9 min. doba čtení

Jak s e-shopem vyrůst díky technologiím ve vyhledávání a doporučení produktů

Online prostor navždy změnil životy nás všech. Odehrávají se v něm věci, které byly donedávna nepředstavitelné. Virtuální dokumenty, hovory, konference, obchody… Když jsem v roce 1999 vstupoval „na scénu“, nějaké e-shopy, jako například CD NOW, který se později začlenil do skupiny Amazon, existovaly, ale moc jsem jich nepoznal. 

Jak s e-shopem vyrůst díky technologiím ve vyhledávání a doporučení produktů

E-commerce, i když tento honosný název to tehdy neneslo, byl na začátku definovaný spíše jako prodej zboží přes formulář s platbou na účet nebo na dobírku. Všechno se však vyvíjí. Dnes nejsou ničím výjimečným plně automatizované e-shopy, inteligentní zobrazování obsahu nebo doporučení produktů, kampaně řízené umělou inteligencí nebo tzv. internet věcí (IoT), který zajistí například nákup jídla do ledničky.

E-shoper už není ten týpek, co chodí s balíky na poštu

Práce e-shopera se také změnila od základů. Málokdo mohl mít e-shop jako jedinou možnost prodeje. Většinou šlo o kamenné prodejny, které nabízely i možnost objednání přes internet a doručení poštou. Tehdy se e-shoperovi nic zásadně neměnilo. Přibyl jen nový kanál na sběr objednávek a běhání na poštu s nabaleným zbožím.

V současnosti musí e-shoper sledovat desítky až stovky podnětů, jako hlášení spotřebovaných obalových materiálů, změny podmínek v souvislosti s úpravami a nařízeními Evropské komise nebo legislativní změny. Zorientovat se v nich je stále komplikovanější a vzhledem na potřebnou expertízu je prakticky nemožné, aby to všechno absorboval jeden člověk.

A vývoj e-commerce nezpomaluje, právě naopak a zejména s technickým a analytickým světem je velmi těžké držet krok, když má e-shop řešit i milion jiných věcí.

Search je něco jiného než pouze vyhledávání

V záplavě informací je často podceňovanou funkcí v e-shopech vyhledávání a doporučení produktů. Poznáte to velmi dobře, přijdete na e-shop, najdete příslušné okénko nebo ikonu lupy, kliknete, napíšete, co hledáte, a dostanete výsledky. 

Je však obrovský rozdíl v tom, zda vyhledávání funguje jen fulltextově s upravením vah na tu kterou vyhledávací frázi, nebo máte inteligentní nástroj, který výsledky vyhledávání personalizuje a zobrazí tak každému návštěvníkovi co nejrelevantnější obsah. Jednou potřebujete, aby se dostaly výše v pořadí produkty, které se prodávají, jindy ty, které máte na skladě, máte na nich vyšší marži, nebo jste pozici prodali obchodníkovi.

Jindy zase upřednostňujete novinky, akční zboží, zboží, jemuž končí záruka nebo x dalších kombinací důvodů možností a parametrů a každý z nich může mít jinou váhu důležitosti. Nastavit a hlavně kontinuálně udržovat tento systém není v lidských silách.

Proto je tu nástroj Luigi’s Box, protože když chcete držet krok, potřebujete, aby vaše vyhledávání nebo doporučení produktů řídila umělá inteligence v závislosti na jednání zákazníka na e-shopu. Dá to úplně jiný pohled na vyhledávání obchodu a skvělou uživatelskou zkušenost zákazníkovi.

Pokud by každý e-shop chtěl zvládnout vývoj vyhledávací technologie ve vlastní režii, výsledky by byly rozpačité. Je těžké dohánět znalostní dluh a držet krok s metodikou, algoritmy nebo umělou inteligencí. Stejné je to s technologiemi, které mnohé umožňují a usnadňují, ale když nepoznáte ta správná zaklínadla, technologie samy o sobě nestačí.

A nakonec je tu problém s tím,  že na světě by nebylo ani dostatečné množství vývojářů, kteří by vývoj prováděli. A to nehovoříme o množství času a prostředků, které si toto řešení vyžaduje. Mnohé e-shopy proto už dávněji přešly na model, kde si jednotlivé součásti objednávají od společností, které se vývojem té které problematiky, v případě Luigi’s Boxu vyhledávání a doporučení produktů, věnují roky.

