7min. doba čtení

Co je linkbuilding a jak funguje?

Linkbuilding je ve své nejzákladnější podstatě získávání zpětných odkazů. Jeho cílem je propagace daného webu, zvyšování autority jednotlivých stránek a celé domény a v neposlední řadě také růst organické návštěvnosti přicházející skrze vyhledávače. Prostředků a metod na získávání takových odkazů existuje celá řada.

Co je linkbuilding a jak funguje?

Získávání zpětných odkazů je hlavní off-page metoda k optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Jde o nejsilnější signál, který můžeme vyhledávačům poskytnout. Základní strategie linkbuildingu je dlouhodobá a systematická práce založená na kvalitním vstupu (analýza klíčových slov) a kvalitním výstupu (tématické a silné zpětné odkazy).

Jak funguje linkbuilding?

Ideálním způsobem pro získání zpětného odkazu je vytvoření tak kvalitního obsahu, že jej lidé sami přirozeně odkazují ze svých stránek, blogů a sociálních sítí. To se ve skutečnosti děje velmi zřídka, pokud nejste influencer s velkým dosahem a autoritou. Ve většině případů je nutné svému obsahu pomoci a využít různé metody pro získání těch správných odkazů na svůj web.

Získáním zpětného odkazu se přenese část váhy a autority odkazující stránky a celého webu (tzv. link juice) na váš obsah a doménu. Existuje několik metrik pro určení hodnocení stránek a domén. Aktuálně nejlepší databázi dat (i pro český a slovenský trh) má pravděpodobně Ahrefs.com, který používá metriku UR (URL rating), DR (domain rating) a AR (Ahrefs rank). Alternativně lze použít nástroje jako MOZ.com nebo Majestic.com. Vaší prioritou by mělo být získání tématických zpětných odkazů z webů s vyšší autoritou, než je ta vaše.

Strategie linkbuildingu

Prvním a nejdůležitějším krokem ve vaší strategii bude analýza klíčových slov. Zjistíte, na jaká klíčová slova k vám již lidé chodí, na jaká chcete, aby chodili, a jak náročné bude pro jednotlivá klíčová slova a fráze umístit se ve vyhledávači na TOP pozicích (tzv. keyword difficulty).

Pokud již víte, na jaká slova a fráze se zaměřit, věnujte úsilí vybudování kvalitního obsahu, ať už jde o článek, službu, kategorii v e-shopu či samostatný produkt. Vyhledávače ocení kvalitní zpětný odkaz vedoucí na kvalitní obsah skvělou pozicí ve výsledcích vyhledávání (SERP).

Věnujte úsilí vybudování kvalitního obsahu, ať už jde o článek, službu, kategorii v e-shopu či samostatný produkt.

Výsledkem linkbuildingu je zdravý odkazový profil složený z desítek, a následně stovek až tisíců kvalitních odkazů. Jde o proces dlouhodobý a první výsledky lze vidět v řádu několika týdnů až měsíců. Vyhodnocování linkbuildingu můžete provádět v placených nástrojích typu Ahrefs.com nebo český Collabim.cz či Semor.cz, případně se spokojit se základními daty v Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools). V těchto nástrojích můžete sledovat, jak se mění pozice jednotlivých klíčových slov ve vyhledávačích, jak rostou počty a kvalita zpětných odkazů.

Linkbuilding v praxi

Způsobů pro získání zpětného odkazu existuje nepřeberné množství. Nové stále vznikají, odborníci se často ochotně o některé způsoby podělí (sledujte odborníky na SEO, odebírejte jejich newslettery) a samozřejmě můžete vymýšlet a zkoušet úplně nové cesty.

  • Guestposting – jednoduchá a efektivní metoda, kdy na cizí web dodáte kvalitní článek s odkazy na svůj web. Majitel webu dostane unikátní obsah zdarma, vy kvalitní a tématický zpětný odkaz.
  • Komentáře – podceňovaná metoda, kdy vyhledáváte tématické články s možností umístění komentáře pod článek. Ideální komentář by měl navazovat tématicky na článek, doplnit informace nebo předat osobní zkušenost. Stejná pravidla platí i pro oborová diskuzní fóra.
  • Sociální signály – odkazy ze sociální sítí typu Facebook, Instagram nebo Twitter jsou dobré pro vybudování zdravého odkazového profilu. Možností je oslovovat jednotlivé influencery samostatně nebo využít reklamních tržišť, kde se setkává nabídka s poptávkou. Pro pokročilé doporučuji následně využít Influencer marketing.
  • Katalogy – ale opatrně, manuálně, s rozvahou a ideálně oborové katalogy s přidanou hodnotou. Hromadná registrace do tisíců katalogů bude kontraproduktivní.
  • Inspirace konkurencí – v nástrojích typu Ahrefs.com můžete zjistit, kdo odkazuje na vaši konkurenci nebo tématicky příbuzné weby. To vám umožní pokusit se zde získat odkaz také.
  • Linkbaiting – smyslem této metody je vytvořit obsah, který se bude přirozeně šířit a lidé na něj budou sami odkazovat, ať už půjde o kontroverzní video, vtipný tweet nebo užitečnou infografiku. Může to být také veřejně dostupný nástroj zdarma (jako je např. Kalkulačka čisté mzdy). Odkazy na tento obsah zdarma zvyšují autoritu celé domény.
  • PR články – jde o běžnou formu reklamního sdělení, může mít také formu edukativního obsahu. Výhodou je možnost přesně definovat, v jaké podobě se odkaz v textu objeví. Skrze reklamní tržiště a platformy nakupovat takové odkazy rychle, pohodlně a ve větším množství.
  • Výměna odkazů – dříve velmi oblíbená metoda, kdy 2 weby odkazují na sebe navzájem, nejčastěji pod titulkem „spřátelené weby”. Pokročilejší je tzv. dvoucestná nebo třícestná výměna odkazů, kdy neodkazují weby napřímo mezi sebou, ale postupně mezi několika weby (A -> B -> C -> A).
  • Další metody – pro každý způsob podnikání nebo obsahu je dobré podívat se na věci z jiného úhlu. Vyjet ze zajetých pravidel a zkoušet nové možnosti. E-shopy mohou poprosit o odkaz své dodavatele, hledejte expirované domény s již existujícími odkazy (a kupte je) nebo hledejte odkazy na neexistující obsah a navrhněte výměnu za ten váš (broken linkbuilding), staňte se sponzorem a nechte se uvést v odkazech…

Pro každý způsob podnikání nebo obsahu je dobré podívat se na věci z jiného úhlu – vyjet ze zajetých pravidel a zkoušet nové možnosti.

Čeho se při linkbuildingu vyvarovat?

  • Hromadné registrace do katalogů.
  • Automatickým komentářům pod nerelevatní články.
  • Skokovým nárustům odkazů na vaše stránky.
  • Odkazům z pochybné zdroje a citlivá témata (zbraně, drogy, sex) – v případě nutnosti použijte nástroj „Google Disavow Tool” (https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main) pro zřeknutí se od odkazů, které by vás mohli poškozovat. Google je bude ignorovat.
Sdílet článek
Martin Talavášek
CEO

Spoluzakladatel reklamního systému Linketica.com, který spojuje inzerenty, tvůrce obsahu a influencery. Efektivně.

Linketica.com
Tento článek ti přináší

Linketica.com

Spojujeme inzerenty, tvůrce obsahu a influencery. Poptávejte obsah v online magazínech, příspěvky na Facebooku, Twitteru, Instagramu a Youtube. Jednoduše.  

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek