý vliv – jen stěží ovlivníte, jestli váš koncový dopravce používá elektroauta, nebo auta se spalovacím motorem. Stejně tak to, jak se u vás vytápí, když si prostor pronajímáte.
Na některá opatření nemusíte mít peníze – zateplit budovu, instalovat tepelné čerpadlo, přejít na elektroauta… to jsou velké a dlouhodobé investice, co nejsou pro každého.
Něco ale změnit můžete – často je to výběr vašeho dodavatele elektřiny (lze si vybrat takového, který nakupuje elektřinu z obnovitelných zdrojů), snížení počtu vratek (hlavně u e-shopů s módou) nebo výběr obalů.
Pusťte si ve videu naše konkrétní rady, do čeho balit a jak, aby to bylo šetrné:
Bonus: 3 tipy, jak okamžitě snížit zátěž na životní prostředí:
Snižte počet vratek
Uvádějte hlavně jasné a přesné informace o produktech a jejich velikosti.
Uvádět správnou velikost je obzvlášť důležité, pokud prodáváte módu, kde procento vráceného zboží dosahuje až 50 %. Někteří zákazníci vás sice pořád budou používat jako online zkušební kabinku, ale ne všichni. Analýza z roku 2019 ukázala, že 58 % zboží se vrátilo kvůli špatné velikosti.
Zvýhodněte doručení do pick-upů
Cenou nebo třeba jen piktogramem zeleného lístečku.
Doručení do pick-upů je šetrnější oproti doručení domů tím, že nedochází k zbytečným zastávkám, vícenásobným pokusům o doručení… Zákazníci navíc pick-upy mívají po cestě domů, takže zpravidla neváží cestu jen za zásilkou.
Slučujte objednávky u dodavatelů
Nakupte raději velké množství jednou za čas, než malé množství často.
Samozřejmě jen, když vám to cash-flow a skladovací prostory dovolí. Sloučením objednávek ušetříte emise z dopravy, ale často také peníze. Například čím víc nakoupíte u nás na Top-obaly.cz, tím větší slevu vám dáme. Win-win. ✌️