Výhodou těchto nástrojů je dlouhodobý vývoj nebo natestované tisíce hodin. Jejich vývojáři si podrobili technologie a umí říct, co je důležité, a co ne. Navíc další vývoj a zdokonalování nikdy nekončí a pokračuje dál. Jak by je bylo možné dostihnout?

Udrží se e-shop při životě i za 5 roků?

Pokud se někdo věnuje e-shopu dlouhodobě, musel už narazit v analýzách také na skutečnost, že množství prodejů se zrealizuje právě díky vyhledávání či doporučení produktů. Bylo by proto víc než rozumné mít vyhledávání za kamaráda, a ne za náhodného kolemjdoucího. Například v některých segmentech dokáže vyhledávání a doporučení produktů tvořit i přes 30 % celkového obratu e-shopu.

Když je správně vyřešené a nastavené vyhledávání, drží e-shop krok se současnými trendy. Když mu chybí inteligentní vyhledávání, už teď ztrácí. Zatím to možná tak nevnímá, protože masa používající online nakupování roste, ale jednou to může být důvod, pro který se bude rozhodovat, zda má jeho existence nadále smysl.

Způsob, jakým uživatelé interagují s e-shopem, se v čase mění. Každý prvek, který se na e-shopu nachází, k tomu přispívá svým dílem. Když měníme návyky lidí a jsou prospěšné, zůstanou zachované a stanou se novým standardem.

Téměř každý uživatel ví, že ikona lupy je hledání, nebo, že když klikne na ikonu loga e-shopu, dostane se na hlavní stránku. Stejné je to i s funkcemi ve vyhledávání. Když bude funkce hlasového vyhledávání pro lidi na e-shopech prospěšná, budou ji používat, a když ji na nějakém e-shopu nenajdou, bude to handicap.

Tady nesmíme samozřejmě zapomenout ani na uživatele z dorůstající “Google generace”, která vstupuje do produktivního věku. Jsou to lidé, kteří vyrůstali s „brutálním“ výpočetním výkonem v kapse a jeho kamarádem Googlem. Díky této magické kombinaci mají v rukách nástroj, který má odpovědi prakticky na jakoukoliv otázku, jen je třeba si ji umět vyhledat… Jsou zvyklí používat vyhledávání na vysoké úrovni a váš e-shop se bude muset jejich tempu přinejmenším vyrovnat.

Před pár roky výzkumníci na vědecké konferenci přinesli analýzu obrazu jako budoucnost něčeho, co nedokázali přesně pojmenovat. Technologie byla tedy na světě, jen v té době neměla reálné využití. Dnes je základem image searchu, který se přenáší i do e-commerce sféry. Není zatím standardem, ale například Google ho používá už dávněji a je otázkou krátké doby, kdy bude běžnou součástí našich e-shopů.

Vždyť proč neusnadnit výběr zákazníkovi? Dáma vidí v parku u kámošky boty, které by se jí líbily. Stačí jediná fotografie a algoritmus jejího oblíbeného e-shopu najde buď konkrétně, nebo velmi podobné boty. Kolik času tím ušetří a jaký dopad bude mít několik podobných drobností na vztah člověka ke konkrétnímu e-shopu?

Zkušenost a připravenost jako předpoklady úspěchu

Na to, aby se technologie dostaly k zákazníkům na e-shopu v podobě, aby je uměli využít (například image nebo voice search) a byly jim k užitku – pomohly by vyhledávat rychleji a přesněji, je však potřebná expertíza.

Tuto zkušenost musí mít každý dobrý nástroj, jehož základem je technologie a práce s uživateli a jejich pozorností. Za Luigi’s Boxem není jen UI. Jsou to roky výzkumu, testování a vývoje, roky analýz, monitorování a vyhodnocování. Je to práce inženýrů a vědců, nositelů myšlenek, vývojářů či analytiků.

Pokud e-shop už teď v některých aspektech vyhledávání či doporučení produktů zaostává, v budoucnosti bude mít těžkou pozici v boji o zákazníka. Důležité je vnímat vývoj jako komplexní proces. Pokud má e-shop technologicky na úrovni 80 % webu, co všechno ztratí těmi zbývajícími 20 %, která jsou v technologickém dluhu? Kolik zákazníků? Kolik obratu? Kolik zisku?

