6min. doba čtení

Co mají společného marketingová strategie a příběh Davida a Goliáše?

Slovo strategie je v dnešní době přespříliš využíváno, a ne každý si uvědomuje, co všechno dobrá strategie vyžaduje.

Naďa Kacera Naďa Kacera
Business Marketing Strategist
Co mají společného marketingová strategie a příběh Davida a Goliáše?

Vždy, když ve svém životě děláte důležité rozhodnutí, analyzujete své okolí, přemýšlíte, jak to může ovlivňovat lidi kolem vás. Zároveň myslíte na to, jestli vás právě toto rozhodnutí dostane tam, kam chcete jít, zda tím dosáhnete požadovaného cíle. Uvědomujete si, že vážná rozhodnutí ve vašem životě musí být promyšlena do posledního detailu a mapujete, co všechno může jít dobře a co ne. Rozhodujete se racionálně.

Strategie by rovněž měla vycházet z analýzy a racionálního základu. Musíte do toho ovšem přidat i něco vlastního. Něco, čeho si běžný pozorovatel nevšimne. Jednoduše něco neočekávaného a jedinečného. 

Velmi dobrým příkladem, jak se dá přemýšlet nad dobrou strategií, je příběh Davida a Goliáše. Určitě ho všichni znáte. Byl první svého druhu a dodával inspiraci, odvahu a sílu ještě mnoha generacím poté, co byl napsán a přetrvává dodnes. Avšak z tohoto příběhu si můžeme vzít mnohem víc než jen hrdinský počin Davida. 

Goliáš byl dobrý, zkušený bojovník, který měl měřit až 280 cm! Proti němu se statečně postavil mladý, útlý a nezkušený David s kusem látky a kamenem, jehož životním posláním bylo pást ovce. Jak by takový souboj mohl skončit jinak než Davidovou porážkou? Díky čemu? Přece díky strategii.

Když se David rozhodl postavit proti Goliášovi, odmítl si nasadit zbroj a helmu. Ale proč? Neměl by větší šanci na výhru nebo alespoň na přežití? Zcela jistě ne! I když je zbroj velmi důležitá, když se podíváme na Goliáše, musí nám být jasné, že byť jen jeho letmý úder by Davida zabil. Pro Goliáše byla zbroj výhodná taktika, protože věděl, jak se v ní pohybovat a co očekávat. Znal její výhody a nevýhody, vzhledem k jeho výcviku a stylu boje.

Ve strategii musíte rovněž přemýšlet nad konkurencí. Opakovat ověřenou a úspěšnou strategii vašich soupeřů a očekávat stejné výsledky je nesmysl. Každý byznys je jedinečný a je postaven na jiných základech, vizi a hodnotách. Nikdy nemůžete přesně vědět, co konkurent udělal, aby dosáhl daného výsledku.

Když WalMart v 80. letech minulého století začal dominovat v diskontním prodeji, Kmart zjistil, že jejich konkurent dokáže své ceny držet tak nízko proto, že měli na první pohled „jen“ účinný supply chain. Na skladě drželi málo zboží a doplňovali jej na poslední chvíli, čímž zefektivňovali prodej. Pokud to však bylo tak jednoduché, proč WalMart dominoval celou dekádu?

Kmart se snažil napodobit jednu, nejvíce očividnou akci. Ta však nebyla všechno, co WalMart dělal. Tato strategie nebyla založena na jednom nápadu a jeho provedení. Bylo to systémové řešení, v souladu s designem, strukturou a pravidly. Jedna část sama o sobě nemohla nic změnit, nebo ani fungovat.

Ale pojďme zpátky k příběhu. Goliáš navzdory své velikosti, síle a silné zbroji měl slabinu. Jeho helma nepokrývala čelo. Vzhledem k tomu, co za zjev Goliáš byl, tento malý detail nikdo nepovažoval za podstatný. Nikdo kromě Davida.

Díky svému strategickému smýšlení a zkušenostem s prakem přesně věděl, co má dělat. Nasadil kámen do praku, rozhýbal ho a vymrštil kámen na Goliáše. Ten ho udeřil přímo do čela a Goliáš spadl na zem mrtvý.

Přestože Goliáš nikdy neměl být poražen, nebo dokonce zraněn, stalo se tak!

Konkurence a trh mají také takové slabiny a místa, která nejsou dostatečně pokryta na to, aby splňovala potřeby zákazníka. Toto místo musíte odhalit, zaměřit se na něj a provést akci dříve než vaši konkurenti. Samozřejmě, ne každý trh má na první pohled slabá místa. Například nad trhem s ženskou obuví byste mohli sedět hodiny a tvořit poziční mapy, ale nenašli byste žádný prostor, kde se umístit se svým byznysem. V takovém případě musíte přemýšlet na více úrovních a soustředit se nejen na produkt nebo cenu, ale také distribuci či komunikaci.

Příběh Davida a Goliáše nám ukazuje, jak moc se mýlíme v běžném pojetí silných a slabých stránek, ale také to, že ukvapená a impulzivní rozhodnutí jsou málokdy účinná.

David totiž tuto strategii nevymyslel ve zlomku vteřiny. Analyzoval prostředí kolem sebe, sledoval svého soupeře a využil své silné stránky a slabiny Goliáše, aby nakonec přišel se scénářem, ve kterém měl šanci zvítězit. Samozřejmě, že si nemohl být 100% jistý, že vyhraje, velkou roli hrála i odvaha, ale jen s odvahou by odtamtud nikdy neodkráčel živý.

Tento příběh je dokonalou ukázkou toho, jak by mělo vypadat strategické smýšlení nad budoucností vašeho byznysu a značky. Nestačí jen odvaha a dobrý nápad. Musíte analyzovat, plánovat a proniknout do podrobností, abyste se přiblížili ke svému cíli.

Ano, vím, že když se řekne analýza, slovo sexy není to první, co vás napadne. Je to však nevyhnutelné. Možná se vám to nechce dělat, nebo jen nevíte jak. Věřte však tomu, že dobrá strategie a úspěch nebyly nikdy postaveny jen na skvělém nápadu.

Sdílet článek
Naďa Kacera
Business Marketing Strategist

Marketingová strategička a podcasterka stojí za uvedením mnoha známých značek jako Monster, který z USA lokalizovala do střední Evropy, Cappy či Römerquelle. Je spoluautorka marketingového vzdělávacího podcastu Levosphere - Marketing v praxi a originální metodologie Byznys Marketingová Strategie TM pod značkou Levosphere.

Levosphere
Tento článek ti přináší

Levosphere

V Levosphere se věnujeme tvorbě Byznys marketingových strategií. Vytváříme funkční byznys marketingové modely na základě marketingových 4+P. Připravujeme také signifikantní strategie značky, které byznys na trhu odliší. Edukujeme a píšeme. Tento článek vznikl ve spolupráci s Annou Sabolovou, spolumajitelkou společnosti Levosphere a Ľubošem Precnerem, junior stratégem, který ve společnosti pomáhá na tvorbě marketingových strategií a strategií značky.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek