4 min. doba čtení

Český e-commerce Q3/2024: Pozitivní trend růstu se daří udržet

I třetí čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující růst v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se, po úspěšných předchozích dvou kvartálech, podařilo udržet pozitivní trend. I třetí čtvrtletí tohoto roku skončilo s celkovým nárůstem tržeb +5 %. Z pravidelné analýzy Heureka eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1389 Kč.

Český e-commerce Q3/2024: Pozitivní trend růstu se daří udržet
Zdroj: heureka!group

Přestože srpen byl kvůli letním dovoleným nejslabším měsícem, září přineslo oživení trhu a zájmu zákazníků. Silná zářijová čísla, podpořená podzimními slevovými akcemi, zajistila lepší celkové výsledky ve srovnání s loňským rokem. „Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá. E-commerce sektor však mohl dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika. Některé kategorie, naopak, zaznamenaly zajímavý růst díky specifickým okolnostem a událostem, jako jsou vládní dotační programy nebo klimatické podmínky,” říká David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

český ecommerce v 3. kvartálu 2024 podle Heureky

Český e-commerce ovládlo nestálé počasí 

Solární boom se viditelně nevyhnul ani Česku. Solární a fotovoltaické komponenty, které vzrostly o skvělých 462 %, se již podruhé staly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Slunce hrálo velkou roli i v dalších online nákupech. V důsledku extrémně teplého léta zaznamenaly produkty jako mobilní klimatizace nárůst poptávky o 38 % a domácí ventilátory o 32 %. Následné letní přemnožení hmyzu vedlo k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 %. Po slunci přišla bohužel voda a kvůli zářijovým povodním se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie, kdy například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 %. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 %.

Překvapivým letním skokanem je zrnková káva (70 %), jako důsledek obav zákazníků z budoucího zdražení kávy způsobené letošní neúrodou. Oproti tomu nadále klesá zájem o hit covidových let – automatické kávovary (-16%). Na začátku září začal platit zákaz provozování neekologických kotlů na pevná fosilní paliva, což společně s dotacemi státu, vygenerovalo 51% nárůst zájmu o nové kotle.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

David Chmelař, generální ředitel Heureka Group, k tomu dodává: „Celkově letní počasí ovlivňuje e-commerce jak poklesem prodejů v důsledku dovolených a outdoorových aktivit, tak i zvýšenou poptávkou po produktech spojených s teplem. Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům,“ a dodává: „z našich dat je také vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nejlepší nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy.“

Nedařilo se spotřební elektronice

Největší pokles zaznamenaly herní konzole s propadem o 48 %. Na trhu není žádný nový model a poptávka zdá se být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika. Zájem o mobilní telefony klesl přes léto o 19 %, u chytrých hodinek pak o 25 %. Jindy silná kategorie sluchátek klesla přes léto o 14%. Zákazníci viditelně vyčkávají na novinky, které budou uvedeny na podzim, v dalším čtvrtletí před Vánocemi.

Překvapením tohoto letního čtvrtletí je snížení poptávky po bazénech, která klesla o 30 %, avšak zájem o bazénové příslušenství nadále roste. Třeba bazénové vysavače vyrostly o 46%.

I přes pokles v některých kategoriích zůstává spokojenost českých zákazníků s e-shopy stabilně vysoká, s hodnocením 95,99 % za Q3 2024. „E-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snížit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doplňkové služby, což se odráží ve stále vysoké spokojenosti zákazníků,” říká David Chmelař.

Vybrané rostoucí kategorie  Q3/24 vs Q3/23 Vybrané klesající kategorie  Q3/24 vs Q3/23
solární a fotovoltaické komponenty 462 % herní konzole -48 %
e-booky 96 % dětské pleny -40 %
elektrocentrály 90 % bazény -30 %
zrnková káva 70 % granule pro psy -28 %
odvlhčovače 62 % elektrokoloběžky -26 %
kotle 51 % chytré hodinky -25 %
bazénové vysavače 46 % mobilní telefony -19 %
lapače/odpuzovače hmyzu 44 % automatické kávovary -16 %
mobilní klimatizace 38 % sluchátka -14 %
Domácí ventilátory 32 % krmivo pro psy -20 %

Zdroj: Heureka.cz, zájem uživatelů na Heureka.cz

Tisková zpráva

Zajíma vás, jak vypadá report slovenských prodejů?

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi
4 min. doba čtení

Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi

Značky roky optimalizovaly obsah pro vyhledávače. Dnes se ale mění samotný způsob, jak lidé hledají informace, a spolu s tím i to, jak se rozhodují. Namísto krátkých dotazů se ptají na konkrétní věci, které jsou pro ně důležité. To, co bylo kdysi úsměvné, je dnes standardem, kterému se v online byznysu musíme přizpůsobit.

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?
3 min. doba čtení

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?

Vracení zboží bylo dlouho znakem dobrého zákaznického servisu. Rychlá refundace, bez otázek, bez problémů. Dnes se však mění na zkoušku důvěry v očích zákazníků i samotných značek. Data ze zahraničí ukazují, že vratek pomalu ubývá, ale zákazníci je vnímají citlivěji než před rokem.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování
3 min. doba čtení

Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování

Na Pinterestu už nepůjde jen snít o dokonalém stylu nebo bydlení. Půjde i nakupovat. Platforma mění své nástěnky na inteligentní nástroje, které vám pomohou přejít od inspirace rovnou k nákupu. Novinky se postupně zavádějí po celém světě, přičemž testování začalo v USA a Kanadě.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe