
Jak se podle tebe mění naše e-commerce?
E-commerce v České republice a na Slovensku prochází za poslední rok dynamickým vývojem, který je poháněn nejen rostoucí poptávkou po online nákupech, ale také technologickými inovacemi, AI, zvyšující se konkurencí a záplavou levných výrobků především z Číny přes platformy Temu a Shein nebo vyšší regulací trhu.
Významnými trendy, které aktuálně ovlivňují oblast úspory nákladů a času, jsou automatizace procesů, digitalizace, centralizace, využití AI, zrychlení e-commerce, zjednodušení IT nebo lepší škálovatelnost a flexibilita.
Z hlediska výnosů začíná dominovat multichannel strategie, včetně různých forem B2B prodejů, a to především při expanzi na nové trhy, ale setkáváme se i s čím dál více sofistikovaným a klientsky zaměřeným přístupem brandů a výrobců, kteří posilují svoji značku a D2C kanály.
Můžeš rozvést konkrétní oblasti, kde firmy mohou výrazně ušetřit nebo zlepšit svoji konkurenceschopnost?
Automatizace procesů jako motor efektivity
Automatizace procesů je dnes nezbytností pro online prodejce, výrobce i distributory, kteří chtějí zůstat konkurenceschopní. Automatizace zahrnuje celou škálu operací – od úpravy produktů a zalistování a dynamického repricingu, přes zpracování objednávek, skladových operací a logistiky včetně vratek, až po zákaznický servis a marketing. Automatizované systémy, jako je WMS (Warehouse Management System), dokážou optimalizovat skladové procesy, sledovat zásoby v reálném čase, predikovat a předcházet zbytečným chybám. Outsourcing skladu a logistiky do Fulfillment řešení, může být také vhodné pro některé e-shopy.
Digitalizace jako základ moderní e-commerce
Digitalizace je klíčovým faktorem, který umožňuje firmám optimalizovat jejich provoz a rychleji se adaptovat na změny na trhu. E-shopy investují do digitálních technologií, jako jsou cloudové platformy, analytické nástroje nebo systémy pro digitální marketing. Tyto nástroje pomáhají e-shopům nejen získávat nové zákazníky, ale také lépe porozumět jejich potřebám. I dnes bohužel stále narážíme na řešení tužka papír, fax, manuální vstupy i u velkých firem. Digitalizace bývá častým tématem u B2B prodejů.
Škálovatelné SAAS řešení místo robustního IT dodá flexibilitu a zrychlí time to market, AI bývá automaticky již součástí platforem
Více firem se obrací k centralizovaným SAAS platformám, které jim umožňují integrovat různé IT systémy do jednoho IT prostředí. Centralizace eliminuje nutnost používat několik rozdílných nástrojů, což zjednodušuje a zlevňuje správu procesů a snižuje riziko chyb. Zároveň se SAAS platformy mohou snadno přizpůsobit rostoucím potřebám firem, ať už jde o zvětšení objemu objednávek, expanzi na nové trhy a kanály nebo integraci nových funkcionalit. Výhodou je schopnost rychleji implementovat změny bez investic do nákladného softwaru.
Nespornou výhodou je i zahrnutí AI nástrojů v SAAS platformách a dokáží například analyzovat velké objemy dat, předpovídat trendy a zákaznické chování nebo personalizovat nabídky na míru, optimalizovat cenovou politiku e-shopů, zákaznický servis, pomáhat s předpovědí poptávky nebo zlepšit efektivitu marketingových kampaní a to v reálném čase.

Zdroj: DALL·E
Posledně jsi rozvedl téma marketplaců. To už není trendy a řeší se růst firem dnes jinak?
Prodeje přes marketplaces jsou stále relevantní, i když se dynamika a přístup za poslední rok dost změnili.
Marketplaces bývají často součástí Multichannel strategie, která je dnes neoddělitelnou součástí úspěchu mnoha e-shopů a značek při expanzi. Představuje propojení různých prodejních kanálů, jako jsou vlastní online obchody, marketplace platformy, porovnávače, sociální sítě, mobilní aplikace, B2B prodeje a kamenné prodejny. Multichannel přístup poskytuje firmám větší flexibilitu a širší dosah, což je klíčové při expanzi na nové trhy a umožní ho dobře otestovat. Ultimátním cílem předních značek obvykle bývá tvorba značky a s tím spojený přímý prodej. Proto tam, kde má prodejce dobře zavedenou značku, se většinou jiný typ než D2C nehodí, ale pro expanzi do zahraničí bývá Multichannel strategie aplikována nejčastěji. A právě expanze na nové trhy a zejména do Západní Evropy, kde má výrobce obvykle dobrou výchozí pozici v podobě nižších nákladů, je v současnosti trendy.
Prodej na více kanálech umožňuje značkám oslovit různé skupiny zákazníků, otestovat chování, a to i na geograficky vzdálených trzích. Zákazníci dnes očekávají, že budou mít možnost nakupovat tam, kde se cítí nejkomfortněji – na internetu, v mobilních aplikacích, ale i v kamenných prodejnách nebo na sociálních sítích.
B2B prodeje začínají hrát stále větší roli v rámci multichannel strategií a to ve všech formách – dropshipping nebo 1st party, cross dock nebo velkoobchod, distribuce a další. Zatímco dříve byly B2B prodeje zaměřeny především na osobní kontakty, dnes jsou čím dál více digitalizované a prováděné online. Mimo to, mnoho firem přechází na B2B2C model, což znamená, že prodávají nejen jiným firmám, ale také koncovým zákazníkům například svoje privátní značky prostřednictvím platforem jako Amazon Business.
B2B prodeje navíc zjednodušují logistiku a distribuci, protože firmy, které se zaměřují na B2B, často využívají specializované fulfillment a logistické partnery, kteří pokrývají globální trhy a zároveň poskytují efektivní a nákladově optimalizované řešení pro distribuci a skladování.

Shrnutí:
E-commerce trh se mění a vyvíjí s velkou dynamikou. Dnes už standardně nestačí mít jen dobrý produkt, ale je zapotřebí vzít v potaz celou paletu aspektů počínaje pochopením klienta, přes procesy, IT, data, komunikaci a marketing, servis, prodejní kanály a trhy, change management a mnoho dalších. Komplexita řešení se výrazně zvýšila. Dobrou konkurenční výhodu tak mají ty firmy, které jsou schopny být flexibilní, mají dobře diversifikovanou strategii, škálovatelné IT nebojí se testovat nové kanály.