Jedním z cílů intuitivních nástrojů, jakým je i Luigi’s Box, je i to, aby se člověk cítil na e-shopu dobře a přirozeně. Protože všechny ty „features“ jsou užitečné a fungují, a kdyby je následně neměl, chyběly by mu.

Některé e-shopy si už teď uvědomují, že odlaďování interakcí uživatele s e-shopem je kontinuální, nekončící proces, a když se technologie rozšíří v e-commerce a stanou se pro uživatele užitečné a návykové – budou je očekávat všude. V té době bude prakticky nemožné působit v e-commerce světě bez nich a udržet krok s konkurencí.

Když se podíváme za horizont

Pro nás v Luigi’s Boxu není důležité jen to, kde budeme za 10 let, nebo zda pomůžeme dalším tisícům e-shopů na jejich cestě za spokojeným zákazníkem. Nejsou to jen čísla. Seriózně se zamýšlíme nad tím, jak bude nakupování v online prostoru vypadat v blízké či vzdálenější budoucnosti.

Jedna z věcí, které řešíme, je online nakupování vs. fakt, že lidé jsou sociální tvorové. Když dnes člověk nakupuje na e-shopu, v podstatě je tam sám a naplnění sociálních potřeb je někde v pozadí.

Když máte být při nakupování sám, smart asistentovi nadiktujete nákupní seznam a on na základě předcházejících nákupů vyhodnotí, jaké konkrétní zboží máte na mysli, když řeknete šunka, sýr nebo máslo. Nebo mu řeknete, že jdete dělat segedyn a on nakoupí všechno potřebné.

Představte si rodinné nakupování, kde návštěva e-shopu není záležitostí jednoho člověka, ale každý z rodiny bude moci přidat do košíku svoje potřeby a přání. Otec uvidí, co si kdo do košíku přidal a zreviduje nákup v závislosti na reálných potřebách. Nákupní košík vyhodnotí kvalitu výrobků, nutriční hodnoty potravin a v případě potřeby navrhne alternativní produkty.

Nebo dámský nákup s kamarádkami. V e-shopu? Jak by to mohlo fungovat? Jak přenést zážitek ze společného nakupování do online prostoru? Představte si svět, kde vaše kámošky mohou on-line vidět, co jste si vybrali, jak to na vás vypadá. V reálném čase ho mohou komentovat a pomoci vám s výběrem, nebo si můžete vybírat a nakupovat všechny najednou a interagovat vzájemně.

Přesun příjemných a dobrých stránek offline nakupování, jako je vzpomínaná interakce s přáteli a společné nakupování, do online prostoru je jedna z věcí, na kterých chceme pracovat. Některé (jako toto sociální nakupování) jsou viditelné i navenek a dávají uživatelům nové způsoby interakce při nakupování. Jiné viditelné nejsou, protože jde o změny v technologiích, které pracují na pozadí a spoluvytvářejí náš ekosystém.

Sdílet článek
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. doba čtení

E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Jak říká jedna z marketingových pouček, je třeba zajistit, aby se ten správný výrobek dostal ke správnému spotřebiteli, ve správný čas na správné místo, ve správné kvalitě a za správnou cenu. To je ovšem ideální scénář. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a dalšími překážkami je to spíše zbožné přání. Naštěstí digitální marketing patří […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?
5 min. doba čtení

88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?

Nejnovější výroční zpráva společnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) přináší nové poznatky o tom, kam se ubírají očekávání současných nakupujících. Průzkum se uskutečnil na vzorku více než 8 000 zákazníků ze zemí jako USA, Velká Británie, Francie, Německo, Kanada, Austrálie a Indie. Proč je omnichannel buzzwordem současnosti? A které strategie si musí značky osvojit, aby […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co je zážitkové nakupování?
4 min. doba čtení

Co je zážitkové nakupování?

Znáte pojem Immersive Shopping? Můžeme jej přeložit také jako zážitkové nakupování. Jedná se o obchodní strategii, která spojuje digitální inovace se zajímavými a hmatatelnými aspekty tradičního retailu. Kombinuje digitální a fyzický svět s cílem vytvořit nezapomenutelné a poutavé zážitky prostřednictvím nejmodernějších technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+