10min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Jak to ale napravit? V první řadě byste si měli udělat přehled o tom, jak jednotlivé sítě fungují. Nyní nemyslíme jejich doslovné technické fungování – rozměry statických příspěvků a videí, používání hashtagů či zadávání reklamy, i když i to jsou stejně důležité faktory.

V tomto článku se zaměříme spíše na to, které sociální sítě jsou vhodné pro různé typy podnikání. U každé z nich také uvedeme, jaké publikum se na danou síť soustředí a čím to může být způsobeno. 

Číslo 1 – Instagram

Momentálně nejpopulárnější platforma ze všech sociálních sítí, která funguje výrazně na obrazové bázi videí a fotografií. Měsíčně ji používají přibližně 2 miliardy lidí po celém světě a díky hashtagům nemá problém propojit obsah mezi účty na opačných stranách zeměkoule.

Publikum: Abyste skutečně pochopili demografickou situaci na sociálních sítí, často je nutné dívat se na čísla a statistiky, které (téměř) nelze oklamat. Právě od roku 2022 tvoří většinu publika Instagramu mileniálové (narození v letech 1986–1995) nebo generace Z (narození v letech 1996–2005). 

Na blogu portálu Hootsuite se uvádí, že „celosvětoví uživatelé internetu ve věku 16 až 24 let dávají Instagramu přednost před ostatními sociálními platformami“. Pouze 13 % uživatelů je starších 45 let, takže pokud je váš obsah zaměřen spíše na starší publikum, Instagram nebude tou správnou platformou

Zajímavé však je, že poměrně rychle roste počet uživatelů ve věku 55 – 64 let mužského pohlaví. Za uplynulý rok to bylo až o 63,6 %! Instagram obecně vykazuje neobvyklou genderovou rovnováhu – celkový počet uživatelů mužského pohlaví (50,7 %) těsně převyšuje celkový počet uživatelů ženského pohlaví (49,3 %). Neplatí to nutně pro všechny věkové skupiny, například u uživatelů ve věku 35 let a více převažují ženy nad muži.

Zajímavost: Zemí, ve které nejvíce lidí (až 92 %) používá Instagram a/nebo má vytvořený účet, je Brunej. Na druhém a třetím místě se umístily Guam a Kajmanské ostrovy.

Další výhody Instagramu: Instagram nabízí možnost přímého elektronického prodeje na kartě s názvem Obchod. Umožňuje také přidávat příspěvky s možností přímého nákupu. Umožňuje firmám přidávat k produktům na fotografiích značky s odkazy, které obsahují popis produktu, cenu a možnost „nakupovat nyní“, čímž uživatele přesměrují do internetového obchodu.

K nesporným výhodám patří to, že značky, které budují svůj instagramový profil, dávají většinou do popředí i konkrétní tvář tvůrce profilu. Je to osobní platforma plná tykání a neformálních příspěvků, které znamenají jedno – čím přátelštěji a osobněji značka/profil působí, tím větší je pravděpodobnost, že uspěje. Proto je dobré zveřejňovat i soukromý obsah nebo zvážit propojení s influencery s velkým dosahem.  

Spolehlivý influencer může posunout prodej vaší společnosti na novou úroveň prostřednictvím zvýšené návratnosti investic do digitálního marketingu a přístupu k demografickým údajům, kterých byste obvykle nedosáhli. Pro malé značky je výhodnější mluvit na Instagramu za sebe, zatímco velkým značkám zapojení influencerů výrazně pomůže rozšířit jejich digitální základnu.

Číslo 2 – Facebook

Facebook je starší sociální síť, která umožňuje uživatelům spojit se s přáteli, rodinou, spolupracovníky a dalšími lidmi, včetně skupin lidí, kteří mají podobné zájmy. Snad nejčastěji prochází vývojovými změnami funkcí i vzhledu.

Týdenní podcast UPdate

Uživatelé mohou sdílet obrázky, videa, články a názory se svými přáteli na své soukromé ose, ale platforma je stále populární i mezi majiteli firemních účtů.

Publikum: Od svého založení v roce 2004 Markem Zuckerbergem a dalšími spolubydlícími z Harvardu se Facebook rozrostl na platformu v hodnotě několika miliard eur, kterou denně navštěvují desítky milionů uživatelů.

Díky tak širokému spektru aktivních uživatelů nebyly možnosti oslovení publika prostřednictvím marketingu a reklamy nikdy větší. Na konci třetího čtvrtletí roku 2022 měl Facebook téměř 3 miliardy aktivních uživatelů měsíčně, což z něj činí největší aplikaci na světě. Denně si aplikaci zapne přibližně 1,6 miliardy lidí.

Stále platí, že zde naleznete aktivnější zejména starší uživatele. Na této platformě jsou nejrychleji rostoucí demografickou skupinou lidé nad 65 let. S tímto novým nárůstem potenciálního publika možná stojí za zvážení úprava obsahu tak, abyste oslovili tuto nově vznikající věkovou skupinu.

Přibližně 84 % mileniálů stále používá Facebook a současně Instagram. Těsně za nimi následuje generace X (lidé narození v letech 1965 až 1980). Obě generace patří k produktivním věkovým skupinám, které jsou pro váš byznys vhodnými potenciálními zákazníky.

Další výhody Facebooku: Stránka na Facebooku funguje jako centrum vaší značky, kde se uživatelé mohou dozvědět o tom, kdo jste, co děláte a jaké služby poskytujete. Nejlepší na tom však je, že je zdarma. Díky ní můžete svým zákazníkům snadno zpřístupnit informace jako otevírací dobu, místo, krásné fotografie či vytvořit propagační akci, která se jim později prostřednictvím aplikace sama připomene s dostatečným předstihem. Stránka se všemi informacemi má navíc větší šanci, že si ji prohlédnou i uživatelé, kteří vás neznají. 

Pokud je vaše stránka dobře spravována, funguje jako fórum pro růst komunity a komunikaci s novými i věrnými zákazníky. Je to prostor, kde se můžete přímo spojit se zákazníky, odpovídat na jejich dotazy a sdílet nabídky, které jim přinesou užitek.

Pokud hledáte konstruktivní komentáře od skutečných lidí, které by podpořily vaše podnikání, je vaše stránka na Facebooku skvělým místem, kde můžete přímo reagovat na zpětnou vazbu a dát zákazníkům najevo, že byli vyslyšeni. 

Číslo 3 – LinkedIn

LinkedIn je prosperujícím místem pro business lídry z celého světa. Je to jakási destinace pro uchazeče o zaměstnání, odborníky, vedoucí pracovníky, mentory a další pracovníky firem všech kategorií. V současné době jej používá přibližně tři čtvrtě miliardy lidí a firem po celém světě. 

Některé vtipy hovoří o tom, že na něm najdete totéž, co na Facebooku a Instagramu, jen napsané složitější a květnatější řečí. Ve skutečnosti je však LinkedIn digitálním prostorem, který je vhodný zejména pro efektivní budování business vztahů a prezentaci vaší práce na vyšší úrovni.  

Publikum: LinkedIn je nejoblíbenější u starších uživatelů. Nejvíce se na webu angažují lidé ve věku 46 – 55 let. To není příliš překvapující, když vezmete v úvahu průměrný věk generálních ředitelů, který je přibližně 58 let.

Největší reklamní publikum však tvoří mileniálové, kteří s největší pravděpodobností hledají práci a mohou k tomu využít tento portál. Většina mladých lidí se například při pracovním pohovoru podívá také na profil a prezentaci firmy, do které jde na pohovor, na síti LinkedIn. Platí to však i naopak, a proto se soukromým osobám a drobným podnikatelům vyplatí mít účet na síti LinkedIn.  

Alespoň prozatím můžete memy a jiné zábavné formy komunikace (například videa reels) odložit stranou, protože generace Z a další mladší generace nejsou na LinkedIn příliš zastoupeny. 

Pokud vezmeme v úvahu všechny uživatele sítě LinkedIn na celém světě, 57 % uživatelů tvoří muži a 43 % uživatelů tvoří ženy.

Zajímavost: LinkedIn je domovem vedoucích pracovníků z žebříčku Fortune 500, generálních ředitelů, zakladatelů velkých společností apod. Ve skutečnosti je 45 % uživatelů LinkedIn ve vyšším managementu. 

Další výhody LinkedIn: LinkedIn poskytuje každým rokem více a více užitečných funkcí pro všechny firemní uživatele bez ohledu na to, zda se jedná o účet velké společnosti, soukromého podnikatele nebo neziskové organizace. Mezi nejoblíbenější patří: 

  • Můžete změnit nastavení tak, aby byla vaše připojení viditelná pouze pro ty, kteří jsou k vám připojeni, nebo aby byla viditelná pouze pro vás.
  • Umožňuje snadno exportovat připojení do jiných systémů pro správu kontaktů. Tento seznam bude obsahovat jména kontaktů, aktuální názvy společností a e-mailové adresy.
  • Pomáhá cílit obsah na různé osoby díky tomu, že vyfiltruje jejich business zájmy.
  • Nabízí možnost prohlížet jiné profily se skrytou identitou.
  • LinkedIn umožňuje uživatelům ukládat na jednom místě jejich vyhledávání práce, příspěvky a školicí programy. 
  • Linkedin má funkci, která umožňuje nahrát vaše jméno hlasem po dobu 10 sekund. Po nahrání si nahrávku může kdokoli poslechnout kliknutím na ikonu reproduktoru vedle vašeho jména, aby věděl, jak správně vyslovit vaše jméno/název vaší společnosti kdekoli na světě.

 Číslo 4 – TikTok

Aplikace, která uživatelům umožňuje vytvářet, sledovat a sdílet 15sekundová videa natočená na mobilních zařízeních nebo kamerách. Díky přizpůsobeným kanálům nepředvídatelných krátkých videí s pointou, hudbou a zvukovými efekty je aplikace pozoruhodná svojí návykovou kvalitou a vysokou mírou zapojení.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Amatérští i profesionální tvůrci mohou do svých videí přidávat efekty, jako jsou filtry, hudba na pozadí a nálepky, a mohou spolupracovat na obsahu a vytvářet duetová videa na rozdělené obrazovce, i když se nacházejí na různých místech.

Tato videa se stále častěji používají pro tzv. infotainment. Influenceři, kteří si zde budují stálé publikum, nabízejí střípky rad a tipů spolu se sebepropagací. Krása, móda, osobní finance a vaření jsou oblíbenými tématy pro informační videa. Tento formát se stále častěji používá k propagaci a prodeji produktů.

Publikum: Dnes je TikTok jednou z nejpopulárnějších aplikací na světě. Je k dispozici na 150 trzích ve více než 35 jazycích. Od svého spuštění v roce 2018 zaznamenala aplikace po celém světě více než 3,5 miliardy jedinečných stažení:

  • 43 % uživatelů je ve věku 18 až 24 let.
  • 56 % z nich jsou ženy, zbytek muži a nezanedbatelné procento tvoří nebinární uživatelé.
  • Přibližně 136 milionů aktivních uživatelů pochází z USA.
  • Jeho uživatelé na něm stráví v průměru 46 minut denně.

Další výhody TikToku: Počet uživatelů TikToku roste každý rok, takže je jasné, že publikování na této sociální síti poskytuje dostatek příležitostí k růstu identity vaší firmy. Jedinečnost služby TikTok spočívá v bezstarostném, neformálním a osobním přístupu ke sdílení obsahu. Chcete-li aplikaci efektivně využít a oslovit široké publikum, je nejlepší přizpůsobit se zavedenému tónu platformy a zvolit buď humorné pojetí obsahu, nebo nabídnout záběry ze zákulisí.

Podobně TikTok nabízí příležitosti ke zvýšení povědomí o značce. Klíčovou metodou zvyšování povědomí o značce na této platformě je používání hashtagů, které umožňují tvůrcům obsahu naskočit na populární trendy a získat díky svým příspěvkům značnou popularitu.  

Zdroje, které mě inspirovaly: Business.com, A Blog.Hootsuite.com, Sproutsocial.com, Thesocialshepherd.com, Squareup.com, Socialpilot.co, B Blog.Hootsuite.com, Investopedia.com, Gocardless.com

Sdílet článek
Martina Gáherová
Social Media Manager

Ve full-service marketingové agentuře Bragama pracuji jako Social Media Manager. Mám na starosti sociální sítě různých klientů, ve spolupráci s nimiž vytvářím strategii, obsah či texty příspěvků.

Bragama
Tento článek ti přináší

Bragama

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+