Zajímá mě
22. listopadu 2021

Juraj Piatka

Jednatel společnosti Explor Media
22. listopadu 2021

Jak využít Instagram příběhy na promo Black Friday či vánoční akce

4 min čtení

Už za pár dní je tady svátek všech milovníků slev – Black Friday. Hned po něm přijdou vánoční akce a po nich novoroční výprodeje. Jednoduše období, které přeje nejen kupujícím, ale i prodávajícím. Způsobů, jak si z něho odnést maximum, je mnoho, v tomto článku si ukážeme příběhy na Instagramu. Konkrétně popíšu jednu strategii, která zaručeně pomůže každému byznysu udělat krásné prodeje.

Strategie, kterou si dnes představíme, je velmi jednoduchá, rychlá, ale hlavně účinná. Týká se jen příběhů a dokáže ji připravit skutečně každý. Nepotřebujete být mistr Instagramu, nepotřebujete moc času na přípravu a nepotřebujete ani další lidi (například grafiky).

V této strategii je velmi důležitá komunikace s lidmi a co je super, je, že proces prodeje obrátíme. Tedy váš follower vám řekne, co chce od vás koupit a vy mu to už jen prodáte. Celý proces se skládá jen ze tří příběhů. Pojďme si teď představit konkrétní postup.

Příběh číslo 1

První příběh a první otázka, kterou musíte připravit. Na začátku je tedy vaším úkolem připravit otázku, která se týká vašeho byznysu a vašich klientů/zákazníků. Tato otázka musí mít odpověď pouze ano nebo ne, což nakonec budou i vaši followeři volit v příběhu. Na ni hned naváže druhá otázka, kde dáte na výběr několik možností odpovědi. Uvedu příklad (screeny jsou ještě z roku 2019 a byly vytvořené pro ukázku této strategie):

Příklady otázek, které můžete použít podle odvětví, v němž podnikáte:

  • Chceš mít hezčí postavu?
  • Chceš získat lepší hypotéku?
  • Chceš být první na Googlu?
  • Chceš účinnou FB reklamu?
  • Chceš mít čisté a krásné auto?
  • Chceš krásný úsměv?
  • Hledáš pořádný adrenalinový zážitek?
  • Chceš zažít nezapomenutelnou dovolenou?
  • Chceš mít silnější imunitu?

Jednoduše, možností je nekonečně mnoho. Je však pravda, že tuto strategii je jednodušší použít pro služby, případně pro kombinaci služeb a produktů. Ale to neznamená, že se nedá použít, pokud prodáváte jen produkty.

V první otázce je důležité jasně určit cíl. No a v té druhé dát možnosti, jak se k tomu cíli dostat. Například fitness trenér / výživový poradce uvede: Co je podle tebe důvod, že se ti nedaří zhubnout? A možnosti: A: Nevím, jak mám cvičit. B: Nevím, jak mám jíst. C: Chybí mi motivace. D: Chybí mi… Uvedete tedy tři, nejvíc čtyři možnosti. Tím zjistíme, co člověku brání v tom, aby získal ten svůj cíl.

Upřímně, tento první příběh pro nás ve skutečnosti nemá až tak velký význam. Bude podstatný ten druhý?

Příběh číslo 2

Ani druhý příběh pro nás stále není až tak důležitý. Ale je to součást procesu, takže si ho pojďme popsat a ukázat.

Druhý příběh také obsahuje otázku a navazuje na ten první. Tady se zeptáte, co by sledovateli (budoucímu klientovi) nejvíc pomohlo, aby uvedeného cíle dosáhl. A opět mu dáte řekněme čtyři možnosti.

Například reklamní agentura se zeptá: Co myslíte, že by vám v roce 2022 pomohlo přinést 10x víc klientů?

A jako možnosti uvede: A: Efektivnější online reklama, B: Lepší SEO, C: Konzultace s experty, D: Spolupráce se správnými influencery… Také tady máme nekonečně mnoho možností pro každý byznys.

Takže při přípravě druhého příběhu stačí být jen trochu kreativní. Samozřejmě ale při celém procesu nezapomínejte myslet na nabídku svých služeb/produktů, na kterou vlastně celá tato maškaráda bude navazovat.

