Zajímá mě
11. února 2019

Kateřina Klapalová

Copywriter v Animato
11. února 2019

Proč by měl e-shop psát blog, ačkoliv není modelka ani foodie?

4 min čtení

Vytvořte si vlastní kanál, kde budete posilovat svou značku. Navážete kontakt s uživateli a představíte jim firmu z jiného soudku. Váš e-shop se z pouhé kartotéky produktů přemění na studnici užitečných informací. Uživatelé je budou samovolně sdílet a pomohou jim při nákupu. S tím vším vám pomůže dobře spravovaný firemní blog.

Firemní blog přinese vašemu e-shopu řadu benefitů. Dokáže zvednout organickou návštěvnost z vyhledávačů a podporuje prodej. Zároveň je levnější variantou PR článků. Vlastní blog dává větší smysl než podstránka „aktuality“, kde je často nejčerstvější zpráva několik měsíců, někdy i let, stará.

  • Pravidelným přidáváním kvalitního obsahu zvýšíte šanci na vyšší pozice ve vyhledávači.
  • Podpoříte důvěryhodnost značky (dokážete lépe prezentovat, že svému oboru opravdu rozumíte).
  • Dostanete další prostor, kde můžete propagovat své výrobky
  • Získáte užitečnou zpětnou vazbu (pokud necháte čtenářům možnost komentovat příspěvky).

Není nic horšího než mrtvý blog. Ideálně byste na něj měli přispívat několikrát týdně, minimálně jednou za měsíc, jinak to nemá smysl.

Kolik firemní blog stojí

Náklady na firemní blog se odvíjejí od vašich ambicí. Největší finanční zátěž bude spočívat v nákladech na lidi, kteří se o něj budou starat.

Firemní blog dokáže zaměstnat klidně celý tým lidí na full-time. Ti se pak průběžně starají o obsahovou strategii, tvorbu textů, vizuálů, propagaci a následné vyhodnocení. V takovém nastavení pak můžete přispívat každý den. Se správnými lidmi bude mít váš blog velkou šanci na úspěch.

Začněte tím, že si jasně určíte, k čemu vám bude firemní blog sloužit a co od něj očekáváte.

Pokud takové možnosti nemáte, můžete blog svěřit jednomu člověku (buď z vašeho týmu nebo externistovi). Správa blogu pro něho bude časově náročnější, a proto můžete počítat maximálně s jedním až dvěma články týdně.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Jak si založit firemní blog

Založit firemní blog není nic složitého, ale udržovat ho, už  problém je. Spousta firem ho s velkým elánem spustí, publikuje článek nebo dva a pak zjistí, že na psaní nemá čas, lidi nebo fantazii.

Nejdřív proto zvažte, zda budete mít na tuto dlouhodobou a pravidelnou činnost dostatek prostoru. Není nic horšího než mrtvý blog. Ideálně byste na něj měli přispívat několikrát týdně, minimálně jednou za měsíc. Jinak to nemá smysl.

1) Nejdřív potřebujete strategii

Začněte tím, že si jasně určíte, k čemu vám bude firemní blog sloužit a co od něj očekáváte. Následně si vypočítejte, kolik lidí a času můžete na jeho správu reálně uvolnit. Možná zjistíte, že si raději raději zaplatíte externistu. Nakonec se zamyslete nad tím, jaké články by vašemu e-shopu pomohly a jak často je dokážete publikovat.

  • Budete představovat novinky v oboru?
  • Dávat lidem užitečné návody, jak využít vaše produkty?
  • Má blog posílit autoritu vaší značky?

2) Inspirujte se u úspěšných blogů v oboru

Nezapomeňte ani na vlastní zdroje a konkurenci. Pro inspiraci si projděte reference od zákazníků, často kladené otázky, komentáře na sociálních sítí a vyzpovídejte lidi na zákaznické podpoře. Ve všech těchto kanálech najdete užitečná témata, která stojí za to zpracovat. Pak se podívejte na to, jak firemní blog spravují úspěšné firmy ve vašem oboru. Zaměřte se na formu jejich článků a styl. Nikdy je ale nekopírujte.

3) Vytvořte si publikační plán

Pokud už máte nápady na jednotlivá témata, rozpracujte si podrobný publikační plán. Do něho si zapište potenciální názvy článků, které by na sebe měly logicky navazovat. Určete si přesný harmonogram, kdy jaký článek vyjde. Nejlépe k němu přiřaďte konkrétního autora.

Můžete mít sebelepší články, ale pokud nebudete mít na blogu dobře zvládnutou typografii a atraktivní grafiku, nikdo je nebude číst.

4) Připravte si pár příspěvků dopředu

Blog nespouštějte prázdný! Zveřejněte ho s minimálně čtyřmu články, ať mají uživatelé z čeho vybírat. Do zálohy si ale připravte články na další tři týdny dopředu. Budete mít klid na jejich propagaci a získáte čas na tvorbu dalších příspěvků.

5) Postarejte se o vzhled

Můžete mít sebelepší články, ale pokud nebudete mít na blogu dobře zvládnutou typografii a atraktivní grafiku, nikdo je nebude číst. A už vůbec je lidé nebudou sdílet. Vzhled blogu je stejně důležitý jako jeho obsah.

6) Hlídejte si kvalitu článků

Pořád mějte na paměti, že články musí být pro uživatele užitečné. Na firemním blogu nejde o kvantitu, ale o kvalitu obsahu. Tomu musíte přizpůsobit také ediční plán. Nastavte ho tak, abyste v klidu zvládli zpracovávat smysluplné články, které budou přínosné.

7) Příspěvky praviedlně propagujte a vyhodnocujte

Zveřejněné články propagujte přes sociální sítě, newsletter a odkazujte na ně v různých diskuzích. Dostanou se tak mezi lidi, kteří by jinak na váš e-shop nepřišli.

Poslední důležitou fází je vyhodnocování článků. Časem uvidíte, která témata zaujmou, která ne a na co lidé nejvíce reagují. Jedině tak najdete další náměty ke zpracování.

Analýza klíčových slov je u firemního blogu důležitá pro sledování trendů, hledání témat a dohledatelnost článků.

Nejčastějších chyby při tvorbě blogu

Největší překážkou většiny blogů je počáteční nadšení, které se postupně vytrácí. Z přípravy článků, obstarávání vizuálního materiálu a dalšího vyhodnocování se rychle stává rutina. Mohou se objevit také problémy s hledáním nových témat a nápadů na články.

Spousta e-shopů si na firemní blog nenajde čas. Zvažte své možnosti

Na začátku se snadno podcení časové možnosti. Ačkoliv si naplánujete na každý týden jeden příspěvek, v praxi se k tomu často nedostanete. Nalijte si proto hned zkraje čistého vína a realisticky zhodnoťte své personální, finanční i časové možnosti. Jinak mrháte svým drahocenným časem.

Pište články, které lidem usnadní výběr, nakupování nebo samotné používání produktů.

Neblogujte kvůli vyhledávačům a neprodávejte na blogu své produkty

Dalším hřebíčkem do rakve bývají SEO články. Uživatele nezajímá obsah, který se píše primárně pro vyhledávače. I když se ho snažíte maskovat lidštějším tónem. Analýza klíčových slov je u firemního blogu důležitá pro sledování trendů, hledání témat a dohledatelnost článků. Nepoužívejte ji ale k tomu, abyste každou stránkou zahltili souvisejícími longtaily. To samé se týká prodejních článků, kde jen vychvalujete své zboží.

Usnadněte čtenářům jejich život

U e-shopů moc nefungují edukační články (např. jaké typy bran prodáváte, vypočítávání základních druhů fotoaparátů apod.). Uživatelé chtějí mít jednodušší život, je jim jedno kolik čeho prodáváte. Pište články, které jim usnadní výběr, nakupování nebo samotné používání produktů. Tvořte něco, co ve svém životě opravdu využijí. Díky tomu se budou na váš blog pravidelně vracet.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Kateřina Klapalová

Copywriter v Animato

Autorka článku pracuje ve firmě Animato jako copywriter. Prokousává se daty, shromažďuje relevantní podklady, spolu s kolegy připravuje obsahové strategie a podle nich píše texty.

Tento článek přináší

Animato tvoří weby a obsah pro náročné. V Hradci Králové buduje v sehraném týmu úspěšné weby, e-shopy a profesionální on-line marketing.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.