Získávání zpětných odkazů je hlavní off-page metoda k optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Jde o nejsilnější signál, který můžeme vyhledávačům poskytnout. Základní strategie linkbuildingu je dlouhodobá a systematická práce založená na kvalitním vstupu (analýza klíčových slov) a kvalitním výstupu (tématické a silné zpětné odkazy).
Jak funguje linkbuilding?
Ideálním způsobem pro získání zpětného odkazu je vytvoření tak kvalitního obsahu, že jej lidé sami přirozeně odkazují ze svých stránek, blogů a sociálních sítí. To se ve skutečnosti děje velmi zřídka, pokud nejste influencer s velkým dosahem a autoritou. Ve většině případů je nutné svému obsahu pomoci a využít různé metody pro získání těch správných odkazů na svůj web.
Získáním zpětného odkazu se přenese část váhy a autority odkazující stránky a celého webu (tzv. link juice) na váš obsah a doménu. Existuje několik metrik pro určení hodnocení stránek a domén. Aktuálně nejlepší databázi dat (i pro český a slovenský trh) má pravděpodobně Ahrefs.com, který používá metriku UR (URL rating), DR (domain rating) a AR (Ahrefs rank). Alternativně lze použít nástroje jako MOZ.com nebo Majestic.com. Vaší prioritou by mělo být získání tématických zpětných odkazů z webů s vyšší autoritou, než je ta vaše.
Strategie linkbuildingu
Prvním a nejdůležitějším krokem ve vaší strategii bude analýza klíčových slov. Zjistíte, na jaká klíčová slova k vám již lidé chodí, na jaká chcete, aby chodili, a jak náročné bude pro jednotlivá klíčová slova a fráze umístit se ve vyhledávači na TOP pozicích (tzv. keyword difficulty).
Pokud již víte, na jaká slova a fráze se zaměřit, věnujte úsilí vybudování kvalitního obsahu, ať už jde o článek, službu, kategorii v e-shopu či samostatný produkt. Vyhledávače ocení kvalitní zpětný odkaz vedoucí na kvalitní obsah skvělou pozicí ve výsledcích vyhledávání (SERP).
Věnujte úsilí vybudování kvalitního obsahu, ať už jde o článek, službu, kategorii v e-shopu či samostatný produkt.
Výsledkem linkbuildingu je zdravý odkazový profil složený z desítek, a následně stovek až tisíců kvalitních odkazů. Jde o proces dlouhodobý a první výsledky lze vidět v řádu několika týdnů až měsíců. Vyhodnocování linkbuildingu můžete provádět v placených nástrojích typu Ahrefs.com nebo český Collabim.cz či Semor.cz, případně se spokojit se základními daty v Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools). V těchto nástrojích můžete sledovat, jak se mění pozice jednotlivých klíčových slov ve vyhledávačích, jak rostou počty a kvalita zpětných odkazů.
Linkbuilding v praxi
Způsobů pro získání zpětného odkazu existuje nepřeberné množství. Nové stále vznikají, odborníci se často ochotně o některé způsoby podělí (sledujte odborníky na SEO, odebírejte jejich newslettery) a samozřejmě můžete vymýšlet a zkoušet úplně nové cesty.
- Guestposting – jednoduchá a efektivní metoda, kdy na cizí web dodáte kvalitní článek s odkazy na svůj web. Majitel webu dostane unikátní obsah zdarma, vy kvalitní a tématický zpětný odkaz.
- Komentáře – podceňovaná metoda, kdy vyhledáváte tématické články s možností umístění komentáře pod článek. Ideální komentář by měl navazovat tématicky na článek, doplnit informace nebo předat osobní zkušenost. Stejná pravidla platí i pro oborová diskuzní fóra.
- Sociální signály – odkazy ze sociální sítí typu Facebook, Instagram nebo Twitter jsou dobré pro vybudování zdravého odkazového profilu. Možností je oslovovat jednotlivé influencery samostatně nebo využít reklamních tržišť, kde se setkává nabídka s poptávkou. Pro pokročilé doporučuji následně využít Influencer marketing.
- Katalogy – ale opatrně, manuálně, s rozvahou a ideálně oborové katalogy s přidanou hodnotou. Hromadná registrace do tisíců katalogů bude kontraproduktivní.
- Inspirace konkurencí – v nástrojích typu Ahrefs.com můžete zjistit, kdo odkazuje na vaši konkurenci nebo tématicky příbuzné weby. To vám umožní pokusit se zde získat odkaz také.
- Linkbaiting – smyslem této metody je vytvořit obsah, který se bude přirozeně šířit a lidé na něj budou sami odkazovat, ať už půjde o kontroverzní video, vtipný tweet nebo užitečnou infografiku. Může to být také veřejně dostupný nástroj zdarma (jako je např. Kalkulačka čisté mzdy). Odkazy na tento obsah zdarma zvyšují autoritu celé domény.
- PR články – jde o běžnou formu reklamního sdělení, může mít také formu edukativního obsahu. Výhodou je možnost přesně definovat, v jaké podobě se odkaz v textu objeví. Skrze reklamní tržiště a platformy nakupovat takové odkazy rychle, pohodlně a ve větším množství.
- Výměna odkazů – dříve velmi oblíbená metoda, kdy 2 weby odkazují na sebe navzájem, nejčastěji pod titulkem „spřátelené weby”. Pokročilejší je tzv. dvoucestná nebo třícestná výměna odkazů, kdy neodkazují weby napřímo mezi sebou, ale postupně mezi několika weby (A -> B -> C -> A).
- Další metody – pro každý způsob podnikání nebo obsahu je dobré podívat se na věci z jiného úhlu. Vyjet ze zajetých pravidel a zkoušet nové možnosti. E-shopy mohou poprosit o odkaz své dodavatele, hledejte expirované domény s již existujícími odkazy (a kupte je) nebo hledejte odkazy na neexistující obsah a navrhněte výměnu za ten váš (broken linkbuilding), staňte se sponzorem a nechte se uvést v odkazech…
Pro každý způsob podnikání nebo obsahu je dobré podívat se na věci z jiného úhlu – vyjet ze zajetých pravidel a zkoušet nové možnosti.
Čeho se při linkbuildingu vyvarovat?
- Hromadné registrace do katalogů.
- Automatickým komentářům pod nerelevatní články.
- Skokovým nárustům odkazů na vaše stránky.
- Odkazům z pochybné zdroje a citlivá témata (zbraně, drogy, sex) – v případě nutnosti použijte nástroj „Google Disavow Tool” (https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main) pro zřeknutí se od odkazů, které by vás mohli poškozovat. Google je bude ignorovat.