Španělská skupina Inditex vlastní osm známých značek. V červnu 2020 začala výrazně investovat do své digitální platformy a do online prostoru investovala miliardy. Její tržby z online prodeje dosáhly v loňském roce téměř 7,5 miliardy eur. Nyní společnost oznámila, že bude zpoplatňovat vrácení zboží ve 30 zemích.
Zákazníkům bude účtován poplatek 1,95 za vrácení zboží online.
Pevný poplatek za online vrácení
Evropští zákazníci ve Velké Británii, Německu a Belgii budou nyní muset za vrácení zboží při odeslání z domova nebo na sběrné místo zaplatit pevný poplatek ve výši 1,95 EUR. Náklady budou odečteny od vrácené částky. V Nizozemsku byl pevný poplatek zaveden dříve. Podle maloobchodní skupiny většina zákazníků stále nosí své zboží k vrácení do kamenných obchodů. Proto se společnost rozhodla, že nebude účtovat poplatky za vrácení zboží v prodejně.
Náklady na vrácené zboží stojí maloobchodníky miliony eur
Společnost uvádí, že k tomuto kroku přistoupila z ekologických důvodů. A i když to může být jeden z důvodů, je pochopitelné, že společnost Inditex chce snížit množství vráceného zboží. Celý proces “vracení zboží” stojí maloobchodníky miliony eur ročně.
Analytici citovaní zpravodajským kanálem BBC uvedli, že ostatní maloobchodní prodejci budou pravděpodobně následovat příkladu společnosti Inditex a zpoplatní vrácení zboží. V následné zprávě britská mediální platforma vysvětlila, že během pandemie výrazně vzrostl počet nákupů na internetu, což ale také znamenalo velký nárůst počtu vrácených položek, protože buď neseděly, nebo nesplňovaly očekávání spotřebitelů.
Navzdory obrovským výdajům je účtování poplatků za vrácení zboží pro maloobchodníky určitým problémem. Výzkumy často ukazují, že mnoho spotřebitelů se rozhodne nenakupovat, pokud není zaručena bezplatná doprava zpět.