Příběh číslo 3

Až poslední, třetí, příběh je pro nás skutečně důležitý. Jak odpovídali lidé na předcházející otázky, nám může pomoci jen informačně, ale není to moc podstatné. Tady konečně začíná prodej. A jak to vlastně má vypadat?

Ve třetím příběhu nejdříve oznámíte, s jakou akcí přicházíte. Právě proto je tuto strategii ideální využít například na Black Friday, případně podobnou událost.

Určitě totiž víte, že slevy se nikdy nedávají bez důvodu. A pokud jste to nevěděli, tak si to určitě zapamatujte. Na každou akci/slevu musíte dát zákazníkovi důvod! 

Takže oznámíte speciální nabídku/akci/výprodej a znovu vytvoříte anketu s několika možnostmi. K nim položíte otázku. Například: Který vánoční dárek bys chtěl dnes získat se slevou 80 %?

No a mezi možnostmi musí být samozřejmě jen produkty/služby, které můžete nabídnout. Takže když se vrátíme například k trenérovi: A: Jídelníček na míru, B: Tréninkový plán, C: Konzultace, trénink…. Je tedy úplně jedno, co prodáváte. Tady a teď dokážete nabídnout a prodat cokoliv.

Vaši followeři vám tímto přesně řeknou, po čem touží, co potřebují. Jak toho využít? Zbývá nám poslední a nejdůležitější krok.

Vyhodnocení a prodej

Teď, když už víte, co váš follower chce, dokážete mu to velmi snadno prodat. Než však cinknou peníze na vašem účtu, musíte udělat poslední krok. A tím je oslovit – napsat danému sledovateli zprávu. Pochopitelně každému, kdo se zapojil a hlasoval.

Samotný prodej tedy probíhá přes zprávy. Jak vidíte na obrázku, nejdříve se podívejte, kdo jak hlasoval. Následně mu napíšete zprávu. V případě větší firmy je to samozřejmě automatizovaný proces a jednotná forma zprávy (pro každý produkt/službu).

Například když prodáváte doplňky výživy a follower označil, že potřebuje nabrat svalovou hmotu, vaše zpráva může vypadat takto:

Ahoj XYZ, děkujeme, že jsi hlasoval v anketě! Označil jsi, že chceš přibrat a potřebuješ pomoct se stravou. Při nabírání svalové hmoty jsou nejdůležitější tyto 3 věci: 1. XYZ, 2. XYZ, 3. XYZ. Pro maximální účinek je také důležité stravu doplnit o XYZ, a právě to můžeš teď získat ve speciální vánoční akci se slevou XYZ jen za XYZ…

Se zprávou si můžete hrát a přizpůsobovat ji své nabídce. Možností je opět mnoho. Důležité ale je neposlat hned nějakou nabídku nebo slevový kód. V ideálním scénáři byste měli sledovateli dát nejdříve nějakou hodnotu, čili například radu, zajímavý tip a podobně. Jsem si jistý, že tuto hodnotu je možné poskytnout v každém odvětví.

Celý proces dokončíte přes zprávy, no a po uzavřeném prodeji vám zbývá už se jen těšit z úspěšné akce. Celá strategie, hlavně poslední prodejní část a zprávy, se mohou mírně upravovat a přizpůsobovat pro každý byznys zvlášť. Tady na to teď není prostor, proto mě v případě otázek můžete kdykoliv kontaktovat. Na závěr mi zbývá popřát vám hodně úspěchů a hlavně spokojených klientů, a to nejen na Instagramu!

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Juraj Piatka

Jednatel společnosti Explor Media

Působí v oblasti marketingu již více než 12 let a specializuje se zejména na online marketing, konkrétně na tvorbu prodejních stránek a sociální sítě. Sám na Instagramu získal více než 185 tis. sledovatelů a o svých úspěšných strategiích přednášel stovkám lidí v ČR i SR. Dnes se také začíná soustředit na málo poznán Buzzmarketing.

Tento článek přináší

Explor Media pomáhá firmám i jednotlivcům uspět v online světě. Zajišťuje kompletní služby, jako jsou tvorba web stránek, online reklama, správa profilů na sociálních sítích, SEO, foto a video produkce, e-mail marketing i influencer marketing. Výjimečnou službou je buzzmarketing, kterým se žádná jiná společnost nezabývá.